Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Er det noe jeg ikke har skjønt her, eller tilbringer dere hele båtlivet i Mjøsa??? Da tror jeg at jeg hadde gått lei rimelig fort.

Kan da ikke ta så mange sesongene å utforske alle områdene, eller???

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, som det er beskrevet her er mjøsa veldig stor. Fikk selv båtplass ved ved glomma(med sluse opp til mjøsa) for 4 år siden. Båtlivet mitt før det hadde vært i skjærgården rundt Rørvik (Nord Trøndelag) samt litt rundt Tjøme. Må si at jeg først var litt skeptisk, men har siden vært helt frelst. Med 1km til båtplassen fra der jeg bor gir dette en tilgjenglighet som er noe helt annet enn jeg var vant til. Lengste helgeturen min i fjor var på 180 nm, startet i Årnes, sluse i svanefoss, forbi Eidsvoll, Minnesund, overnatting i Gjøvik osv osv....... Har ikke vært i nærheten av slike båtturer i min fartstid på det ordentlige "havet"!

 

Mao mere enn nok å utforske! Men har fortsatt 3-4 uker med saltvann under kjølen hver sommer, men der blir "bruksmønsteret" litt annerledes. Korte turer ut til fiskeplassen (fisket blir aldri det helt store i Mjøsa.....) og til badeplassen.

Redigert av ynroenn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om jeg er rimelig opptatt an vannstanden i Mjøsa nå for tiden blir det også tid til båten. Mjøsa vokser ikke fortere selv om jeg sitter å ser på den... I løpet av de 2 siste dagene har Mjøsa vokst med 15 nye cm.......

 

Har nå fått vasket ferdig tankene i båten, nå er det bare rent vann som kommer når det skylles med vann. Skal begynne med å skylle igjennom med diesel. Denne sammles så opp og fylles over på gjennomsiktige kanner, lett å se når det da bare er rein diesel og ikke vannblandet diesel som kommer. Lar kanna stå til neste dag fjærner det bunnfeldte vannet for å skylle igjennom på nytt, og på nytt, og på nytt..........

 

Hornet virker ikke, det sa bare pekk, pekk, pekk når jeg presset inn bryteren. Demonterte hele greia, vasket med crc tørket den om monterte sammen... Nå sier det en gang ikke pekk, pekk, pekk når bryteren trykkes inn... Kjøper en ny...

 

Har også fatt skrapt ned og pusset lett over alle lakerte lister utvendig på båten, disse er så behandlet med Owatrol teakolje.

 

Denne helga er det nytt trekk under HT`n som skal byttes, dette er en jobb jeg ikke ser fram til. En av guttene skal være med på dette... Har tenkt å forsøke å få av bitene av det gammle trekket helt slik at jeg kan bruke det som mal når ny skai skal tilpasses.

 

Venter ellers på at han som skal legge ny stripe under dollbordet skal dukke opp....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Fyllte på 10 liter diesel på hver av tankene i kveld, tappa den så av og rett på gjennomsiktige kanner. Er spendt på å se hvoe mye vann som er blandet i dieselen. Er det ikke vann der blir det forhåpentligvis fyring av maskinen i løpet av helga. Må bare nedom FK-butikken for å få tak i et par fillter først...

 

Lurer foresten på om jævelskapen er selvluftende, var ikke i stand til å finne en fødepumpe på motorn... Har lett med en masse lys og skarpe øyne, men ingen handpumpe var å finne....

 

Bilde

Noen som vet hvor den ev. finnes ??? Jeg finner den ikke.... :eek:

 

Redigert: Se bort fra pila på bildet, den var i forbindelse med et annet spørsmøl om motoren.... (gjennbruk av allerede opplastet bilde........)

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Min motor er selvluftende....

Har prate med en makaniker og han fortalte ganske enkelt at denne motoren er selvluftene, for å spare starteren litt burde jeg fylle opp filtrene med diesel får jeg begynnte å kinne. Ikke rart jeg ikke fant fødepumpa da.....

