Jump to content

Oppussing av Hebbe`s Saga 27


Hebbe

Recommended Posts

Bra det blir noen forbedringer, skulle bare mengle foresten det er jo faktisk 12 år fra min båt og opp til en 84 mod. :yesnod:

 

Har tatt bort finnerplatene i min søkend etter store fine fine mannehull, men ingen var å finne. Kjøleskapet blir ikke satt inn før jeg blir ferdig med denne opperasjonen.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Du har vært produktiv i vinter Hebbe!

Jeg har kun fått skrudd av lanternemast( for pussing og maling), og demontert den ene vinduspussermotor ( som må byttes).

Sitter "inne" i påsken :headbang::headbang::headbang:

På jobb altså :lol::lol::lol:

Og må jobbe mye til uken, og en tur på brannskolen uken etter, men 9 april kommer jeg hjem med pågangsmot :sleep: og da må vel isen i havnen ha gått og våren kommet :cool:

Det eneste jeg får gjort nå, er å nilese båtplassen, sikle på båter på finn.no og spise og trene :wink:

foruten å hjelpe andre da.

Med så mye fint treverk ombord blir du snart like fin som "svanen" :yesnod::yesnod::yesnod:

Mvh

Link to post
Share on other sites

(Det eneste jeg får gjort nå, er å nilese båtplassen, sikle på båter på finn.no og spise og trene

foruten å hjelpe andre da.)..........................jeg er i samme båt ,sitter her i Stavanger på vakt ,i fin været( Stavanger Brannvesen) og sikler på det samme som deg.. :seeya:

Link to post
Share on other sites

(Det eneste jeg får gjort nå, er å nilese båtplassen, sikle på båter på finn.no og spise og trene 

foruten å hjelpe andre da.)..........................jeg er i samme båt ,sitter her i Stavanger på vakt ,i fin været( Stavanger Brannvesen) og sikler på det samme som deg.. :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

takk for støtten Ficher!

Godt å vite at det er flere i samme "båt" :lol::lol::lol:

Vi gjør jo en god jobb da.

Er forresten sammen med en kollega av deg (Odd-Magne) på 110 kurs på brannskolen (i uke 10,11 og 14)

Mvh

Link to post
Share on other sites

Ja, vi skal oppover neste søndag.

Men hils gjerne hvis du ser han en av de nærmeste dagene.

Det er alltid hyggelig å treffe på kolleger, ikke minst her på båtplassen.

Har tidligere sendt IM til "brannmann", han er vel også fra området ved dere.

Har jobbet langfredag, påskeaften og idag til 20:00.

God vakt til deg å, hvis du skal jobbe idag.

Håper du tilgir oss Hebbe???? :sleep:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper du tilgir oss Hebbe????

Visst gjør jeg det.... :wink:

Men etter som det ble høg "brannmann fiksering" her så henter jeg fra sitat fra meg selv som jeg postet i går, ønsker fremdeles noen synspunkter på dette:

 

Diesel og reingjøring av tanker

 

Dagen i dag startet med at jeg først tok av dieselfiltret nærmest motoren og det var reint uten synlig forurensing. Så kom jeg til filtret nærmest tanken, og der var det ei fin gjytje kan en si. Pumpa så ut dieselen son var igjen på tanken med ei oljeskifte pumpe fra biltema, funka foresten godt til dette bruk. Det kom en masse dritt, så tankene mine må gjøres reine det er det inhgen tvil om. Det fantes heldigvis ikke vann i klareglasset.

 

Når disse Saga 27 bygges så er det aller første som settes inn de to dieseltankene på 180 l hver, innerliner er plassert oppå. Det er ingen mannehull for å komme til for vask, kun påfyllingstussen som stikker ut fra tankene samt lufting. Den ene tanken har i tilegg en peilestav for å sjekke dieselnivå.

Selvsakt er det bunnplugg og nivåutgjevning mellom tankene samt utak av diesel til motoren.

