Jump to content

2x minus til ***firmanavn slettet***


erlinggr

Recommended Posts

Nå må du ta deg sammen Ole petter, og lese tråden på nytt.

 

Det denne tråden starter med er noe som i første omgang vedgår trådstarter som kunde og et firma, og dessverre ser vi altfor ofte at det er lettere å starte en sverteprosess enn å sette seg ned med motparten og finne den oppklarende tonen.

 

Trådstarter har kun lagt en beskrivelse av sin opplevelse med firmaet over en kort telefonsamtale, og har klart opplyst om forholdende rundt dette.

Dersom trådstarter, eller firmaet for den saks skyld, skulle sette seg ned med hver enkelt som føler at de fått dårlig kundebehandling og finne den "oppklarende tonen" med noen som kun har forespurt om en pris, så kan vi virkelig snakke om serviceinstilling.

Jeg forstår hva du mener med inlegget, men det er lite hensiktsmessig for ett firma å gjøre dette, med mindre det er snakk om større, faste kunder. Som kunde hadde jeg følt meg brydd dersom noen fra firmaet jeg følte hadde vært avvisende på telefonen hadde ringt å spurt om ikke jeg kunne komme å få en kopp kaffe og litt kake, slik at vi kunne snakke om den vanskelige tiden, og kommet frem til en god løsning for begge parter. :smash:

 

 

Personlig synes jeg at det er feil å offentliggjøre navn på et firma i en slik sammenheng hvis man ikke har gjort et ærlig forsøk på å renske luften med det firmaet det gjelder først, men det er min måte å skape gode relasjoner på.

 

Dette går begge veier forøvrig, for begge parter har lov til å uttrykke misnøye til hverandre når kjemien eller noe annet ikke stemmer helt. Kanskje firmaet her rett og slett ikke hadde et agentur som var i stand til å levere en propell til 7000 kr. noe som kunne være greit å få avklart.

 

Dette er ett forum som omhandler båtlivet, og det bør derfor være muligheter, til en viss grad, å diskutere erfaringer man har med profesjonelle(les bedrifter) som operer i markeder som retter seg mot nettopp båter og båtfolk. Norges Lover behandler profesjonelle aktører på en helt annen måte enn privatpersoner, slik at en bedrift ikke automatisk er beskyttet fra seg selv eller offentligheten forøvrig. Det er ingen grunn til at båtplassen bør praktisere dette noe annerledes. Det er som nevnt tidligere nå innført regler slik at firmaet skal få beskjed, og således har mulighet til å følge diskusjonen, og svare på det de ønsker. Det går også klart frem av tråden at firmaet hadde agentur, og trådstarters problem i utgangspunktet var en dårlig serviceinnstilling, og at vedkommende på telefonen helst ikke ville ha noe med kunder som forespurte om pris å gjøre.

 

Så kommer det noe som forundrer meg enda mer, og det er at de som kaster seg inn i diskusjonen tilsynelatende er like lite løsningsorientert og tilsvarende like lite objektive, for enten så skal firmaet ha feilen eller så skal kunden ha feilen. Slik er det selvfølgelig ikke med mindre man ønsker det selv.

 

Og så kommer noe som kanskje er like spesielt. På Båtplassen begynner man å skjelle ut hverandre på grunn av mange ensporede synspunkt, noe som forteller meg at svært få av dere har egenskapen av å være verken kunde eller kundemottaker selv hvis dere kommer i en lignende situasjon.

 

Skal man selge eller kjøpe er det vesentlig at man kjenner litt til forutsetningene til den man forhandler med, for hvis ikke så vil man uansett forhandle på helt feil premisser og da får man et dårlig resultat begge veier.

 

Ofte er det selfølgelig begge parter som har opptrådt feil, men å si at det ikke er slik at det i svært mange situasjoner er en part som alene er skylden i uenigheten blir helt feil.

