Jump to content

Prosjekt: Rana 17 DC modifiseres til brukendes Båt.


Vidar F.H.

Recommended Posts

Regner med at masse bilder av polyester som tørker er ekstremt interessant, så de dropper vi. :)

 

Her er de siste dagers innsats (må jo nyte godværet vi har i nord):

 

Kappet til noen aluminiumsplater jeg hadde liggende, for å lage brønn til kokeapparatet. Fikk samtidig prøvekjørt Mig-apparatet jeg nylig kjøpte. Har aldri sveist før, men google og youtube + noen tips fra en kyndig kompis, så gikk det faktisk veldig bra.

 

06072011018.jpg

 

De første sveisene i aluminium så ikke ut i månelys, men på slutten begynte jeg å få god dreis på det. Skitt au - vinkelsliper og "flap disc" (rondell med masse sandpapirbiter på), så var "bevisene" på nybegynner-sveising borte.

 

06072011021.jpg

 

Og da gjenstår det bare å bore hull + gjenge opp hullene, skru på plass balanseopphenget for kokeapparatet, og man er klar for kapping av deler til selve pantryseksjonen samt montering. Tror det blir kjempebra!

 

06072011020.jpg

 

Her er INNVENDIGE mål på en sånn "kokebrønn" for Cookmate 1600 med balanseoppheng:

 

kokebroenn.jpg

 

Målenen på platene må være noe større alt etter hvordan det skal monteres. Jeg valgte å montere sidene oppå bunnplaten, så bunnplatens mål var 6mm bredere og 3mm dypere enn hva tegningen viser (2 sider á 3mm, bakvegg á 3mm).

 

Gjenstår bare å pusse skjøten innvendig og gi hele innsiden en omgang fint sandpapir, så blir det så bra så!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Det var jo ikke å vente at alt skulle gå smertefritt når man "bygger båt". Jeg gjorde en real "brainfart" da jeg tegnet kappelistene mine - jeg tenkte overhodet ikke på hvilken side som har gelcoat påført, noe som resulterte i at jeg kappet to venstresider! Det hadde ikke vært så farlig om det ble to høyresider, ettersom venstre side skal deles opp for å lage det lille "innhakket" som forlenger sittebenken. Oh well, man får bare gjøre det beste ut av det og skjøte på. Hele greia skal uansett sprøytemales, så det gjør i grunnen ikke noe. Men like irriterende!

 

Her får Bosch-multisaga kjørt seg:

 

07072011022.jpg

 

Ironisk nok har jeg tatt bilde av "brainfarten"... :rolleyes:

 

"ryggen" på pantryet, altså den delen som vender inn mot ripa, måtte lages av to deler. Disse er nå skjøtet, og i morgen begynner monteringen. Jeg er ferdig med kokebrønnen; den ble veldig bra. Balanseopphenget på Cookmate'n fungerer kjempebra - testet med ei halv bøtte Lady interiørmaling som "kaffekjel"! :sailing:

 

Dersom noen er interessert i tegninene, kan de sende en epost til meg - evt. en IM - så sender jeg over Sketchup-fila.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

flott rana du får her ja:) æ kunna jo ha spart dæ førr en del jobb med pentry, da æ har en ståanes i garagen., fra en hansvik som æ henta i harstad,men nu e du jo snart ferdig med din:) va det hos han stene du fikk sydd pute? ka han tok førr jobben ca? veit jo at han e steike god på å sy kalesje åsså, mæn ikkje så rimelig. det va forøvrig ikkje alf hansen heller. kjøpte til hansviken førr tre uke siden,. og da va helly hansen, og flataaker definitivt best på pris. har hatt en del og flikka på i hansviken åsså. med nytt alt ombord. ny plate på hekken, med rustfritt beslag over. for montering av større motor. nytt styresystem, komplett fra og med dashbord, snekke kabel osv. nye instrumenter, nytt ledningsnett,egentlig alt bortsett fra skrog. men ser ombord at vi ikkje har samme formål med bruk av båt:) æ har tenkt å riv ut benker bak på sien,. og pentry kommer neppe ombord igjenn,. e jo så lite dekksplass når æ skal feske etter sei og kveite:)

så når du skal ut å båte, så kan det jo hend vi møtes,. på andfjorden kanskje,. vest du båte dein veien,. hehe hilsen fra sortland.,

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei, din svartværing! :saint:

 

Takker for fantastisk tilbud, men nå er jeg kommet altfor langt i prosjektet. Dessuten spørs det vel hvor godt den pantryseksjonen din passer i båten vår. Men ikke pælm den - det er sikkert noen som har god bruk for den!

 

Det er min fars båt, så det er han som står for de større innkjøpene. Tror nok det var Stene i Harstad som sydde putene. Vet ikke nøyaktig pris, men tror det var ca. 3 båtpenger. (Forresten den billigste måten å ha båt på - "pappa sin". :) Så får jeg brukt egne penger på huset og hagen. *bortskjemt*)

 

Alf Hansen hadde malen for båten vår; var det billigste alternativet av de som faktisk hadde korrekt mal. Hvis ikke hadde det blitt veldig dyrt! Vi fikk gjort jobben på vinterstid, så da ble det billigst.

