Jump to content

Kick Off for EGNOS utsatt til 1Q. 2005


Lars H.

Recommended Posts

Heisann

 

Jeg er også en av dem som venter på å få inn "bruker was/engos" på min 192c men har ennå ikke sett att den kommer på "bruker was/engos", så disse sattisene er vel ikke til å stole på år kan jeg tenke meg.

Det at noen har fått inn dette med en "D" på sattisene har jeg hitill ikke hatt, og sat 33 37 39 har jeg ennå ikke sett avbildet på min kartplotter, men dette er vel normalt ??

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Jeg er også en av dem som venter på å få inn "bruker was/engos" på min 192c men har ennå ikke sett att den kommer på "bruker was/engos", så disse sattisene er vel ikke til å stole på år kan jeg tenke meg.

<{POST_SNAPBACK}>

Undrer meg på hvor mange det er som får inn EGNOS på kartplotteren sin. Muligens er det avhengig av hvor man bruker plotteren, og muligens er det forskjell på plotterne. Hva med litt feedback etter følgende mal:

 

Båtens brukssted: Kristiansand

Type GPS: Garmin GPSMAP 178C

Antenne: Ekstern

Mottar EGNOS: Ja, siden 15 juni 05

Kartplotter avvik: 1,6m til 2,2m

 

Får vi en del svar kan vi kanskje finne ut hvorfor noen får det inn og andre ikke. Min gamle bekjente Murphy antyder at kanskje ikke alle bokser er like klare for WAAS/EGNOS som de gir seg ut for. Lars H.; er det flere data som kan være interessante i en sånn sammenligning?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Båtens brukssted: Mjøsa (Toten)

Type GPS: Garmin GPSMAP 182Ci

Antenne: Intern

Mottar EGNOS: Nei

Kartplotter avvik: Uten Egnod ca 5-7 m

 

Har mottatt signaler fra Egnos 1 gang rundt den 15/6 (husker ikke nøyaktig når) over en periode på ca 2 timer, avvik da mellom 1-2 m

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Undrer meg på hvor mange det er som får inn EGNOS på kartplotteren sin. Muligens er det avhengig av hvor man bruker plotteren, og muligens er det forskjell på plotterne. Hva med litt feedback etter følgende mal:

 

Båtens brukssted:  Kristiansand

Type GPS:  Garmin GPSMAP 178C

Antenne:  Ekstern

Mottar EGNOS:  Ja, siden 15 juni 05

Kartplotter avvik: 1,6m til 2,2m

 

Får vi en del svar kan vi kanskje finne ut hvorfor noen får det inn og andre ikke. Min gamle bekjente Murphy antyder at kanskje ikke alle bokser er like klare for WAAS/EGNOS som de gir seg ut for. Lars H.; er det flere data som kan være interessante i en sånn sammenligning?

 

Bjaas

<{POST_SNAPBACK}>

Hei, jeg har samme plotter, og brukssted som deg :wink:

 

Men jeg har kun en gang fått Egnos, da på satelitt 33. Avvik 2 meter.

Har vel sjekket om det er aktivt en 6-7 ganger i juni.

 

Moralen er: det er ennå til og fra, men det er lovet offisielt at tjenesten skal være tilgjengelig i løpet av juni. D.v.s. at fra og med midnatt kan vi forvente at det står på kontinuerlig :confused:

Link to post
Share on other sites

Moralen er: det er ennå til og fra, men det er lovet offisielt at tjenesten skal være tilgjengelig i løpet av juni. D.v.s. at fra og med midnatt kan vi forvente at det står på kontinuerlig

Feil, - systemet er fremdeles i innkjøringsfasen og en må regne med avbrudd i sendingene frem til neste år. Først da kan en forvente kontinuerlig drift. Dessuten er prn120 tatt i bruk til ESTB sendinger, og fra logene ser det ut til at det er langt mellom hver gang både prn124 og prn126 sender samtidig. Så gled dere over de gangene systemet virker, men kalkuler ikke med den nøyaktigheten hele tiden. Log for prn124 og 126 finnes her og for prn120 her.

 

Ellers kan en på ESA's sider bl.a. lese dette:

 

Dear EGNOS User, please note the following EGNOS status and planning information:

 

The signal broadcast by the EGNOS satellite IOR-W (PRN126) is for the time being used for final technical tests of the EGNOS system.

The signal broadcast by the EGNOS satellite ARTEMIS (PRN 124) is used for EGNOS Initial Operation tests

The ESTB ( Egnos System Test Bed) signal is broadcast by the Satellite Inmarsat AOR-E (PRN120)

EGNOS Planning is that the system will start initial operations in July 2005. By early 2006, when operational stability is expected to be reached, the EGNOS open service will be declared formally available. In early 2007, the EGNOS Safety-of Life Service will be declared available following the certification process.

 

The use of EGNOS SIS until announcement of system Availability for non-safety of life service should normally provide users with excellent accuracy performance, but interruptions in EGNOS signal broadcast from one or several GEO satellite cannot be excluded.

Lars .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Feil, - systemet er fremdeles i innkjøringsfasen og en må regne med avbrudd i sendingene frem til neste år. Først da kan en forvente kontinuerlig drift. Dessuten er prn120 tatt i bruk til ESTB sendinger, og fra logene ser det ut til at det er langt mellom hver gang både prn124 og prn126 sender samtidig. Så gled dere over de gangene systemet virker, men kalkuler ikke med den nøyaktigheten hele tiden. Log for prn124 og 126 finnes her og for prn120 her.