 

Det er vel forøvrig ingen som skjeller ut hverandre, men for de av oss som ikke lever i la-la land, er det å diskutere helt normalt. Vi kan ikke alle bare heise det svenske flagget :flag_sw: å kreve nøytralitet, vi må da ha lov til å si det vi mener på en ordenlig måte, hvis ikke ville det blitt kjedelig her. Du er forøvrig ikke spesielt mye bedre enn oss andre, ved å påsta at vil alle er kranglevorne dårlige kunder, mens du selv tror du er roligheten selv.

Link to post
Share on other sites

Nå må du ta deg sammen Ole petter, og lese tråden på nytt.

---------------

 

Ofte er det selfølgelig begge parter som har opptrådt feil, men å si at det ikke er slik at det i svært mange situasjoner er en part som alene er skylden i uenigheten blir helt feil.

 

 

Man trenger jo ikke skrive bok om temaet for man kan legge litt godvilje til og lese litt mellom linjene.

Men en kommentar til det under delestreken.

 

Jeg har meglet i en rekke saker og jeg har aldri opplevd at bare en part har feil, for jeg har aldri opplevd at ingen av partene har fraskrevet seg skyld. Det blir nesten som om begge partene vil påta seg for mye skyld.

 

Det er ofte også slik når det er økonomi med i billede etter at det først har gått galt. Den skyldige føler han slapp unna med å betale mindre enn han på forhånd trodde, og den som hadde fordringen fikk mer enn han trodde. :discuss::cheers:

Link to post
Share on other sites

Har hatt tid i dag til å lese meg litt opp på tråder relatert til denne tråden, det er noe som slår meg, av alle innleggene som er lagt ut av negative kommentarer om bedrifter på BP er det etter det jeg har sett bare en bedrift som har valgt å svare, da ikke som et innlegg men som en mail som ikke ønskes publisert på båtplassen.no. Det finnes mange måter å karaktersette bedrifter eller virksomheter på, kommentarene her på BP er bare en av dem, avisen i mitt strøk sender ut anonyme medarbeiderere for å sjekke restauranter som så får både ris å ros i form av en anmeldelse på nett å på trykk i avisen. TV2 hjelper deg er en annen ting, så har vi brønnøysundregistrene som legger ut regnskapstall å navn på ansvarlige. kan kansje dra det ennå lenger å henvise til skattelistene der en kan karaktersette folk etter inntekten..

 

Er det en storm i et vannglass vi har å gjøre med her?

Link to post
Share on other sites

Har hatt tid i dag til å lese meg litt opp på tråder relatert til denne tråden, det er noe som slår meg, av alle innleggene som er lagt ut av negative kommentarer om bedrifter på BP er det etter det jeg har sett bare en bedrift som har valgt å svare, da ikke som et innlegg men som en mail som ikke ønskes publisert på båtplassen.no.

Dette er faktisk feil, Baymax svarte på lignende kritikk som denne tråden... og da opplyste de selvsagt fullt navn og bosted på den som liret av sin eder og galle over firmaet her, hvilket jeg finner helt naturlig... Men dette ble selvsagt for sterk kost for ledelsen her og de slettet dette....

 

Jeg ser overhodet ikke noen forskjell på at begge parter offentliggjøres her, så vet en hvem en forholder seg til... En må huske på at det gjerne er vanskelige kunder som tar seg til å lire av seg negative kommentarer om andre firma, og sverte dem..

 

De fleste seriøse bedrifter tar seg neppe tid til eller ser nytten av å svare på en gjeng anonyme "tullinger" som lirer av seg sin vrede som de enten mener å ha opplevd, eller kjenner noen som sier de har opplevd dette... Kan de derimot offentliggjøre hvem som har klaget og legge frem all mail kommunikasjon og gjerne telefonsamtaler som er tatt opp, så tror jeg det ville vært mere redelig.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De anonyme tullingene på båtplassen du til stadighet kommer tilbake til har jeg ikke møtt, så det får være din definisjon.

Et firma som svarer med å henge ut en klager ser jeg ikke på som seriøst selv om klagen er useriøs eller uberettiget, noe jeg ikke vet noe om i tilfelle baymax.

Det jeg vet er at enhver klage du får kan lære deg å bli bedre...

