Jump to content

Volvo Penta ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov


VannTro

Recommended Posts

Siden jeg ikke lengre kan finne tråden om trøbbel med Volvo Penta D-Serie velger jeg å åpne en ny tråd. Dette dreier seg om Volvo Penta og Norsk forbruker kjøpslov.

 

Jeg leser i siste Båtliv at VP hadde informasjonsmøte med Norske båt-forhandlere hvor de informerer om at de ikke lengre vil dekke annet enn 1-2 års garanti som er vanlig i resten av Europa avhengig om man følger service eller ikke(2 år ved fulgt service og 1 år hvis ikke service er fulgt).

Dette gjelder altså nye båter importert til Norge med VP motor. Importert av båt-forhandlerne.

 

VP motorer solgt av VP i Norge vil fremdeles dekkes i 5 år av Nors forbruker kjøpslov, men motorer som er montert f.esk. i Bavaria som Lunde Båt importerer vil VP fraskrive seg ansvaret for og dytte dette over på Lunde Båt. Lunde Båt er de som har blitt intervjuet i reportasjen og de reagerer selvfølgelig sterkt på dette. Bland annet reagerer de på at deres egen organisasjon Norboat ikke engasjerer seg.

 

Resultatet vil selvfølgelig bli dyrere båter om Lunde selv må ta ansvaret. Lunde Båt påpeker også at dette er høyst risikabelt spill av VP siden Cummins/Mercruiser nettop har inngått samarbeide med VW marine og er en sterk utfordrer på motorsiden nå.

Ikke nok med at det gjelder nye båter som importeres, men VP har også varslet at det kan få tilbakevirkende kraft.

 

Nå må jeg si jeg er glad jeg ikke har solgt hundrevis av nye båter med VP motor. Stakkars importører og eiere av båtene !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg antar VP har juridisk dekning for dette sjakktrekket, eller at de i beste fall beveger seg inn i en gråsone.

Det skulle være interessant å høre hvilke tanker Skipper Worse har om dette.

 

Uansett støtter det neppe opp om branding, merkebygging og tillit videre her i Norge.

De eneste som sikkert jubler høyt er den norske båtbyggerbransjen, som nå blir den eneste som kan tilby VP-motorer med "unike" norske garantier etter kjøpsloven.

Og de store merkenavnene ute vil antagelig tilpasse produksjonen for eksport til Norge ved å sette inn Yanmar, Cummins/Mercruiser, osv. for å tilpasse kravene fra de norske importørene.

Heia VP :flag_sw:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja hva skal en si.. ikke overasket.. VP klarer jo ikke og lage motorer som holder de 5 åra så da er det jo perfekt og sno seg unna.. Enda et eksempel på ubruklig kundehåntering av VP.. at de store utenlandske produsentene vil bytte merke er lite trolig da NORGE er et lite marked for dem.

ENDA en grunn til og styre klar dette merket..

 

Og dere som betiller ny båt.. KREV og få et annet merke.. det er DU som taper på og ha VP i båten i del lange løp.. da dette ikke kommer til og gå ubemerket..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

De eneste som sikkert jubler høyt er den norske båtbyggerbransjen, som nå blir den eneste som kan tilby VP-motorer med "unike" norske garantier etter kjøpsloven.

Da blir det vel sikkert slik at motorene også blir dyrere, er ikke så sikker på at norske båtbyggere kommer til å juble noe særlig. Selv de merker konkurranse fra utlandet.

Link to post
Share on other sites

Tviler fakrisk på at de har lov til dette.. da kan jo faktisk ALLE bilmerker og stort sett alt annet som selges her i landet gjøre det samme.. Norge er et import land med lav egenprod.. Kanskje den norske kjøpsloven står for fall??

 

 

Men jeg har et annet spørsmål... Tråden Trøbbel med Volvo Penta D serie er sperret/borte... Har VP betalt BP??

Har D serie eiere truet BP til og slette tråden?? har vi blitt satt under streng Kom... sensur??

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått det slik at ansvar i forhold til reklamasjoner etter forbrukerkjøpsloven ligger på forhandler og importør. Dersom dette er riktig vil jeg anta at VP juridisk har sitt på det tørre ved å gjøre det slik. VP selger motorene til en fabrikk f.eks i Tyskland, og står dermed ikke som importør til Norge.

