Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Ja, helt til en skal betale gildet......... :cryin:

"Negative wibes" for en som koser seg med å pusse opp og investere litt i båten sin :wink:

Tenk positivt: samme hva du gjør er det nesten umulig å "tape" penger på en noe eldre Saga 27!!!!!

Livet i båt koster vår familie ett sted i overkant av 100.000 årlig med rubbel og bit, men vi angrer ikke på en nikkel av det som blir brukt. Det er ett valg vi har gjort her i livet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Mere morro ble hentet i går...

Omsider fikk jeg hentet varmeapparatet som jeg hadde bestillt. Diesel-Wallas`n ser jo riltig så lekker der den ligger på spisebordet på stua. Fikk i tilegg minnebrikke og strømkabel for å koble plotteren til pc`n. Så nå blir det å "knote" på plotteren samtidig som jeg er på baatplassen.no. Endelig så er jeg snart ferdig med de innkjøp som skal gjøres for i år, mangler bare noen småting før jeg er ferdig med det. I løpet av desember eller januar tenker jeg det siste annskaffet. Det som mangler er radio/cd(antenne et Bruceanker på 7,5 eller 10 kg med litt kjetting, et nytt dreggetau, noen nye fortøyningstau, elsentral og lader...  

Fortsatt morro å få slike ting i hus, vel de genererer litt jobb, men fortsatt er det lenge til sjøsetting...

 

Ble ferdig med mesteparten av teaklistene i uteseksjonen i båten i dag. Har skrapt de ned med varmepistol og skrape, etter det ble de pusset over med 240 slipepapir. Fikk også hatt på et strøk med owatrol-teakolje på de.

 

Bilde

Ser ut som disse får en fin glød...

 

I løpet av kommende uke skal jeg begynne å sage opp teakplata mi slik at nye dører m.m. kan begynne å ta form.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Fin hjemmeside du har Hebbe! Artig med 3 båter i løpet av et år. Du er "værre" enn meg, du!  :lol:

 

Men, nå må du få deg en "postkasse" på hjemmesiden, slik at vi baatplass-venner kan legge igjen en hilsen!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Fin hjemmeside du har Hebbe! Artig med 3 båter i løpet av et år. Du er "værre" enn meg, du!  :lol:

hmmm værre enn deg... Du skjønner det ble bare slik, men nå er jeg fornøyd med den jeg har, det var en slik jeg ville ha hele tiden. Driver og får den slik jeg vil ha det nå, og når det er gjort er det vel ingen grunn til å bytte, er det vel...

 

Skal prøve å få ordnet med en gjestebok på hjemmesiden som jeg snekret sammen for litt siden... Jeg redigerer denne og kommer med følgende erklæring: Har gjort dette med gjestebok på hjemmesiden akkurat nå...  :cheers:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I løpet av kommende uke skal jeg begynne å sage opp teakplata mi slik at nye dører m.m. kan begynne å ta form.

 

Bra hjemmeside Hebbe!!

 

Jeg holder på å lage nye dører nå, hvor tykke lager du dem??

 

Jeg bruker 13mm plater, men enkle blir for spinkelt synes jeg, legger derfor 2 stk, med ramme i mellom. Dette rammes utvendig med hel teak langs kantene.

 

Håper du har gamle dører, slik at arbeidet forenkles... (ingenting er som maler!!)

 

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å lage nye dører nå, hvor tykke lager du dem??

 

Håper du har gamle dører, slik at arbeidet forenkles... (ingenting er som maler!!)

Dørene mine blir bare 12 mm. Men de rammes inn med U-lister i teak for å gjøre de stivere. Grunnen til at jeg ikke velger tykkere er bl.a at jeg velger å bruke de eksisterende teak dørkarmer til de nye. Kunne valgt tykkere finner men da ville det ikke ha vært plass til U-lister, og måtte da velge å lime på kantfiner. Min erfaring til det sier at det ikke vil holde lenge før det sprekker opp eller løsner.