Link to post
Share on other sites

De anonyme tullingene på båtplassen du til stadighet kommer tilbake til har jeg ikke møtt, så det får være din definisjon.

 

Det vel neppe uten grunn...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er klar over at min kommentar kan være litt dyp for enkelte, men det er bare å sveive i gang "de små grå" . så finner du nok logikken. Det samme gjelder for de andre som ikke kommer til å skjønne kommentaren...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk feil, Baymax svarte på lignende kritikk som denne tråden... og da opplyste de selvsagt fullt navn og bosted på den som liret av sin eder og galle over firmaet her, hvilket jeg finner helt naturlig... Men dette ble selvsagt for sterk kost for ledelsen her og de slettet dette....

 

Jeg ser overhodet ikke noen forskjell på at begge parter offentliggjøres her, så vet en hvem en forholder seg til... En må huske på at det gjerne er vanskelige kunder som tar seg til å lire av seg negative kommentarer om andre firma, og sverte dem..

 

Det er mulig du er så trangsynt at du ikke ser forskjell på en profesjonell aktør og en privatperson, men Norges Lover klarer fint å se forskjell, noe som gjør at det var helt riktig av "ledelsen" her å slette denne informasjonen, uten at jeg kjenner til det nevnte tilfellet.

 

Ett hvert firma som utgir navn og annen informasjon de har kommet over ved å gjøre en handel med vedkommende person, eller mottatt klage e.l. skal behandles på visse måter i.h.t. Personvernlovens § 11.

 

§ 11. Grunnkrav til behandling av personopplysninger

 

Den behandlingsansvarlige skal sørge for at personopplysningene som behandles

 

a) bare behandles når dette er tillatt etter § 8 og § 9,

b) bare nyttes til uttrykkelig angitte formål som er saklig begrunnet i den behandlingsansvarliges virksomhet,

c) ikke brukes senere til formål som er uforenlig med det opprinnelige formålet med innsamlingen, uten at den registrerte samtykker,

d) er tilstrekkelige og relevante for formålet med behandlingen, og

e) er korrekte og oppdatert, og ikke lagres lenger enn det som nødvendig ut fra formålet med behandlingen, jf. § 27 og § 28.

 

 

Det firmaet du roser for å opplyse navn på privatpersoner på ett internettforum uten denne personens samtykke bryter således både Personvernloven og Datalagringsdirektivet. Straffen er bøter eller fengsel inntil ett år for vedkommende som er ansvarlig for å legge ut nevnte informasjon.

 

Er klar over at min kommentar kan være litt dyp for enkelte, men det er bare å sveive i gang "de små grå" . så finner du nok logikken. Det samme gjelder for de andre som ikke kommer til å skjønne kommentaren...

 

Herregud!!! :sleep::sleep::sleep:

Link to post
Share on other sites

Når en vet at prisene kan variere opptil 100 prosent(og mer) på noen få telefonsamtaler, bør det være både lov og "greit" å ringe rundt litt.
Han som sitter å tar i mot disse telefonene bør være såpass proff at han behandler og svarer alle seriøst og likt.
En vet jo aldri hvem som sitter i andre enden.
Det kan være en nysgjerrigper og det kan være en som driver markedsundersøkelser. Men i de aller fleste tilfeller er det en seriøs kunde.

Og en kundemottaker bør heller ikke være en som "bruker fakturerbar tid" . Jobben hans er å ta i mot telefoner, gi priser på deler og jobber, fakturere, sitte på kontoret med andre ord. Og en god kundemottaker bruker ikke mye tid på å gi pris på en jobb.Selvfølgelig er det unntak, men man bør se helheten over tid, og ikke enkeltjobber.

Og går det ikke an å gi et nogenlunde prisoverslag eller fastpris på en jobb, så forklar kunden det.
(de er som regel oppegående folk)

Driver selv bilverksted og møter alle slags kunder hver dag, og en vet at de "vanskelige" kundene, er ofte de som prater mest utad også, og et dårlig rykte koster nok mer enn litt tid på en kunde som kanskje ikke skal ha noe.
Og en bør derfor være høflige mot de også.