 

Men sleng nå ut bilder av lørja di, mann! Prosjekt-tråder liker man!

 

Tror vi har noenlunde samme bruk av båten, men vi ønsket en båt for dagsturer også. Drømmen min er enten en Hansvik 18 Combi eller en Jeanneu Merryfisher Marlin 6 (lenke). Da har man både dagsturbåt og SKIKKELIG fiskebåt! Evt. ei snekke - da kan man loffe rundt uten å bli flådd på drivstoffprisene.

 

Er nok ikke så stor sjanse for at jeg kjører så langt som til Andfjorden. Gammal 2-takter = høyt bensinforbruk! Holder meg til Ofotfjorden; her får jeg det meste. Sei på 2-6 kilo, kveita skal jeg forsøke meg på i år, laks og sjøørret likeså.

Redigert av vidarf (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Takket være godt vær her i nord, er det perfekte forhold for tørking og herding av diverse plast-produkter. Her er en liten oppdatering:

 

Jeg laget meg et par vinkelrette støtter for å holde platene under monteringen. Jeg tapet utsiden av skjøten slik at platene holdes på plass langs kanten. Enkleste metoden er å legge et stykke tape på bordet, plassere topp-plata oppå, plassere sidestykket og så brette tape'n oppetter sidestykket. Det fungerte særdeles bra!

Dernest blandet jeg glassfibersparkel (Biltema) og smurte i skjøtene.

 

08072011023.jpg

 

Sparkelen skal slipes ned noe i ettertid, og så skal det plastes med glassfiber-remser for å få en solid skjøt. Sparkelen har en annen misjon (i tillegg til å lage en liten radie slik at glassfiber-remsene er lette å feste; de liker ikke skarpe knekker) - jeg kan slipe en liten radie på alle kantene så det ikke blir noen skarpe hjørner noe sted.

 

Etter at de første to sidene var montert og sparkelen herdet, monterte jeg baksiden samt sparklet ferdig der støttene stod.

 

08072011024.jpg

 

Den første runden med sparkel ble ikke så pen - jeg glemte å lage meg en avrundet pinne for å forme sparkelen, så jeg måtte bruke fingrene (brukte gummihansker). Blir litt sliping, men dette er innvendig og vil ikke vises.

 

08072011025.jpg

 

Satser på å få montert resten av sidene i løpet av dagen.

 

Etter at alt er behørlig plastet sammen, monterer jeg forsterkninger. Jeg har vurdert forskjellige metoder for å feste dette i båten, men tror jeg skal gå for samme metodikk som jeg brukte på benkene - vinkeljern av aluminium kappet i passende biter som poppes fast i pantryen og skrus fast i båten.

 

Når hele pantryen er montert og avstivet, sliper jeg ned kantene i en liten radie, smører på topcoat, pusser til fin og jevn overflate - og så skal hele greia sprøytemales. Burde bli et bra resultat!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Næi æ kasta ikkje nåkka som e iorden.

Pantryen i hansvik e bygd med plast front og topp, i ett stykke. Med støpt vask, og nedfellt plass til primus el lign. O da e det bære bredda som avgjør kor den passe. Sidene og hylla i skapet er poppa dast, og e det som stive av konstruksjonen. Disse kan enkelt byttes ut, slik at dem passe langs skrogsiden i hvilken som helst båt:) e en skikkelig enkel måte å bygge på iallefall.

Ser tili i prosjektet at du lure litt på "flytetanken" bak i båten, æ solgte en yamaha 50 firetakt, som blei montert på en identisk rana17. Den blei da montert med ny treplate bak på hekken, litt større enn orginalen. Og seff bukket stål over toppen og ned i brynn. Motoren e da festa med fire gjennomgående bolter i speilet. Da måtte vi nødvendigvis åpne denne tanken for å nå de to nederste boltene. Vi laga da et rundt hull som passa perfekt til inspeksjonsluke., men det viste seg her at tanken bak slettes ikke va tørr eller ren inni. Så her va det på tide med grundig vask. Va en heil del skitt og dårlig lukt inni her. Så det kan vær en fordel å få åpna den. Å da e det jo greit å sætte i ei tett inspeksjonsluke som kan åpnes da båten vinterlagres. Vi tok da hullet nede i den benken du har på tværs i hekken. Pluss at vi monterte vanlige bunnplugga i flytetankene på begge sider. Greit førr vask og drenering.

Link to post
Share on other sites

Da var øverste del av pantryseksjonen montert sammen. Etter at glassfibersparkelen var herdet, pusset jeg den ned til en fin radius og en passe grovslipt overflate. Deretter kappet jeg til remser av glassfibervev slik at jeg fikk to lag. I hjørnene kappet jeg "svanehale" på remsene, og da la de seg pent på plass. Etterpå rullet jeg over med aluminiumsrulla samt "stappet" etter med penselen. Resultatet ble helt fritt for luftblærer.

 

08072011026.jpg

 

08072011027.jpg

 

Da polyesteren hadde herdet ferdig, fjernet jeg tape'n jeg brukte for å holde delene sammen (var festet på yttersiden). Så slipte jeg ned kantene til de fikk en fin radius. Jeg må gå over den slipejobben igjen med et pussebrett så det blir jevnt.