 

Har kommet fram til at jeg først skal skylle igjenom med varmt vann for så å spyle tankene med vann fra hageslange for å forsøke å få ut møkka i tankene. Etter grundig spyling og vann ut fra tankene uten forurensing skyller jeg tankene med diesel for å få bort det meste av vannet. Får kanskje kjøpe meg noe "lurium" for å blande i dieselen slik at eventuelle rester av vann forsvinner ut igjenom forbrenningen.

 

Er det noen som har store motforestillinger mot denne metoden for å få fjærnet dritten så er jeg interisert i å høre om det...

Har vært nedom båten en liten tur i dag også, bare litt kosearbeid. Monterte plotteren, men p.g.a. at jeg hadde glemmt manualen fikk jeg ikke kobla den opp. Monterte også blacboksen til ekkoloddet men ikke koblet ledninger på den heller. Hadde med kabel til sigarettenneren og plotteren tok inn satelittene greit under HT med intern antenne.

 

Bilde

Her er den montert like bak turteller`n slik at den er mitt i ansiktet når jeg er på "plassen min."

 

Prøvde med forskjellige plasseringer av kompasset men det vingla hit og dit så jeg klarte ikke å bestemme meg for plass til det i dag, får ta med et lommekompass i tilegg for å forsøke å finne den mest gunstige plass med tanke på devisjon. Vel sant å si så har jeg max 1 m2 som spillerom når kompasset skal monteres så egentlig er det vel bare å sette det opp.

 

Ellers så var det en flott dag ved Mjøsa i dag, en kjenning av meg kom med båten sin og 2 kompiser for å reise å dykke.

Bilde

Vannstanden i Mjøsa er meget lav så de måtte bruke traktor for å få sjøsatt Bombarden i dag...

Foresten en tøff båt, den gjør 57 knop på full fart, ikke dårlig det til å være en 27 fots båt med 225 hk...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hva jeg ville gjort med Tanken:

 

Jeg ville hivd meg rundt og spretta opp åpning til mannlokk. Etter hva jeg forstår ordner du det meste selv og dette ville ikke være noen heksekuns. Ta en telefon til Selje etter påske og spør dem om råd. Med så mange Sagaer produsert ville det forundre meg om ikke dette er blitt gjort på noen av de eldre modellene allerede. Hos Saga regner jeg med de vet det, og også hvor det er mest hensiktsmessig å kutte opp med tanke på skvalpeskotta.

Link to post
Share on other sites

Det høres fornuftig ut det hebbe!

Men for å få ut vannet går det an å bruke litt kondensfjerner :drink: .

Kondensfjerner er også til bruk på dieselmotorer, og det står isåfall på flaska.

Skal gjøre samme operasjon selv, men på classic`n er det 2 stk 80 literstanker med mannhull i begge stikk-køyene. Det blir "morro" å se hvordan de er oppi :rolleyes:

Mvh

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten tur i båten i dag...

Kobbla til ledningene mellom strøm, plotter og blacboks til ekkolodd. En masse ledninger i alle regnbuens farger fant sin riktige plass etter et godt koblingsjema som fulgte med den lille maskina.

Plotter og ekkolodd fungerte greit i allefall. Har ikke montert giveren enda, må vente til båten kommer på vannet før jeg får gjort dette.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nye batterier i dag...

Satte inn 2 nye 115 amp. batterier på forbrukssia i dag. Måtte gjøre om på kablinga mellom batteriene slik at begge hovedstrømsbryterne skulle fungere etter hensikten, det var gjort noe veldig rart fra før... Batterikapasiteten på forbrukssia er dermed mer enn fordobbla i forhold til hva den var før. Det sto kun et 75 amp. der. Dette gamle batteriet blir vel stående i båten som et "nødbatteri" så lenge det fungerer. i tilegg til disse nye har jeg et 115 amp. startbatteri som virker helt "friskt."