Så hvis det stemmer det trådstarter sa, så hadde nok ***firmanavn slettet*** vært tjent med å være litt mer høflig i telefonen, og forklart litt hva de gjør på den jobben, med bedding o.l, da hadde de nok fått jobben tenker jeg. I tillegg til en fornøyd kunde, hvis prisen og jobben ble som avtalt.(Som det høres ut på andre uttalelser om firmaet, at det hadde blitt)

Når det gjelder anonymitet, ser jeg ikke helt hva som er så farlig med å oppgi sin id i dette Forum.
En bør ikke si noe om noen som en ikke kan si til de ansikt til ansikt, eller si noe en ikke kan stå for.
Hvis holder dette, blir det et mye mer seriøst forum og hyggeligere, ikke minst.

Mvh
Arvid

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til hvor langt man kan strekke seg innenfor loven, men det er noe som heter at man ikke skal gjøre mot andre det man ikke ønsker andre skal gjøre mot deg.

 

Således vil det være naturlig å tenke seg om når man formulerer seg vedrørender negative erfaringer med et navngitt firma også.

 

Retorikken i en del innlegg synes jeg ikke bærer preg av en velvilje til å sette seg inn i saken fra begge sider. (Sablene er oppe av sliren og blir brukt til forringelse av dette forum).

Link to post
Share on other sites

Som trådstarer synes jeg det snart er på tide å avslutte denne tråden :) -håper det er lov til å si slikt...

Så en hyggelig liten sak. Båten kjøpte jeg for to uker siden. På grunn av nevnte hendelse med propell har vi ikke hatt mulighet til å få ut båten før nå nylig. I dag var barna med for første gang - dvs første gang vi var ute så kom vi ikke langt på grunn av propellen som ramlet av. Så turen i dag var første skikkelige tur. Startet med middag i båten, kaffe og så seiling :)
Jeg vet ikke hvor mange ganger barna sa i løpet av denne kvelden at de elsker båt, og båtlivet, og seiling og at dette var topp.

Under landliggen har jeg også fått installert min Eberspächer dieselvarmer, så vi fyrte opp og hadde det varmt og godt i båten da vi kom i land :)
.... og til de som måtte lure. Eberen kjøpte jeg hos min propellforhandler, Aktiv Marine på Lillestrøm - som jeg altså er veldig fornøyd med - (hold deg fast) uten å forespørre pris andre steder :)

Det hører kanskje også med til denne hisorien at ***firmanavn slettet*** svarte på min mail med en hyggelig mail tilbake.

Skal vi nå gå videre i livet folkens - kanskje vi kan starte ny tråd? Skal jeg slenge innpå en :) :) :)

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder anonymitet, ser jeg ikke helt hva som er så farlig med å oppgi sin id i dette Forum.

En bør ikke si noe om noen som en ikke kan si til de ansikt til ansikt, eller si noe en ikke kan stå for.

Hvis holder dette, blir det et mye mer seriøst forum og hyggeligere, ikke minst.

 

Mvh

Arvid

Er selvsagt helt enig med deg her, det burde ikke være noe problem med å signere ett innlegg hvor en rakker ned på en navngitt bedrift, om en har rent mel i posen vel og merke... Har en ikke det så skjønner jeg at folket ikke signerer..

 

Jeg tror ikke det dugg på trådstarter her, jeg tror ikke hans fremstilling er den rette sannhet, enkelt og greit...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Huff og huff. Eg veit at dette er OT. Eg har sjølv jobba som servicemekaniker og veit at god kundeservice er alfa omega uansett om kunden er kunde hos deg eller hos andre, dette tjener firmaet godt på lang sikt.

Spesielt "Servicemannen" bør sette seg i kundens øyner. Tenk om det kjem inn ein kunde ein dag og spør om du kan skifte nokon rustne slangeklemmer. Du tenker da: "Herre gud for ein tåpelig fyr, alle kan vel da skifte nokon slangeklemmer på 5 minutt". og svarer då med eit bestemt nei til kunden og bare snur ryggen til, og kunden står der igjen som eit spørsmålstegn før han snur seg og går ut døra igjen.

