Jump to content

Prosjekt: Rana 17 DC modifiseres til brukendes Båt.


Vidar F.H.

Recommended Posts

hei:) du har nok fått den flotteste rana17 som jeg har sett:) meget fint eksemplar.

lure litt på de ledstripen, hvor har du sett dem?? :) hehe,. jeg bestillte mine fra dealextreme, litt lang levering, men prisen var avgjørede. 5mtr dimmbar,med fjernkontroll, og mange farger, for de forskjellige stemningene/bruksområdene. hvitt for ren belysning, blått fordi det kler båten min, og rødt fordi dette ikke ødelegger for mye av nattsynet. mener jeg la ut noen bilder i tråden om min hansvik.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Hei,

 

har skjedd littegrann. Har montert syrefaste rekker rundt sittegruppen. Da får en litt mer ryggstøtte, og det er noe å holde seg i når sværingen skal dras opp av sjøen. :)

Jeg har også forhøyet bordet slik at det ikke treffer kneene når man sitter i "sofaen".

Ut over det har jeg ikke foretatt noen andre modifiseringer.

De LED-punktene jeg monterte er ekte Biltema-vare. :) Der må jeg for øvrig gjøre noen endringer, for de lyser en midt i øya. Har fundert på flere løsninger, og kommet fram til en enkel metode:

Har en LED-slynge som er vanntett liggende. Den kan kappes i ønsket lengde, så jeg tenker å kappe ca. 1 meter, lodde på ledninger og dytte hele greia inn i et plexi-rør som jeg forsegler i hver ende med epoxy (araldit kan funke flott). Dette røret henger jeg så opp i kalesje-stanga over førerplassen vha. borrelås-strimler som er festet rundt "et eller anna" i endene av plexi-røret. Dermed kan jeg rotere lyset slik at det ikke kommer rett i øynene. Skal også se om jeg finner en dimmer som kan brukes (må bruke PWM antagelig) slik at lyset kan varieres.

Må bare finne et plexi-rør på 1 meter, og det er ikke helt enkelt...

 

Den største endringen er at det i fjor sommer ble montert en flunke ny 40hk Yamaha med elektrisk trim og tilt! Vanvittig deilig å slippe knallerten av en 2-takter, vite at motoren er ny og god (den har gått ca. 1 time totalt; i fjor byttet jeg taktekke på huset og var på sjøen i 1 time for å kjøre inn nymotoren...) og ikke minst at jeg har fått 10 gamper ekstra.

 

Tror 40 hestekrefter er ideelt på denne båten (Rana 17 med kjøl / halvplaner). Får rundt 20 knuter, men marsjer fint på 17 med lavt bensinforbruk. Båten er også blitt langt mer stabil under gange når jeg sitter alene i den - den krenger ikke så mye som den gjorde før.

 

Videre har jeg en ide om å få laget en plattform for en porta-potti foran førerposisjonen samt en gardin man kan henge opp i kalesjestengene. Så er det bare å åpne frontluka og sjite av hjertens lyst! :)

Det hadde også vært kjekt å få montert et varmeapparat, men må vurdere hvorvidt det egentlig er behov for det kontra bruken.

 

Båten fungerer fint som den er nå, men drømmen min er å få tak i en Hansvik 21 combi og modifisere den etter "Vidar-standard". :D Kommer tid, kommer råd... I mellomtiden drømmer jeg og tenker på hva slags galskap man kan finne på med en sånn en. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lite tips om du/noen skulle vurere å gjøre noe liknende: lag styrbord sittebenk som en modul som kan tas bort ved behov. Da får man en fin-fin fiskeplass! Vurderer litt på om jeg skal gjøre noe slikt på sikt. Ser da for meg å støpe plater som jeg monterer sammen til en kasse som passer til skrogformen. Den nedstøpte lista kan da brukes til å sikre kassa, og så kan man låse den fast med en bolt inn til tverrbenken akter, som festes med en enkel splint (tenk traktor-redskaper).