 

Men er det noen som vet hvordan andre motorfabrikanter forholder seg til dette? Dersom fabrikken i Tyskland heller velger f.eks en Yanmar, tar da Yanmar ansvar etter forbrukerkjøpsloven i Norge? Eller blir det det samme for båtfabrikken hvilken motor de velger mht norske reklamasjonsregler.

 

Kan VP, og i og for seg andre motorfabrikanter, innta samme holdning også til norske båtprodusenter i og med at de selger motorene til båtprodusenten som driver næringsvirksomhet og ikke til forbrukere?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tviler fakrisk på at de har lov til dette.. da kan jo faktisk ALLE bilmerker og stort sett alt annet som selges her i landet gjøre det samme

Her er det viktig å skille mellom de ulike aktørene. Toyotafabrikken i Japan (eller hvor disse nå ligger) har ikke noe ansvar etter norsk forbrukerlovgivning. Det er den norske importøren av Toyota og forhandlerene som selger bilen til forbrukere som hver for seg har dette ansvaret.

 

Det som er merkelig i båtbransjen er at det er kutyme for at reklamasjoner på teknisk utstyr ombord rettes til importør eller forhandler av det aktuelle utstyret, ikke til produsent/importør eller forhandler av båten. I andre sammenhenger, f.eks bil, er det vanlig å reklamere til forhandler uansett hvem som har produsert den aktuelle komponenten som feiler.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Pussig det med D-serie tråden, her må Ingar kommentere !!

Red: Ser at tråden er på plass, kan vi ha hatt kollektivt dårlig syn???

 

Når det gjelder reklamasjonsrett er vel dette slik for mange andre produkter.

Du kan få kjøpt en svært rimelig varmepumpe som er paralellimportert, hvis den ryker vil ikke "hovedimportøren" betale deg noenting.

 

At store importører som Lunde har fått VP Norge til å ta på seg ansvaret som importør er jo flott for dem.

Vil tro at hvis f.eks Lunde kjøper disse VP motorene fra VP Norge og så får motorene montert i langtvekkistan så dekker VP norge reklamasjoner.

Men hvis de får en god pris hos VP polen (om det finnes) de vil jo gjerne kunne gi en god pris, det er ikke noe særlig med reklamasjonsrett å ta økonomisk høyde for..... Og så skal VP norge ta økonomisk ansvar for norsk reklamasjonsrett

 

Kundene som har kjøpt båt skal uansett henvende seg til det firma de har handlet båt fra, om det er en Norsk produsent eller importør så spiller det ingen rolle.

Her gjelder 5 års reklamasjonsrett.

 

Thorlyn: Alle bilmerker gjør vel akkurat dette. Du kan gjerne kjøpe deg en Toyota fra Danmark, du kan gjerne spare 30 000.-, du får Toyotas garanti med på kjøpet, er vel to eller tre år.

Denne garantien får du effektuert på alle Toyota verksteder.

Du kan ikke komme til Toyota Norge og kreve 5 års reklamasjonsrett.

Den må du stå for selv.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har litt info fra VP på dette. Og det jeg har hørt er at det er satt en egen person på å finne ut hvordan man skal håndtere Norge. Det er et sterkt fokus på reklamasjonskostnader i VP - faktisk så sterkt at det har ryktes (og blitt tilbakevist fra VP) at lederne i VP har en bonus som går på å få ned reklamasjonskostnadene.

 

Jeg tror vi skal gi VP litt tid her - men at det er en endret praksis der man nå er langt mer avhengige av å ha good will hos forhandlerne er helt klart. Merk da at man reklamerer mot den man har kjøpt varen av. Hvordan de håndterer dette mot sine underleverandører er oss som forbrukere likegyldige. Rent juridisk sett altså.

Link to post
Share on other sites

Forbrukerne taper ingen ting. Norsk lov står over Prod/imp. Relamasjonsretten er fastsatt uansett. Men garanti trenger nødvendigvis ikke være mer en f eks 1 år. MEN, når det gjelder reklasjonsretten ligger bevisbyrden på bruker. Mere "hassel" for å få igjennom.

 

Dette er en sak mellom IMP. og PROD. Men i og med VP vil dette, har de store kostnader ved å gi garanti. Det er faktisk det man "leser mellom linjene".

 

Vi for se om konkurransen i markedet endrer dette.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke kjøpe andre motorer da, så merker de vel at garantier er viktig for ola normann.

 

Nå er det vel ikke garanti som er utfordringen her, men hvem som skal dekke kostnadene ved reklamasjon.

I praksis perioden mellom garanti utløp og reklamasjonsrett utløp.

