Jump to content

Volvo Penta ønsker ikke å følge Norsk forbrukerkjøpslov


VannTro

Recommended Posts

Det som er spesielt for VP er jo at det har vært enormt stort fokus på problemer med deres motorer. Når de nå går ut å sier at de ikke vil dekke feil utfra 5 års regelen, så gir jo det et entydig negativt signal: "Vi har så mye feil på våre motorer at dette har vi ikke råd til lenger".

Det er vel fortsatt noen i D-tråden som mener at feilene med D-motorene ikke er flere enn med andre merker? Kanskje er de bare mer kostbare problemer....

Link to post
Share on other sites

Joda, det er sikkert noen i D-tråden som mener at disse ikke har flere feil enn andre, men de får jo få lov til å mene det. Jeg har i hverfall ikke råd hvis jeg først skal kjøpe en f. eks to år gammel Bavaria med D6 til 1 mill, for så å oppleve havari i "hundretusenkronerklassen" uten at leverandør/selger vil ta ansvar.

 

Noen mener kanskje at norske reklamasjonsregler er for generøse. Kanskje er de det. Jeg spør imidlertid om det er noen her som mener det er urimelig at selger/forhandler dekker kostnaden dersom jeg etter 2 års bruk og 200 timer må ha en ny D6????? Det er jo ikke en moped vi snakker om..... Vi snakker om en motor til over 300 000,- og en båt til kanskje 1,5 mill...

 

Hadde det vært snakk om en TV til 4990,-, så kunne jeg vært med på at 5 års regelen er generøs....... Jeg har lest flere her på BP som sier de er så fornøyd med sin D-motor. Tenk, de har jo kjørt i 6 år og hele 700 timer.... Slike motorer bør jo fint gå i 20 år i en fritidsbåt. 3000 timer burde heller ikke være noe problem. Det var vi ihvertfall vant til før.

Link to post
Share on other sites

Tenk, de har jo kjørt i 6 år og hele 700 timer.... Slike motorer bør jo fint gå i 20 år i en fritidsbåt.

Alt var bedre før sies det, men når det gjelder båtmotorer kan det kanskje være noe i det. Har jo kjenninger med Perkinser, Forder fra tidlig til midt på åttitallet. Har knapt nok gjort en dritt med motorene bortsett fra vanlig service, justert litt på dysespisser og annet småtteri. Men verden må nå en gang gå videre og takken er nymoderne motorer med lite volum, stor effekt, fulle av alskens elektronikkgreier som ingen skjønner en dritt av, noen ganger skjønner selv ikke de som skal reparere de noe. :rolleyes:

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hansi - om du ser på utslippskravene som er politisk bestemt så forklarer nok de mye av grunnen til at de aller aller fleste motorer nå har elektronisk styrt drivstoffsystem og dermed er mer sårbare. Jeg har tilgode å se noen marinemotorprodusenter som klarer utslippskravene på motorerer til planende båter uten å bruke elektronisk styring.

 

Når jeg lukter på eksosen og ser dieselfilmen på vannet bak meg når jeg av og til er ute og putrer med to 6LY Yanmarer på 350 hester hver så kan jo også jeg forstå at det ikke er helt miljøvennlig :smiley:

 

Og D serien har større slagvolum enn KAD serien. Riktignok ikke så mye på D4 300 vs KAD 300 (300 vs 285 hester) - men mer effekt fra mer moderne turboteknologi og common rail kan hensyntas i den vurderingen.

 

Jeg tror ikke elektronisk styring i seg er det store problemet med D serien. Min tanke er at det er en fundamental konstruksjonsmiss der en havarert injektor leder trykket ut i kjølesystemet. Dette har med innfestingen av injektorene i blokka (de presses fast i denne kobberhylsa). Jeg vet at VP har forsøkt å konstruere om blokken for å få bort problemet - men de er ikke i stand til å få den blokken ut av støpeformene. Etter dette tror jeg VP har konsentrert seg om å redusere risikoen for injektorhavari ved å endre spekken på dysene fra Bosch. At injektorer havarerer kan jo skje like gjerne som at en gammeldags dieseldyse fusker. Det som er katastrofalt med D serien er at det kan føre til totalhavari på motoren.

