Jump to content

Kick Off for EGNOS utsatt til 1Q. 2005


Lars H.

Recommended Posts

Forklaringen var at med en målestokk på 1:50 000 så blir selv en overføringsfeil på 0,5mm betydelig.

Ja, nemlig, det tilsvarer 25 meter på sjøen! Og 1 meter på sjøen tilsvarer 0,02mm i kartet ved 1:50000. Hvor tykk er de tynneste strekene på et slikt papirkart? :wink:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

BildeBildeBilde

 

Legger ut disse bildene igjen som en kuriositet. Dette er plott etter en tur gjennom Indre havn og kanalen i Horten i 2003. Paseringen gjennom sundet på første skjermdumpen stemmer innenfor +/- 1 meter. Videre på turen øker avviket. Kanalen er ca 15m bred. Feilvisning er ca. 5 meter. Her får det turen gjennom kanalen til å se ut som den er gjordt med sykkel.

 

Så vidt jeg husker hadde flere samme opplevelsene i dette området. Konklusjonen var dengang at kartene i dette området var unøyaktige m.h.p. posisjon. Mulig det er rettet i kartene siden dengang, det har jeg ikke sjekket.

 

Legger dette kun inn som eksempel på at GPS'en kan plasserer skuta på feil sted på kartet, det være seg papir eller elektronisk. 5 meter avvik kan bety mye i trangt farvann.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Joda, det blir nok svære greier med EGNOS.

Men det er fremdeles mange feilkilder.

Det er fremdeles mye gamle oppmålinger, de være seg i S-57, på papir, eller andre måter.

Jeg har også litt vanskelig for å se hvordan man kan lese ut 1.7 m. fra displayet. 4 siffer etter komma?

 

Denne her

http://www.fugrochance.com/Docs/Starfix-300LR.pdf

mottar korreksjoner fra satelitter i Inmarsat-systemet og produsenten sier at den har en nøyaktighet på 2-4 m. med integrert GPS.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også litt vanskelig for å se hvordan man kan lese ut 1.7 m. fra displayet.  4 siffer etter komma?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er mye enklere enn som så. Jeg har gått inn i oppsettet for hovedbildet på Garmin 178C og sagt at jeg vil ha frem avviket på GPSen til enhver tid. den dagen EGNOS er oppe og står, og jeg kan regne med at avviket er innenfor et par-tre meter konstant, da kommer jeg til å finne en annen opplysning å følge med på. (Sjøtemperaturen f.eks.)

 

Bilde

 

Siden jeg ikke har med meg den stasjonære PCen i båten, viser dette bildet litt mindre enn til vanlig. Men avviket kommer opp i klartekst med en desimal; som 6,2m; 13,8m, eller som det viste sist fredag; 1,7m.

 

Garmin og Bluechart er nesten like greit som det å bo på Palmekysten!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Joda, kjenner til den.

Har hatt noen Garminer jeg og.

Jeg mente hvordan man leste ut posisjonen med en nøyaktighet på 1.7 m.

Poenget er at det du ser der er det totale avviket i de interne beregningene i mottakeren din.

Det sier ingenting om avviket i forhold til faktisk posisjon.

For å finne det, må du tjore båten din godt fast og kjøre et "scatter-plot" program.

Dessuten øker unøyaktigheten på slike SBAS'er med avstanden til referanse stasjonen.

I Norge er det kun to, i Tromsø og i Trondheim.

 

Bilde

 

Nærmeste referanse stasjon her nede er Aalborg.

 

Det har også i praksis vist seg at selv om man har hele båten propp full av svindyre GPS mottakere og korreksjoner både via satelitt og radio så kommer man ikke under 2 m.

Landmålere med topputstyr kommer ned godt under meteren, men de har referansestasjonen innenfor et par km, og støtter gjerne GPS'en med GLONASS.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det du ser der er det totale avviket i de interne beregningene i mottakeren din. Det sier ingenting om avviket i forhold til faktisk posisjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Og det er vel grunnen til at det er nødvendig med manuell pilot de fleste steder innaskjærs. Teknikk er gøy :cool: , men hodet kan godt få være med på tur det også.

 

For eksempel får ingen kart med seg siste kreative utlegging av kamuflerte blåser for krabbeteiner og fiskeredskap, så uansett hvor nøyaktig en GPS kan beregne hvor den befinner seg kan den ikke erstatte øynene til den som står til rors.

 

Jeg har jobbet lenge nok sammen med Murphy til å vite at det ikke alltid går sånn det står i bruksanvisningen, det hender faktisk at det går bedre! (Selv om det tilhører de riktig skjeldne unntakene.) Vi får se om det blir flere eksempler på beregnet avvik som trosser de tekniske forutsetningene og forventningene når EGNOS er i full drift. Tenk om det faktisk virket bedre enn planlagt!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei.