 

08072011030.jpg

 

Når det er gjort, skal jeg male over med topcoat, og deretter pusse og flikke til overflaten blir jevn og fin. Da er det klart for sprøytemaling!

 

Siden jeg tabbet meg ut da jeg kappet til delene, måtte jeg skjære av "foten" på sideplaten. Egentlig skulle høyre side være i et stykke, men plast er jo et greit materiale å tabbe seg ut på! Jeg tapet "foten" til overdelen, la 3 lag glassfibervev og dekket det hele med aluminiumsfolie. Så la jeg en plate oppå og satte vekter på slik at det hele blir presset flatt og rett.

 

08072011028.jpg

 

Polyesterbøtta + ei kasse bor + en halv dunk Aceton. Man tager hvad man haver! :thumbsup:

 

I morgen håper jeg på å få montert sammen de siste delene samt montert forsterkninger på strategiske steder. Da kommer generalprøven - jeg tar med meg hele greia i båten og ser om det passer! :sweat:

 

Og gjør det ikke det, har vi strømplass og jeg har ei multisag...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Da var pentryseksjonen ferdig sammensatt. Det gjenstår bare å felle inn kokebrønnen, vasken og kranen, samt montere forsterkninger der det er behov for det. Må også kappe ut dørene og finne en pen måte å montere dem.

 

Jeg har som nevnt brukt glassfibersparkel i alle skjøtene. Den fungerer også som "monteringslim" når de forskjellige platedelene skal monteres sammen. Etterpå legger jeg 2 lag vevd glassfiber og polyester. Resultatet blir svært så bra:

 

11072011033.jpg

 

Det ser kanskje ut som om det er luft i duken, men det er ikke tilfelle.

Ideelt burde jeg kanskje lagt et par lag duk på utsiden også, men jeg tviler sterkt på at det blir nødvendig da pantryseksjonen ikke vil bli utsatt for store belastninger. Dessuten er utvendige hjørner et mareritt å holde på med... Mer om det om litt.

 

Jeg har også kappet til frontplaten. Den måtte skjøtes på ettersom stålplata jeg støpte på ikke var stor nok. Jeg la tape på baksiden (utsiden), fylte i med glassfibersparkel og la 3 lag duk på baksiden. Det ble særdeles sterkt!

 

11072011032.jpg

 

Så gjenstod den absolutt verste jobben. Utvendig hjørne! Men først monterte jeg skjøteplaten som blir forlengelsen på benken inn mot øverste del av pantryseksjonen. Man tager vad man haver, og jeg brukte kokebrønnen som "jig" slik at det ble rette vinkler her.

 

11072011031.jpg

 

Da sparkelen var herdet, ble den pusset jamn og fin og plastet med 2 lag duk. Og til høyre i bildet under vises det jeg har gått og grudd meg til. Plasting av utvendig hjørne!

 

11072011035.jpg

 

Jeg rundet kanten så godt det lot seg gjøre, men det er kul umulig å få stor nok bue.

Resultatet ble tålig bra etter at jeg la aluminiumsfolie oppå skjøten og satte noen trestykker i klem over hele greia. Jeg la på 3 lag duk ekstra for å få en solid skjøt. Det ble noe luft på siste laget, men det får ærlig talt stå sin prøve!

 

12072011037.jpg

 

Til slutt ble det temmelig bra:

 

12072011036.jpg

 

Uansett vil kokebrønnen stive godt av ettersom den blir limt på plass med monteringslim. Bruker Luna sin variant av Tec7, og da er det enten plasten eller metallet som gir seg!

 

Og her er innsiden pr. i kveld/natt:

 

12072011038.jpg

 

Her er fronten opp-ned:

 

12072011040.jpg

 

Nede til høyre er åpningen hvor kokebrønnen skal monteres.

 

Her er siden som vil vende mot sittebenken:

 

12072011041.jpg

 

Når kokebrønnen og vasken er på plass, skal jeg gå over alle skjøtene og kantene, pusse jamnt og pent, sparkle, legge på litt toppcoat, så finpusse og sprøytelakkere hele smørja (ex vask og kokebrønn).

 

Begynner å se en ende på det nå - var mye mer arbeid enn jeg hadde tenkt. Men det kommer i hovedsak av at jeg tabbet meg ut da jeg kappet sideplatene. Og ikke minst tok det lille "innhakket" uforholdsmessig lang tid. Neste gang jeg har med liknende vinkler å gjøre i forbindelse med glassfiber, bøyer jeg til en stålplate slik at jeg kan støpe utvendige buer ferdig i en smell.

 

Gru-gleder meg til i morra, da skal herligheten tas med ut i balja og prøves på plass. Får bare håpe jeg ikke har driti meg ut da jeg tok målene... :sweat:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Til tross for lave temperaturer og dertil tregere herdetid, går det da framover! Jeg har tatt ut åpning til kokebrønnen og plastet fast noen plater for å støtte opp om og feste kokebrønnen.

