Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Det meget interessante oppi dette er at HR sier at Mastervolt ikke godkjenner parallellkoblede invertere/kombier. Men de godkjenner parallellkoblede ladere (jeg ser at mitt forrige innlegg var klønete skrevet). Mastervolt godkjenner seriekoblede invertere med bryter mellom dem for back up om en ryker.

 

En annen interessant sak er at HR ikke aktiverer power sharing funksjonen i systemet - men eierne må gjerne gjøre det - er visst noen internasjonale regler som tukler det til.

 

Jeg er på vei bort fra kombier - jeg vil heller ha to invertere og to ladere for økt sikkerhet tenker jeg. Mulig at vi fastmonterer doble invertere og har en i reserve ombord også. Med doble ladere har vi tre lademuligheter - 2xlader via agregat/landstrøm og lading via motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk regnia! Jeg har lest akkurat det samme og spurt 2 ganger også - og får samme svar. Mastervolt vil ikke godkjenne installasjonen. Om det stemmer eller er en unnskyldning vet jeg ikke.

 

En ulempe med det er at maks inverter ombord blir 2000W. Det går greit i og med at watermaker drar 1500W og ovn ca 1500w om vi bare bruker en plate av gangen - men det hadde ikke gjort noe med litt mer krutt i inverterene. Største kombi er på 4kw - men den er visst veldig stor og vanskelig å få plass til i motorrommet.

 

En tanke kan kanskje være å ha en 4000/200 kombi med back up av en 100 Ah lader og 2000w inverter.

 

Men jeg er litt usikker på dette med inverter og batterikapasitet også. Vi har ikke så veldig lyst til å råkjøre batteriene for mye heller.

 

HR bruker Trojan batterier - 6V celler. De tåler visst kratig utlading og sterk lading. Men på en 700Ah bank blir kanksje 4kw inverter i meste laget?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Watermakeren kjører du vel muligens uansett bare når du har generator eller motor igang og da trenger du neppe ta den i regnestykket.

Så en slik elkomfyr trekker altså så voldsomt med strøm, og det er 230V ?

 

Finnes det skikkelige slike komfyrer som har slingreoppheng og kaserolleholdere da så det fungerer ute på tur, tror aldri jeg har sett elkomfyr i båt noen gang så beklager om jeg spør dumt

Link to post
Share on other sites

Watermakeren kjører du vel muligens uansett bare når du har generator eller motor igang og da trenger du neppe ta den i regnestykket.

Motoren levere ikke 220V - så watermakeren går enten på inverter eller agregat. Poenget med å ha den på inverter er å ha back om om generatoren ryker. ENWA water maker går på 220V. Det finnes også 12V water makere som koster det samme - men ENWA har jeg lest og hørt er det beste.

 

 

Finnes det skikkelige slike komfyrer som har slingreoppheng og kaserolleholdere da så det fungerer ute på tur, tror aldri jeg har sett elkomfyr i båt noen gang så beklager om jeg spør dumt

Aldri noen dumme spørsmål :thumbsup: Jepp - www.forece10.com

3-Burner-Electric-Gimbal.png

 

 

 

På denne bakgrunn synes jeg at det lyder merkelig om Mastervolt ikke vil godkjenne det de selv har spesifisert ???

Helt enig - det høres helt teit ut rett og slett. Derfor har jeg ikke helt gitt opp akkurat det. Neste steg er å kontakte feks Mastervolt i Sverige eller Staubo - men Staubo er ikke så hypne på kontakt med forbrukere har jeg erfart.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lekker sak det der, men jeg syns det er lite med plass på den bakre plata, hvis ovnen skal svinge litt i en god seilas nede i sydishavet.

Liten plass fra plata med gryte oppå, og bort til benkeplata. ? eller lyver vinkel/bilde ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

maks størrelse det er plass

 

Det er alltid plass til større batteribank, det er bare snakk om å stable.

 

Med større bank minsker belastningen på batteriene og banken får forlenget levetid.

 

I tillegg får du mer å gå på, kortere generatortid og mer strømopptak ved motorgange.

 

Din "elektrifiserte" turbåt legger opp til en stooor bank.