 

Her er siste nytt fra ESA:

 

Dear EGNOS User,

 

The on-going EGNOS Technical qualification process (ORR, May 2005) now allow for the start of EGNOS initial operations in June 2005.

This start will ensure seamless continuation of pre-operational SBAS signal transmissions over Europe, that was provided over the

past years with the ESTB.

 

By early 2006, after an initial operation stabilisation phase, the EGNOS open service will be declared formally available to the

general public over Europe for non safety-of-life applications. In the same timeframe, the message type MT0/2 will be transmitted,

to enable full compatibility with these receivers using this function.

 

Accordingly, and due to the relocation of the Inmarsat-3 satellite (IOR-E, PRN131) planned by INMARSAT,

the ESTB will be cease its signal transmissions as of 27th May. . . . .

 

Ut fra dette ser det vel ut som at en nå kan sette sin GPS-mottaker til å ta i bruk EGNOS.

 

Og i og med at satellitten som sendte testsignaler, IOR-E PRN131 (nr.44) er tatt ut av drift,

risikerer en ikke at GPS'n bruker ESTB signaler, men ekte EGNOS signaler.

 

(Hele news-meldingen her.)

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er det noen av dere som får signal fra disse og på hvilke tidspunkt er de i live? :eek:

Hei.

 

Jeg fikk ingenting i helgen fra noen av dem, og her hjemme har jeg ingen mottaker for EGNOS. Men kan det ha noe med at det ikke er juni annå? De skriver jo: "allow for the start of EGNOS initial operations in June 2005". Og de sier ikke 1. juni en gang! Og IOR-E skal du i hvert fall ikke få inn, den har avsluttet sin testperiode og er tatt ut av drift. Men etter det jeg forstår av news'en, skal en nå uten problemer kunne bruke signal som måtte komme fra de 3 andre, - når de sender og du har fri sikt til en av dem. De står jo ganske lavt over horisonten der syd over ekvator et sted.

 

Artemis som finnes i posisjon E21,5 over ekvator, vil f.eks stå ca. 20 grader over horisonten i retning ca. 165 grader øst på dine trakter.

 

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Vel, hva skal vi si til dette? I går fanget GPSen min opp Egnos-signalene både klokka 17:31 og klokka 20:10!

 

Bilde

 

Bilde

 

Tre ting jeg legger merke til:

- Søylen for satelitt 33 er hvit

- Det står en D nederst på de fleste andre søylene for signaler fra satelittene.

- Fotografen kunne sett bedre ut dersom det var et poeng å gjøre refleksen i skjermen tydeligere! :lol:

 

Med alle forbehold som er servert i denne tråden; - Jeg tror vi kan glede oss til mer presis posisjonering fra nå av!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Tre ting jeg legger merke til:

- Søylen for satellitt 33 er hvit.

-

Hei.

 

Den er hvit for å markere at det er fra denne geostasjonære satellitten, PRN120 (Garmin nr.33) AOR-E Inmarsat 3f2 i posisjon W15,5 grader over ekvator,som du får EGNOS korreksjonssignalet ditt fra.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tre ting jeg legger merke til:

-

- Det står en D nederst på de fleste andre søylene for signaler fra satelittene.

-

<{POST_SNAPBACK}>

Bruksanvisninger er kjekt å ha! I manualen til Garmin 178C står det på side 69: "When WAAS differential correction has been received for GPS satellites (numbers 32 or below), a ‘D’ appears in the signal bar of the sky view"

 

Det kan bli en festlig sommer for alle som liker at ting virker. Må bare huske på å titte ut av båten iblant..... :cool:

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 172C. Må du gjøre noen innstillinger på plotteren for å få Egnos til å fungere, eller virker det med default innstillinger ? Hvordan ser jeg at Egnos fungerer på min plotter ???

<{POST_SNAPBACK}>

- Det går nok ikke helt av seg selv, så mirakuløs er ikke teknologien ennå.

 

Gå til hovedmenyen (Main Menu). (Trykk Menu to ganger rask etter hverandre, så får du den opp.) GPS-oppsettet er det øverste valget i menyen. Trykk høyre-pil på manøvreringsknappen (den store runde), og trykk Enter. Da får du opp menyen med valg for GPS-oppsettet. Et av valgene er WAAS/EGNOS på/av. Flytt den markerte linja ned til dette valget, trykk Enter igjen, og velg På.

 

Så er det bare å vente på at GPSen finner de riktige satelittene. Mens den leter står det Søker WAAS/EGNOS under Diff. Når den finner fram, skifter teksten til Bruker WAAS/EGNOS, og avviket går ned under fem meter.

