Jump to content

Kick Off for EGNOS utsatt til 1Q. 2005


Lars H.

Recommended Posts

Om du er hekta på dingsbomser må jo denne siden være noe for deg

Ville du bli overrasket om jeg har den linken allerede.... :wink:

Jeg synes ellers ikke at det er noe hysteri rundt dette... :diving   Jeg har satt pris på GPS'en når man ligger i Barentshavet midt i en tåkedott som nordøsten kom med. En annen ting kan være at jeg muligens har kjøpt et mer avansert utstyr en jeg strengt tatt behøver. Men man har prioritert kvalitet og utbygningsmuligheter... :crazy:

 

(...men forklar det til kona, hun biter ikke på ord som utbygningsmuligheter, target tracing osv...) :eek:

Link to post
Share on other sites

Til de spesielt interesserte som fremdeles henger med her.

 

Nedenfor 3 linker for å bestemme høyden over horisonten og retningen til de tre geostasjonære satellittene for EGNOS korreksjon.

 

IOR-W, prn126, Inmarsat 3f5 i possisjon 25,03oE  (21o over horisonten i retning 160o i Oslofjorden)

http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f5.html

 

Artemis, prn124 i possisjon 21,6oE  (24o over horisonten i retning 165o i Oslofjorden)

http://www.lyngsat.com/tracker/artemis.html

 

AOR-E prn120, Inmarsat 3f2 i possisjon 15,46oW (19o over horisonten i retning 210o i Oslofjorden)

http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f2.html

 

Klikk deg inn til din egen possisjon på kartet og du finner ønskede data for der du er.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei.

 

Så langt jeg kan finne ut er det fremdeles 1. kvartal 2005 som gjelder. Hva som vises på displayet, er forskjellig fra hvilken GPS eller plotter du har. På plotterne min kommer det opp EGNOS i klartekst. Og på søylediagrammet kommer det opp en egen søyle med nukkeret op den satellitten en mottar korreksjonene fra.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder fra satelitt nr 31 og oppover/høyere?

Hei.

 

Nå referere du til Garmin sine nummer på satellitter. Hvilke av de 3 aktuelle geostasjonære satellittene som skal brukes etter kick off,  prn120 AOR-E, prn124 Artemis og prn126 IOR-W er Garmin's nummer 31 er, aner jeg ikke. Men jeg tror det er en helt annen satellitt, prn131 IOR, som kun brukes nå under ESTB perioden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Folkens

 

Som jeg oppfattet det så skal EGNOS settes i drift ved årskifte og eventuelt i 1. kv 2005. Er det noen som har allerede har tatt imot noen EGNOS signaler fra disse sattelittene eller er det noen av dere som har noen linker til informasjon om dette tema nå?

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Et litt annet spørsmål. Jeg har en Garmin 2006C i båten, og en Garmin 7620 Street Pilot i bilen. Bra saker.

 

Når jeg aktiviserer WAAS/EGNOS, blir nøyaktigheten betydelig dårligere. Jeg antar dette har sin årsak i at systemet enda ikke er opp å går. Men, når man får systemet i drift, og man oppnår den bedrede nøyaktigheten, om signalene av en eller annen grunn faller ut, vil man da også få en dårligere nøyaktighet enn man har i dag?? Kanskje kartplotteren kobler ut og inn WAAS/EGNOS ettersom signalen er der eller ikke når allt blir operativt?

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har klippet litt fra noen GPS sider:

 

What are it’s benefits?

 

This 'error' information allows an approximate 5x increase in the accuracy of GPS position calculation. This means that 95% of the time, a WAAS/EGNOS enabled GPS receiver can calculate it's position to within 1-3m (as opposed to the normal 10-15m).

 

Når EGOS er koblet inn så har du en korrekt posisjon innenfor 1-3 meter.

Dersom systemet faller ut så er du tilbake til det vi har i dag, en nøyaktighet på 10-15 meter avhengig av hvor mange sattelitter du tar inn.