 

Har de gamle dørene stående i garasjen, og i morgen skal de og teakfinnerplata inn på stuegolvet for oppmerking. Skal prøve å få lånt ei sag som blir benyttet til kapping av benkeplater i en bedrift her på Toten. (Det er ei stooooor gjerdesag med et meget godt anlegg som de har fast montert opp).

 

Teaklistene mine (dørkarmer, lister til fronter o.s.v.) kom inn i varmen i dag. Bedre å olje de her inne enn ute i -8 i garasjen...

 

Bilde

Må jo skryte litt og si de gamle listene blir pene.

 

Blir spennende å se hvordan teakfineren blir etter at jeg har fått oljet de.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

En liten pause i merking og kapping av teakfinner. - 6 grader ute i dag også førte til at jeg dro plata (120*240) inn på stua for å merke der. En slik plate tar foresten fryktelig mye plass inne på ei lita stue... Gamle dører o.s.v. fungerer greit som mal. Vel litt omregning må til da det skal på U-lister som bygger 7mm rundt hele greia. Prisen på plata gjør at det hele kontrollmåles et par ganger, bør ikke kappe feil her. Kapping av plate blir foretatt i garasjen med sirkelsag med nyslipt blad. (Orka ikke å dra plata ned til byggsentret for kapping der).

Bilde

Er jeg heldig kan jeg begynne å montere inn i båten snart, men der er det fryktelig kaldt enda...  

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Flott Hebbe.

 

Tror du og jeg er de eneste som får lov til å fylle opp huset med illeluktende :rolleyes: oljede, nylakkerte plater inn i stua :eek: og ikke nok med det, jeg måtte bråspringe ned i peisestua å se om det var der du sto for det er samme gardiner også :cryin:

 

Det beviser en ting Hebbe, vi har utrolig god smak :wink::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Nypusset- oljet treverk fra båten er da ikke ILLELUKTENDE mine herrer!!!

 

mvh

Jan S

Det var direkte referert fra ens annen halvdel i huset. :wink:  :lol:

 

PS. Det luktet båt i peisestua i lange tider etterpå, og får å få den rette stemningen var det også snakk om å sette VP ved siden av peisen, på tomgang. Da blir vinteren kort :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kos dere videre, gutter.

mvh

Vel nå sitter jeg her med nylig oljede teaklister, trenger ikke kongerøkelse i kveld. Så sammen med oljelufta og dette:

Bilde

Så går nok denne kvelden også...

 

Klarte ikke å la være å ta dette bildet. (Jeg gjør faktisk litt utenom båt-ting også, men uansett så har det visst høy prioritet for tiden)...  :lol:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kjørte rett etter jobb ned til båten for å bruke litt tid der. Lastet med 500w lys, 2000w med vifteovn, ble det koselig, godt og varmt under kalesje og burka. Fikk endelig skrudd ned det siste som skal byttes ut med nye plater. 4 lister var ikke til å få av, listene er satt på med gjennomgående skruer før innerliner er putta oppi skroget... Disse fikk en runde med varmepistol og skrape på stedet slik at jeg slapp å demontere hele båten p.g.a. disse listene.

 

Lokket som sitter over kokeapparatet er festet i en "kloss" som er belagt med "kunstig finner" fra starten av. I og med at jeg bytter ut alt det andre var jo tanken på å få denne klossen av hel slik at den kunne brukes som mal. Denne "klossen er selvsakt satt på med gjennomgående skruer uten mulighat til å få av på en vettug måte.

 

Bilde

 

Klossen sees opp til høyre på det "demonterte" pentry.

Fant ut at jeg skulle skjekke hvilket materiale denne klossen er laget av, så ladet med varmepistol og skrape varmet jeg limet og kantfinneren slapp. Innenfor denne "kunstige kantfinneren" dukket det opp en kloss i hel fin teak... Glad jeg ikke gikk drastisk til verk med en gang. Når jeg får pusset litt på denne blir den akkurat lik de platene jeg skal ha...

 

Ga meg kl 19 etter 2,5 timer inne i båten, det var -5 ute, inne i båten var det godt og varmt. Varmen gjorde at snø på burkan smeltet.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Søndag ettermiddag...

