Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Får sage opp en del og lime disse listene i dag, blir spennende å se om jeg trenger å skru disse listene i tilegg til å lime.

 

Heisan, da har jeg slått deg på tida, som du husker stilte jeg spørsmål om hva slags materialer du benytter.

 

Ser du stiller spørsmål om du må skru i tillegg til å lime. Jeg trengte ikke skruer for å holde dette på plass, men der hvor det er bue, eller vanskelig for å legge i press, borret jeg hull i list, tok smale skruer med veldig store (brede) skiver og skrudde fast list. Når dette var herdet (limet), tok jeg vekk skruene og fylte i teaksagmugg ispedd litt lim. Dette ble veldig bra resultat, ingen synlige hull eller lignende, ei heller ikke synlige skruehoder. Jeg prøvde å dra fra hverandre listene samt bøye døren uten å klare dette ....

 

Lykke til ....

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ting skjer....

 

Er ferdig med å produsere alle dører, skapdører, plater for å stå på ved førerplass og copilotplass.

12 mm teakfinnerplater med U-lister rundt blir meget stabilt.

Bilde

Bilde

Har til nå oljet alt med 10 strøk med owatrol teakolje, det ser meget bra ut...

 

Men er stadig i tvil om jeg skal lakkere det eller ikke.

 

Skal i tilegg til dette lage nytt dasjbord og et bord for å ha ute. Får ikke laget det riktig enda da jeg er gått tom for U-lister, bestillte mere U-lister i dag.

 

Bilde

Dette er det eksisterende dasjbord, finneren der kommer til å bli erstattet med teakfinner med U-lister slik at det blir likt det resterende som jeg har laget. I tilegg til det skal det også inn noe nye duppeditter der. Bryterpanelet som er der i dag vil bli benyttet som det er men bare i en ny innpakning.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I tilegg til det skal det også inn noe nye duppeditter der.

Ser ut som du har plass til en del duppeditter der :smiley:. Du styrer og koser deg fælt med oppussingen, ser jeg. Stunder til å komme igang jeg og. Driver med Dillebua ennå. Vi får vel beskue herligheten på neste baatplassen treffet på Mjøsa?
Link to post
Share on other sites

Jaja Hebbe, skulle du mot formodning boble over av så mye energi at du trenger mer å gjøre, er du hjertelig velkommen ned på sørlandet, har nok at ting du kan holde på med her :lol:

 

Over til alvoret, utrolig pent det blir !!!!

 

På det første bildet, platen (dør ??) til venstre så inneholder den ei list på selve platen, hva er det??

Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har plass til en del duppeditter der.... Du styrer og koser deg fælt med oppussingen, ser jeg. Stunder til å komme igang jeg og. Driver med Dillebua ennå. Vi får vel beskue herligheten på neste baatplassen treffet på Mjøsa?

Visst koser jeg meg, dette er jo gøy... Blir mye å beskue på neste treff tror jeg, nesten alle fra treffet siste sesong har byttet båt så det gleder jeg meg til. Du må få ferdig Dille bua di så også du kommer i gang med det som virkelig betyr noe. :lol:

 

Dagens gode båtgjerning var å montere ny front på det gamle kjøleskapet i båten.

 

Bilde

 

Perlen:

På det første bildet, platen (dør ??) til venstre så inneholder den ei list på selve platen, hva er det??

 

Døra er delt i 2 med hengsler slik at den ikke stikker så langt ut i cacinen når den er åpen, trenger en større dørhull er det bare å åpne alt.

 

Bilde

Tok med de nye dørene ned i båten forrige helg for å se at de passet, (før jeg begynnte å ha på olje) her ser du kanskje hva jeg mener.

 

Til helga skal jeg begynne å montere inn i båten, og forhøpentlig vis startet med det siste som står igjen av "platearbeid" for denne sesongen... Får se om tiden strekker til, skal inn til by`n en tur på lørdag (bl.a. biltema) så noe av dagen går med til det ...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...Du må få ferdig Dille bua di så også du kommer i gang med det som virkelig betyr noe.