 

Kjekt med plast - ingenting er umulig! :D

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

En ting til; på den gamle motoren (som jeg regner med ikke hadde elektrisk tilt), hvilket "hakk" hadde du motoren på? Jeg så på min i dag, og den sto nest ytterst. Sliter med at båten steiler ved pådrag og slår hardt i bølger, spesielt i høy fart. Vil kanskje hjelpe å tilte inn?

Link to post
Share on other sites

ja, prøv å tilt inn et hakk eller 2. Du mister kanskje litt fart på topp , men den vil plane lettere og slå mindre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Den gamle knallerten stod på innerste hakk, men hadde sånne "vinger" påmontert. Ny-japaneren (2013 40hk Yamaha) står helt inn, og legger båten veldig pent i sjøen. Merker at det er 30 kilo mer vekt bakpå der, noe båten bare har godt av.

 

Her er stemningsbilde tatt like utenfor gården i går kveld:

 

bilde

 

På bildet skimtes for øvrig stål-rekkene som er montert på toppen av ripa. Godt å ha noe å ta tak i, og får akkurat passe støtte i ryggen. Har en sånn tvers over ryggstøtta bak, og på den har jeg klemt på sånn rør-pølse-isolasjon-ting man får kjøpt på Biltema. Gir litt komfort til ryggen og skåner kalesjen. :)

 

Nå funderes det i å få laget en liten plattform til en bæsj-and-carry helt foran, samt et forheng man kan henge opp i kalesjebøyla sånn at man kan sitte på trona i noenlunde anonymitet. Må bare huske å åpne luka... :D Og kanskje montere inn noe lydanlegg sånn at den verste krestinga kan overdøves... :D

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Har også hatt en slik 40hk, en 2002 modell m/ forgassere. Fin motor!

 

og burde gå fint å dorge ubesværet i timesvis med denne

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Her er 2 videoer fra innkjøringen i fjor:

 

 

 

Har lyst på det ekstra instrumentet der man kan justere dorge-turtallet og lese av forbruk.... "må ha"-faktoren er skyhøy! :D

 

Er KNALLFORNØYD med den motoren! Perfekt for båten.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
Svart (redigert)

Lenge siden siste oppdatering, men intet nytt under kalesjen før nå. Har fått "trykk"vann i båten!
 

https://www.facebook.com/vfagerjord/videos/10152735306711525/?pnref=story

 

(satser på at videoen på fjesboka kan ses også av de som ikke har konto).

Redigert av Vidar F. (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Bruker en nedsenkbar pumpe fra Maritim (men kunne spart et par hundre kroner da Biltema sin er EKSAKT samme vare!) i en 12 liters smal dunk jeg fikk tak i hos en camping-forhandler. Fikk også tak i lokk med hull for slange og ledning til dunken. Det hele er koblet opp via sikring og bryter. I tillegg er det bryter innebygget i krana, slik at pumpa bare går om man åpner krana. Det er mulig å justere "trykket", og det er faktisk såpass at man får spylt av nevene sine.

 

Begynner å bli bra standard på denne 17-foteren av edel årgang! :)

Neste prosjekt blir å få montert inn en bæsj and carry i "forpiggen". To be continued.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Utrolig kult prosjekt! 

 

Har en 40Hk Yamaha fra 93. (3syl utgaven) og guuud den bråker selv ved tomgang til forhold til en 4 takter, Hadde jeg ikke vært 15 og heller hatt midlene så skulle jeg jaggu med ha hatt en firetakter! :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Har samme båten og har spekulert litt på en slik bæsj and carry.

Er det mulig med en bøtte foret med slike bio poser? Holder posen tett lenge nok til at en får knytt igjen og kasta i hodet på en måke?

Vil posen løse seg opp etter kort tid og forsvinne?

Eller er dette en idiotisk ide?

 

Tror du sliter med å få til en god poseløsning på portapotti og tilsvarende. Men om du kjøper en som er laget for formålet, dvs bøtte og pose, så blir jo livet enklere. Separett er merket og de selger en haug med varianter hvor tørrmøkka går i en pose og en kan skille ut urinen, enten i egen tank/rett ut, eller man kan jo også la alt gå i bøtta, men da stinker det jo vesentlig mer. 