 

12072011042.jpg

 

Den brede platen som går fra benkeplaten og ned til "gulvet" i kokebrønnen bød på nok et utvendig hjørne. Jeg løste det ved å først spakle / plaste fast under benkeplaten. Da dette var herdet, la jeg på 2 lag duk over det utvendige hjørnet, mellom bunnen og platen som går opp i benkeplaten. Deretter brukte jeg bred tape til å presse alt på plass. SUKSESS! Det ble veldig bra.

 

Da er hele benken ferdig sammensatt:

 

12072011044.jpg

 

Jeg har rundet over alle kantene og lagt en liten sparkelfuge i det lille "innhakket" på venstre side, så blir det en penere overgang der. Kommer akkurat inn fra fjøset etter å ha smurt topcoat på alle kanter og skjøter. Nå skal det få "godgjøre" seg til i morgen, så blir det prøving i båten! Skulle tatt det i dag, men batteriet på bilen var flatt. :headbang: Godt man har ferie!

 

Gjenstår bare å finne ut åssen jeg skal gjøre det med dørene. Det er 2 alternativer: bestille dører i teak eller kappe dem ut av pantryseksjonen. Teak hadde vært greit, men vet ikke helt åssen jeg liker utseendet på dørene som Maritim har. Et alternativ er å lage dører i heltre stavlimt eikeplate (fås kjøpt på Chlaser'n), frese fin profil på dem og "bake" dem inn i epoxy.

Siste alternativ, som jeg har tenkt mye på, er å bruke kappet fra døråpningen som bakgrunn for natede dører i teak. Tenker da å lime teaklister, fylle med hvit epoxy i "natene" og bake hele greia inn i epoxy. Da kan jeg også gå litt berserk og felle inn et mønster om jeg har lyst. Liker jo å holde på med trearbeide... (og nei, jeg akter ikke å ødelegge den gleden ved å kjøpe trebåt!)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Du skal ikkje sove bort sumarnatta, ho er for ljos til det... heter det så fint. Og her i nord er det jo "lyst heile natta" - som det heter i en annen sang.

 

13072011055.jpg

 

Fugen jeg laget i det lille "innhakket" ble bra. Må finpusse for å få slett overflate, men det er med i beregningen (skal som nevnt sprøytelakkere hele greia).

 

13072011047.jpg

 

13072011048.jpg

 

Kokebrønnen er kommet på plass - må tette rundt kantene. Antar jeg går for sparkel og topcoat etterpå.

 

13072011049.jpg

 

Balanseopphenget for Cookmate'n er montert. Når kokeapparatet er montert, ligger armene horisontalt og stikker ikke oppfor kanten. Snedig løsning i grunnen!

 

Så kappet jeg hull for vasken. Den kommer fra Biltema, og har målene 26x32 cm. Hullet som må tas ut er 1 cm mindre. Jeg brukte en 1-liters malingsboks for å markere de runde hjørnene. Så var det frem med multisaga. Buene kunne ikke kappes med den, så jeg kappet flere små snitt slik at jeg fikk ut plata i midten. Så var det fram med en halvrund fil og file så støvføyka stod! Høyrehånda fikk mer trening en godt er for en singel kar, men sluttresultatet ble knall.

 

13072011050.jpg

 

Og da var det bare å slippe vasken rett på plass:

 

13072011052.jpg

 

13072011053.jpg

 

Fra undersiden ser det slik ut:

 

13072011054.jpg

 

Som man kanskje ser har jeg smurt topcoat på "diverse steder". Kan ikke kaste bort dyr topcoat, så restene jeg ikke fikk bruk for på kantene utvendig, ble nyttiggjort innvendig. Tror jeg skal smøre på hele innsiden, så blir det lysere inni skapet samt lettere å holde rent der.

 

Ser ut til at plan og utførelse stemmer godt overens:

 

plan_vs_real.jpg

 

Tror dette kommer til å bli meget bra ombord!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Etter mye om og men og krangling med karen i speilet, bestemte jeg meg for å droppe ideen om å lime kokebrønnen fast. Dersom jeg noen gang trenger å ta den bort, må jeg jo rive hele greia jeg har brukt sånn tid på å lage til!

4x djiiiiii, *blås*, *gnnnnhhhh*... POP!!!! Og kokebrønnen er nå montert.

 

13072011056.jpg

 

NB! Jeg vil ha meg frabedt kommentarer på sveisearbeidet mitt! Det er første gang jeg sveiser overhodet, og jeg startet med aluminium. Snakk om å hoppe uti på djupna for å lære å svømme... :yesnod: Ble jo ikke helt pent, så man får vurdere hva man gjør. Muligens en kulerasp på Dremelen er løsningen. Evt. kjemisk metall og sparkle seg bort fra elendigheten. Eller rett og slett ignorere det til jeg ikke klarer å se på det mer og MÅ gjøre noe...

 

 

Skulle kjøpe rustfrie popnagler, så jeg sjekket litt priser her og der. BT tar 369,- for 100 stykk (10 10-pakninger). Så da stakk jeg innom et sted hvor jeg får handle for personalpriser. 450,- for 500 nagler. Så har man i overskuelig framtid! :thumbsup: Er jo greit å handle i bulk i noen tilfeller. 3,69 per nagl kontra 0,9... Og popnagler får man vel aldri for mye av.

