Jump to content

Kick Off for EGNOS utsatt til 1Q. 2005


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Det ser nå ut til at det ikke blir regulære EGNOS sendinger før 1. kvartal 2005.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her har jeg klippet litt fra  Royal Institute of Navigation Website.

De sier det samme som din plansje viser....Full tilgjengelig tidlig i 2005. Første plan var vel 4Q i år.

 

 

The EGNOS system worldwide

EGNOS has been developed to provide a highly accurate signal and to improve safety for civil aviation in Europe, with the potential for service extension in large parts of the world such as Africa.

 

For such so-called 'safety of life' services, a certification process will start once the EGNOS signal is fully available (early 2005), and it should be integrated in air traffic management systems by 2006. All other potential users of satellite navigation will also benefit from EGNOS from 2005.

 

EGNOS is Europe's first step into satellite navigation. The system is based on the correction of GPS signals, thus it provides better accuracy - less than two metres compared to 15 to 20m with raw GPS signals. To achieve this, a network of ground elements is needed. It consists of RIMS (of which there are 34 like the one in Poland) and Master Control Centres (MCCs) to process the data delivered by the RIMS. Finally uplink stations send the signal to three geostationary satellites that relay it back for reception by end-users on the ground.

 

Altogether 47 EGNOS elements are being deployed at 41 sites in 22 countries. Agreements have been concluded with 28 hosting entities, like the Academy of Science in Poland for the RIMS in Warsaw.

 

EGNOS is an initiative of the tripartite group: the European Space Agency (ESA), the European Commission and Eurocontrol.

 

With EGNOS, Europe is showing its know how in satellite navigation and creating a community of users in Europe and beyond for the benefit of everyone, everywhere. EGNOS is the first step towards Galileo, the European civil initiative for global navigation satellite services.

 

:rolleyes:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror du blander kortene litt. Glonass er den russiske versjonen av GPS. EGNOS er et system som skal gi korreksjonssignaler som skal bedre nøyaktigheten på data fra BÅDE GPS og Glonass satellittene. Men som du antyder, du kan nok glemme EGNOS hos deg. EGNOS korreksjonssignalene kommer fra geostasjonære satellitter (plassert over ekvator). Litt lavt på horisonten inne i en fjord så langt nord som hos deg.

 

PS. Kjenner ikke Furono'en, men det skall finnes mottakere som bruker signaler fra både GPS systemet og Glonass systemet, samtidig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Glonass sies i ha nøyaktighet på 10-20m så fremt innebygd unøyaktighet (100m) er slått av. Da er du nesten nede på samme nøyaktighet som GPS m /EGNOS aktivert.

Feil, - da er du nesten nede på samme nøyaktighet som GPS uten EGNOS aktivert, altså slik GPS har vært siden SA ble slått av 1. mai 2000.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ok, men hvor kommer DGPS  inn oppi alt dette her. Er ikke det også en type korreksjon med landbaserte stasjoner...?

DGPS lever i beste velgående. Det er som du sier korreksjoner til GPSen basert på landbaserte stasjoner. Men etter at SA-koden ble fjernet er nøyaktigheten på en vanlig GPS blitt så bra at merprisen for DGPS for de fleste av oss neppe kan forsvares.. Med EGNOS (som alle nyere GPSer støtter) blir behovet for DGPS enda mindre. Jeg vil tro svært få av de GPSer som nå selges har DGPS.

 

Forøvrig leste jeg at DGPS og EGNOS vil fungere side ved side, og hvis jeg ikke husker feil slik at DGPS-signalene vil ha prioritet når det gjelder å korrigere posisjonen.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Ok, men hvor kommer DGPS  inn oppi alt dette her. Er ikke det også en type korreksjon med landbaserte stasjoner...?

Det som vanligvis kalles DGPS er at korreksjonssignalene blir sendt ut over langbølgesendere langs kysten, stort sett fra de større kystfyrene som Færder, Lista osv. opp kysten. EGNOS er egentlig samme sak, men her distribueres signalene fra 3 geostasjonære satellitter. Her sendes det på samme frekvens som vanlig GPS, slik at det er lett å bygge inn funksjonen i en vanlig liten GPS. "Gammeldags" DGPS krevte en egen langbølgemottaker med kabel til GPS'en.