Link to post
Share on other sites

Eg har vært lite på nett i det siste så eg har ikke fått lest allt i tråden så du får bære over med meg. Mener likevel å ha fått med meg at du har over gjennomsnittet med elektrisk utstyr ombord (12v/230v), uten at det treng å være noe problem. Det hjelper selvfølgelig ikke med en gigantisk batteribank visst forbruket er høyere enn produksjonen. Når eg tenker på spekken din ellers så var eg litt overraska over at du ikke fleska til med større batteribank? Noe problem har eg ikke kallt det.

Linje 1 var en spøk, men det går eg utifra var innlysende.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer solceller også - men jeg synes det gir veldig lite lading med tanke på vårt forbruk (det er en annen sak i en båt uten feks elektrisk ovn)...

Solceller kunne kanskje være en trygghet å ha dersom dere må/skal forlate båten en tid uten landstrøm? Da kan diverse alarmer osv. bruke litt strøm uten å tømme batteribanken. Råd fra Justin Case. :tongue:

Link to post
Share on other sites

hva med han som skal selge sin 48 i Kroatia, for 4,1mil 2006 mod,

Han har hatt den til salgs lenge, og prisen går bare nedover. det er jo båt til 8 mil+ alt etter utstyr.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Bortsett fra jolle synes jeg det er veldig fornuftige valg. Enig m.h.t seil: en fordel å kunne reparerer seilene selv på en enkel måte undervis, samt å kunne patche på seilsen hvor som helst i verden.

 

M.h.t. jolle mener jeg forsatt at RIB har ulempene til gummijolle m.h.t. sårbarhet for sol og punktering uten fordelen med lav vekt og å kunne pakkes sammen og stues under dekk på overfarten.

Link to post
Share on other sites

Akkurat paa jolle er jeg ganske bestemt. Det er RIB som gjelder pga stabilitet og sjoeegenskaper. Men det maa vaere hypalon tuber har jeg forstaatt. ogsaa maa vi ha trekk til den naar den ligger paa dekk.

 

Den bekymringen jeg har er om motoren blir for tung aa haandtere. Jeg vil ha en 10 hesters motor. Yamaha 4T veier 38 kg. Jeg angere jo paa at jeg solgte den VMax jr vi hadde, men slik er livet. Kanskje det fortsatt finnes noen nye 2T Yamaha aa kjoepe :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her hjalp det ikke med en solid båt,

Ser ut for at Bøya slet seg eller røk under overflaten,

 

Trist. http://www.seilas.no/wip4/

 

Godt det gikk bra med de ombord.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

 

M.h.t. jolle mener jeg forsatt at RIB har ulempene til gummijolle m.h.t. sårbarhet for sol og punktering uten fordelen med lav vekt og å kunne pakkes sammen og stues under dekk på overfarten.

Minst 3 av våre seilervenner har kvittet seg med sine ribber m/motorer og satset på lett gummijolle. Hypalonjoller er i alle tilfeller en stor fordel med hensyn til levetid. Men, ha en plass til en ribb så ok. Selv vil jeg heller ha valget en mykplastjolle m/oppdrift i tillegg til en lett gummijolle.

Link to post
Share on other sites

Ideel jolle?

Det finnes vel egentlig ingen, men vi har de siste 35000 nautiske hatt en AB rib med alu bunn, materiale hypalon.

Den legges på fordekket ved kystseilas. På lengere overfarter ligger den på tvers foran cockpit, uten luft. Dette har gått fint også på turen langt fra melkeruta. Vi har en 9.8 hk påhenger som til vanlig henger på hekken. Uten en liten kran ville den vært umulig å håndtere. Ribben planer greit med to. Det hender vi skal et stykke så det er en fordel (Carib ribs planer noe lettere). Alu bunn er utmerket og tåler en støyt når jolla må slepes over steiner og strender (en vanlig situasjon). Totalvekt er under 40 kg ex motor.

Selv om vi er fornøyd med jolla skulle jeg til tider gjerne hatt en som seiler, ref. Walker Bay. Det er skjelden jeg savner "fast rolleren" som vi hadde før.

Ideel båt blir enda vanskeligere og der tar jeg ikke opp tråden. Jeg kan bare konstatere at amerikanerne har mye større variasjon i sine langtursbåter enn det jeg er vant med for Europeiske båter.

Jeg har forøvrig skrevet litt om de utstyret vi selv benytter på www.sailaway.no

Bare noen tanker,

Seilerhilsen pt fra Baja California

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...