 

Noen andre linker:

http://www.gps-garmin.nl/body_waas_egnos.html

http://www.tracklogs.co.uk/cgi-bin/publ/us...=gpsfaq&id=2040

http://www.gpscenter.be/html/gps_f_a_q_.html#waas

http://www.elgps.com/documentos/FAQWAAS/faqwaas.html

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Et litt annet spørsmål.  Jeg har en Garmin 2006C i båten, og en Garmin 7620 Street Pilot i bilen.  Bra saker.

 

Når jeg aktiviserer WAAS/EGNOS, blir nøyaktigheten betydelig dårligere. Jeg antar dette har sin årsak i at systemet enda ikke er opp å går. Men, når man får systemet i drift, og man oppnår den bedrede nøyaktigheten, om signalene av en eller annen grunn faller ut, vil man da også få en dårligere nøyaktighet enn man har i dag??  Kanskje kartplotteren kobler ut og inn WAAS/EGNOS ettersom signalen er der eller ikke når allt blir operativt?

<{POST_SNAPBACK}>

Leste følgende på gps.no:

 

Du bør ikke slå på WAAS. Siden dette ikke er i drift enda, og ikke virker. Når WAAS/EGNOS er på, så bruker den to satellitter til det og da har du bare 10 igjen til vanlig GPS bruk.

 

Det vil si at GPS kan bli mindre nøyaktig med WAAS på en av, siden av posisjon gir 12 satellitt plasser.

Redigert av ok67 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leste følgende på gps.no:

 

Du bør ikke slå på WAAS. Siden dette ikke er i drift enda, og ikke virker. Når WAAS/EGNOS er på, så bruker den to satellitter til det og da har du bare 10 igjen til vanlig GPS bruk.

 

Det vil si at GPS kan bli mindre nøyaktig med WAAS på en av, siden av posisjon gir 12 satellitt plasser.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja dette stemmer. :yesnod:

 

Har fortsatt ikke mottatt noe ENGOS signal ennå. Dette ser du ved at det er tegnet et D på signalstyrkeindikatoren på de satelitter som har dette systemet. Hvist jeg ikke husker feil så er det satelitter med nr 33-51.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Leste følgende på gps.no: Du bør ikke slå på WAAS. Siden dette ikke er i drift enda, og ikke virker. Når WAAS/EGNOS er på, så bruker den to satellitter til det og da har du bare 10 igjen til vanlig GPS bruk.

 

Det vil si at GPS kan bli mindre nøyaktig med WAAS på en av, siden av posisjon gir 12 satellitt plasser.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei.

 

Av det du refererer til fra gps.no, er noe helt korrekt, og noe helt vrøvl. At en ikke skal ha enablet EGNOS på sin mottaker så lenge systemet ikke er erklært operativt, er helt rett.

 

En sak er at med EGNOS på, brukes kun en av de 12 kanalene på en 12-kanalsmottaker til å ta imot korreksjonsdata. Det vil under drift være 3 geostasjonære satellitter som sender korreksjonssignaler. Men mottakeren bruker kun en av dem, den med best signal.

 

Men dersom jeg tolker resten rett, mener han som har skrevet det at selv når systemet er operativt, skal en ikke utnytte det da en ikke får brukt 12 satellitter? Helt missvisende. For det første er det svært skjelden at en mottaker klarer å få signal fra 12 av de 24 satellittene som dekker hele jorden. Og skulle den klare det, vil den forkaste signalet fra de som står ugunstigst til. Den bruker adskillig færre satellitter til å beregne posisjonen. Og blir det noen nøyaktigere posisjon når data fra 10 satellitter korrigeres enn når en posisjon beregnet fra 7 satellitter korrigeres med det samme signalet? Nei. Og når det er brukt milliarder på dette systemer, må det da kunne forbedre en posisjon?

 

Ellers har det jo vært lagt ut et diagram for når EGNOS skulle være operativt. Det siste jeg har sett var at det skulle være i drift 1. kvartal nå i år. Har mistanke om at så allerede er skjedd da diagrammet nå er borte fra den siden det lå. Får ikke sjekket det da den GPS'en jeg har som har EGNOS står fast montert i båten 7 mil unna.