 

Har selv hatt en slik i mange år, og har hatt en nøyaktighet på under 10 meter, selv før 2000 da andre slet med nøyaktighet opp mot 100m. Litt av årsaken til at EGNOS systemet gir ennå bedre korreksjoner er at det finnes referransestasjoner over hele Europa. Data fra disse behandles sentralt før de sendes opp til de 3 satellittene. Gammeldags DGPS var ikke så avansert. Lå jeg i Oslofjorden fikk jeg signaler fra refstasjonen på Færder, sendt ut fra Færder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig leste jeg at DGPS og EGNOS vil fungere side ved side.

På min nye plotter, kan jeg velge om jeg vil bruke EGNOS eller "gammeldags" korreksjon.

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På min plotter prøvde jeg i fjor sommer med egnos instilling, da ville ingenting fungere.

I sommer prøvde jeg det samme, siden har det virket utmerket.

Har ikke kontrolert om nøyaktigheten er forandret.

Kan det være slik at innenskjærs med dårlig horisont mot syd, kan plotteren falle ut.

Eller overtar di gamle signalene da?

 

hilsen Magne  

Link to post
Share on other sites

Dersom noen av dere har kartplottere eller GPS'er som er noen år så anbefaler jeg at dere bytter software/firmware på enheten. De nye versjonen har software som er beregnet for ENGOS bruk.

 

Firmware versjons nr finner dere inne på systeminformasjon på kartplotteren/GPS'n.

 

Ny firmware finner dere på hjemmesiden til produktet.

 

Her er hjemmesiden til Garmin:

 

http://www.garmin.com/support/download.jsp

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei

 

På min plotter prøvde jeg i fjor sommer med egnos instilling, da ville ingenting fungere.

I sommer prøvde jeg det samme, siden har det virket utmerket.

Har ikke kontrolert om nøyaktigheten er forandret.

Kan det være slik at innenskjærs med dårlig horisont mot syd, kan plotteren falle ut.

Eller overtar di gamle signalene da? 

Mulig jeg misforstår deg når du spør om de gamle signalene overtar. GPS-signalene kommer som før fra de 8 geostasjonære satelittene som har vært i drift lenge. EGNOS (og WAAS i USA) snder ut korreksjonssignaler som øker nøyaktigheten av GPSene. Det er altså ikke snakk om signaler som overtar fra de geostasjonære satelittene.

 

Men - hadde alle 3 systemene (WAAS, EGNOS og MSAS i Japan) vært i drift hadde det ikke vært noe problem. Så lenge kun WAAS er i drift kan det skje at korreksjonssignalene fra WAAS har en negativ effekt (og dermed gir feil posisjonsdata) på GPS-mottakere i Europa og Østen. Risikoen for at dette skal skje i våre områder er etter hva jeg forstår liten, men produsentene anbefaler uansett at vi slår av EGNOS-funksjonaliteten på våre GPSer inntil EGNOS er i full stabil drift. Dette for ikke å risikere feil posisjonsdata.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg misforstår deg når du spør om de gamle signalene overtar. GPS-signalene kommer som før fra de 8 geostasjonære satelittene


Her må jeg få lov å korrigere deg litt. GPS signalene kommer ikke fra 8, men 24 satellitter (med 8 hadde en ikke hatt behov for 12-kanals mottakere  :yesnod:), og de er ikke geostasjonære. De virrer rundt moder jord som "forvirra veggelus". Vel ikke helt korrekt, banene er vel definert og forutsigbare)  
som har vært i drift lenge. EGNOS (og WAAS i USA) snder ut korreksjonssignaler som øker nøyaktigheten av GPSene. Det er altså ikke snakk om signaler som overtar fra de geostasjonære
som sagt, ikke geostasjonære
satelittene.