 

Ellers kan en på ESA's sider bl.a. lese dette:

Lars .

<{POST_SNAPBACK}>

Du har fullstendig rett, jeg bøyer meg i støvet :blush:

 

Det er altså nå annonsert enda en større forsinkelse på full oppstart, slett ikke den første. :headbang:

 

Men, for bruk i fritidsbåt spiller jo dette mindre rolle...

Link to post
Share on other sites

Selv om dette innlegget kommer til å forsvinne oppover med tiden, samler jeg informasjonen fra de forskjellige her for direkte sammenligning. Etterhvert kan vi kanskje begynne å se noen sammenhenger.

 

[TABLE]

[TD]Brukernavn:[/TD][TD]Brukssted:[/TD][TD]GPS:[/TD][TD]Antenne:[/TD][TD]EGNOS:[/TD][TD]Avvik:[/TD]

[/TABLE]

 

 

Bjaas

Redigert av bjaas (see edit history)

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Meldre meg på her, har seneste i kveld motatt egnos signaler.

 

Opererer med følgende utstyr:

 

GPS : Garmin 17N

Plotter: Garmin 2010C

 

Disse går med den siste oppdaterte softwaren fra garmin, det er viktig å oppdatere firmware på utstyret etterhvert som det kommer ny. Da fungerer det bedre, det ble for en stund siden oppgradert til bedre støtte av mottak av EGNOS.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en uke med nydelig vær på østlandet så har jeg ikke sett engos i bruk i det hele tatt på garmin, men det var en nydelig uke. :cool:

MVH Gringol

<{POST_SNAPBACK}>

Hm. Vi har vært på sjøen fra onsdag 6 til onsdag 13 juli, og fått Egnos-signaler døgnet rundt! Turen gikk fra Palmekysten til Portør og tilbake under ymse mottaksforhold.

 

Er det noe i oppsettet på 192C som gjør det vanskelig å ta imot Egnos-signalene?

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

HMMMM

Det var rart å høre, min 192c står bare å søker på was/engos, og onsdag /torsdag lå vi ved kjeøya og fikk ingen signaler...........fra engos

 

er det noen som har noen undersøkelser rundt detta med instillinger , så hadde det vært kjekt å få vite

 

MVH

Gringol

MVH

Gringol

Volvo penta diesel AQAD40A 165hk

Fjord weekender 725SE 24 fot

Link to post
Share on other sites

Føljetongen om Egnos ruller videre. Dette har hendt så langt: (Jeg ser for mange serier på TV.....)

 

[TABLE]

[TD]Brukernavn:[/TD][TD]Brukssted:[/TD][TD]GPS:[/TD][TD]Antenne:[/TD][TD]EGNOS:[/TD][TD]Avvik:[/TD]

[/TABLE]

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Gidder ikke å vente mer på denne EGNOSS'en som aldri kommer.

Har fulgt med på den i hele sommer, men den har fremdeles ikke vært på lufta i operasjonell modus, kun testmodus.

 

Bilde

 

Leser WAAS, EGNOSS (en gang i en fjern fremtid), IALA-korreksjoner og OmniSTAR.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har fått dette til og fungere stort sett hele tiden siden 15. juni, men har vært avhengi av fri sikt sørover. Fungerer tilogmed på mjøsa hvis det er langt nok til land sørover. Virker som at satelittene er for lavt på himmelen for oss her oppe i nord. Noen som vet om det er planlagt flere satelitter som sender WAAS/Egnos med bedre dekning her oppe?

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om det er planlagt flere satelitter som sender WAAS/Egnos med bedre dekning her oppe?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, så vidt jeg vet er det ikke slike planer. Og det ville ikke hjulpet deg om det hadde blitt 10 nye. Dette er geostasjonære satellitter som står i fast høyde over ekvator. De 3 som finnes for EGNOS står forøvrig i posisjonene W15,5, E21,5 og E25,0

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bruker selv korreksjoner fra Færder, og det funker fortreffelig.

Hei

 

Meget fornuftig, - det skulle jeg også gjerne gjort hadde det ikke vært fordi at DGPS mottakeren min har paiet. De få gangene mottakeren min godtar EGNOS (ESTB) signalene, gir den kun korreksjon på 3 - 5 satellitter. Og om det er reelle korreksjoner tviler jeg på. Uten EGNOS enablet arbeider mottakeren stort set med signal fra 10 - 11 satellitter, og posisjonen virker mye mer stabil da. Så jeg kommer ikke til å åpne for EGNOS/ESTB korreksjoner før det er endelig kick off for dette, sansynligvis ikke før tidligst neste båtsesong.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitter og kjører et scatterplot med DGPS fra Færder akkurat nå.

Overraskende bra. 1.1 m. feilellipse 99% av tiden. HDOP på 0.8. (Trimble DTM 132)

 

Mottageren i båten (Furuno GP32) har en funksjon som gjør at jeg kan luke ut signaler i testmode. Jeg tror heller ikke korreksjonene i testmode er reelle. Har sett posisjonen gå bananas.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Smal og for spesiellt interesserte:

 

Lot plottet gå over natten.

 

Bilde

 

 

Til sammenligning, folkemottageren Garmin 76.

 

Bilde

 

Dette er kun ufiltrerte data.

Ingen vitenskapelig test siden jeg ikke har noe trigonometrisk punkt å måle mot, men det viser kanskje effekten av disse enkle korreksjonene på angbølge.

NB: Forskjellen i skala. 2.5 m. ytterste ring på det øverste plottet og 6.3 m. på det nederste.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...