 

Jeg vurderte litt hva jeg burde gjøre på venstre framside av kokebrønnen; det var en stygg glippe der. Så jeg la tape langs kanten som "forskaling" og klemte på plass glassfibersparkel.

 

13072011058.jpg

 

Så snart den var "fast i fisken", brukte jeg en kniv og skar til en pen form. Var som å skrelle pottit! :cool: MYE enklere enn å pusse etter at sparkelen har herdet. Benyttet sjansen til å pusse avrundet kant, så nå trenger jeg bare gå over med finpapiret for å få bra finish før lakkering.

 

Her er kokekompisen (Cookmate 1600) plassert i kokebrønnen (balanseopphenget er ikke skrudd fast). Satser på mange liter kaffe på den der!

Tanken er å lage et todelt lokk som går over benken, så kan arealet utnyttes til annet når koking og vasking ikke står på planen.

 

13072011061.jpg

 

Fikk også pusset en fin bue i innhakket på venstre side. Så blir det "sømløs" overgang til benken.

 

13072011063.jpg

 

Så var det bare å vente på pakke fra Maritim med noen rørdeler. Får vel utnytte ventetiden til sprøytelakkering, tenker jeg!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Da var dagem kommet for prøvemontering i båten! Det gikk ikke 100% etter planen, men multisaga var som nevnt med. Jeg måtte kappe litt av sidevangen på høyre side, samt bakveggen bak vasken. Etter det smatt pentryseksjonen på plass om hånd i hanske!

 

16072011074.jpg

 

Ovenfra og ned - her vises skap-plassen som vi nå får. Man kan ikke ha for mye stuerom...

 

16072011075.jpg

 

Sett aktenfra og fram:

 

16072011076.jpg

 

Det ble akkurat plass bak setet. Og jeg skal ha skryt for å ha kappet en liten skrå nederst på fronten på frihånd! Det ble nemlig meget bra:

 

16072011078.jpg

 

 

Og da var det heimatt og hente fram sparkel, tape, polyester og glassfiber. Stykket jeg skar vekk bak vasken ble kappet til og satt på plass:

 

16072011079.jpg

 

Her vises snittene jeg måtte ta av sidevangene:

 

16072011080.jpg

 

Må også støpe på en forsterkning på innsiden av fronten nede ved dørken, så blir det stabilt. Og da gjenstår bare en siste fintilpassing ombord før det er på tide å hente fram lakksprøyta!

 

Ja, og så må jo dørene kappes ut. Rart med det - det er hele tiden "litt til" som må gjøres...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Da var ferien over for i år. :headbang: Første dag tilbake på jobb og det ble bare godvær her i nord, dog med litt regn på kveldingen. Men 21 grader betyr rask herdetid, så det var bare å utnytte sjansen!

 

Fikk pusset og smurt topcoat på den delen jeg måtte kappe og snu bak vasken:

 

18072011083.jpg

 

Og gnien som man er, utnyttes hver minste dråpe! Fikk smurt ferdig på hele innsiden samt mesteparten av det som blir dørene. Fikk også plastet fast en forsterkning nede ved gulvet, ble sterkt og fint.

 

18072011085.jpg

 

Jeg brukte en bete avkapp jeg tok vare på (aldri kaste noe før man VET man ikke får bruk for det!), tapet skjøten og la en vinkelrett trebit inntil. Så la jeg en fuge av langtrådet glassfibersparkel. Da den var herdet, plastet jeg to lag duk. Med mindre noen sparker til nederste delen av pentryseksjonen, burde den holde. Her vises forsterkningen:

 

18072011084.jpg

 

Jeg har tenkt fram og tilbake på hvordan jeg kan løse dørene på en pen og enkel måte. Jeg må se om jeg kommer over noen lister som kan benyttes som kantpynt, f.eks. u-lister i aluminium.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Da var første omgang med sprøytelakkering overstått. Første gang jeg bruker lakksprøyte; har til nå bare brukt sprayboks. Så litt uheldig ble man jo, men siden det skal et strøk til er jeg i grunnen ikke så ulykkelig.

 

19072011086.jpg

 

Særlig fikk jeg sig / renn i lakken på den ene siden. Man lærer...

 

19072011087.jpg

 

Men så fikk jeg dreisen på det, og toppen ble bra!

 

19072011088.jpg

 

Det blir nok en runde finsliping i morgen, etterfulgt av en ny runde sprøytelakkering. Denne gangen skal jeg tynne lakken enda mer. Opplevde at sprøyta "pulserte" litt - var ca. 1 sekund mellom pulsene i en jevn "sinuskurve" om jeg kan si det sånn. Fant ikke ut hva det kom av; det var til dels likedan da jeg rengjorde sprøyta og sprutet med ren aceton.