 

Har startet med noe som jeg har gruvd med til siden jeg fikk båten, nemmelig å bytte ut den ekstremt slitene trekket under hardtoppen. Skrodde løs HT`n og ballanserte hele greia via noen klosser slik at det ble avstand mellom overbygget og HT.

 

Bilde

 

Bilde

 

Har også tatt ut noen ruter og fjærnet noe av det gamle trekket. Tenkte egentlig å bruke det som mal men det er så sprøtt at der går i stykker. Starta også med å lime opp den nye skaien, bruker kontaktlim og faktisk går det greit å få det til. Regner med at jeg blir ferdig med dette i løpet av noen få kvelder.

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

.....Lurer foresten på om jævelskapen er selvluftende, var ikke i stand til å finne en fødepumpe på motorn... Har lett med en masse lys og skarpe øyne, men ingen handpumpe var å finne....

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har dieseltanken(e) høyere enn dieselfilteret på motoren - altså naturlig fall - så trenger du jo strengt tatt ikke fødepumpe, men du bør da ha god tverrsnitt i dieselslangen fra tank til filter.

Er tankene lavere enn motoren så må du ha fødepumpe. Uansett om motoren er "selvluftende"..... :confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Denn Forden har hos meg en original "trykk knapp" på toppen av filterhuset. Dette er manuell matepumpe for å fylle filtertet etter filterbytte.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har dieseltanken(e) høyere enn dieselfilteret på motoren - altså naturlig fall -  så trenger du jo strengt tatt ikke fødepumpe, men du bør da ha god tverrsnitt i dieselslangen fra tank til filter.

Er tankene lavere enn motoren så må du ha fødepumpe. Uansett om motoren er "selvluftende"..... :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Mine 2 filtre sitter på hver sin CAV brakett, høyden på inn og utløp til filtrene er ca midt på tankene. Har til nå fyllt ca 100 l diesel slik at jeg skal få startet opp før Mjøssetting. Hadde jeg fyllt begge tankene helt opp nå hadde det helt sikkert runnet og klukket diesel helt av seg selv. Men jeg gidder ikke bære mere diesel på kanne så jeg venter med å fylle mer når vi går sammen og får tak i en tankbil. (Jeg mangler vel ca 280 l før tankene er fulle, og prisen på den "avgiftsfrie dieselen" på Hydro`n her var 7 -sju- kroner pr l. Fra bil får vi den til ca en femmer for liter`n).

 

I og med at mororen går helt greit er det ikke problemer med dimensjonering av slengene mellom tank og filter. Mekanikeren jeg prata med sa at denne motoren trakk diesel greit uten fødepumpe, motorene er visstnokk ikke levert med denne. Forøvrig er motoren en Ford diesel på 1,8 l (samme motoren finnes i Ford sine biler) Motoren er kjøpt ny i 1996, marinisert og putta inn i båten...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

I løpet av denne uka som har gått fått på nytt skott trekk under HT`n. Resultatet ble til min store forundring ok. Skrude løs HT og tok ut vinduene før jeg starta med dette. En formidabel jobb å få satt inn vinduene igjen. Gummilistene rundt vinduene vil mest trolig bli byttet ut til neste vår, de er helt klart moden for utskifting. KJøpte en kanne med vaselinolje og tørka over listene med, det gjorde underverker og listene virker mer smidig og har også fått en litt annerledes overflate.

Nye vindusvikermotorer og viskere har også kommet på plass.

 

Satte på den nye kallesjen i dag og må nok tilstå at jeg syntes det ble fint. Mangler bare den blå stripa på båten så skulle det yttre være bra. Baatplassenvimpelen ble sammtidig hengt opp i masta.