Jo, det gnager meg for hver time jeg ennå driver i bua. Men jeg vil ikke drive lenger under de kummerlige forholdene jeg har drevet før. Alt verktøyet og alt jeg bruker i forbindelse med båtarbeidet ligger i 20-30 plastposer her og der. Ingen ordentlig plass å henge opp og systematisere ting. Konsekvensen er at jeg ofte ikke finner det jeg skal ha, glemmer at jeg allerede har anskaffet noe jeg trenger, kjøper ting flere ganger fordi jeg vet jeg må ha det i løpet av helga og tør ikke sjanse på at jeg allerede har det, osv. Nei, nå vil jeg ha et ordentlig hobbyrom der alt er sirlig ordnet. Hvor jeg kan gå fra ting slik det passer meg uten å måtte rydde opp før jeg går fra det (Les: Lakkerte ting som bør få ligge i fred til tørk, prosjekter som er under utvikling, osv). Verktøy er halve jobben. Det å finne igjen verktøyet når man trenger det er resten av jobben. Resten går som en lek.

 

Angående det kjøleskapet ditt. Jeg har også et brukt kjøleskap som jeg kunne tenkt meg ei slik lekker dør på. Limte du ei passende plate til døra og listet rundt, eller hvordan gjorde du dette? Ser jo riktig så lekkert ut. :yesnod:

Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angående det kjøleskapet ditt. Jeg har også et brukt kjøleskap som jeg kunne tenkt meg ei slik lekker dør på. Limte du ei passende plate til døra og listet rundt, eller hvordan gjorde du dette?

Sagde ut ei teakplate og limte U-lister rundt slik at dette stikker 1-2 mm utenfor den gammle dørfronten. Etter masse olje med påfølgende tørking, demonterte jeg innsiden av døren til kjøleskapet slik at jeg kom inn til innmaten som består av "stift skum". Bora 6 hull igjennom skummet og den gammle frontplata, for så å ta treskruer i akkurat passe lengde. Til skiver brukte jeg først litt stiv gummiplate på ca 2*2 cm som jeg boret hull i, uten på det vanlige skiver slik at skruene ikke går igjennom skummet.

Hvis dette mot formodning ikke holder borer jeg større hull i isolasjonen og bruker korte skruer bare igjenom den gamle frontplata. Det var en liten jobb å få den på...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

...Det var en liten jobb å få den på...

Ja, det tror jeg nok. Men resultatet ser da riktig så bra ut. Takk for byggebeskrivelse. Kommer nok til å gjøre noe lignende jeg og med tiden. Hvis jeg ikke anskaffer et slik teakflak som jeg bare kan lime på da. Men det blir litt jalla det og. Får vel satse på ordentlig kvalitet. Litt artig å kunne tørre å stå ved at man har gjort det selv også, i tilfelle noen spør senere :rolleyes: . Redigert av Batdilla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal si du står på Hebbe! Sånn sett er det jo bra at vinteren ikke har kommet til våre trakter heller (les Indre Østland). I fjor var det 20 minusgrader på denne tiden, nå er det jo grønt på plenen (i tillegg er det endel skøyteis med vann på...). Det hadde ikke vært like enkelt å drive på i båten ved sterk kulde.

 

Selv har jeg ikke gjort noe med skuta mi i vinter, til tross for at den står godt parkert innendørs. Kanskje det skyldes at Brumle har gjort så mye med Haslaen før han solgte til meg, at det ikke er noen prosjekter igjen? Joda, noe er det alltids. I morgen skal jeg til kalesjemakeren å hente fremre del av kalesjen, han har sydd inn to vinduer i fronten, tror det blir meget bra.

 

Forøvrig funderer jeg mye rundt PC løsning i båten, kjørte med bærbar i fjor, fungerte bra. Lurer likevel på om jeg skal få tak i en lyssterk 15" LCD i kombinasjon med en bærbar. De er ikke så gærn i pris nå, de er jo på tur ut av markedet til fordel for 17". I såfall kjøper jeg også TIKI navigator, har testet ut demoversjonen, likte den særdeles godt. Nå bruker jeg jo plotter først og fremst når jeg tar skuta over i saltvann, på Mjøsa er det jo ikke så mye kart ennå. Men det er jo likevel artig å ha litt duppeditter i rykke på/se på, selv om det er ferskvann under kjølen, ikke sant? Ser at du har kjøpt skikkelige saker.