 

Ulempen med Separett er at de fleste modellene er relativt voksne i størrelse. Men modellen Weekend og Coloni er vel de minste jeg har sett. Og så koster de alt for mye, syns jeg, men dukker opp på bruktmarked nå og da. Tror Separett også har en helt enkel bøttedo, men vet ikke om det selges i Norge. Til sist kan man få kjøpt kun sete og urinutskiller slik at man kan bygge sin egen bøttedo. 

 

Om man legger opp en slik do med urin rett ut og lufting så slipper man lukt og bæsjen luftes og tørkes såpass godt at en tømmer relativt sjeldent hvis trafikken på doen ikke er voldsom da :-) Og på slike doer må menn sitte å pisse. Piss i bæsjen blir lukt og møkkajobb på den som må tømme dassen. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei.

Dette var en inspirerende tråd. Jeg kjøpte i våres en båt av samme type, dog i "Lux" utgave. Den er litt sliten og forsømt, så jeg skal ta litt oppussing etterhvert. Nå i sommer har jeg montert ny styring og kalesje, og ellers bare brukt båten. Min mangler lanterner, der originale masten er borte. Kun ledningene er igjen, og hylsen som masten sto i. Fikk du laget ny mast, slik du planla et sted i tråden? 

Link to post
Share on other sites

Nei, men skiftet ut ledningsnettet og fiksa vinkelen på den "braketten" på toppen. En runde sandpapir og owatrol, så ble masta knallfin den. :)

Dessverre er båten solgt. Den tilhørte min far, og helsa er blitt såpass klein at han ikke lengre gidder å holde på. Jeg har også flytta til vestlandet, så da ble det slutt på dette eventyret.
Men båten har fungert utrolig bra. De løsningene vi laget var utrolig praktiske. Det er en hel del jeg ville gjort annerledes med den kunnskapen jeg nå har - f.eks. laget setekassene i glassfiber i stedet for kryssfiner. Ikke fordi kryssfineren ikke holdt mål; hadde aldri problemer. Men det er kjapt gjort å støpe en glassfiberplate, og den trenger man jo ikke tenke mer på. Jeg vet nå også at en kan lage utrolig mye fint i epoxy og glassfiber, støpt på en plugg/mal av styrodur som er superenkel å lage. Tenk lukekarmer frest ut i styrodur (negativ form). Ikke mye sparkling for å få de perfekte!

Så der står man altså. Båtlaus og med klaprende jeksler og begynnende los så snart jeg aner konturene av hekksjø!
Så får vi se om sagaen om Rana 17 DC som ble modifisert til svært så brukendes båt, en dag får en oppfølger. Jeg sikter mot Hansvik 21 combi eller en Jeanneau / Beneteau på 6,5-7 meter.
Uansett hva jeg ender opp med, det blir ikke en standardutgave særlig lenge...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

PS: Dropp masta og legg opp lanternene på sidene. Fiks en rundtlysende lanterne på ei mast med ledd, lik det du finner på en del styrhusbåter. Mye bedre løsning enn den trepinnen.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 4 timer siden:

Dessverre er båten solgt. Den tilhørte min far, og helsa er blitt såpass klein at han ikke lengre gidder å holde på. Jeg har også flytta til vestlandet, så da ble det slutt på dette eventyret.
Men båten har fungert utrolig bra. De løsningene vi laget var utrolig praktiske. Det er en hel del jeg ville gjort annerledes med den kunnskapen jeg nå har - f.eks. laget setekassene i glassfiber i stedet for kryssfiner. Ikke fordi kryssfineren ikke holdt mål; hadde aldri problemer. Men det er kjapt gjort å støpe en glassfiberplate, og den trenger man jo ikke tenke mer på. Jeg vet nå også at en kan lage utrolig mye fint i epoxy og glassfiber, støpt på en plugg/mal av styrodur som er superenkel å lage. Tenk lukekarmer frest ut i styrodur (negativ form). Ikke mye sparkling for å få de perfekte!

