Guest Svart 16.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2010 (redigert) Kommer vel an på motoren, men med 336 timer så bruker man vel rundt 336 liter dersom motoren bruker 1 liter i timen ??? Vi brukte mye mer enn det. Hovedmaskin er en 6-sylindret Gardner, og generatoren på 10 kW gikk vel 20-30% av tiden. Båten tar 1.5 kubikk om jeg husker rett. Reisen skulle gå i rett linje fra Keflavik til østre innløp til Prins Kristiansund. Redigert 16.Desember.2010 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Enda en oppgradert båt som skal vises i Dusseldorf http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=564842&cat=4914 Contest lager knallfine båter og de har vel minst samme ry i Norge som HR så jeg kan ikke drømme om at en slik skulle være vanskeligere å selge selv om det er fler HR. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Skal en selge eller kjøpe en bruktbåt i denne prisklassen bør en i alle fall bevege seg på det internasjonale båtmarkedet. Da har en i tillegg til Orhustbåtene svært mange bra og dyre båter å velge i mellom. Når det gjelder seilbåter er i alle fall det norske bruktbåtmarkedet nokså begrenset. Contest er absolutt en kvalitetsbåt, tidligre litt sedate seilegenskaper, men det gjelder sikkert ikke de nyere modellene. Jeg snakket med tysker i høst som hadde landet på en østeriks Sundbeam (sikkert iikke riktig stavet) etter nøye vurdering av Orhustbåter og andre i denne prisklassen. Noen som kjenner til den? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 (redigert) Jeg snakket med tysker i høst som hadde landet på en østeriks Sundbeam (sikkert iikke riktig stavet) etter nøye vurdering av Orhustbåter og andre i denne prisklassen. Noen som kjenner til den? Sunbeam er fine båter, og oppfyller vel også de fleste av Bittelitens krav, vet ikke hvor de ligger prismessig, men ville tippe at det er i nærheten av de Svenske! Redigert 19.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Skal en selge eller kjøpe en bruktbåt i denne prisklassen bør en i alle fall bevege seg på det internasjonale båtmarkedet. vil det si at du anbefaler at man ikke importerer båten til Norge og betaler norske avgifter? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 (redigert) vil det si at du anbefaler at man ikke importerer båten til Norge og betaler norske avgifter? Svarer ikke på vegne av Petter. Skal du ha en jippotur og ønsker å selge båten etterpå, så er det vel nokså trangsynt å satse på det norske ettermarkedet. Kjøp en EU-båt. Skaff deg en båtplass i Strömstad. Ta ikke båten til Norge, eller reg. den i EU register. Og så kan du velge mellom en drøss andre båter enn de som blir limt på Orust og Norra Bohus. Det er ikke absolutt nødvendig å drasse alt inn til dette rare, lille annerledeslandet. Der tapene står i kø. Redigert 19.Desember.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Hadde det vært meg og jeg ikke var 100% sikker på at jeg skulle seile rundt i samme båt etter at en jordomseiling var over og jeg samtidig bodde i østfold så hadde jeg vurdert en slik løsning, kan selvsagt alikevel kjøpe en HR. Man kan vel kjøpe den uten moms da ? og så selge den igjen på yachtworld når man kom hjem. Fant man da ut at man ville ha den båten i flere år hjemme så ta den inn, få bruksfradraget osv Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 (redigert) Utfordringen er jo at vi skal bruke den noen år før vi drar - og det frister ikke å ha båten liggende i "Kebabviken" i Strømstad i mange år. Vår erfaring er at båten må ligge nærmere for at vi skal ha størst glede av den. Eneste grunnen til at ex moms kjøp kan tenkes for oss er at vi muligens ikke har råd til både hus og båt og langtur uten nevneverdig inntekt - men da kan vi jo enten vente noen år til, kjøpe brukt eller kjøpe litt mindre båt Ellers så synes jeg egentlig at de på Hamar kan ringe snart. Og venter vi lenge nok så blir jo vi etterhvert eldst i familien - og da kan det jo også hende at det blir litt igjen etter arveavgiften. Jeg er også "redd for" at om vi først har tatt med damen på en slik tur så vil vi ikke kvitte oss med henne. Da blir hun nok vår i mange, mange år. ex moms båt frister heller ikke for da har vi ikke lov til å ta den til norske farvann i det hele tatt. Og det frister jo med både vestlandsturer og kanskje en liten svipptur til Spitsbergen og deromkring for å teste oss litt Redigert 19.