 

Det jeg undres litt over er at båtprodusenter relativt ukritisk setter elektronisk styrte motorer i båter der ytelse/vekt/hk tall ikke krever det. Feks setter Hallberg Rassy D3 motorer i sine båter. Jeg ville nok mye heller betalt litt ekstra og fått en komerseilt ratet motor uten elektronisk styring i en slik båt. Men i følge HR selgeren var ikke det mulig. Jeg anser ikke det som endelig svar på spørsmålet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har lest flere her på BP som sier de er så fornøyd med sin D-motor. Tenk, de har jo kjørt i 6 år og hele 700 timer.... Slike motorer bør jo fint gå i 20 år i en fritidsbåt. 3000 timer burde heller ikke være noe problem. Det var vi ihvertfall vant til før.

 

Jeg er en av de som har D motor og er fornøyd. Min D6 310 er fra 2008 og har gått ca. 330 timer. At man har kjørt 700 timer på 6 år er vel ganske vanlig mht. fritidsbåter. Jeg er faktisk storfornøyd også, må faktisk åpne døra ut av og til når jeg kruser avgårde i 6-7 knop slik at jeg hører motoren maler. Jeg (familien) har hatt volvomotorer i over 20 år, største problemet har vært skifte av en starter. D motoren er en forbedring både mht. lyd, tilgang til sevicepunkter og kraft på riktig tidspunkt. Jeg er heller ikke engstelig mht. havari eller evt. reklamasjon.

 

Isteden for at du harselerer med de som er fornøyd kunne det jo vært fint å høre om hvilke egne erfaringer du har med D motor?

 

En historie fra i sommer:

Jeg var innom marinaen for å fylle diesel, men det var fullt så jeg måtte legge meg på gjestebryggene for å vente litt. En av de som fylte diesel ble ferdig og skulle gå. De fikk ikke start på motoren og drev avgårde rett mot meg. Jeg fikk hjulpet dem inn i en bås. Etter en stund kom han ene bort og lurte på om han kunne låne en skrutrekker. Jo det fikk han. Etter enda en stund kom han tilbake en gang til og lurte på om de kunne låne en fastnøkkel også. Jo jeg gav han en fastnøkkel. Da fortale han at båten skulle selges og den nye eieren skulle kjøre båten til vestlandet i morgen og at dette var litt pinlig fordi båten ikke ville gå i plan og nå ville heller ikke motoren starte.

 

De holdt nå på og etter hvert tenkte jeg at jeg fikk rusle bort en tur og se hva de holdt på med. Der var både gammel eier og ny eier, jeg spurte hva problemet var? Jo de fikk ikke båten i plan og så hadde de byttet dieselfilter og nå ville ikke motoren starte. Hvilken motor er det spurte jeg og fikk til svar at det var en D3. OK har dere luftet dieselen? Nei må vi det var svaret. Lang histore gjøres kort ved å fortelle: Jeg måtte da forklare hvordan motoren skulle luftes og da startet den på et blunk.

 

Ny eier og tidligere eier hadde ikke noe peil på motoren. Ny eier skulle kjøre fra østlandet til vestlandet uten å vite hvordan motoren skulle luftes :eek: Sannsynligheten for at ny eier får motorstopp pga. tette dieselfiltre tror jeg hadde vært mye større enn et havari på tross av at det er en D motor.

Link to post
Share on other sites

Men Ally, kall det gjerne harselas for meg. Jeg har ikke D-motor, og har heller ingen egen erfaring med sådanne. Det er også fint å høre at du er storfornøyd. Det mener jeg virkelig.

 

Imidlertid skulle det jo bare mangle også da at du var storfornøyd med en 2 år gammel motor. Det skulle også bare mangle at en slik motor som er 6 år og kjørt 700 timer, også har gått problemfritt. Ja, jeg vet at det er et helt vanlig timetall på en 6 år gammel fritidsbåt. Det jeg sier er at 700 timer ikke er mye, selv om det er et vanlig timetall.