 

Men - hadde alle 3 systemene (WAAS, EGNOS og MSAS i Japan) vært i drift hadde det ikke vært noe problem. Så lenge kun WAAS er i drift kan det skje at korreksjonssignalene fra WAAS har en negativ effekt (og dermed gir feil posisjonsdata) på GPS-mottakere i Europa


Dette mener jeg er et tilbakelagt stadia. Nå kommer signalene fra europeiske basestasjoner, RIM'er og sendes ut over 3 geostasjonære satellitter som kan "sees" over Europa, men det kan være rene testsignaler som sendes som derfor kan forværre nøyaktigheten)  
og Østen. Risikoen for at dette skal skje i våre områder er etter hva jeg forstår liten, men produsentene anbefaler uansett at vi slår av EGNOS-funksjonaliteten på våre GPSer inntil EGNOS er i full stabil drift. Dette for ikke å risikere feil posisjonsdata.
Tar du imidlertid med deg GPS'en syd for ekvator får du fremdeles inn EGNOS signaler fra en av de 3 satellittene. Men da får du en feil pga. at korreksjonene gjelder for de forholdene som gjelder i Europa. Det er ikke opprettet RIM'er i Afrika, men det diskuteres om det skal bli det.  

Lars H.

Håper ingen synes jeg er for belærende!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du har selvsagt rett, Lars H. I det minste i alt det vesentlige.

 

Jeg satt med manualen for min Simrad CP44 og var litt kjapp. Iflg. manualen består SDGPS (altså de satelittbaserte differensielle GPS-systemene) av 8 geostasjonære satelitter som (nok en gang iflg. manualen) vil forme et sømløst suppelrende system globalt. Jeg stusset jo selv litt på dette med 8 satelitter, siden jeg har 12 kanals GPS. men jeg knattet i vei litt for fort. Selve GPS-systemet har som du sier 24 satelitter.

 

Når det gjelder advarselen om å slå av EGNOS så står faktisk det det ikke bare i manualen men også i et (formodentlig oppdatert) vedlegg til manualen, og med den begrunnelse jeg anga. Plotteren er kjøpt i juni 2004. Jeg oppfatter at det er tilsvarende effekt for Europa vs. WAAS som du angir vedr. bruk av GPS sør for ekvator. Slik jeg har fortstått det tar GPSene som er klargjort for SDGPS inn signaler bde for WAAS, EGNOS og MSAS.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

det jeg forstår er at det er best å vente med egnos på innstillingene

Helt enig! Og om en får en forbedring på posisjonen fra 10 til 5 meter, har det jo for de fleste praktiske forhold null betydning.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De sier det samme som din plansje viser....Full tilgjengelig tidlig i 2005. Første plan var vel 4Q i år.

Første dato var 1. april 2004. Så ble det utsatt til 4. kvartal, og når vi nå er kommet så langt blir det altså utsatt enda et kvartal. Det ser ikke ut til at ting går helt etter planen...
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror du blander kortene litt. Glonass er den russiske versjonen av GPS. EGNOS er et system som skal gi korreksjonssignaler som skal bedre nøyaktigheten på data fra BÅDE GPS og Glonass satellittene. Men som du antyder, du kan nok glemme EGNOS hos deg. EGNOS korreksjonssignalene kommer fra geostasjonære satellitter (plassert over ekvator). Litt lavt på horisonten inne i en fjord så langt nord som hos deg.

 

PS. Kjenner ikke Furono'en, men det skall finnes mottakere som bruker signaler fra både GPS systemet og Glonass systemet, samtidig.

 

Lars H.

Har krøpet til korset og funnet fram bruksanvisningen til Furunoen, der står det at antenna er forberedt for mottak av GPS og WAAS/EGNOS og et eller annet om MSAT og MSAS. Men ingenting om Glonass. Men er Glonass kompatibelt med alle de andre systemene, slik at man f.eks. kan skaffe bare en antenne, eller NavNet-boks som kan motta dette?

 

Har Glonass også et eller annet korreksjonssystem tilsv. WAAS/EGNOS?

Grunnen til at jeg spør er at hvis jeg ikke kan utnytte EGNOS pga. at jeg ligger så langt nord, så tenkte jeg at jeg kunne utnytte Glonass med korreksjon i stedet, så fremt det finnes korreksjon her.

 

Det var en del spørsmål her, men hvis du har litt opplysninger rundt dette så blir du oppgradert til "GPS-guru par excellence".... :yesnod:

 

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

Men er Glonass kompatibelt med alle de andre systemene, slik at man f.eks. kan skaffe bare en antenne, eller NavNet-boks som kan motta dette?