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 nå må du rulle inn bitteliten!!! alle vet jo at det er jeg som har førsterett på hamartelefonen og det vil bringe :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 (redigert) Jeg ringte de på fredag bare for å sjekke om de hadde mistet telefon nummeret mitt ettersom jeg ikke hadde hørt fra dem på mange mange år. Men alt var OK sa de. Hm - skeptisk. De ringte ikke lørdag heller Redigert 19.Desember.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 hæææææ da må det være noe galt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Utfordringen er jo at vi skal bruke den noen år før vi drar - og det frister ikke å ha båten liggende i "Kebabviken" i Strømstad i mange år. Vår erfaring er at båten må ligge nærmere for at vi skal ha størst glede av den. Eneste grunnen til at ex moms kjøp kan tenkes for oss er at vi muligens ikke har råd til både hus og båt og langtur uten nevneverdig inntekt - men da kan vi jo enten vente noen år til, kjøpe brukt eller kjøpe litt mindre båt :Jeg er også "redd for" at om vi først har tatt med damen på en slik tur så vil vi ikke kvitte oss med henne. Da blir hun nok vår i mange, mange år. ex moms båt frister heller ikke for da har vi ikke lov til å ta den til norske farvann i det hele tatt. Og det frister jo med både vestlandsturer og kanskje en liten svipptur til Spitsbergen og deromkring for å teste oss litt Nå er det jo deg selv som lanserer dette som en jippotur med testkjøring i forkant. Og salg av damen i etterkant. Og damen skal utstyres med luksus som man finner på lystbåter med en større proffbesetning for vedlikehold. Drømmer er greit. Det er akkurat dette du får svar på. I tillegg får du råd om hvordan du skal kunne selge damen på et 350 mill innbyggermarked, sammenlignet med et snaut 5 mill marked. Skal du få noen vettuge svar, som tilfredstiller deg, så bør du muligens definere omfanget bedre. Uansett, om du kjøper en EU-båt, så betaler du 'moms'. Du kan bare ikke selge den i Norge uten å betale mva en gang til. Men da har du 345 mill mennesker å selge den til, tatt vekk Norge. Om du ønsker er en ferietur til Norge, med båt reg i svensk register (eksempelvis, eller polsk), så sender du en melding til norsk toll og forteller at du kommer for tre uker. Så er det greit. Så kan du plaske rundt i Norge så lenge du ønsker. Bare ikke forlat båten i mer en seks uker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Nå er det jo deg selv som lanserer dette som en jippotur med testkjøring i forkant. Jeg er litt usikker på hva du mener med jippo tur. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 tror han mente jippitur Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 19.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2010 Om du ønsker er en ferietur til Norge, med båt reg i svensk register (eksempelvis, eller polsk), så sender du en melding til norsk toll og forteller at du kommer for tre uker. Så er det greit. Så kan du plaske rundt i Norge så lenge du ønsker. Bare ikke forlat båten i mer en seks uker. Det der tror jeg ikke stemmer. Du må ikke være registrert i norsk folkeregister for å seile norsk umomset båt. Er du ute av folkeregistret er kysten klar. Dette gjelder også biler. Det har vært mange skrekkhistorier med personer bosatt i Norge og som har kommet kjørende med ex. svensk bil! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Nå er det jo deg selv som lanserer dette som en jippotur Og damen skal utstyres med luksus som man finner på lystbåter med en større proffbesetning for vedlikehold. Hva i alle verden er en jippotur ? Utstyr som på båter med større proffesetning, jeg kan ikke si jeg er så enig i det, det er da ikke totalt uvanlig at folk seiler på langtur med utstyret Bitteliten har skissert Uansett, om du kjøper en EU-båt, så betaler du 'moms'. Du kan bare ikke selge den i Norge uten å betale mva en gang til. Er nå dette så sikkert da ? kan man ikke bare kjøpe den på export der man kjøper den og ikke betale noen som helst moms inntil man tar den inn i Norge Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 (redigert) kan man ikke bare kjøpe den på export der man kjøper den og ikke betale noen som helst moms inntil man tar den inn i Norge Ja, det kan man. Men som tidligere nevnt kan du ikke ha den i EU mer enn 18 mnd før du eventuelt må betale EU-moms. SLik jeg forstår det kan du da overhodet ikke seile til en eneste norsk havn før norsk moms er betalt. Redigert 20.Desember.2010 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Er det slik? Da er det i alle fall forskjellig fra de litt rimeligere handleturer som ble diskutert mange ganger her inne, sist her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/75949-import-av-deler-og-mva/page__view__findpost__p__1067484 Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Er litt på tynn is, men dersom båten skal brukes til jordomseiling, og man er borte noen år, kan man ikke da "flytte" til EU (eller hvor som helst) mens man er borte på tur, og dersom man står utflyttet i fem år? kan man ta med båten til Norge som flyttegods når man flytter tilbake igjen etter endt tur? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Jeg går kanskje på vannet når jeg mener at ny båt er hipsomhaps vilket EU-land du kjøper dem fra? Når det gjelder bruktbåt kommer moms til ja, men ut fra prisnivået i det store EU-båtmarkedet tror deg det ikke blir dyrere totalt en å kjøpe bruktbåt i hjemme. Adeneo er inne på noe som mange benytter seg av, delkjøp av utleiebåt i utland og som de tar hjem etter noen år. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 Takk for tipsene om båttyper. En refleksjon vi gjør oss ved valg av båt er at farvannet vi tenker på er litt røffere enn det vi er vant til. Vi lurer på å gå rundt SørAmerika (ikke til Antarktis - men kanksje Magellan stredet). Da kommer vi inn i en del interessante farvann med mye strøm og vind - ofte mot hverandre. Dersom dere skal rundt spissen eller gjennom Magellan, ville jeg svingt innom Sør-Georgia, alltid tenkt på seile innom der selv, hvis jeg kommer så langt noen gang? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 hva skal du der adeneo??? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 20.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2010 (redigert) Se hvordan det ser ut på Husvik vel??? Husvik Husvik ble etablert 24. desember 1907 av A/S Tønsbergs Hvalfangeri. Virksomheten i Husvik ble nedlagt i 1931. I de 24 årene det var drift i Husvik ble 16 200 hval fanget og 900 000 fat hvalolje og 380 000 sekker guano produsert.[3] I 1945 ble fangsten til Husvik gjenopptatt, og med etablering av et stort kjøttfryseanlegg i 1957 startet den første norske kjøttproduksjonen i Antarktis. Kjøttproduksjonen ble kortvarig og i 1960 overtok Albion Star stedet. Stasjonen ble delvis demontert og kjøttfryseanlegget flyttet til Grytviken[3]. I 1979 ble Husvik solgt til det skotske selskapet Chr. Salvesen & Co. I 1992 ble overdratt til britiske myndigheter. Husvik har sitt navn etter Husvik i Slagen i Vestfold, hvor den første bestyreren Søren Berntsen kom fra. Det er forøvrig museum på øya i dag! Redigert 20.Desember.2010 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 21.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 Her har du en godt utstyrt tuppervare båt Bitteliten, så kan du reise allerede til høsten. Så slipper du å være redd for delaminering å sånt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=26001242 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2010 Dersom dere skal rundt spissen eller gjennom Magellan, ville jeg svingt innom Sør-Georgia, alltid tenkt på seile innom der selv, hvis jeg kommer så langt noen gang? SVinge innom ja - det er jo ikke så langt fra Falkelandsøyene - vil du anslå tur retur distansen ? Her har du en godt utstyrt tuppervare båt Bitteliten, så kan du reise allerede til høsten. Så slipper du å være redd for delaminering å sånt Har du GZ kurven for denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.