 

Sjekket forøvrig opp med kartverket avd Hamar ang kart for Mjøsa. Svaret var følgende:

 

"Jeg kan ikke si det sikkert, men håper det skjer i løpet av våren/forsommeren.

 

mvh

Knut Reisæter"

 

Så da får vi bare håpe det kommer ut i formater som støtter ulike plottere (og ikke bare på papir).

 

Gleder meg som alltid til sjøsetting, selv om det er en stund til. Som det blir nevnt i andre postinger så er jo båtparken til medlemmene her på forumet i særdeles stor grad fornyet siden forrige treff!

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Sjekket forøvrig opp med kartverket  avd Hamar ang kart for Mjøsa. Svaret var følgende:

 

"Jeg kan ikke si det sikkert, men håper det skjer i løpet av våren/forsommeren.

 

Gleder meg som alltid til sjøsetting, selv om det er en stund til. Som det blir nevnt i andre postinger så er jo båtparken til medlemmene her på forumet i særdeles stor grad fornyet siden forrige treff!

Ser fram til nytt karverk på Mjøsa jeg også, det vi har er rett og slett for dårlig, og kommer det en nytt kart til sommeren og Mjøssetting er det bra. Men nå er det snart tid for planlegging av sommerferie og tur med båt til sjø`n...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Møkkavær med mye vind gjør at ingen montering pågår i båten i dag. Startet i stedet med å lage nye bord til uteseksjonen. Bordet skal være noe ala orginalbordet og skal være festet i siden av skroget i uteseksjonen, og være til å felle ned når en trenger plassen til noe annet. Max høyde på bordet blir da 70 cm og det er jo egentlig for lite. Ble til at jeg saget ut 2 teakfinerplater i samme størrelse og lager bord ut av dette. Det ene bordet blir fastmontert med hengsler, og via en eller annen kobling skal det andre bordet kobbles på det andre for å få mye bordplass ute.

Bilde

Her er det ene bordet saget ut og halvparten av listene rundt har blitt limt på. Hyssing som er stramt knyttet rundt fungerer som press, fungerer godt. Får sage ut resten av listene i morgen og lime de på da. Etter det er det noen strøk med olje før det blir forseglet med lakk.

 

Ja var foresten å så om båten i vinden også, så ut til at den hadde det bra....

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har laget et nytt panel som cd/radio og eksisterende bryterpanel skal inn,

det gamle er vel egentlig greit men i og med at alt det andre treverket er laget nytt så måtte også dette fornyes. Det gamle panelet ser slik ut.

Bilde

 

Har laget det ny litt høyere enn det gamle slik at jeg kan fjærne den gamle radioen som står momtert ovenfor det gamle panelet. Har laget det nye panelet slik at bryterne kommer litt mere "inn" i panelet og ikke er så fremmtredene som de er nå.

 

Bilde

 

Er ellers ferdig med å skjære til og liste teakplatene som skal inn i båten nå, har oljet siste strøkene i kveld. Bordene skal i tilegg lakkeres slik at de får en hard overflate før de monteres i båten. Håper temperaturen er slik at jeg kan montere litt mere inn i båten til helga.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Mye å drive med for tiden så prosjekt båt går ikke kjempefort for tiden.

Har fått lakkert ferdig bordene til utseksjonen, tror det ble 6 lag med lakk før jeg gav meg for i år.

 

Bilde

Blankt ble det...

 

Har igjen å få festet "understellet", d.v.s. foten til dette samt å få montert festeannordningen som jeg skal benytte for å få festet bord nr. 2 til dette. Har bestillt rustfrie kassestrammere som jeg skal benytte til dette. Bestillte disse for 14 dg. siden men p.g.a. feilsending til butikken har de ikke kommet enda. Tror dette blir stabilt slik at bordet kan brukes på vanlig måte.

 

Har også demontert dørken over dieseltanken på styrbord side, disse platene er vasket, slipt lett og grunnet med heftgrunn. Vil male disse hvite slik at det blir lysere i disse rommene slik at det blir lettere å finne det som er plassert i disse stuverommene. Måtte også fjærne disse i forbindelse med at prosjekt diesel til wallas`n er startet opp.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har også demontert dørken over dieseltanken på styrbord side, disse platene er vasket, slipt lett og grunnet med heftgrunn. Vil male disse hvite slik at det blir lysere i disse rommene slik at det blir lettere å finne det som er plassert i disse stuverommene.

