Jump to content

Kick Off for EGNOS utsatt til 1Q. 2005


Lars H.

Recommended Posts

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en brukt kartplotter av type JMC Superplot MK1 med aktiv GPS antenne og 15" VESA TFT skjerm og div.C-map NT+kart. I min søken på internett kan jeg ikke se at denne er forberedt for EGNOS, som jeg forstår nå er på trappene.

Går utfra at denne faciliteten (EGNOS) er knyttet til den aktive GPS mottakeren, heller enn selve plotteren???

 

Går utfra at hvis EGNOS får den betydningen som mange forventer mht. nøyaktighet så kan jeg bytte ut til en GPS mottaker/antenne som er kompatibel for dette og fortsatt beholde selve plotteren?

 

Denne er presentert på NavTechs web-shop http://www.navtech.no/webshop/

 

LITT dubbeditter MÅ man jo ha??

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ja, du kan bytte ut GPS-mottakeren dersom den har samme interface mot plotteren som den du har nå har. Og det er vel standard NMEA protokill regner jeg med.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Går utfra at hvis EGNOS får den betydningen som mange forventer mht. nøyaktighet

Blås i hele EGNOS. Tviler på at de kommer på lufta til neste sesong. Jeg ser at de fremdeles tester fra tid til annen, men det har fremdeles ikke vært noen operative signaler.

Løsningen for de som vil ha nøyaktige greier er oppe og går. IALA korreksjoner.

Referansestasjoner finnes i bøtter og spann langs norskekysten.

 

Bilde

 

Det er kun planlagt en EGNOS referansestasjon i Norge. I Trondheim, og så er neste i Ålborg.

Jeg får korreksjoner fra Færder. Beveger jeg meg sørover, hopper mottakeren over på Skagen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Du må ha en mottaker, for eksempel Furuno GR-80, eller lignende. Simrad tror jeg også har en slik. På den ene mottageren min, Trimble DSM 132, er den innebygget.

Svært enkelt system. På de fyrene jeg listet, sitter det en GPS mottager og en PC som hele tiden regner ut avviket fra nøyaktig posisjon, og sender disse ut på langbølge som et såkalt RTCM telegram.

Funker som bare det. Resultatet med og uten korreksjoner har jeg vist i plottene ovenfor.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Er dette utstyr for kun spesielt interesserte? Momenter som kan gi svar på dette, blir:

1. Hva koster denne mottageren

2. Hvor stort er forbedringspotensialet (korreksjon i meter i forhold til posisjon med vanlig GPS motager)

 

Krapyl?

Har ikke sjekket priser i det siste. Garmin har også en slik en, så en telefon til en forhandler vil vel oppklare det. Tror jeg ga ca 2500.- for Shipmate mottageren min i sin tid.

 

Som plottet mitt viser, feilen ramler fra 6.3 m. 95% av tiden til 1.2 m. 95% av tiden. Gir like godt, eller bedre, resultat som WAAS/EGNOS.

Alle GPS mottager jeg har vært borte i har inngang for RTCM.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Her er det siste jeg fant på ESA sine sider ang. Egnos:

 

EGNOS Planning is that the system will start initial operations in July 2005. By early 2006, when operational stability is expected to be reached, the EGNOS open service will be declared formally available. In early 2007, the EGNOS Safety-of Life Service will be declared available following the certification process.

 

"Open Service declared formally available" tidlig 2006 ?

Har noen sett noen nærmere dato for dette ?

Eller kan vi bare glemme hele Egnos og vente på Galileo ?

Det ser jo ut til å drøye fælt dette da .........

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer det John_Kr, det har vel vært "aktivt" i ett år og to.

Men korreksjonsdataene er vel ikke til å stole på ennå.

Derfor har ihverfall jeg kjørt uten sd. aktivert.

Har desverre ikke fulgt med i de seneste ukene forstår du, trudde systemet var oppe å gikk jeg da. Har stilt inn kartplotteren på "søk etter ENGOS". Bør kanskje fjerne dette da.... :blush:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mottak av EGNOS.