 

Bilde

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har til nå fyllt ca 100 l diesel slik at jeg skal få startet opp før Mjøssetting. Hadde jeg fyllt begge tankene helt opp nå hadde det helt sikkert runnet og klukket diesel helt av seg selv. Men jeg gidder ikke bære mere diesel på kanne så jeg venter med å fylle mer når vi går sammen og får tak i en tankbil. (Jeg mangler vel ca 280 l før tankene er fulle, og prisen på den "avgiftsfrie dieselen" på Hydro`n her var 7 -sju- kroner pr l. Fra bil får vi den til ca en femmer for liter`n).

<{POST_SNAPBACK}>

Det var da en alvorlig tankkapasitet på en båt i den størrelsen da? Skikkelig langturbåt...

 

Trodde jeg hadde fått meg skikkelig tankkapasitet jeg, med 150 liter til en 54hk dieselmotor. Den gamle hadde bare 50 liter.. Men her må jeg visst se meg skikkelig slått ned i støvlene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Så alvorlig er det da ikke, 360 liter går jo fort selv om motoren er bare 60 hk... Har funnet ut her på forum at min maskin vil ha ca 12 l i timen på full fart, men drar jeg morrostikka ned men noen hundre omdreininger så kan jeg sikker regne 8-10 liter på time, og da er det jo kun 36-42 timer herlig båttur.....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Etter å ha klart å rotet bort skruen som holder vannutskilleren og filtret fast til filterholderen var i dag dagen kommet for å starte opp dyret. Klarte selvsakt å miste den ny skruen som jeg kjøpte ned i kjølsvinnet... Mens jeg leita og grov etter den der nede fant jeg den gammle som er lang nok til å også kunne ha vannutskilleren montert på... Egentlig fryktelig irriterende for jeg har lett lenge etter den der nede blandt godsakene.

 

Vel, monterte vannutskiller og filter med nye pakninger etter alle kunstens regler, skiftet også filter nr 2. I og med at denne motoren er selvluftende valgte jeg å fylle begge filtrene med diesel først. Dumt å måtte fylle 2 filter og en vannutskiller meg sug i fra høytrykkspumpa, det dreier seg fort om en 1/2 l med diesel.

Skrudde av dieseletlilførsels slangen før pumpa og tok en gammel "oljeskiftesprøyte" og sugde diesel fra tanken slik at filter og vannutskiller ble fyllt. Skrudde slangene sammen, gløda til glødelampa slokknet og vred nøkkelen om, etter 2 sek. startet herligheta opp.

 

Hadde på forhand skrudd løs slangen til kjølevannet og satt en bøtte med vann under den, fyllte på vann etter som det minka der fra noen kanner. Stoppa så motoren og lot den stå i 15 min før jeg på nytt gjenntok det og den gikk greit da også. Ny pause på 15 min og så nok en prøvekjøring på 5 min.

 

Er trygg på at motoren vil gå greit den dagen vannet kommer så høyt at jeg får muligheten til å sette den ut.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Har funnet ut her på forum at min maskin vil ha ca 12 l i timen på full fart, men drar jeg morrostikka ned men noen hundre omdreininger så kan jeg sikker regne 8-10 liter på time,

Hei Hebbe.

 

Tror du er vel pessimistisk. Riktignok har jeg mindre motor, 44Hp i min Saga, men på årsbasis bruker jeg mellom 5 og 5,5l/t. Og jeg ligger nesten alltid opp mot topp turtall, bare 200RPM under. Da kan jeg "fosse" avgårde i den "svimlende" hastigheten av noe over 7knop! Og da kan jeg gå 65timer på en tank! Så selv om jeg ikke har planer om det, kunne jeg fint gå tur/retur Son/Skagen på en tank.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tror du er vel pessimistisk. Riktignok har jeg mindre motor, 44Hp i min Saga, men på årsbasis bruker jeg mellom 5 og 5,5l/t. Og jeg ligger nesten alltid opp mot topp turtall, bare 200RPM under. Da kan jeg "fosse" avgårde i den "svimlende" hastigheten av noe over 7knop!

Mulig jeg er pessimistisk, men det kan jo hende at jeg utover sommeren blir overrasket den positive vegen, og det vil jo glede et Hebbehjerte...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe.

