Jump to content

Kick Off for EGNOS utsatt til 1Q. 2005


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Siste nytt fra ESA 21/2-05:

 

What is the status of the EGNOS system and what is the current

planning?

The status of the EGNOS system is that the three EGNOS GEO satellites have

been connected to the EGNOS computing platform and are currently being used

for tests to verify the system. The signal broadcast by the EGNOS satellites (via

PRNs 120 124 & 126) is for the time being used for EGNOS testing purposes.

The EGNOS system is expected to broadcast stable signals in Q2 2005. Until Q2

2005, the system will undergo final tests to formally pronounce its qualification at

an Operational Readiness Review (ORR). It is foreseen that the EGNOS system

will be declared available for non safety critical applications in Q2 2005 and will

then undergo operational qualification activities towards its availability for safety

of life services in 2006.

The use of EGNOS signals from Q1 2005 prior to formal announcement of system

availability for non-safety of life service will provide users with excellent

accuracy performance, but temporary discontinuation of EGNOS broadcast from

one or several GEO satellite cannot be excluded to support system test program

until the ORR.

 

Lars H.

 

PS. For spesielt interesserte, blir data fra EGNOS satellittene logget her.

<{POST_SNAPBACK}>

Takker for interresant info!

 

Såvidt jeg kan tolke det, betyr det at det nå er slutt på testfasen, man sender kun relle, ordinære korreksjonsdata. Foreløpig dog noe til og fra. Fra en eller annen gang i Q2, blir EGNOS satt i ordinær, full drift, 24 timer i døgnet. Datoen for dette offentliggjøres i denne såkalte ORR.

Så, fra 2006 blir det tilgjengelig for såkalt 'safety of life services', dvs. til aktivt bruk i f.eks. landingsfasen for fly o.l.

 

Dette medfører at fra og med ORR dato (i løpet av inneværende kvartal), vil EGNOS integritet på leverte signaler gi meg minst like sikker navigering om jeg velger å navigere etter plotter eller etter papirkartet.

 

Jeg presiserer at min konklusjon gjelder for min ringe fritidsbåt i aktuelle farvann på Sørlandskysten. Min båt beveger seg stort sett på vannet og ikke i luften :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

En liten presisering. Testing via ESTB foregår fremdeles fra satellitt prn 131 (44). Så er dette nummeret som vises på GPS'en, er det ikke "brukandes" korreksjonssignal.

 

Kun signaler fra

prn 120 (33) i posisjon W15,5

prn 124 (37) i posisjon E21,5

prn 126 (44) i posisjon E25,0

er EGNOS signaler.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

En liten presisering. Testing via ESTB foregår fremdeles fra satellitt prn 131 (44). Så er dette nummeret som vises på GPS'en, er det ikke "brukandes" korreksjonssignal.

 

Kun signaler fra

prn 120 (33) i posisjon W15,5

prn 124 (37) i posisjon  E21,5

prn 126 (44) i posisjon  E25,0

er EGNOS signaler.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg var i dag på sjøen og fikk signal fra nettopp satelitt 44 (Garmin). Ser at du har oppgitt denne til å være både prn 131 og prn 126. Går ut fra at at det er en liten trykkleif?
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Sorry for skrivefeil. Det korrekte skal være:

 

AOR-E 120 (33)

Artemis 124 (37)

IOR-W 126 (39)

IOR-E 131 (44)

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Enda mer nøyaktig dato: juni...  :smiley:

ESA hjemmeside

<{POST_SNAPBACK}>

Enda mer presist: I dag!

 

På dagens jomfrutur etter sjøsetting viste min Garmin 178c et avvik på 1,7m! Jeg gikk rett til menyen, og ganske riktig; Egnos var koblet opp!

 

:flag::flag::flag:

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Enda mer presist: I dag!

 

På dagens jomfrutur etter sjøsetting viste min Garmin 178c et avvik på 1,7m! Jeg gikk rett til menyen, og ganske riktig; Egnos var koblet opp!