 

Lars H.

 

Tillegg:

For litt mer avanserte mottakere, bl.a. en Trimble GeoExplorer II som jeg har på jobben, kan en sette filter for kun bruk av de satellittene som har et signalstøyforhold bedre enn en egendefinert verdi, og for de som står over en bestemt høyde over horisonten. Setter jeg ikke dette, setter mottakeren en predefinert maske.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en Etrex Legend med Egnos, har slått på Egnos av og til for å se om jeg får noe signaler som tyder på at det er i drift. Så langt kan jeg ikke si at jeg har registrert det, men nå har jeg ikke testet det så nøye heller.

Ellers så er jeg enig i det du sier Lars. Jeg går ut fra at GPSen bruker signalene fra de satelittene som gir best nøyaktighet og forhåpentligvis vekter signalene etter hvor stor nøyaktighet de gir. Det ville i hvertfall være fornuftig. Så langt jeg har sett på min GPS så er det sjelden jeg har god signalstyrke fra 12 satlitter, kan ikke si at jeg noen sinne har hatt det på turer i skog og mark.

--

Forøvrig er Geocaching en interessant hobby for oss Nerder som også trives utendørs, og så lærer man å bruke GPSen.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg nevnte ovenfor en fremdriftsplan. Slik var den før den ble fjernet:

 

Bilde

 

Mens det har vært prøvedrift, har signalene kommet fra satellitten IOR, PRN131. Får en fremdeles inn denne, er det nok prøvedrift ennå. Men får en inn en av de 3 andre, PRN120, PRN124 eller PRN126, skulle en kunne stole på at det er operativ drift.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg nevnte ovenfor en fremdriftsplan. Slik var den før den ble fjernet:

 

Bilde

 

Mens det har vært prøvedrift, har signalene kommet fra satellitten IOR, PRN131. Får en fremdeles inn denne, er det nok prøvedrift ennå. Men får en inn en av de 3 andre, PRN120, PRN124 eller PRN126, skulle en kunne stole på at det er operativ drift.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

De satelittene du nevner, PRN120, PRN124 eller PRN126, hva tilsvarer de i det vanlige nr systemet (33 - 51)?

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Mens det har vært prøvedrift, har signalene kommet fra satellitten IOR, PRN131. Får en fremdeles inn denne, er det nok prøvedrift ennå. Men får en inn en av de 3 andre, PRN120, PRN124 eller PRN126, skulle en kunne stole på at det er operativ drift.

 

Lars H.

<{POST_SNAPBACK}>

Slik det ser ut for meg er det fremdeles ESTB mode 2 testing som foregår.

Og vil foregå ut hele Februar.

Har ikke sett noe ESTB mode 0 (all corrections) testing ennå.

Går da nesten utfra at full produksjon/operativ drift er blitt utsatt ennå en gang. :nonod:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

De satelittene du nevner, PRN120, PRN124 eller PRN126, hva tilsvarer de i det vanlige nr systemet (33 - 51)?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er det vanlige systemet. Men jeg vet at Garmin bruker tallene du nevner. Men hva som tilsvarer hva, aner jeg ikke.

 

Tillegg: Men så søkte jeg litt med Google:

 

The following PRNs have been allocated to the EGNOS system:

AOR-E 120 33

Artemis 124 37

IOR-W 126 39

IOR-E 131 44

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med strømforbruket til GPSen når Egnos er påslått? Har selv en Garmin Etrex Legend, for meg ser det ut til at batterilevetiden blir kortere når Egnos funksjonen er aktivert enn når den ikke er det (subjektiv oppfatning, ikke vitenskplig målt). Har påslag av Egnosfunksjonen påvirkning på strømforbruket?

 

For å få inn signaler fre Egnos systemet så må min Etrex vendes med antenna mot syd, da signalene ellers er for svakt til at GPSen kan ta imot dem, i hvertfall her i Trøndelag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror nok det med øket strømforbruk er subjektivt. Ellers er det ikke så underlig at du må rette antennen noe sydover. Dette er jo geostasjonære satellitter som står over ekvator. Så bor en langt nord i vårt langstrakte land, kommer de ikke særlig høyt over horisonten. Her er litt om dette fra et innlegg jeg hadde på BM.