 

Jeg bare sier at jeg selv ikke tør å kjøpe slik motor. Alt for mange melder om problemer til at jeg skal ta en sånn sjanse.

Link to post
Share on other sites

Jeg bare sier at jeg selv ikke tør å kjøpe slik motor.

Det respekterer jeg.

 

Jeg var helt klar over D motorproblematikken når jeg kjøpte D motor men slike tråder som denne (og D motortråden) gjenspeiler ikke min egen erfaring, derfor har jeg valgt å stole på meg selv og min erfaring.

I denne saken tror jeg Lunde Båt har alt å vinne, ved å endre fokuset fra sitt lovpålagte krav til forbruker til Volvo Penta vs forbrukerne så legger de et voldsomt press på VP. Husk, LB kjøper ikke av VP men av Bavaria YB i Tyskland. Og vi normenn hyler opp og elsker å kaste dritt etter Volvo :flag_sw: Slik jeg ser det er dette et spørsmål om avtale mellom to forretningsdrivende.

Link to post
Share on other sites

Så kom det jo noen da og forsvarer produktet VP, helt utrolig når så mange har dyre motor og drevproblemer. VP er ett makkverk som det koster sinnsykt mye å opprettholde normal driftsstavbilitet på. Derfor er det serdeles viktig at normale Norske forbrukerkjøpsrettslige forhold blir behandlet og ivaretatt. Da kan jo de som går lei av problemer selge båten innen den er 5 år..

Link to post
Share on other sites

Og vi normenn hyler opp og elsker å kaste dritt etter Volvo

Får stå for din egen regning. Har ikke noe imot Volvo generelt, har en Volvo personbil som jeg er meget godt fornøyd med. Har til og med hatt Volvo båtmotor i en Nidelv 28 for mange år siden. Fungerte greit den også så lenge jeg eide den. Poenget er at VP snart får, hvis de ikke allerede har fått det et omdømme problem. Jeg vil ihvertfall tenke meg godt om neste gang jeg kjøper ny båt med innenbords motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg aner ikke hvordan Yanmar og Mercruiser behandler reklamasjonssaker på utenlandskproduserte båter i Norge. Dekker de slike kostnader direkte ?

I følge reportasje i Seilas som kom i posten i dag om en liknende sak (Volvo gear/drev som ryker litt for ofte og Lunde må ta kostnaden) så oppgir Heitmann at de må selge Jeannau dyrere i Norge enn i utlandet for å ta høyde for reklamasjonene på Yanmar motorene etter at 2 års fabrikkgaranti (altså i perioden 2-5 år)er utgått.

 

I så tilfelle er det vel ikke noe nytt Volvo prøver å innføre? Bare det at Lunde må ta det med i sin prissetting av Bavaria. Men om Volvo er overrepresentert på problemstatistikken må en jo velge å tro at Bavaria har fått med seg dette og vurderer andre alternativer, det går jo til syvende og sist også utover ryktet til Bavaria om det er mye tull med det som de leverer.

Link to post
Share on other sites

Ja Ally, jeg vet at Lunde Båt kjøper båtene fra Bavaria i Tyskland. Det som er problemet her er at Lunde Båt ikke vil ta sitt reklamasjonsansvar. Hvem de kjøper båtene fra skulle jo være knekkende likegyldig for kunden. I så henseende så er ikke VP part i saken. Reklamasjonen er en sak mellom kjøper og selger. Du Ally skriver at dette er et spørmål om avtale mellom to forretningsdrivende. Her vet jeg ikke helt hva du mener? Jeg mener dette er en sak mellom Lunde Båt og kunden. Hvilken avtale Lunde Båt har med Bavaria i Tyskland, eller VP for den del, er jo ikke kundens sak.

 

Det jeg skrev om ovenfor og som denne saken handler om er jo likevel at VP endrer sin praksis. De vil ikke lenger dekke feil utover sin egen fabrikkgaranti. Dette står VP selvsagt helt fritt til. Som sagt noen ganger nå, så gjelder forbrukerkjøpsloven mellom selger og kjøper, eller mer presist: mellom forhandler/firma og kjøper.