Maler du neddi stuerommene, rett på plasten med heftgrunn ?

Hva for merke, kvalitet benytter du ? Hva maler du som toppstrøk oppå der igjen ?

 

Har planer om det samme selv, men er usikker på fremgangsmetode..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Maler du neddi stuerommene, rett på plasten med heftgrunn ?

Det er ikke plast men vanlige finnerplater, disse var lakkerte og veldig mørke så når jeg lyste med lommelykt der nede stakk de av med alt lys.

 

Malte nedi to av stuerommene på Sjømannen med vanlig hvit oljemaling som var beregnet for vinduer utendørs, dette var så velykket at jeg bruker samme malinga til dette også. Kjøpte en ny 3 liter nå i høst som ble benyttet til garasjen. På Sjømannen utgjorde dette bl.a skottsia, treblater og furugolv.

Matta bare ned hele greia med sandpapir tørka over med rødsprit og mala. Grunnen til at jeg nå bruker heftgrunn først er at det er tidligere lakkerte flater, og maling vil ikke sitte uten bruk av heftgrunn.

 

Spurte også på en malingsforettning i går om dette ville gå bra og, han velsignet dette. Hans kommentar var at utendørs maling ville gå godt inne i stuerommene på en båt, soppdreper har de jo også i seg. Jeg kommer ikke til å male baksiden av disse platene men bare sette de inn med et par strøk med billig terasseolje (som i hovedsak består av white-sprit/terpentin) grunnen til jeg gjør det er bare for å ha gjort det, ikke for noe annet.

 

Vi alle vet jo at oljemaling sitter som bare det på glassfiber, bare tenk på alle de kvadratmetre med glassfiberstrie som er malt med oljemaling i enn eller anne vallør.

Selv har jeg oljemaling på panel på badet her hjemme, og der er det jo til dels mye fuktighet, og malinga der er det heller ingen problem med, lett å holde reint er det også...

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vinteren har igjen festa grepet over innlandet og pussing av båt går litt seint.

 

Driver nå å lakker bordene som jeg har laget, har til nå hatt på ca 7 lag med lakk. Sliter enda med "nupper" i lakkoverflata og dette selv om jeg pusser og vasker med rødsprit i mellom hvert lag.

Boksen med Ravilakk som jeg bruker er gammel og mitt spørsmål det er forurensinger i denne som gjør at det ikke blir mindre nupper i overflata. Bør jeg kjøpe en ny boks, og skal jeg da kjøpe samme type lakk eller skal jeg bytte lakktype ?

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er påske og ting skjer her også...

 

Her i dag fått montert stero, lyd ble det selv om jeg må kjøpe nye høytalere, de gamle 3-veis som jeg tengte å bruke kommer bare med diskat og det blir litt skralt. Har også montert et 12 v utak for siggarettenner slik at foreks. mobilen kan få seg litt strøm om den får lyst på det.

Bilde

Nye stoler har jeg også fått opp...

 

Tok også bilder av de nye skapdørene / dørene som jeg laget, her er et bilde av pentryseksjonen:

Bilde

 

Monterte også det nye bordet som jeg laget, så nå kan Hebbesen få inntatt sin mat og kaffe på en litt mere anstendig måte når jeg driver der med mine prosjekter. Har også laget et makan bord til det som vises på bildet om en er mange i båten og mange som skal ha mat på en gang, mangler enda de rustfrie "kassestrammerne" som jeg skal bruke til å få festet bordene sammen. (Over 1 mnd. siden jeg bestillte disse). Skal også ta med noen båtputer ned i morgen slik at rumpa kan sitte litt mer behagelig........

Bilde

 

Ellers så begynnte jeg med å gjøre klart til montering av Wallas`n som jeg kjøpte, håper å bli ferdig med dette i morgen slik at jeg kan ta med meg vifteovnen hjem igjen...

 

Kvelden i kveld har gått med til å tilpasse nye vinsusviskere. Kjøpte viskere fra Saga fabrikken og de jeg fikk var akkurat like store som de gamle som satt der, forsjellen er i hovedsak innfestingen (som er de vi kjenner fra bilverdenen) Må kappe de ca 5 mm og bore et hull armen til viskerne for å få de til å sitte.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Vinteren har igjen festa grepet over innlandet og pussing av båt går litt seint.

