Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Svart (redigert)

Årets båtsesong starter snart og jeg er ferdig med det som jeg skulle ha ferdig før denne båtsesongen.

 

Har i helga fått på den blå stripa samt at jeg satte navnet på båten.

Bilde

 

Bilde

Legger ved et bilde der en skimter trekket som jeg la under HT`n.

 

Sier meg så langt fornøyd med resultatet av det jeg har fått gjort med båten siden jeg kjøpte den seint i høst.

 

I morgen er det meningen jeg skal sette den ut, det kommer ei stor kran i havna i forbindelse med et annet prosjekt der, og han skal sette meg ut i morgen ettermiddag. Det er ikke riktig nok vann på "plassen min" men låner en annen noen dager. Har målt litt og funnet ut at jeg vil ha 20 cm med vann under kjølen... Gleder meg mer enn uhemma for å prøve den... Jomfrutur må vite...

Mjøsa vokser foresten fort nå så det vil ikke gå mange dagene før alt er som det skal være.

 

Neste års prosjekt med båten er allerede under planlegging...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kjempeflott Hebbe, ser du har lagt et enormt arbeid i denne, også sier du at du allerede prosjekterer neste vinters aktiviteter :eek:

 

Båten ser for meg ut til å være et smykke, du har lagt stor vekt på fine detaljer, det skal du ha !

 

Ha en fortreffelig båtsesong og lykke til på jomfruturen !

Link to post
Share on other sites

Kjempejobb du har gjort her Hebbe, lykke til med mjøssetting, du får vel ikke sovet mye kommende nat?

Kanske vi ses til sommer, jeg har "gamle" venner med båt på Kapp.

 

Varmen er like rundt hjørnet!  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg håper at der er guld i munnen din, Astor

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Men jeg synes nå at den tar seg bedre ut i  vannet, hvorfor ligger den på land ennå Hebbe?  :wink:

Slik vannstanden i Mjøsa øker nå, varer det vel ikke lenge før den kommer fossende ned i det salte hav? :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Noen oversikt over antall timer som er lagt ned siden du kjøpte båten?

Har ingen eksakt oversikt over dette men et nøkternt overslag gir meg et sted i mellom 150 og 200 timer for å ha fått den slik den er i dag.

Vil tro at jeg mangler 100 timer for å få den slik jeg vil ha den til slutt. I tilegg til de 100 timer vil mellom 30 og 50 "båtpenger" også gå med... Får være litt flink å spare litt (mere), båtpengekontoen er fortiden litt slunken... :lol:

 

 

Redigert:

Sitter nå å venter på telefon fra kranbilen som skal heise meg ut.... Jeg venter, venter, venter og venter....

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:cool:

Artig å se hvor fin Saga'en din er blitt, Hebbe! Håper du har en fin Mjøssettingsdag i dag og får kjenne den gode følelesen av vann under kjølen. Feir med måte, det er en dag imorgen også!! :wink:

 

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har ingen eksakt oversikt over dette men et nøkternt overslag gir meg et sted i mellom 150 og 200 timer for å ha fått den slik den er i dag.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg beklager Hebbe, men jeg har vanskelig for å tro det du skriver, såsant du ikke er supermann.

 

Alt det du har gjort i skuta tilsier et timeantall som ligger langt høyere, hvis ikke skjønner jeg ikkeno`.

 

Hvis så er tilfelle at du kun har brukt 150-200 timer, er jeg herved fristet til å komme å hente skuta di, pakke deg inn i lastebil og flytte deg promte ned til sørlandet slik at du kan arbeide for meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Ventetiden er over, og Hebbe er en veldig glad gutt akkurat nå...

 

Bilde

Her heises den ut der den hører hjemme...

 

Bilde

Her ligger den endelig i Mjøsa, båtsesongen 2005 er i gang.

 

Prøvetur viste at alt fungerer som det skal, båten når en toppfart (3200 r.min) på 8,1 knop på GPS`n

Drar av til 2800 r.min og den tuslet av gårde i 7,5 knop. Motoren ryker hvit røyk på full fart og på tomgang. Dette kan skyldes litt vann som er blandet i dieselen. (rester etter reingjøring av tankene på båten). Har til nå bare 100 liter med diesel og Hammerdown i tankene, så når jeg får på 260 l til så kan det endre seg.

 

Skal få fyllt tankene opp i løpet av kort tid og venter med å gjøre noe før dette. Olja på motoren var like fin etter at motor hadde gått i 2 timer, hvorav en time på meget lite turtall... Måtte se og høre litt på motoren før jeg tok den ut.

 

Har forøvrig ca 50 cm med vann under båten og det er jo nok. Ser frem til at bommene ligger litt mere rett ut enn de gjør nå. Ble også til at jeg lånte en plass lengre ut enn det som er min plass, fortøyningene er også litt provisoriske enda. Regner med at jeg kan fortøye på plassen min om 2-3 dager.