 

Hvis f.eks Yanmar Norge vil ta det på seg reklamasjonsansvaret for paralellimporte motorer bør jo valget være enkelt for store importører som Lunde.

 

Men vi skal nok ikke se bort i fra at de store Norske importørene kan komme til å legge seg på en forbausende lik praksis.....

Link to post
Share on other sites

Thorlyn: Alle bilmerker gjør vel akkurat dette. Du kan gjerne kjøpe deg en Toyota fra Danmark, du kan gjerne spare 30 000.-, du får Toyotas garanti med på kjøpet, er vel to eller tre år.

Denne garantien får du effektuert på alle Toyota verksteder.

Du kan ikke komme til Toyota Norge og kreve 5 års reklamasjonsrett.

Den må du stå for selv.

 

Så vidt jeg vet fungerer det slik med alle andre motorprodusenter at når deres motor havner i en båt som produseres i utlandet så stiller den Norske importøren av motormerket seg som garantist overfor båtimportøren. Jeg vet at de juridisk ikke trenger å gjøre slik, men de har vel funnet ut at om det stiles krav til foreskrevet service så er dette ikke noen stor risiko å ta. Når VP derimot har produsert motorer som det i ettertid viser seg at ikke holder mål(de uttaler selv i artikkelen at dette koster for mye) så vil de benyttes seg av juridisk spissfindighet som tilsier at de ikke trenger å stile opp for båtimportøren.

 

Nå er det vel slik for de store merkene(VP og Cummins/Mercruiser/VW) at importøren er heleide datterselskaper av produsenten. For Iveco f. eks, er det jo et Norskeid selskap som står som importør, samme med de fleste andre. Slik sett er det for de store selskapene et direkte tap for hovedkonsernet om de må ta reklamasjoner i 5 år og leverer et produkt med høy andel av feil.

 

Jeg tror VP er i ferd med å grave sin egen grav i det Norske markedet med dette trekket. Her øyner nok Cummins/Mercruiser/VW sjansen til å komme mer på banen. Vil nok tro de benytter denne sjansen til å besøke båt fabrikantene vedrørende leveranser til det Norske markedet. Husk at om det ikke er et stort marked i Norge, så er dette en utmerket måte å bli tatt inn i varmen hos den enkelte båt produsent !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med at det ikke vil bety noe for oss sluttbrukere ? Lunde gir klart utrykk for at om de skal ta dette ansvaret for VP så må de skru opp prisene betraktelig.

Lunde båt har nok ryggrad til å dekke opp de kostnadene(dette skal nemmelig også få tilbakevirkende kraft), men hva med andre båtimportører som ikke har den finansielle styrken og risikerer å gå konkurs pga dette ? Om de gjør det så sitter forbrukeren igjen med svarteper, så enkelt er det.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen vil vel heller være at båtprodusentene velger motor basert på pris og ordninger om hvordan de får dekket SINE kostnader fra båtkunden ved reklamasjoner på motorer. Jeg aner ikke hvordan Yanmar og Mercruiser behandler reklamasjonssaker på utenlandskproduserte båter i Norge. Dekker de slike kostnader direkte ?

Når det gjelder overskrifen i denne tråden så blir vel den misvisende ? VP vil vel her gå bort fra en smidig løsning for båteierne, til en ordning der de følger Norsk lovgiving på en mer firkantet måte. Om de taper eller tjener på det, vil som sagt bl.a. være avhengig av hvilke ordninger konkurrentene har.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Riktig som du sier at overskriften er litt missvisende, men jeg driver med salg og slike overskrifter "selger" :thumbsup:

 

Det burde vel heller stått: "Volvo Penta vil sende regningen for Norsk forbruker kjøpslov over til forhandlere og båt importører"

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det Volvo gjør er vel egentlig å følge norsk lov. Man kan vel kanskje snu litt på flisa. La oss si at Bavaria inngår en kjøpsavtale med Volvo på 5 000 motorer. I denne avtalen ligger det at motorene har en garanti fra Volvo på fem måneder (avtale mellom profesjonelle aktører). Prisen er stipulert slik at Bavaria står for restgarantien i de markedene der de selger motorene som del av båtene. Dermed er riktig reklamasjonsvei fra kjøper til selger og videre innover i systemet. Men reklamasjonen stopper uansett hos Bavaria som har betalt en pris relatert til reklamasjonsrisikoen. Ut fra et slik resonement vil det være urimelig om Volvo skulle bære garantiansvar i 'begge ender'.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...