Kva trur du då kunden føler? Det første han tenker, er at han aldri skal komme tilbake til dette verkstedet uansett kva jobb det skal vere, og for det andre så vil han få ein forbannelse i seg akkurat slik som trådstarter har fått i denne tråden og hengt ut firmaet som han var i kontakt med.

Akkurat dette kan sverte firmaet sterkt og ein kan merke at kundene går til andre firma i nærheten.

Når det kom inn ein kunde hos meg og spurte om eg kunne få fiksa noko på båten deres, så var det ofte eg ikkje hadde mulighet for å ta på meg denne jobben. Eg annbefalte då andre verksted rundt om som kunden kunne oppsøke.

Eg såg då at dette var noko kunden var tilfreds med, og kunden gjekk alltid ut igjen med eit smil rundt munnen, og eg fekk som regel alltid eit "Tusen takk for annbefalinga" som svar tilbake.

Dette tror eg vil tene godt for bedrifta i seinare tid, da kunden følte seg mottatt med høflighet, og du kan dermed rekne med at kunden kansje kommer tilbake ved ei seinare anledning og at kunden også vil annbefale firmaet til andre kjente.

Link to post
Share on other sites

Som trådstarer synes jeg det snart er på tide å avslutte denne tråden :) -håper det er lov til å si slikt...

 

Nå er jeg fortsatt litt nysjerrig på om du har hatt kontakt med selger i ettertid og/eller om du har tanker om at selger burde føle noe ansvar i saken?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eksempel på god kundebehandling i følge "bellen"

"...bør sette seg i kundens øyner. "

 

Denne blir sendt til "morsomme kommentarer".

Sorry, kunne ikke dy meg :lol:

 

Hele greia er uheldig personkjemi den dagen.

Det finnes "grumpy people" overalt. Bedre det enn "yes, no problemos".. og så gjekk dagane...

Link to post
Share on other sites

En må huske på at det gjerne er vanskelige kunder som tar seg til å lire av seg negative kommentarer om andre firma, og sverte dem..

Er dette noe du vet, Sydvesten, siden man må huske på det. Kan du dokumentere din påstand, om hva mener du med andre firma? Trådstarter er vel her en forbruker og representerer vel ikke et firma.

Link to post
Share on other sites

Er dette noe du vet, Sydvesten, siden man må huske på det. Kan du dokumentere din påstand, om hva mener du med andre firma? Trådstarter er vel her en forbruker og representerer vel ikke et firma.

Jeg skrev at det gjerne er, og det betyr naturlig nok ikke at alltid er... men det er vel en kjensgjerning at de som henger ut bedrifter er de som er såra og vondbråten fordi de ikke har fått viljen sin... det kan være flere årsaker til det... Hvordan en oppfattes når en ringer og spørr, vil gjerne gi seg utslag på hvordan en blir besvart i andre enden... Det er ikke værre en det. Hvordan spørsmålene ble stilt vet vi intet om, kun en subjektiv forklaring fra trådstarter.. Min er faring er at det alltid er mere en en side i sak, derfor svelger jeg ikke den rått, slik som andre åpenbart gjør..

 

Med andre firma, så mener jeg firma eller bedrifter... kunne selvsagt ha sløyfet andre i mitt innlegg og skrevet bar firma om det hadde gjort saken klarer for deg...

 

Hvorvidt trådstarter representerer et firma eller privat person er jo ikke så greit å svare på siden vedkommende er anonym her, og en kan registrere seg her som julenissen eller sydvesten om så er ønskelig... Så det vet jeg ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

 

 




Hvorvidt trådstarter representerer et firma eller privat person er jo ikke så greit å svare på siden vedkommende er anonym her, en kan registrere seg som sydvesten om så er ønskelig... Så det vet jeg ikke...


Og at Sydvesten her representerer ***firmanavn slettet*** synes også veldig sannsynlig etter mitt syn......
Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt mulig, men det vet vi fint lite om... Jeg tar normalt til ordet mot urettferdighet... og de som ikke kan forsvare seg kan stole på Sydvesten...

piltingsrud.gif

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...