 

:flag:  :flag:  :flag:

Bjaas

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hva betyr det ?

At kartet er 1,7 meter feil eller ? :eek:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Og enda bedre hadde det vært om GPSen hadde funnet Egnos igjen to timer senere, når vi hadde en kveldstur i solskinnet på Palmekysten. Er vel redd for at det var en prøvesending som traff boksen min, men det funka i hvert fall en stund!

 

Og det er rett forstått at et avvik på 1,7m betyr at plotteren ved hjelp av Egnos-signalene kunne plassere antenna på båten med en nøyaktighet på +/- 1,7m i forhold til kartet. I noen trange sund betyr forskjellen på +/- 1,7m og +/- 5,5m enten solid kontakt med Moder Jord og ny runde på land for reparasjon m.m., eller en trygg seilas i vårkvelden. Spesielt kjipt hvis det hadde skjedd fem minutter etter at kranbilen hadde satt båten på vannet for første gang i år....

 

Jeg gleder meg til Egnos er oppe og står!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Og enda bedre hadde det vært om GPSen hadde funnet Egnos igjen to timer senere, når vi hadde en kveldstur i solskinnet på Palmekysten. Er vel redd for at det var en prøvesending som traff boksen min, men det funka i hvert fall en stund!

 

Og det er rett forstått at et avvik på 1,7m betyr at plotteren ved hjelp av Egnos-signalene kunne plassere antenna på båten med en nøyaktighet på +/- 1,7m i forhold til kartet.

Hva om kartet er 10m feil da?

GPSen forteller deg hvor du er og med Egnos operativt gjør den det med en nøyaktighet ned mot meteren. Den forteller deg imidlertid ikke hvor du er i forhold til kartet, da GPSen ikke aner noe om hvor rett eller galt kartet er.

Link to post
Share on other sites

Er det at kartene ikke stemmer noe som oppleves ofte?? Jeg har enda ikke oppdaget noe avvik mellom buechart, båtsportkart og terreng.

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det var en ny problemstilling. Løsningen er vel å bruke hue; anta at der papirkart og plotter angir rikelig dybde og god klaring, der kan du ferdes trygt, selv i ukjent farvann. Blir kartene så detaljerte at du må myse for å se alt, da er det bare å sette ned farten og sjekke ekkoloddet. Har du svinger i baugen er du heldig, har du den under eller bak på båten hjelper den deg til å forstå hvorfor det smalt. :blush:

 

Men alvorlig talt; er det noen som har opplevet større avvik mellom kart og terreng til sjøs? Da tenker jeg ikke på skjær på 14m dybde i Vatnestraumen, men feil som er farlige for lystbåtflåten.

 

Miraklet fra i går har ikke gjentatt seg i dag, i stedet for 1,7m lå feilmarginen på +/- 6m. Men det ligger løfter i luften; for ikke å si oppe i rommet......

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten på kartene varierer nok ganske mye langsetter kysten. En del steder er kartene bassert på gamle oppmålinger og nøyaktigheten er nok ikke altid like bra. Har ikke kartplotter selv, så jeg har ingen erfaring som tilsier hverken det ene eller andre, men å stole blindt på kartplotteren kan nok være en risikosport.

Link to post
Share on other sites

Er det at kartene ikke stemmer noe som oppleves ofte??

Jeg har enda ikke oppdaget noe avvik mellom buechart, båtsportkart og terreng.

Hei.

 

Ett av de norske båtmagasinene hadde i vinter en sak om dette. Jeg finner ikke igjen bladet, men det stod noe om at de elektroniske kartene som var generert fra papirkart kunne ha feil opp til flere hundre meter. Jeg mener de også påviste en feil utenfor Nøtterøy/Tønsberg på rundt 100 meter.