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det skjer da litt på båtfronten her også.

 

Har fått spakklet sår i den grå stripa under dollbordet i forbindelse med at den skal skifte farge. I løpet av neste uke kommer det en som skal forvandle denne stripa fra grå til blå. Dette blir gjort med at det legges film av den type som reklamebyrå bruker til reklame til bl.a lastebiler. Han som skal legge filmen var nedom og "godkjente" min spakkling og pussing av småsår.

 

Demonterte kranene til vann inn til dass`n og utløpet fra dass`n her om dagen. Ingen av kranene var til å rikke og nye kraner med kuleventiler er kjøpt inn fra en rørleggerforettning. Kjøpte slike som ikke ruster. Mangler fortsatt en stuss som skal på 1 1/2 tomms venteilen for møkk ut. Regner med at jeg får denne til helga. Det var ikke enkelt å få demontert de gammle kranene...

 

Høytalere er kobblet til cd/radio så nå har jeg musikk til arbeid når jeg driver på. Monterte begge høytalerne under førerstolen for å komme et godt stykke unna kompasset. Trenger vel ikke øke devisjonen mer enn nødvendig.

 

Har også fått av gårde en ny bestilling av manglende "småting," merkelig hvor fort det blir penger av slikt foresten. Det gjelder å summere etter at en har bestillt har jeg funnet ut...

 

Har fått primet over der bunnstoffet var slitt bort og regner med å få smurt på bunnstoff til helga, skal også få polert skroget da hadde jeg tenkt. I og med at det ble polert i fjor høst etter at jeg kjøpte den er det bare en lett vask og polering som trengs i år. Overbygget får vente til neste uke, det er noen flere "småting" som må ordnes der enda.

 

Ser foresten at det begynner å komme seg og at mengde med nødvendig arbeid begynner komme seg og at jeg blir ferdig i tide. Har blitt litt dårlig med bildetaking en stund, det er på en måte ikke noe å ta bilder av.

 

For oss som har båt i Mjøsa kan jeg opplyse at Mjøsa har begynnt å stige, fra 4. april har den nå steget 10 cm (Det mangler nå ca 3 m med vann før jeg kan Mjøssette). Satser med å komme ut Fredag før pinse...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mjøsa ligger 28 cm under normalvannstand for årstiden, den har nå kun steget 19 cm fra 4/4-05 Dette går sent og jeg begynner snart med å innfinne meg med at båten ikke kan settes ut til pinse. Vi trenger høyere temperatur eller regn i fjellet før det blir fart i fyllingen av Mjøsa...

 

Driver stadig med båten, vasker, polerer og vokser. Har fått montert et nytt søkelys samt at bunnstoff er kommet på.

 

Fikk tak i henger til båten her forleden dag og det blir kjekt å kunne dra den hjem for å kunne pusse til neste år. Innendørs lagring blir det også.

Bilde

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Du er ikke akkurat den eneste som er frustrert over den trege fyllingen av Mjøsa i år! :headbang:

Men heldigvis ser det ut til at du får tiden til å gå..... imponerende jobbing!

M/B Start ligger på Mjøsbunnen og flyter (forhåpentligvis) igjen ved vannstand 3,75 - og jeg mangler da ca rundt regnet omtrent minst 700 millioner kubikkmeter vann!

Den som venter på noe godt, venter visstnok aldri forgjeves - men hvor lenge?

Link to post
Share on other sites

Tilgi meg min grenseløse arroganse og ignoranse, som en kystens mann, men jeg skjønner ikek dette her. Om vannstanden er lav, hva betyr det? Kan dere ikke likevel ha båtene utpå ... bare "lengre" utpå? Eller er det for langt forbi Worses leggetid?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Joda Worse, påeng det. Men når det er 50 meter til vann fra bryggeplassen, sliter man litt. For båtplassene er nødvendigvis nære land, og der fylles det SIST opp :lol:

 

Men - moring, gummibåt og vadere ( til å forsere gjørma med ) kunne sikkert gjordt susen det..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

"Hallo, Bunnstoff i Mjøsa, Hvorfor???"