 

Når lakkeringsjobben er unnagjort og lakken herdet, kapper jeg ut dørene og monterer vasken + tappekranen. Så er det ut i båthavna og montere. Gøy når man ser enden på såga!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Ferietid på jobb betyr lite tid til "viktigere" ting, men det går da framover. Og når temperaturene ikke er spesielt gode, tar det lang tid før lakken herder. Noe som er nødvendig når den må slipes ned igjen. :headbang:

 

Men til slutt ble det da "slipbart". Jeg slipte ned over alt der det var tegn til sig i lakken, samt hele flaten som var berørt. Hvilket altså betydde at toppen, forsiden samt begge sidene som vil bli synlig inni båten måtte lakkeres på nytt. Denne gangen brukte jeg Biltema sin 2-komponent polyurethan, med ørlite grann mer herder i. Da ble det fin-fin konsistens for sprøyting, på den måten at det kom jevnt og lite ut av dysa på sprøyta. Jeg økte trykket litt fra kompressoren, og det så ut til å hjelpe. Bruksanvisningen til sprøyta sier 2-3,5 bar. På selve sprøyta står det max 5 bar. Så jeg gav den 4, og det fungerte tilfredsstillende. Burde kanskje kjøpt større dysesett, men skitt au.

 

26072011090.jpg

 

Godt å ha en fjøs hvor man kan lage seg "lakkbod"!

 

26072011093.jpg

 

Jeg turte ikke ha på for mye i tilfelle sig, så overflaten ble ikke så slett og blank som jeg ønsket. Samtidig er båten nokså røff innvendig, så jeg er ærlig talt ikke helt sikker på om jeg skal gå for "speilfinish".

 

26072011091.jpg

 

På toppen turte jeg dynge på litt, og resultatet ble bra. Helt blankt blir det ikke, og overflaten er litt "blærete". Eller, den er full av små dråper som stort sett er flytt utover, så det er litt tekstur i overflaten. Muligens blir dette borte om jeg legger på et strøk til, men jeg er ikke sikker på om det er nødvendig.

 

Et par steder har jeg fått "appelsinhud". Ser ut som små hull i lakken. Antagelig har det ikke vært helt rent, eller så er det kondensvann fra sprøyta (må kjøpe meg vannutskiller...). Om ikke annet tror jeg at jeg legger hele greia på rygg og gir fronten en god omgang.

 

Har ellers fått forundringspakke fra Maritim, samt at både Biltema og Claser'n tjente noen øre:

 

26072011094.jpg

 

  • Nedsenkbar pentrypumpe
  • kran m/bryter
  • 10mm slange (BT)
  • 1 1/4" avløpsslange (!)
  • 1 1/4" skrog-gjennomføring
  • 90-graders bend (montert på avløpet til vasken)
  • koppholder
  • slangeklemmer (BT / Maritim)
  • hengsler (BT)
  • lukelås (BT)
  • batteribryter (BT)
  • vanntank (Claser'n)
  • Ess tack-x monteringslim (Tools)

 

Den batteribryteren fikk jeg forresten tips om her på BP :flag_bp: ! Enkel konstruksjon passende for en småbåt.

 

Planen er å kappe ventilen på vanntanken og føre vannslangen og strømledningen gjennom den. Det store lokket er perfekt for påfylling og inspeksjon. Koppholderen er et kapittel for seg - den skal monteres på toppen et sted. Har jo forstått at det drar opp verdien på båten flere båtlapper når koppholdere er montert overalt. Er i alle fall ofte med på båt-tester, som en annen prosjektør her på forumet poengterte... Den blir uansett kjekk til så mangt. Går ei Zalo-flaske oppi der, f.eks.

 

Det ble jo "litt" grov dimensjon på avløpsslangen, men skitt au! Var komplett umulig å finne overganger til mindre diameter, om man da ikke ville ende opp med en halv rørleggerbutikk under vasken!

 

Bendet som monteres under avløpet passet ikke helt. Mutteren var for "dyp". Det løste man elegant vha. båndslipemaskina som står i snickarboden. Kjekt verktøy!

 

Det eneste jeg er VELDIG spent på, er om vanntanken får plass inni skapet! Har ikke sjekket det. Men om det blir trangt, tenker jeg vi tar fram varmluftspistolen, varmer herligheten til tanken blir føyelig og medgjørlig - og så klemmer vi litt og trykker litt, så blir det så fint så.

Vettlaus, kanskje - men ikke rådlaus!

 

Så er det bare å forberede seg på en lengre diskusjon med karen i speilet om man skal ta andrestrøket eller ikke. Man får sove på saken...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha kranglet lenge med lakkeringsarbeidet, er jeg endelig klar til å montere pentryseksjonen i båten! Lakkeringen ble ikke helt som den skulle, men nå gidder jeg ikke å plages mer! De små skjønnhetsfeilene som er nå, tar jeg samtidig med at hele båten skal lakkeres innvendig - antagelig til neste år. Nå vil jeg ha kaffe kokt ombord! For ikke å snakke om å få vasket hendene når jeg er ute og fisker... Jada, man er fisefin. Er'ke redd for å innrømme det heller! :thumbsup:

 

Dørene ble saget ut, og jeg plastet fast et par "dørstoppere" midt på som dørene legger seg inntil når man lukker dem. Den ene døra fikk også en "leppe" som den andre døra hviler mot. De låser da hverandre - en enkel metode for å sikre at dørene holder seg igjen.

