Jump to content

Prosjekt: Rana 17 DC modifiseres til brukendes Båt.


Vidar F.H.

Recommended Posts

Hehe:giggle:

 

Alle Rana 17 er halvplanere, så det er samme skrog på min båt. Tanken min er, hvis det blir ny motor, å holde meg til 30 hk. I forhold til 40hk er både prisen og vekten på et mer anstendig nivå. Gamlingen på hekken er ingen tungvekter, og det tror jeg er bra for båten. Jeg får 18 knuter når jeg pisker gamle Johnson til det ytterste, og synes det er er greit. Synes båten går finest og mest behagelig i opp til 12-13 knop. I fart over det får jeg sjekket både tann- og hårfeste grundig om det er mer enn lett vind. I alle fall om en skal gå rett mot sjøene. Om jeg er nødt til å holde den retningen setter jeg ned farten. Var på den annen side ute en dag i noe som må ha vært frisk bris eller liten kuling. Innaskjærs, så det var moderate bølger, men de var krappe. Om jeg da gikk skrått mot sjøene, imponerte båten med å gå mykt og støtt. Men det ble jo litt skvett, så vindusviskere hadde vært kjekt. Så det står på listen over ønskede forbedringer. Da må jeg sikkert bytte til ordentlig glass i vindskjermen også, noe som kanskje er på tide uansett. Det er finere med sjøutsikt enn å se på krakelert plexi, om mønsteret enn er aldri så kunstferdig. 
 

Så det er muligheter både for å ha noe å putle med, og noe å få pengene til å fly ut på. Jeg har ikke hatt egen båt på mange år før denne, så abstinensene var sterke, men det var ikke tiden akkurat nå for å gjøre store investeringer. Innenfor den rammen båten ble kjøpt i, med en litt uavklart livssituasjon, er den (båten altså) midt i blinken. Rommelig for sin størrelse, solid og i båtsammenheng nesten gratis.
Den dagen jeg kan bruke mer tid og penger på båt, blir det seilbåt:yesnod:

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev On 4.9.2020 at 8.22:

Satte en 20HK 2-takt langstamme på en Hansvik 14 halvplaner som var godkjent for maks 15 HK og kort stamme. Det gikk så godt unna at kveita kom opp for å se hva som foregikk, men jeg brukte halve Ofotfjorden på å svinge.

 

:lol:

lang stamme i tillegg gjorde nok ikke saken bedre.. sikkert spennende :giggle: 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 14 timer siden:

 

:lol:

lang stamme i tillegg gjorde nok ikke saken bedre.. sikkert spennende :giggle: 

 

 

Problemet er....???

 

HSBO_W1G3703.jpg

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 2 år senere...

Denne tråden har nå nådd sin konklusjon. I 2017 flyttet jeg til vestlandet, og båten ble igjen hjemme hos Pappa. For noen år siden fikk han beskjed om at han hadde kreft, og båten ble til slutt solgt til en kar som nok har fått mye glede av båten.

Pappa forlot oss 10. desember 2022.

 

I retrospekt må jeg si meg meget fornøyd med dette prosjektet. Det ble MYE båt av det! Jeg tror ikke det finnes andre båter av samme type som er så tilrettelagt for kos på sjøen, enten det er å nyte en kjeft kaffe eller fiske litt.

 

Vi snakket litt om å lage en liten "plattform" foran under vindskjermen, der vi kunne plassert en "bæsj and carry" inni et tredelt stuverom. Se løsningen som brukes på f.eks. Beneteau Antares 680. Et enkelt forheng ville ivareta blyghet og sømmelighet. :)

Jeg vurderte også en Webasto, men prisnivået gjorde at jeg skjøv det fram i tid. Og den tiden kom altså ikke.

 

 

Så enden på denne soga ble som den ble. Nå ser jeg fram til at jeg en dag skal få anledning til å kjøpe meg en annen båt og gjenoppta sjølivets gleder - savnet er stort! Men det blir nok noen år til - jeg har blinket meg ut Beneteau Antares 680, Merry Fisher 645 eller 695. Det blir bruktbåt - og jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg VET den båten kommer til å bli forandra på! Gjennom prosjektet med Rana'en har jeg fått god erfaring med plastarbeid og "båtbygging", så det meste går an. Om det er fornuftig skal ikke diskuteres - men det går an! :)

Og med det runder jeg av denne tråden "offisielt" i stedet for å la den dø ut uten en form for konklusjon.

Takk for meg så langt, hva prosjekttråder angår. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...