 

Skjønner at du lurer, de aller fleste båter på Mjøsa aldri går i salt sjø.

Og det er ingen som helst grunn til å smøre dyrt bunnstoff på disse båtene, vi har praktisk talt ingen groe, bare litt slim.

Men min lokale malingsleverandør kan fortelle at han selger masser av bunnstoff til båteiere som tror de bare MÅ ha det.

Miljømessig sett burde noen fortelle dem sannheten.

Link to post
Share on other sites

Mjøsa stiger...

Endelig har Mjøsa begynnt å stige med litt hastighet. I går kom vannet endelig inn i havna. Dette er 3 dager senere enn i fjor, altså ikke helt ille. Stigning av vannstanden har nå fra det snudde den 4/4 økt fra 191 cm lokalvannstand til nå i dag 230 cm. Hvorav 5 cm kom det siste døgnet.

Vannstand Mjøsa kan sjekkes her.....

Normalvannstand om sommeren er 531 cm lokalhøyde så det er fortsatt litt vann som skal inn, men jeg kan klare å få satt ut med en vannstand på 430 cm....... trur eg....... For at jeg kan få satt ut til pinse så må vannet stige med ca 15 cm pr dag i gjennomsnitt, det kan holde hardt men det er ingen umulighet...

Bilde

Dette bildet er fra i fjor men det ser akkurat slik ut i dag. (Tok bilde i går men begynner å ha lite lagringsplass til bilder ledig så jeg får være litt "knipen" og prøve å bruke opp noen gammle som ligger lagret på baatplassenserveren)......

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Mjøsa stiger...

Endelig har Mjøsa begynnt å stige med litt hastighet. I går kom vannet endelig inn i havna. Dette er 3 dager senere enn i fjor, altså ikke helt ille. Stigning av vannstanden har nå fra det snudde den 4/4 økt fra 191 cm lokalvannstand til nå i dag 230 cm. Hvorav 5 cm kom det siste døgnet.

Vannstand Mjøsa kan sjekkes her.....

Normalvannstand om sommeren er 531 cm lokalhøyde så det er fortsatt litt vann som skal inn, men jeg kan klare å få satt ut med en vannstand på 430 cm....... trur eg....... For at jeg kan få satt ut til pinse så må vannet stige med ca 15 cm pr dag i gjennomsnitt, det kan holde hardt men det er ingen umulighet...

 

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei.

Vi sliter med det samme problemet i Øyeren. Det mangler fortsatt ca 1 meter med vann. Det tar vel ennå en uke før vi kan håpe på å få båten på vannet.

 

Det er jo en fattig trøst å vite at det er andre som venter på snøsmeltingen også.. :cryin:

Vi får håpe at du får langt over 15 cm om dagen i pytten din. :wink:

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg ikke har skjønt her, eller tilbringer dere hele båtlivet i Mjøsa??? Da tror jeg at jeg hadde gått lei rimelig fort.

Kan da ikke ta så mange sesongene å utforske alle områdene, eller???

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Mjøsa er stor, hele 365 kvadratkillometer, den er 120 km lang fra Lillehamer og ned til Eidsvold. Etter dette ligger Vorma via Svanfossen sluser klar etter dette Vormsund og Glomma opp til Funnefoss eller ned til Rånåfoss klar for våre båter)....

 

Det jeg skriver er at MJØSA er diger, veldig diger. Vi mangler (med unntak området rundt Tangen og Helgøya ) "normal" sjø skjærgård. Vi har store muligheter med besøk i byer og tettsteder, gode utehavner har vi også...

 

De fleste tilbrinnger kun sitt båtliv i Mjøsa og utforsker det ikke, jeg skal derimot via bil til sjøen i sommerferien for å oppleve deres rike....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...