 

Og da kan jeg gå 65timer på en tank! Så selv om jeg ikke har planer om det, kunne jeg fint gå tur/retur Son/Skagen på en tank.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser at mange har lagt opp til en større aksjonsradius enn meg ja! Jeg klarer vel rundt 20-25 timer på en tank, og det holder i lange baner for meg. Da får jeg i det minste skiftet ut dieselen med jevne mellomrom. Det kan vel ikke være noen ulempe? Uansett så liker jeg meg best med bortimot fulle tanker, blir ikke så mye bevegelse i innholdet da. Så jeg pleier å toppe opp før jeg kommer ned til halv tank vanligvis. Men det er klart, en stor tank er jo ingen ulempe så lenge den ikke tar opp plass som kunne vært brukt til andre ting da.. Plass er det jo aldri for mye av i båt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Men det er klart, en stor tank er jo ingen ulempe så lenge den ikke tar opp plass som kunne vært brukt til andre ting da..

Riktig, riktig. Og til Skagen går jeg ikke, men det er fint å kunne feriere 4 uker i Sverige på "billig" :lol: "avgiftsfri" norsk diesel!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bytting av kraner i bunnen av båten

I går ble jeg omsider ferdig med å bytte den siste bunnventilen på båten. Fra dass`n går det 1 1/2 tomms slange med tillhørende kran ut i sjøen. Den gammle kranen var selvfølgelig ikke til å rikke og ny måtte til. Kjøpte inn nye kuleventiler over alt for å erstatte alle de gammle (3 stk). Greit å bytte disse bortsett den fra dass`n. Den nye kuleventilen bygger mue mer enn den gammle så jeg var desverre nøtt til å sette på et 90 graders bend for å få kobblet slangen på. Håper dritten går greit igjennom dette bendet og at det ikke tetter seg der. Dette problemet vil bli løst til neste år da det da vil bli montert septikktank. Foresten en noe tung oppgave å få byttet denne digre kranen, det kreves forholdsvis tunge akrobatiske øvelser for å få komme til for denne opperasjonen. Trangt er det også når begge hender måtte til for å klare å få skrudd den fast... Brukte stry og og slik "grå rørleggerguffe" (husker ikke navnet på tuba som jeg fikk av en kammerat) som tetting. Vel alle kraner er nå byttet ut, godt å være trygg på disse. Har brukt dobble rustfrie slangeklemmer rund baut...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jada, du Hebbe - du står på!

 

:o)

 

Det er ikke mye som ikke er skiftet ut ombord i båten din, nå! Det er nok en god følelse å ha 3 nye bunnventiler. Da vet man hva man har og sover bedre........ :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dasens dont er drit kjedelig....

Har kun malt et oppevarignsted ved førerplassen men drygolin vindusmaling, dette biter som bare det på galassfiber. strø nr 2 i morhgen.....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg skjønner at det er kjedelig..... men er det blitt litt mange :drink::drink::drink:

Det er jo fræædan :wink:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Dasens dont er drit kjedelig....

Har kun malt et oppevarignsted ved førerplassen men drygolin vindusmaling, dette biter som bare det på galassfiber. strø nr 2 i morhgen.....

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det er kjedelig....

Vet mine kunnskaper i rettskrivning er elendige, og som her som på jobb skriver jeg fort.... På jobben er jeg hjulpet av "flink kontordame" som leser igjennom det jeg skriver, ( og retter de værste feil)... så jeg vet det er en god del bedre der... beklager.... kan ikke mere enn det...

 

Hebbe

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Og duverden hvor vesentlig det er at vi kan skrive her uten å tenke på tyrkerleifene! Her skal vi lære om båt, rettskrivning slet vi med i andre sammenhenger!!!!!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enime Laholm, det vesentlie er jo at man kan disutere bått og ikke retskiving, men litt morro må man jo åsså hade!!

 

Ellers er eg imponert Hebbe, Saga'en vert god som ny, om ikkje bedre. Stå på !!

Redigert av Rolf Yks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...