 

Da er det bare å lene seg tilbake og nyte sommeren.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

- Det går nok ikke helt av seg selv, så mirakuløs er ikke teknologien ennå.

 

Gå til hovedmenyen (Main Menu). (Trykk Menu to ganger rask etter hverandre, så får du den opp.) GPS-oppsettet er det øverste valget i menyen. Trykk høyre-pil på manøvreringsknappen (den store runde), og trykk Enter. Da får du opp menyen med valg for GPS-oppsettet. Et av valgene er WAAS/EGNOS på/av. Flytt den markerte linja ned til dette valget, trykk Enter igjen, og velg På.

 

Så er det bare å vente på at GPSen finner de riktige satelittene. Mens den leter står det Søker WAAS/EGNOS under Diff. Når den finner fram, skifter teksten til Bruker WAAS/EGNOS, og avviket går ned under fem meter.

 

Da er det bare å lene seg tilbake og nyte sommeren.

 

Bjaas

<{POST_SNAPBACK}>

Hei !

 

Jeg forsøkte dette i helga, men plotteren ble bare stående å søke etter WAAS/EGNOS uten å gå over i modus "Bruker WAAS/EGNOS". Nøyaktigheten som plotteren oppgir er ca. 20 fot.

 

Hva kan være galt :crazy: ?

Link to post
Share on other sites

Hva kan være galt  :crazy:  ?

Sansynligvis ingenting. EGNOS er ikke i drift hele tiden. Så en får glede seg de periodene det er operativt. Vi er nå inne i en innkjøringsfase før endelig permanent drift neste år.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte dette i helga, men plotteren ble bare stående å søke etter WAAS/EGNOS uten å gå over i modus "Bruker WAAS/EGNOS".  Nøyaktigheten som plotteren oppgir er ca. 20 fot.

Hva kan være galt?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg lå ute så sørvestsida av Flekkerøya (Lakseviga) på søndag, og GPSen hadde EGNOS inne hele dagen. (Litt betryggende med den havtåka som møtte oss; heldigvis letta den ganske fort. Det påstår i hvert fall de solbrente skuldrene mine!)

 

Satelitt nummer 33 som min 178C mottar EGNOS-signalene fra ligger i sør; kan det ha vært noe som lå i veien? Ikke så sannsynlig her på Palmekysten, men...

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Jeg lå ute så sørvestsida av Flekkerøya (Lakseviga) på søndag, og GPSen hadde EGNOS inne hele dagen. (Litt betryggende med den havtåka som møtte oss; heldigvis letta den ganske fort. Det påstår i hvert fall de solbrente skuldrene mine!)

 

Satelitt nummer 33 som min 178C mottar EGNOS-signalene fra ligger i sør; kan det ha vært noe som lå i veien? Ikke så sannsynlig her på Palmekysten, men...

 

Bjaas

<{POST_SNAPBACK}>

Er Egnos i drift stort sett, eller er det kun kortere perioder ?

 

Finnes det noen innstillinger som bestemmer hvilke satelitter som brukes av plotteren ?

Hvordan kan du vite at det er sat. 33 som sender EGNOS ?

Redigert av kfr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1. Er Egnos i drift stort sett, eller er det kun kortere perioder ?

2. Finnes det noen innstillinger som bestemmer hvilke satelitter som brukes av plotteren ?

3. Hvordan kan du vite at det er sat. 33 som sender EGNOS ?

Hei.

 

1. Det er i hvert fall ikke kontinuerlig

 

Idag har prn120(33) så langt sendt kontinuerlig frem til nå (kl.1300)

prn124(37) var ute av drift fra 0700 til 0740

prn126(39) har vært ute av drift hele tiden.

 

Logg for dette finnes på adressene:

http://ravel.esrin.esa.it/docs/egnos/estb/...ng_120_ESTB.jpg

http://ravel.esrin.esa.it/docs/egnos/estb/...racking_124.jpg

http://ravel.esrin.esa.it/docs/egnos/estb/...racking_126.jpg

 

 

2. Ikke det jeg vet, GPS'n velger selv den som gir best signal av de 3 aktuelle, prn120(33), prn124(37) eller prn126(39)

 

3. Det vises vel på displayet ditt når du velger å se på satellittsignalsiden?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1. ...

2. ...

3. Det vises vel på displayet ditt når du velger å se på satellittsignalsiden?

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette har Lars H full styring på; litt utfyllende til det siste. Den satelitten som sender korreksjonssignalene vises som en hel, hvit søyle på oppsettsiden for GPS-signalene. Og da står nummeret under søylen.

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...