Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Hei Hebbe.

 

Den steinen du fant i slangen er kalkstein, såkalt "urinstein". Den dannes av urin og sjøvann og bygger seg opp kontinuerlig dersom en ikke gjør visse inngrep. Dermed skulle du som har båten i "sötvatn" som svenskene sier, være spart for dette problemet. Vi andre som har båten på "havet" avhjelper problemet med å ha en dasj syre i dassen en gang i blant. Den sterke 35% husholdningseddiken er utmerket til dette formål.

 

Ha en drittfin sommer! :lol:

 

Lars H. BildeBilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dass`n er reparet, vannpumpa er skifta og alt er i sin skjønneste orden. Måtte også bytte slange på trykksia til vannpumpa, den gammle slangen var sprukket og "lakk som en sil". Hadde slange liggende i båten etter et oljeslangehavari for litt siden...

 

Da er båten helt klar til feriestart...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Årets båt prosjekter ligger i startfasen…

 

Bygging av garasje og innredning av 2 etg. i huset høsten 2005 har gjort at båten ikke har fått det stellet som den fortjener. Men om en mnd. så er det ”på`n igjen” I og med at båten ligger forholdsvis langt unna mitt nye bosted vil det i år ikke gjort spesielt mye.

 

Har nå fått somla meg til å bestilt nye stenger til kalesjen, de gamle er totalt utslitt for å si det enkelt. Dass`n lekker som en sil og den vil bli erstattet med en ny el-dass, i samme slengen vil jeg også montere en septikktank slik at dass`n kan benyttes i havn og i utehavner. Dette er ikke ting som tar noe særlig med tid og det er bra med tanke på reiseavstand.

 

Neste vinter blir båten hagebåt og da er det en del større prosjekter som står for tur…

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Da har jeg en fundering jeg må ha svar på, Hebbe: Har du fortsatt tenkt å ha båten på Mjøsa, eller kommer du til å forsake denne muligheten til å delta på Mjøstreffet? Regner med at vi må få til et Mjøstreff igjen i år, nå som det er så mange nye båter i flåten. Skulle bl.a. hatt inspisert litt ombord hos Kotnes og Brumle :smash:.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg en fundering jeg må ha svar på, Hebbe: Har du fortsatt tenkt å ha båten på Mjøsa, eller kommer du til å forsake denne muligheten til å delta på Mjøstreffet?

Båten blir helt sikkert liggende på Mjøsa denne sesongen. Fra 2007 planlegges det å få fast plass i sjø`n...

 

Helt klart at vi må få til et treff dette året...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Sesongen er godt i gang...

 

Har flyttet båten til en annen havn og dette gjør at det blir lengre reine transportetapper nå en før båten ble flyttet fra Toten og ned i Vorma (Eidsvoll).

 

Båten fungerer bra og har nå omsider fått målt litt på dieselforbruket. Fyllte opp tankene i går og fikk følgende tall:

 

Fyllt diesel 250 liter

Kjørt 40 motortimer (38 timer gangtid (bevegelse) på plotteren).

Kjørt distanse 225 nautiske mil.

Gjennomsnittsfart på plotteren er 6 knop

 

Dette gir da 6,25 liter diesel pr time eller 0,9 liter pr nautisk mil, så dette er billig morro...

 

Svetting av olje...

I forbindelse med mye lengre etapper i marsjfart ved 3000 r/min og 7,5 knop (3400 r/min på full fart) ser jeg at min motor (Ford Endura) svetter litt olje i bakkant av toppdekselpakninen. Grunnen til dette vet jeg ikke men mulig at tung belastning over lang tid, ofte etapper på 3 timer i konstant turtall på 3000 r/min er med på å få motoren til å svette litt. La spesielt merke til dette etter forrrige helg då jeg hadde en tøff hjemmtur med mye motvind (opptil 1 knop lavere marsjfart enn normalt) og mye bølger i mot på hjemmturen som tok 4 timer. Motoren har ikke noe oljeforbruk av betydning, har fyllt etter ca 3 dl på 40 kjørte timer. Motoren går ikke spesielt varm, men den damper litt ved normal marsjfart, det kommer også vann (fra sjøsiden) ut på et overløp fra oljekjøleren da. Kjører jeg derimot motoren på full fart kommer det svart røyk ut av eksausen, lukter heller ikke "spesielt bra" av denne. Kjenner litt av den samme lukta når jeg starter den og det kommer også da en gufs av svartrøyk med det samme, denne gir seg med en gang.

(Total motortimer er ca 300 t på telleren, om dette stemmer vet jeg ikke)

 

Vil det ha noe for seg å bytte denne toppdekselpakningen, eller vil det bli det samme etter kort tid igjen ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

En ny pakning burde gjøre jobben her, forutsatt at dekselet er plant og skikkelig rengjort. Lekkasjen kommer som regel i bakkant av dekselet pga hellingen, og når motoren blir ekstra god og varm blir oljen tynnere og kryper lettere ut på slike steder. Men en ny pakning, gjerne sammen med litt Permatex, burde gjøre det tett igjen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...