 

Driver nå å lakker bordene som jeg har laget, har til nå hatt på ca 7 lag med lakk. Sliter enda med "nupper" i lakkoverflata og dette selv om jeg pusser og vasker med rødsprit i mellom hvert lag.

Boksen med Ravilakk som jeg bruker er gammel og mitt spørsmål det er forurensinger i denne som gjør at det ikke blir mindre nupper i overflata. Bør jeg kjøpe en ny boks, og skal jeg da kjøpe samme type lakk eller skal jeg bytte lakktype ?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det er kjempestor forskjell på en nyåpnet boks med ravilakk og en "gamel".

Jeg har funnet ut at det ikke bare er forurensninger (selv om jeg heller over fra boksen til et beger eller noe)

men også det at jeg ikke får det så tett igjen at lakken ikke mister noe løsningsmiddel. Da blir den litt tregere og tykkere. Selv om jeg har prøvd å tynne den opp igjen så blir det ikke det samme som en fersk boks med lakkk

 

PS Dette blir fint! :cheers:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Wallas`n er montert og startet opp fungerte helt greit. Vel nesten ferdig trenger 1 m til med slange som skal kobbles mellom varmeren og og til fordeleren som går til AC og under kalesjen. Varmen kom greit til cabinen fremme selv om det ene utløpet fra varmeren gikk "rett ut"i løse lufta.

 

Bilde

Her er skrog gjennomføringen montert.

 

Bilde

Her kobbles strøm, styringsenhet til apparatet og dieseltilkobbling. Grei å starte opp, justerte bare temperaturen til over innetemperatur i båten og trykket på "on." Etter ca 3 min med pumping (fylling av diesel i slangene) startet den opp helt av seg selv. Dette var enkelt, selv om jeg har valgt en litt kronglete plass for montering.

 

Etter dette demonterte jeg begge vindusviskermotorene, motorene går men det samme plast drevet mangler noen tenner på begge motorene så jeg får vel kjøpe meg et par nye viskermotorer.

 

Forøvrig en nydelig dag, burkan måtte av i dag i forbindelse med med boring av hullet til eksos gjennomføringen. Får reise nedom å måke av kalesjen når den neste snøen kommer, for det gjør den.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Diesel og reingjøring av tanker

 

Dagen i dag startet med at jeg først tok av dieselfiltret nærmest motoren og det var reint uten synlig forurensing. Så kom jeg til filtret nærmest tanken, og der var det ei fin gjytje kan en si. Pumpa så ut dieselen son var igjen på tanken med ei oljeskifte pumpe fra biltema, funka foresten godt til dette bruk. Det kom en masse dritt, så tankene mine må gjøres reine det er det inhgen tvil om. Det fantes heldigvis ikke vann i klareglasset.

 

Når disse Saga 27 bygges så er det aller første som settes inn de to dieseltankene på 180 l hver, innerliner er plassert oppå. Det er ingen mannehull for å komme til for vask, kun påfyllingstussen som stikker ut fra tankene samt lufting. Den ene tanken har i tilegg en peilestav for å sjekke dieselnivå.

Selvsakt er det bunnplugg og nivåutgjevning mellom tankene samt utak av diesel til motoren.

 

Har kommet fram til at jeg først skal skylle igjenom med varmt vann for så å spyle tankene med vann fra hageslange for å forsøke å få ut møkka i tankene. Etter grundig spyling og vann ut fra tankene uten forurensing skyller jeg tankene med diesel for å få bort det meste av vannet. Får kanskje kjøpe meg noe "lurium" for å blande i dieselen slik at eventuelle rester av vann forsvinner ut igjenom forbrenningen.

 

Er det noen som har store motforestillinger mot denne metoden for å få fjærnet dritten så er jeg interisert i å høre om det...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det er ingen mannehull for å komme til for vask, kun påfyllingstussen som stikker ut fra tankene samt lufting.

Da har de forrandra det på nyere modeller. Min 84mod hadde mannlokk i begge tankene. Under fineeren i bunnen av setet bak skipperstolen på stb side og under nedre skuff på babord side.....eller var det under kjøleskapet?? Tank nivåmåleren satt i det ene lokket. Det var lett å "støvsuge" og få det gullande reint.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...