Ja, synd båten er solgt, både fordi du sikkert hadde kommet opp med enda flere finurlige løsninger, og fordi det da hadde kommet enda flere innlegg i tråden, fortalt med din artige og levende skrivestil :) 

Når det gjelder benker, så har jo min "DC Lux"-utgave ferdige benker langs sidene akter originalt, men de har ikke stuerom. Jeg ser det fort blir fullt i de rommene som er. Under passasjerstolen har jeg dregg, tau og fendere, fiskeutstyr under førersetet, og under tverrbenken er rommet fullt av batteri og bensintank. Så kanskje jeg må vurdere noe slikt som du gjorde etterhvert. Men i første omgang tenker jeg å male opp igjen benkene fra den originale brunfargen, til noe mer tidsriktig grått. Jeg har koksgrå kalesje, og tenker også å bytte ut stolene i de billigste fra Biltema, som jo har felter i grått, så blir det en slags helhet i det. Men aller først trengs en skikkelig nedvask innvendig. Tenkte å ta båten på land i vinter, selv om "ingen" gjør det her jeg bor.

Vidar F.H. skrev for 4 timer siden:

PS: Dropp masta og legg opp lanternene på sidene. Fiks en rundtlysende lanterne på ei mast med ledd, lik det du finner på en del styrhusbåter. Mye bedre løsning enn den trepinnen.

Ja, jeg har tenkt på den løsningen. Jeg får lete litt rundt etter en rundtlysende med litt lengde, slik at den kommer høyere enn kalesjen. Mange slike er av teleskoptype eller avtagbar, men det vil jeg ikke ha. Jeg vil ha noe som er fast, skal jo ikke drive å ta den av eller på, så jeg tenker at en "plugg inn/ut" løsning er mer sårbar. Men det er kanskje ubegrunnet? 

Jeg har også en gammel Johnson 30 hk totakter på den, får 18 knop på full hyling (bokstavelig talt). Ser du hadde ekstra finner på din, prøvde du båten uten? Vil du anbefale slike finner? 

Link to post
Share on other sites

Prøvde aldri uten finner, men så vidt jeg husker ble de montert for å få bedre løft. Sannsynligvis hjalp det, men jeg tror ikke farta ble bedre. Jeg ville tatt de pengene som finnene koster og putta på grisen og siktet meg inn på nyere, større motor.
Vår var en halvplaner og der var 40 HK Yamaha et veldig bra og riktig valg. Fikk 22 knuter om det vanket kjøttkaker til middag hjemme, marsjet i 16-17 knop. Støynivået ble naturligvis noe helt anna, og etter at vi skifta ut knallerten gikk boligmarkedet opp en god del rundt småbåthavna.

Vi var inne på tanken på 50HK, men den hadde blitt alt for tung og stor. For stor motor på kjølbåt = konkurranserytt på kjølen, og det er egentlig bare moro når det går RETT fram på flat mark.

Satte en 20HK 2-takt langstamme på en Hansvik 14 halvplaner som var godkjent for maks 15 HK og kort stamme. Det gikk så godt unna at kveita kom opp for å se hva som foregikk, men jeg brukte halve Ofotfjorden på å svinge. Kursendringer i den farta innebar å slake ned - saaakte, ellers kom halve fjorden inn i motorbrønnen - foreta kurskorreksjon og så gi gjernet igjen. Gøy, men det var godt å flytte den motoren tilbake til båten den egentlig var ment for (en Rana 15DC som måtte plastes om etter å ha vært i fjærsteinene, blitt reparert av en sullik som mente gelcoat leget alle sår, via et verft som burde ha gjort god nok jobb til meg som slipte hull i kjølen og reparerte slik det SKAL gjøres - tett båt etter det).