 

Forklaringen var at med en målestokk på 1:50 000 så blir selv en overføringsfeil på 0,5mm betydelig.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Som jeg oppfatter det så er de elektroniske kartene vi kjenner til i dag produsert med bakgrunn i sattelittbilder og ikke tatt utgangspunkt i gamle papirkart. Dette høres helt urimelig ut.

 

Jeg personlig stoler 100% på GPS og bruker også GPS når jeg kjører båt.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Og i linken står det bl.a.

Gamle kart

Bakgrunnen er at over halvparten av navigasjonskartene langs kysten baserer seg på målinger som er opp til 115 år gamle. Både posisjoner og dybder i kartene er feilaktige på grunn av unøyaktige målemetoder. Posisjonsfeil på opptil 400 meter kan forekomme. Dagens elektroniske kart er produsert på dette grunnlaget, og feilene er dermed overført. For å kunne ta ut sikkerhets- og effektiviseringsgevinster av moderne satellittbaserte navigasjonssystemer, må nøyaktigheten i kartene være bedre enn ti meter.

Link to post
Share on other sites

Hos Belanor sier de følgende om Bluechart:

Garmin benytter sitt eget sjøkartsystem for å sikre best mulige kartdata til sine egne produkter. Kartene er basert på S57 digitale data fra Statens Kartverk med de siste oppdateringer. Kartene oppdateres 2 ganger i året og vi har en gunstig ordning ved innbytte/oppgradering.

De som bruker kartplottere som baserer seg på innscannede kart bør nok utvise større forsiktighet og skepsis når de skal ut i ukjent farvann. Som speider måtte jeg lære at terrenget nok alltid var rett, og at kartet kunne ta feil. (Eller at jeg leste kartet feil, noe jeg som oftest så bort fra. Det ble mange spennende turer før jeg lærte leksa mi! :lol: )

 

Finnes det noen oversikt over hva slags kartgrunnlag de forskjellige kartplotterne bruker? EGNOS blir vel overkill for dem som baserer seg på scannede papirkart, fordi usikkerhetene i kartmaterialet er vesentlig større enn nøyaktigheten til GPS-systemet. ("Ta av deg lua, for i følge kartetplotteren står du midt i Nidarosdomen!")

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

På samme side hos Statkart står det også:

Planlagt kartlegging

I dag er strekningene fra Østfold til Oslofjorden, fra Lillesand til Karmsundet, fra Sognefjorden til Rørvik og noen få steder i Nordland og Troms dekket med moderne sjøkart. I følge framdriftsplanen fram til 2006 skal hovedledene for kysttrafikken skal dekkes først, deretter fjordområder og ytre kystområder i Nord-Norge.

Kjør pent over Rakkebåene! :lol:

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

JA JA da tok jeg kanskje en smule feil, gikk ut i fra at Garmin og C-map tok utgangspunkt i satelitt data.

 

Leser også at kartgrunnlaget er ca 400 meter feil, dette blir jeg svært overrasket over og trekker da konklusjonen at hva skal vi med ENGOS og WAAS sammen med et kartgrunnlag som er helt feil.

 

Når dette er sagt så har jeg selv gjort enkle nøyaktighetstester i mitt farvann og er svært positiv over nøyaktigeten.

 

Jeg trur ikke det er så ille som enkelte vil ha dette til, stoler fortsatt på GPS'n/Kartplotteren.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Må si at jeg ved flere anledninger siste 12 mnd. har ferdes i sund hvor jeg iflg. plotter/gps stod på land. I skipsleden for nyttetrafikken er de nok mye mer nøyaktig, men der vi gjerne ferdes for å finne lune viker til å bade/overnatte i ikke har like stor nøyaktighet.

Man må ikke stole blindt på denne ektronikken, men se på det som et hjelpemiddel i navigasjonen.

Papirkart, passer og blyant er alltid fremme ombord hos oss når vi er på tur.

I tillegg avpasses farten når vi er usikker og har utkikk utplassert på baugen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...