 

Vil du vite retning til og høyde over horisonten til de forskjellige EGNOS satellittene, går du inn på f.eks

http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f2.html for satellitt AOR-E PRN120 Garminnr. 33.

 

Plasser cursoren over der du bor i landet. Dermed får du opp både retning og høyde over horisonten.

 

For Artemis PRN124 garminnr. 37 er adressen:

http://www.lyngsat.com/tracker/artemis.html

 

For IOR-W PRN126 garminnr. 39 er adressen:

http://www.lyngsat.com/tracker/inmar3f5.html

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

God søndag folkens

 

Jeg løfter denne tråden med det jeg fant hos ESA.:seeya:

 

----------------------------------

 

EGNOS status is that the three EGNOS GEO satellites are connected to the EGNOS computing platform and are currently being used for integration and validation tests of the system. The signal broadcast by the EGNOS satellites is for the time being exclusively used for EGNOS testing purposes. EGNOS status is that the three EGNOS GEO satellites are connected to the EGNOS computing platform and are currently being used for integration and validation tests of the system. The signal broadcast by the EGNOS satellites is for the time being exclusively used for EGNOS testing purposes. We do not recommend to use the signal for the time being.

 

The EGNOS satellite constellation includes the ESA satellite ARTEMIS (PRN 124), Inmarsat AOR-E (PRN120) and IOR-W (PRN126).

 

EGNOS start of operations is currently planned for March 2005 pending successful finalisation of on-going tests. The EGNOS system is planned to be declared available for non safety critical applications in Q2 2005 and will then undergo operational qualification activities towards its availability for safety of life services in 2006.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror nok det med øket strømforbruk er subjektivt. Ellers er det ikke så underlig at du må rette antennen noe sydover. Dette er jo geostasjonære satellitter som står over ekvator. Så bor en langt nord i vårt langstrakte land, kommer de ikke særlig høyt over horisonten. Her er litt om dette fra et innlegg jeg hadde på BM.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde ikke GPS-satellittene var geostasjonære? Så vidt jeg kan finne ut ligger de i for lav bane til dette (ca. 20000 km).

 

Eller er det EGNOS-satellitter som er geostasjonære?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trodde ikke GPS-satellittene var geostasjonære? Så vidt jeg kan finne ut ligger de i for lav bane til dette (ca. 20000 km).

 

Eller er det EGNOS-satellitter som er geostasjonære?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har rett i begge antagelser, en gpssatelitt roterer rundt jorda ca 2 ganger pr. døgn. Ellers en liten påminnelse til de som for enhver pris må aktivere Egnos på gps'en sin:

"We do not recommend to use the signal for the time being."

Link to post
Share on other sites

Jeg løfter denne tråden med det jeg fant hos ESA

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er linken til denne infoen fra ESA?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

 

Siste nytt fra ESA 21/2-05:

 

What is the status of the EGNOS system and what is the current

planning?

The status of the EGNOS system is that the three EGNOS GEO satellites have

been connected to the EGNOS computing platform and are currently being used

for tests to verify the system. The signal broadcast by the EGNOS satellites (via

PRNs 120 124 & 126) is for the time being used for EGNOS testing purposes.

The EGNOS system is expected to broadcast stable signals in Q2 2005. Until Q2

2005, the system will undergo final tests to formally pronounce its qualification at

an Operational Readiness Review (ORR). It is foreseen that the EGNOS system

will be declared available for non safety critical applications in Q2 2005 and will

then undergo operational qualification activities towards its availability for safety

of life services in 2006.

The use of EGNOS signals from Q1 2005 prior to formal announcement of system

availability for non-safety of life service will provide users with excellent

accuracy performance, but temporary discontinuation of EGNOS broadcast from

one or several GEO satellite cannot be excluded to support system test program

until the ORR.

 

Lars H.

 

PS. For spesielt interesserte, blir data fra EGNOS satellittene logget her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...