Hei igjen.

 

Det går nok ikke, de russiske Glonass satellittene sender på andre frekvenser, og mottakeren må ha egen SW for dette. Så skal du ta imot russiske signaler, må du ha en russisk mottaker, eller en som tar begge deler. Glonass alene er imidlertid et dårlig valg. Det er stadig feil, og signalene faller ofte ut. At du holder til nærmere Russland, har ingen betydning.


Har Glonass også et eller annet korreksjonssystem tilsv. WAAS/EGNOS?
Nei.

Grunnen til at jeg spør er at hvis jeg ikke kan utnytte EGNOS pga. at jeg ligger så langt nord, så tenkte jeg at jeg kunne utnytte Glonass med korreksjon i stedet, så fremt det finnes korreksjon her.


Sorry, de russiske satellittene er ikke mer tilgjengelige enn de amerikanske om du holder til lenger nord.

 

Men det er håp for deg også dersom du vil redusere feilen på GPS fra 10 - 15 meter til 5 - 10 meter. Du kan benytte "gammeldags" DGPS fra langbølgesenderne langs kysten. Dette forutsetter at du investerer i en DGPS mottaker med antennepisk, og at Furono'en din har inngang for DGPS. Liste over sendere finner du her. Går du imidlertid til anskaffelse av DGPS, må vi først finne ut hvilke av senderne i ditt område som faktisk er i drift.


Det var en del spørsmål her, men hvis du har litt opplysninger rundt dette så . . . .  :yesnod:

Lars H.

:yesnod:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner meg ikke heilt på dette lettere hysteriet rundt Egnos, det virker som enkelte knapt tør å ut på sjøen lengre uten dette. Selv har jeg brukt BlueChart siden dette kom, og har finnavigert oppetter skjær og inn i de trangeste sund uten problemer, kun ved å se på kartet. Som eksempel har jeg putret igjennom Skippergada utenfor Kr.sand haugevis av ganger og alltid ligget "midt på" på kartet, og her er deler av kanalen så smal at knapt 2 båter kan møtes, og da prater jeg om relativt små båter. Kunne ha nevnt mange andre steder også, men konklusjonen er at uten Egnos tilfredstiller de aller fleste. Egnos er vel heller ikke tiltenkt oss båtbrukere, men først og fremst lufttrafikk på og nær flypassene pluss andre typer nyttetrafikk+++. Å stole på at Egnos skal redde deg i alle situasjoner i fremtida er nærmest som å stole på at blokkeringsfrie bremser og airbag skal redde deg uansett hvor fort du kjører bilen...

Håper dette ble min siste kommentar til Egnos FØR dette er satt i drift, se også denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6057

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner meg ikke heilt på dette lettere hysteriet rundt Egnos

Det er nok litt fra person til person. Jeg har en tendens til å "dilla" på tekniske dippedutter og duppeditter. GPS har vel kostet meg noe i overkant av 30.000.- til nå.

 

Og dessuten så var det jo mye god teknisk info som Lars H. kom med her. Det er jo alltid interessant og få oversikten over hva alt er.Men etter å ha undersøkt litt både på nett og i bruksanvisning, så ser det ut som man må satse på en egen DGPS mottaker som ikke kan kobles til NavNet via hub. Det er den "billige" måten, en 7-8000.-. Med NavNet enhet 15-20K.Får vel ringe Langva for å høre om det finnes en annen metode også, før jeg slår det helt i fra meg. Men hvis nytteverdien er såpass liten i forhold til kostnadene så blir det ikke noe av.

Men det var DGPS-dekning fra en stasjon på Vardø.

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt fra person til person. Jeg har en tendens til å "dilla" på tekniske dippedutter og duppeditter. GPS har vel kostet meg noe i overkant av 30.000.- til nå.

Om du er hekta på dingsbomser må jo denne siden være noe for deg, da kan du holde orden på hvor alle satelittene er til enhver tid. En globus dukker opp etterhvert når du har valgt J.Track 3D.

http://science.nasa.gov/RealTime/JTrack/3D...D/JTrack3D.html

 

Til alle dere andre uten duppedingsinteresse; dette er ei nerdeside for spesielt interesserte :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...