 

For VP handler dette om at det blir for dyrt. Det er ganske enkelt for mange feil.....

Link to post
Share on other sites

VP er ett makkverk som det koster sinnsykt mye å opprettholde normal driftsstavbilitet på.

 

Når dette er for dyrt for VP på tross av at motorene bare er fem år så kan man jo lure på hva det vil koste eierne som skal vedlikeholde de som er eldre.

 

Hvilken erfaring har du med kostnader til vedlikehold av VP D motor?

 

Får stå for din egen regning.

 

Det ver et forsøk på beskrivelse av hvordan denne tråden tar i vei, det virker som om veldig mange bare henger seg på uten å ha egen erfaring eller kunnskap om saken.

 

Det som er problemet her er at Lunde Båt ikke vil ta sitt reklamasjonsansvar.

 

Hvorfor står det Volvo Penta i overskriften da?

 

Reklamasjonen er en sak mellom kjøper og selger. Du Ally skriver at dette er et spørmål om avtale mellom to forretningsdrivende. Her vet jeg ikke helt hva du mener?

 

Dette er etter som jeg forstår en sak mellom Lunde Båt og Bavaria (hvor de kjøper sine båter fra) og evt. firma hvor Bavaria kjøper sine VP motorer fra.

 

Det jeg skrev om ovenfor og som denne saken handler om er jo likevel at VP endrer sin praksis. De vil ikke lenger dekke feil utover sin egen fabrikkgaranti.

 

VP Norge AS må følge norsk lov ved salg av motorer i Norge, jeg vil tro at ingen forhandeler av motorer fra VP Norge vil godta noe annet. Jeg tror heller ikke det er saken her, dette tror jeg dreier seg om motorer som paralellimporteres, slik at VP Norge er holdt utenfor.

 

For VP handler dette om at det blir for dyrt. Det er ganske enkelt for mange feil.....

 

Hvor har du dette fra?

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det var interessant det som sto om Volvodrevene i artikkelen i siste nummer av Seilas..

 

Her forteller Sjur Klavstad hos Lunde Båt at omtrent samtlige Volvodrev av typen 150S de har levert etter 2007 har fått problemer og at det koster opp mot 100.000,- å få det reparert. Når feilraten er slik er det vel forstålig at produsent og forhandler prater sammen.....

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er ganske spesiell må jeg si. Greit at jeg er ny i denne båt verden, men tråden heter: VP ønsker ikke osv. Men hva dette dreier seg om er vel Lunde båt virker det som. Jeg hadde en D3 170, som det var problemer med oljetemp.måleren full reklamasjon. Ingen problemer, jeg har i dag D6 350 og har mailet litt med både VP og Marex, ifølge Marex så har jeg full reklamasonsrett i 5 år båten min er en 2007 modell. Og det samme svaret fikk jeg også fra Volvo. Men for meg så virker det som om at ingen tar høyde for antall motorer som er ute på markedet. 5% misfornøyde kunder av 100 enheter er jo ikke mange, men 5% av 1000 enheter er jo fler..... :thumbsup: Men at noen da har store problemer med Lunde båt så er vel egentlig tråden her noe missvisende.

En annen ting er vel også noe merkelig i denne båtverden, noen har båt til store verdier men velger å ta servicer etc selv. Greit nok at de som er kompetente til det utfører servicer selv, men gud å mange verdensmestre det er som kan gjøre alt med litt tape.... :confused: Bilen min setter jeg på service, lar kyndige folk utføre den jobben samtidig som jeg gjør jobben min. Det er noe som heter at man sparer seg til fant....

 

Ha en fortsatt fantastisk dag :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jasså, du vart skræmt no Torkild.

Motoren du reklamerte på var 2mnd gammel. Kjøper du "Båtliv" siste utgave(du kan jo får låne det av meg) så ser du hva dette går ut på.

Du har nå en 3 år gammel motor montert av Marex i en av deres båter og Marex følger selvfølgelig forbrukerkjøpeloven.