 

Så var det fram med popnagl -tangen. Hengsler og låsebeslag kom på plass, og dette ble resultatet:

 

03082011121.jpg

 

Fikk også montert krana på plass:

 

03082011128.jpg

 

Jeg monterte også en strømbryter for pentrypumpen samt 10A automatsikring. Dette kobles rett på batteriet, så da bør det være en sikring med i bildet!

 

03082011127.jpg

 

Vanntanken bød på en del utfordringer. Det er ikke så god plass i stuerommene, og jeg har ikke bruk for mer enn 10-15 liter. Jeg har funnet rette tanken i en Caravan-katalog, men inntil den kan skaffes finner man andre løsninger. Claser'n hadde en grei sak, som vist i forrige post. Denne blir litt for stor, så jeg varmet ene siden godt opp med varmluftspistol og formet den litt. Så får vi se om det hjalp...

 

På tanken var det en tappekran. Den boret jeg et hull i som vannslangen er trædd gjennom. Det er også en smal spalte for lufting i den røde delen av krana. Gjennom spalten trædde jeg ledningene fra pumpa. Kort, enkelt og funksjonabelt om ikke akkurat elegant.

 

03082011119.jpg

 

Og nedi tanken ligger pumpa klar til innsats...

 

03082011120.jpg

 

Blir ikke så aller verst, dette!

 

03082011123.jpg

 

03082011124.jpg

 

03082011125.jpg

 

Satser på å få montert alt i båten i morgen. Da kommer det mest skremmende: ta hull i båtsiden for skrog-gjennomføringen... :sweat:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

I skibet koker man da bare hummer! :cool: Takker for komplimentet. Har gått noen timer, ja - men ikke så altfor mange. Tipper jeg har brukt et sted mellom 150 og 200 timer totalt, fordelt på 2 år. Og i dag gikk det ca. 5 timer på montering av pentry, "ryggstøet" til akterbenken samt kabel/bensinslange-gjennomføring til tankrommet.

 

Jeg startet ettermiddagen med en småskummel jobb: skrog-gjennomføringen. Men etter få minutter hadde jeg et koøye (evt. lensehull i ordets rette betydning, jfr. Haaby som slengte'n ut gjennom vinduet natterstid...).

 

04082011129.jpg

 

Men etter kort tid var det plugget igjen med 1 1/4" gjennomføring og tec7. Deretter ble avløpsslange festet med doble slangeklemmer (mest fordi den bør sitte godt, er ikke mulig å komme til uten omfattende demontering), og pentryseksjonen skrudd på plass. Dessverre passet ikke vanntanken jeg laget til inni skapet, men det ornær seg på senere tidspunkt. I mellomtiden kan man jo bare helle oppi vasken fra en kanne.

 

Tok ikke noen bilder av denne prosessen, men her er første test i gang - med nyvaskede hender!

 

04082011130.jpg

 

Måtte tilpasse gjennomføringen litt, og til neste år må det spakles og lakkeres litt for å få det pent.

 

04082011131.jpg

 

Og sånn ser det ut fra litt avstand. Kaffelars er kommet på plass, han også!

 

04082011132.jpg

 

Så gikk jeg løs på motorbrønnen med hullsaga. Sagde 1,5 hull, samt et hull nedi stuerommet der bensintankene står, trædde et plastrør gjennom, kappet til endene, filte kantene og festet med tec7. Til neste år skal det monteres inn en inspeksjonsluke i flytetanken, og da skal jeg plaste rundt røret. I år holder det med tec7.

 

04082011133.jpg

 

Inni tankrommet ser det sånn ut:

 

04082011134.jpg

 

Fikk ca. 30 cm. lengre strømledning fra motoren, og nå risikerer jeg ikke at bensinslangen kommer i klem lengre.

 

04082011142.jpg

 

Det burde vært ryddet litt i kabelspaghettien baki der, men skitt au...

 

Jeg festet også ryggplata bak tverrbenken akter, så nå er det ryddig og pent i salongen. Jeg så en kar her som hadde montert LED-lister bak ryggputene. Det så ikke dumt ut, så kanskje.......

Slik er båten innvendig nå:

 

04082011135.jpg

 

04082011136.jpg

 

04082011137.jpg

 

Et sårt tiltrengt sted å gjemme rot:

 

04082011138.jpg

 

04082011139.jpg

 

Utsikten forover fra senterposisjon bak i salongen:

 

04082011140.jpg

 

Akterover fra styreposisjonen:

 

04082011141.jpg

 

Må bare få montert ryggputa bak. Jeg skal flytte kalesjefestene oppå ripa, så blir det ryggputer på sidene også. Den hvite plata jeg har montert bak akterbenken gjør god nytte som ryggstøtte. Planen er å montere rekker bak og på sidene, så får vi 6-7 cm høyere ryggstøtte. Da blir det jo reint behagelig!