 

Når det gjelder arbeidstimer så er det nok ikke mer enn 200 hittil. (Har trukket fra de dager da det bare ble kaffedrikking og bare "tull-prat....."

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Regner med du planlegger jomfruturen nå til helgen? Blir det overnatting eller foretas "fintuningen" i området rundt Evjua? Det skal bli artig å se skuta ferdig på sjøen, jeg har jo sett den under burkaen i vinter, er sikker på at den framstår som en perle på sjøen.

 

Det blir båtliv på meg i helgen, men trolig ikke så langt opp som du er. Det blir nok å flytte inn i båten, sjekke alt teknisk, + et par servicepunkter som gjenstår.

 

Ses snart,

 

mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med dagen, Hebbe. Tipper at du har vert ganske anspent idag. Du har gjort en kjempejobb, dette står der respekt av.

Flere år siden jeg har vert på Toten, men tar jeg feil om jeg tipper at du ligger i havnen ved den gamle melkefabrikk?

 

Må du få en flott sesong i ny båt.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Gratulerer Hebbe! :flag:

 

Bilde

Og slik ser det ut når Trudelutt skal utpå/på land.

Her opptakk (huff!!) 25. okt. 2003.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Regner med du planlegger jomfruturen nå til helgen? Blir det overnatting eller foretas "fintuningen" i området rundt Evjua?

Hei Patton... Ikke lenge til vi treffes igjen nå..... ;-)

Det blir desverre ingen jomfruovernatting i helga, min eldste sønn skal konfimeres på søndag så jeg har litt og ordne med til denne festen. Men pappa`n min kommer for å inspisere og ikke minst sammenligne med hans Saga 24.

 

Båten er en skjønnhet i sitt rette element Hebbe.. Gratulerer..

Takk...

 

 

Gratulerer med dagen, Hebbe. Tipper at du har vert ganske anspent idag. Du har gjort en kjempejobb, dette står der respekt av.

Flere år siden jeg har vert på Toten, men tar jeg feil om jeg tipper at du ligger i havnen ved den gamle melkefabrikk?

Annspent er ikke helt dekkende, tror jeg har vært noe mye mer enn det i dag... Etter beskrivelsen av meg fra de i havne så så jeg ut som en liten guttunge som hadde fått mye gotterier...

 

Båten ligger i Evjua, ca 1 times gange sør-øst for Melkefabrikken på Kapp.

 

Her opptakk (huff!!) 25. okt. 2003.

Opptak prater vi ikke på nå... Nå skal vi bare nyte....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Ventetiden er over, og Hebbe er en veldig glad gutt akkurat nå.

 

 

Når det gjelder arbeidstimer så er det nok ikke mer enn 200 hittil. (Har trukket fra de dager da det bare ble kaffedrikking og bare "tull-prat....."

<{POST_SNAPBACK}>

...

Annspent er ikke helt dekkende, tror jeg har vært noe mye mer enn det i dag... Etter beskrivelsen av meg fra de i havne så så jeg ut som en liten guttunge som hadde fått mye gotterier...

 

 

 

Gratulere Hebbe. Du har gjort en kjempejobb. :flag::flag:

 

Skulle ønske at jeg selv hadde like god tåmodighet og stå på humør.

 

Så "faktisk" tid er sånn ca 500 :lol::lol: Du må jo regne med kaffe og tullball tid.

 

 

 

Kjener den følelsen. det er bare Herligt

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Etter at jeg hadde skrudd på de utvendige listene igjen maskerte jeg i over innekant og la på ei lita tynn silcone stripe i ca gelcoat farge for å forhindre at vannet kom bakom. Da ble det lettere å holde reint der. Mindre irriterende svarte striper ned bak lista. Brukte med hensikt bare billig silicone som rett og slett kunne dras av uten rester når lista skulle av igjen etter noen år. Samtidig forhindrer du vannsig rundt skruehullene.

Har lest igjennom denne tråden og kom på at jeg har gjort som Sigurd skriver her. Kjøpte hvit silicon og la en tynn stripe over listene som jeg strøk ut med fingeren. Resultatet er som Sigurd skriver ikke en eneste svart stripe p.g.a. møkkvann som renner bak disse listene...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Gammel båt gir utfordringer ut over i sesongen...

 

Slangen fra dass`n og ut i sjø`n er potte tett. Brukte mye tid og til dels store akrobatiske øvelser og et par pils i går for å få ut denne slangen som er plassert på en plass der det ikke er plass for å komme til. Har kjøpt inn ny og gruer meg til å sette den på plass... Vel jeg får det til, men innbiller meg at temperaturen i Hebbe vil bli stor ved denne jobben. Den gammle slangen er foresten potte tett av "stein avleringer," så denne dass`n har ikke fungert på lang tid.

 

Har også bestillt ny vannpumpe (den gammle pumpa sluttet og virke) og bygger om vannanlegget til vanlig trykkvann i forbindelse med det. Uansett så skulle dette gjøres til neste vinter i forbindelse med montering av varmtvannstank.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...