Om du(teoretisk sett) får en feil på motoren din neste sommer som ikke er slitedel så vil selvfølgelig Marex stille opp for deg. Marex vil også kunne kreve regress av Volvo Norge siden denne motoren etter all sannsynlighet er levert av dem.

 

Hadde du derimot vært eier av en(nå tar jeg bare et tenkt eksempel) Bennetau, importert av Heitmann, så ville Heitmann selvfølgelig også ordnet opp for deg. Spørsmålet er derimot om Heitmann ville kunne kreve regress av Volvo Norge. Etter hva jeg har forstått av artikkelen i Båtliv vil de ikke kunne det. Grunn: Motoren er solgt av VP Frankrike og omfattes naturlig nok de ikke av forbrukerkjøploven i Norge. Med mindre dette er avtalt mellom Heitmann og Bennetau Frankrike tidligere.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jasså, du vart skræmt no Torkild.

Motoren du reklamerte på var 2mnd gammel. Kjøper du "Båtliv" siste utgave(du kan jo får låne det av meg) så ser du hva dette går ut på.

Du har nå en 3 år gammel motor montert av Marex i en av deres båter og Marex følger selvfølgelig forbrukerkjøpeloven.

Om du(teoretisk sett) får en feil på motoren din neste sommer som ikke er slitedel så vil selvfølgelig Marex stille opp for deg. Marex vil også kunne kreve regress av Volvo Norge siden denne motoren etter all sannsynlighet er levert av dem.

Ja enig

 

Hadde du derimot vært eier av en(nå tar jeg bare et tenkt eksempel) Bennetau, importert av Heitmann, så ville Heitmann selvfølgelig også ordnet opp for deg. Spørsmålet er derimot om Heitmann ville kunne kreve regress av Volvo Norge. Etter hva jeg har forstått av artikkelen i Båtliv vil de ikke kunne det. Grunn: Motoren er solgt av VP Frankrike og omfattes naturlig nok de ikke av forbrukerkjøploven i Norge. Med mindre dette er avtalt mellom Heitmann og Bennetau Frankrike tidligere.

Seff. men da er jo tråden noe missvisende....

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Riktig som du sier at overskriften er litt missvisende, men jeg driver med salg og slike overskrifter "selger" :thumbsup:

 

Det burde vel heller stått: "Volvo Penta vil sende regningen for Norsk forbruker kjøpslov over til forhandlere og båt importører"

 

Om du leser hele tråden vil du se at jeg har moderert meg tidligere :wflag:

 

P.S. Du trenger ikke quote når innlegget ditt står rett under mitt :thumbsup:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hadde du derimot vært eier av en(nå tar jeg bare et tenkt eksempel) Bennetau, importert av Heitmann, så ville Heitmann selvfølgelig også ordnet opp for deg. Spørsmålet er derimot om Heitmann ville kunne kreve regress av Volvo Norge. Etter hva jeg har forstått av artikkelen i Båtliv vil de ikke kunne det. Grunn: Motoren er solgt av VP Frankrike og omfattes naturlig nok de ikke av forbrukerkjøploven i Norge. Med mindre dette er avtalt mellom Heitmann og Bennetau Frankrike tidligere.

Nei akkurat, men hva har det med volvo å gjøre, det er jo Heitemann som har levert en importbåt og da er jo det en sak mellom kunden og Heitemann, og igjen Heitemann og Volvo

Men igjen tilbake til det med regress ovenfor Volvo fra Heitemann,det er jo da en forhandlingssak mellom de 2 nevnte firmaer.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Helt til vi f.eks. snakker om en importør uten økonomisk ryggrad.....

(p.s. i morgen skal det snø, legg om dekker !)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvor har du det fra at VP selger motorer i Norge ?

 

Hver forhandler i norge importerer vel ikke motoren selv fra Sverige? Jeg tror VP Norge AS (eller hva de nå heter) importerer motoren og fordeler ut til den enkelte forhandler, enten dette er båtprodusent eller motorverksted i Norge.

Redigert av Ally (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...