Jump to content

Volvo Penta ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov


VannTro

Recommended Posts

Ja, men selv om forventet levetid er mer enn to år slik at femårs regelen for reklamasjonsfrist gjelder, er det ikke sikkert at det er mangel selv om tingen varer i MINDRE enn fem år. Det er en reklamasjonsfrist dette er tale om, og ikke en generell regel om at alle ting som er ment å vare vesentlig lengre enn to år, nødvendigvis må vare i hele fem.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

confused.gif

 

At en ting er ment å vare mer enn to år, gjør det ikke automatisk til en mangel om den ikke varer i fem år. Ikke noe hokus-pokus, det vel? Det er ikke reklamasjonsfristens lengde som setter den avtalemessige forventning til levetiden, det er det avtalen (i videste forstand) som gjør. (Det er avtalen som begrunner kjøpers berettigete forventning om en gitt levetid).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det var nytt for meg. Kan du spesifisere det mer - ref feks Nokia dommen i Høyesterett?

 

Etter å ha lest dommen så tror jeg at jeg skjønner hva Skipper Worse mener! Anbefaler å lese dommen. Høyesterett kom vel til at forventet levetid på en mobiltelefon er 3-4 år så ikke sikkert at klageren hadde fått medhold hvis det samme problemet hadde oppstått etter fire år, men før fem års fristen.Telefonen i den aktuelle saken var to år og tre måneder.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...