 

Kaffelars står klar til bruk ved neste anledning:

 

04082011143.jpg

 

Og et siste blikk inn babord frontrute:

 

04082011144.jpg

 

 

Må si jeg er knallfornøyd med resultatet. Mandagskvelden var jeg og en kamerat en tur på sjøen for litt baksnakking, kaffedrikking, fisking for syns skyld, fóring av måsen med lefser, etc, etc. Utpå kveldingen begynte det å blåse opp, så vi satte kursen utover ofotfjorden og småbåthavna i Narvik. Underveis møtte vi på nokså store bølger. Jeg gikk ned i deplasementfart, akkurat så fort at baugen ikke datt nedi bølgedalene, og gikk rett på. Båten oppfører seg utrolig fint i sjøen, men det blir vindusviskere til neste år! Den manuelle saken jeg monterte inn fungerer greit nok, men det blir bare tørt i en liten stripe. Viskerbladet blir ikke jevnt trykket mot vinduet, så jeg får lete og se om det finnes et alternativ i retning av hva bilene har. På kjerra har jeg viskere som ikke har det tradisjonelle opphenget - de er bare en "gummistreng". Forhåpentligvis fins disse i passe størrelse, for de fungerer meget bra.

 

Da gjenstår det følgende:

 

-skaffe vanntank og koble til krana/pumpa

-feste vasken permanent etter at kranen er koblet til

-montere ryggputer

-flytte kalesjefestene

-legge i sika bak ryggstøet akter så det blir tett bakom der

-skaffe rekker og montere disse

-finne korrekt type og montere vindusviskere

-lage ny mast / renovere og modifisere masta

-montere litt mer belysning innvendig

-lakkere om pentryen samt lakkere hele båten innvendig

-fikse skrog-gjennomføringen så det blir pent og jamt rundt den

-Flytte bordet akterover

-Lage ny plekt over kjølbrønnen, noe mindre enn originalen. Antagelig en luke av noe slag.

-lage et "trinn" foran benken på styrbord side som også kan fungere som stuerom. Det er litt høyt å skreve ut av båten nå siden den ruller litt.

-montere vendbare stoler

-montere skillevegg under vinduene foran så det går an å slenge fra seg saker og ting foran uten at de kommer i retur underveis.

 

 

Vinduene burde vært skiftet, og så ønsker gubben seg et kartbord. Absolutt mulig, men det blir neimen ikke før til neste år. Nå gidder jeg ikke mer i år! Balja skal nytes herfra og til det er snø i luften (i fjor snødde det da jeg kjørte fra båsen og bort til rampa for å ta båten på land for sesongen. Det var rekordsent for oss!)

 

Gleder meg til å teste ut belysningen og kokeapparatet (både til kaffe og til oppvarming)! Det har blitt en bra båt ut av dette. 17 fot båt er mye plass for små dagsturer, særlig når båten kan utnyttes såpass godt. En portapotti, et forheng og en plate så man kan lage seng akter, så kan båten til og med brukes på overnattingsturer.

 

Drømmer også om en 40-50 firtaktsgamper, men det får vi ta med tiden. Motoren er gammel, men omtrent ikke brukt, og det har ikke vært "ett pekk" i den til nå. Imidlertid ønsker jeg meg en liten dorgemotor på brakett, så det får vi vurdere til neste år. Både som sikkerhet og for å kunne dorge uten å bruke slukhalsen bakpå...

 

Så kunne man tenkt seg lyskaster og et horn. Får vurdere det når masta skal renoveres. Dekkskontakten er i alle fall klargjort for akkurat det.

 

God høst, og skitt fiske!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Og da var første "live" test gjennomført etter en svært hyggelig tur på bøljan blå sammen med gode venner. Det "pessrægna", men i teltet var det tørt - og etterhvert godt og varmt:

 

12082011145.jpg

 

Cookmate'n fungerer aldeles utmerket. Svært lite lukt, og det blir lite kondens.

 

Lysene jeg monterte blir litt vel skarpe når man sitter i salongen, men de fungerer svært godt. Spesielt når man kommer til båsen og skal få med seg pikkpakket sitt:

 

13082011151_1.jpg

 

Det største savnet er i grunnen dass i balja, men man kan jo alltids gå i land når naturen kaller. Og når slekta har hytte med flytebrygge så beleilig i nærheten, er det grei skuring. Et stemningsbilde fra nordnorge midt i august:

 

12082011150_1.jpg

 

Alt i alt er jeg storfornøyd med pentryseksjonen og koke/varmeapparatet. Nå senhøstes kunne det vært svært nyttig med defroster, men litt tørkepapir i ny og ne fikser duggproblematikken. Kanskje man skulle prøve zalo?

 

 

 

God høst!

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott resultat Vidar. Du nevner LED-strips i et innlegg...Et lite tips til deg, da dette er dyrt her hjemme (2-300 kr meteren). Jeg fant rimelige strips fra Kina på Ebay. Kjøpte 2 ruller a 5 meter varmhvit, og de kom på snaue 200 kr, med frakt. Levert hjem i postkassa på 1,5 uke. De var til og med dimmbare. Lyser veldig godt og bruker kun 4,8 watt pr meter. Har montert 1,80 meter bak hver seterygg i cabinen i snekka mi, og det lyser opp hele cabinen.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...