 

Hadde i min tidligere båt, Garmin 182C. med innebygd GPS Jeg fikk inn EGNOS på den omtrent hele tiden. Når jeg byttet båt og kjøpte ny kartplotter Garmin 2010C med Garmin 17N GPS, fikk jeg ikke EGNOS.

Jeg hadde begge båtene samtidig en periode, med samme resultat.

 

Jeg ringte importøren for Garmin en rekke ganger, men fikk litt god dag man økseskaft svar.

 

Jeg tror jeg har funnet forklaringen på internett. Etter det jeg forstod sendes det EGNOS signaler omtrent hele tiden for test, men det sendes med en beskjed om at det er testsignaler. Slik jeg forstod det er det noen GPS`er som ignorer beskjeden om at det er testsignaler og tar hensyn til korigeringen, mens andre tar hensyn til at det er testsignaler og unngår å ta hensyn til korigeringen.

 

Er dette riktig kan det bli litt forvirring i forumet.

 

Fikk EGNOS på min Garmin 17N i sommer men ikke hele tiden.

 

Er det noen som er oppdaterte på hvordan situasjonen er nå med hensyn til ordinær EGNOS drift?

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 276C, den tar ikke inn EGNOS satelittene med den antennen som sitter på GPS'n. Har byttet denne ut med en GA-26C ekstern lavprofil antenne, signalet (høyden på søylene) nesten fordobbles og EGNOS mottaes. Hva dette betyr i praksis aner ikke jeg, men jeg antar at den eksterne antennen er mye bedre.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin 276C, den tar ikke inn EGNOS satelittene med den antennen som sitter på GPS'n. Har byttet denne ut med en GA-26C ekstern lavprofil antenne, signalet (høyden på søylene) nesten fordobbles og EGNOS mottaes. Hva dette betyr i praksis aner ikke jeg, men jeg antar at den eksterne antennen er mye bedre.

Om ditt innlegg var et tips til meg, tror jeg ikke det er problemet. Antenna sitter øverst på Targabøylen ca. 5m over vannet. Det er bare lanterna som er høyere.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Mottak av EGNOS.

 

Hadde i min tidligere båt, Garmin 182C. med innebygd GPS Jeg fikk inn EGNOS på den omtrent hele tiden. Når jeg byttet båt og kjøpte ny kartplotter Garmin 2010C med Garmin 17N GPS, fikk jeg ikke EGNOS.

Jeg hadde begge båtene samtidig en periode, med samme resultat.

Jeg ringte importøren for Garmin en rekke ganger, men fikk litt god dag man økseskaft svar.

Dette var nytt for meg. Og importøren klarer ikke å gi noe svar? Da vil nok forvirringen bli total etterhvert.
Link to post
Share on other sites

noen GPS`er som ignorer beskjeden om at det er testsignaler

Garmins mottagere skiller ikke på testsignaler og korreksjoner.

Furunoen min mottar i modus 02 (test), men i modus 00 (operativ) mottar den ikkeno.

Har også satt Trimblemottakeren min til å søke, men den finner ingen operative signaler. Jeg kan se den søker på AORE, Artemis og IOR uten hell.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Garmins mottagere skiller ikke på testsignaler og korreksjoner.

Furunoen min mottar i modus 02 (test), men i modus 00 (operativ) mottar den ikkeno.

Har også satt Trimblemottakeren min til å søke, men den finner ingen operative signaler. Jeg kan se den søker på AORE, Artemis og IOR uten hell.

Er det i mitt tidligere innlegg riktig, tyder det på at Garmin 182C tar i mot EGNOS selv om sendingen har status test mens min 17N tar hensyn til at det er testsignaler og utelukker de. Dette kan også være avhengig av softwareversoner. Legger til at det med informasjon om prøvesendinger i signalene er noe jeg har lest et eller annet sted på internett og vet ike om det er riktig.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...