Har vært i båten og jobbet litt der. Har fått montert opp dørkarmene i båten igjen samt noe lister som holder putene på plass. Driver nå å forbreder å sett U-lister på teakplatene som skal monteres inn i båten snart.

 

Bilde

 

Her er platene som skal bli nye lokk over vask og kokeapparat. Har montert de gammle front listene med lim og skruer. Her var jo det greit i og med at det var boret hull i listene fra før og disse måtte jo tettes igjen.

 

De nye U-listene som skal rundt platene må de også skrus i tilegg til lim, eller holder det med kun lim ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

De nye U-listene som skal rundt platene må de også skrus i tilegg til lim, eller holder det med kun lim ?

 

Blir sikkert kjempebra i båten din Hebbe !!

 

Personlig synes jeg det blir lite med kun lim, men når du ser nesten alle båter som bygges i dag så monteres alt av skotter, skaper, skuffer etc kun med lim og intet annet.

 

Skulle jo da tro at dette skulle holde ??

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ting tar tid...

Tror Hebbe har en aldri så liten juleferie når det gjelder oppussing av båt. Men satser på å få gjort litt i løpet av denne uka. Rart med det det er visst noen andre juleforbredelser som det også må ordnes med.

 

Var på julehandel på biltema i går å fikk ordnet med flere julegaver til meg selv.

Kjøpte en brusekopi på 7,5 kg + 5 m med 8mm kjetting, nytt ankertau til dette ble det også.

 

Etter å ha lest Ingar`s test og påfølgende vurderinger for og i den laderen som ble testet ble det til at tok jeg med meg en slik lader. Etter hva jeg tror så må dette være "mye" lader for pengene. Jeg kommer ikke til å ha den stående på hele tiden for å være sikker på å ha strøm.

 

Det er mye jeg ikke skjønner med dette med galvisk korrusjon enda, så den vil bare brukt til topping av batteri samt helt sikkert i havn for å skaffe ekstre strøm til kjøleskapet.

 

Dette med landstrøm er for tiden lagt på is og det har mye med min usikkerhet om emnet å gjøre, leser jo selvsakt alt om dette som blir produsert her på baatplassen. Klarer ikke helt å holde følge med de tanker som presenteres innenfor det emnet. (Litt for høyt for Hebbe).

 

Et enkelt spørsmål er: På den laderen jeg kjøpte er det jording, hva om jeg kapper den og monterer en kontakt uten i stedet, kan det gå galt da også ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Med deg; ja.

Med propellakselen; nei

 

Suzuki

hehehehe, se der ja... Valget er enkelt, jordingen og Hebbe med mannskap består...

 

Kunne vært interesant å virkelig høre hva som sitter montert i fritidsbåtene rundt omkring. Innbiller meg at det er mye rart, er helt sikker på at det er mange som har akkurat lite like peiling på dette som meg...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

hehehehe, se der ja... Valget er enkelt, jordingen og Hebbe med mannskap består...

 

Kunne vært interesant å virkelig høre hva som sitter montert i fritidsbåtene rundt omkring. Innbiller meg at det er mye rart, er helt sikker på at det er mange som har akkurat lite like peiling på dette som meg...

Har landstrøm med jord ombord til inntakskontakten.

Etter det så blir det bare brukt dobbelisolerte apparater. Lader etc.

Det vil også si at min varmtvannsbereder med mulighet for landstrøm og jordet kontakt blir ikke brukt.

Så enkelt :confused::confused: er det :smash::wink:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg i gang igjen...

-10 kalde gjorde at jeg tok med saga inn i varmen og vel overvåket av en nisse så sages det nå u-lister som skal rundt teakplatene som er saget ut. Hentet i dag også en teakplate til på 120*240 slik at det blir nok teakfinner. Fine plater disse teakplatene med teakfiner på begge sidene, bare prisen som ikke er fin... Får sage opp en del og lime disse listene i dag, blir spennende å se om jeg trenger å skru disse listene i tilegg til å lime.

 

Bilde

 

Her ser dere også nissen som passer på at det går riktig for seg...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...