Vi beholdt den originale masta (med justert vinkel på topplanterna slik at andre enn måsen og malmbåtene så den forfra) og fiksa kontakt slik at den kunne tas av. Pappa laget til en tregrind som lå mellom vindskjermen og toppen av ryggen på akterbenken, slik at han kunne legge en sånn båtpresenning fra Biltema over båten på vinterstid - da måtte lanternemasta av. Kjekk lagringsmetode, forresten - trengte bare å riste av snøen de få gangene det lå en halvmeter hvitt oppå og Gislefoss meldte mildvær og regn.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 10 timer siden:


Vår var en halvplaner og der var 40 HK Yamaha et veldig bra og riktig valg. Fikk 22 knuter om det vanket kjøttkaker til middag hjemme, marsjet i 16-17 knop. Støynivået ble naturligvis noe helt anna, og etter at vi skifta ut knallerten gikk boligmarkedet opp en god del rundt småbåthavna.

Vi var inne på tanken på 50HK, men den hadde blitt alt for tung og stor. For stor motor på kjølbåt = konkurranserytt på kjølen, og det er egentlig bare moro når det går RETT fram på flat mark.

Satte en 20HK 2-takt langstamme på en Hansvik 14 halvplaner som var godkjent for maks 15 HK og kort stamme. Det gikk så godt unna at kveita kom opp for å se hva som foregikk, men jeg brukte halve Ofotfjorden på å svinge.).
 

Først; jeg ler godt av noen av formuleringene dine :lol:

 

Jeg står nok over sånne Hydrofoil-finner, ja. En ny firetakter står på ønskelisten hos meg også. En eiendomsmegler ville nok kalt den gamle totakteren sjarmerende, som i virkeligheten betyr gammeldags og upraktisk. Men den fikk meg til å score noen mannepoeng da jeg selv fikset kjølingen og ujevn gange, riktignok ikke helt uten tips og råd fra andre. Så den går som en klokke. Usikkert hvor lenge jeg skal ha båten, så vi får se hva jeg gjør på motorsiden, men gamle Johnson må nok antagelig belage seg på å jobbe en sesong til.

 

Ser poenget med å kunne ta av masten ved vinteropplag, så kanskje jeg gjør en revurdering her. 
Det blir nok å lese gjennom tråden din mm noen ganger til i tiden som kommer, og legge opp en plan:smiley:

Link to post
Share on other sites

Ny/nyere 40hk 4-takt er nok tanker i riktig retning om din er en halvplaner, men pass litt på vekta. Båten vår var litt «si i kokninga» om vi satt to stykker helt bak. Hjelper ikke når man er i ligaen «bør ha vaselin på dørkarmene til tronsalen i en Jeanneau 695» (har rygga inn og ned på ramma i en sånn, men av hensyn til corona og salgspersonalet lot jeg den gule dåsa ligge og foretok kun en, skal vi si, anstendig bekledd designtest av toalettrommet).

ikke så mye at jeg var bekymra, men det ser jo litt teit ut om båten agerer solur.

 

totakteren kan du selge med annonsetekst «om du får grønn stær av å se en Tesla eller bilskilt som starter med EV, EB, EK - da er denne vintage kremvisperen akkurat noe for deg! Fyres med Ekofisk Linie og bunkerolje «Führer 19-40» fra et av skipene til tyskerten»

 

Ikke spesielt usikkert at du får napp der, for dieseldyrenes avgangsklasse på høgskulen for harde liv er mangfoldig og bredspektret.

 

Du får ha lykke til; du har i alle fall en knallbra båt som med litt omtanke kan bli en veldig bra bruksbåt. De er i slle fall solide. Da jeg skar ut hull til skrog-gjennomføringen til vasken, var kjeksen jeg satt igjen med omtrent en cm tjukk. Fikk litt Tirpitz-vibber; assosiasjonen til stykket panserstål fra Der Kriegsmarine sin største flopp og bløff som står på krigsmuseet i Narvik var nærliggende og logisk...

Ækte Krupp-plast fra Hælgelainnskysten!👌 Heil å sæl!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...