Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Enkel matematikk og min logikk tilsier:

1 års (min) planlegging/diskusjon av båt

1-2 års leveringstid

3 års break in periode på båt og mannskap

= 6 år

 

 

Da er vi vel ganske "on time" tenker jeg. Kanskje ett år for tidlig ute med detaljplaner - men det vet både HR og kona. Og HR er ikke raskest til å bli overbevist om løsninger - så det tar litt tid. Dessuten venter jeg litt for å se om det kommer en erstatter til 43MkII - ettersom det er den eldste båten i HR's sortiment pt.

 

Så skal det også legges til at valg av langtursbåt handler mye om valg av utstyr og løsninger. Inntill nå har vi hatt fokus på Najad, HR og Malø. Valget ble tatt på messen nå at det er HR vi vil ha. Både pga inntrykket folka gir og fordi båten har en pris/kvalitet som vi er fortrolige med. Restverdi og system for oppfølging er også viktig for oss.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fin tråd!

Denne kan bli lang innen dere kommer dere avgårde.

Men det blir lenge å ha en og samme båt hvis man ser på historien.....

 

Har du eller HR tenkt på f eks dieselelektrisk fremdrift?

 

Ser for meg at det kunne være hensiktsmessig med to små dieselmotorer med innebygget 220V generator og hver sin aksling drevet direkte eller med el.

 

Med en slik løsning får du mange fordeler som f eks:

 

- en backup fremdriftsmotor

- en backup generator

- dobbelinstallasjon som bedrer manøvreringen

- mulighet for elektrisk fremdrift hvis batterier for dette er montert

- tilnærmet ubegrenset strømtilgang ved motorgange

 

Sikkert ingen fordel å være prøvekanin, men de har jo noen år på seg.

Link to post
Share on other sites

Kjenner til en X-452 som dro på jordomseiling, de var virkelig nøye med utrustningen ombord, samt sikkerhetsutstyr, bla. ble kjøl og ror malt i refleksfarget bunnstoff i tilfellle kantring etc, redudante løsninger for sikker navigasjon, satelittelefon osv.. Noe annet de erfarte var faren for kakkerlakker såvidt jeg vet hadde de mat som ikke var forseglet på noe vis i et nett som hang i båten. Dette var visst en god båt å dra på jordomseiling med! Utstyr til å støpe litt på turen tror jeg også er noe, mener de fikk trøbbel med rorlager.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Fin tråd!

Denne kan bli lang innen dere kommer dere avgårde.

Men det blir lenge å ha en og samme båt hvis man ser på historien.....

 

Har du eller HR tenkt på f eks dieselelektrisk fremdrift?

 

 

Vi blir alle eldre og roligere Fjellbonden :smiley: Vi har hatt båten vår i 3 sesonger nå - og ingen planer om å bytte før vi kjøper seilbåt.

 

Valg av båt er rent finansielt betinget. Skulle gjerne hatt en 48 - men mangler litt på den om vi skal ha penger til tur også. Og det er viktigere enn de 4 fotene og ene kabinen som skiller mellom 43 og 48

Link to post
Share on other sites

Etter Düsseldorf messen har vi hatt dialg med HR, og per i dag er spekken vår på en 43 omtrent som dette

 

hardtop for bedre beslyttelse

fellbar bimini

elektrisk rullemast med el vinsjer. Mekanisk akterstagstrammer

2 spribommer festet på masten. bommer i alu for holdbarhet

fellbare steg i masten (ser ikke bra ut - men er veldig kjekt)

vanlig furlex rullegenoa med el vinsjer

Genaker med rulle for lettvindsseilas

avtagbart kutterstag med 17kvm fokk (avtagbart slik at båten kan krysses normalt med)

seil i vevd duk - type Gitter Spectra. Valget av vevd duk handler om holdbarhet samt at seilet kan repareres om det spjærer.

Storseil uten spiler pga holdbarhet

Stormseil - både storseil og fokk

Motor: Vp D2 75. Ekstra stor dieseltank. Hr har tappekran i bunnen av dieseltank som standard.

Doble racor filtre med vender. VP Decontaminator filter for ekstra diesel rensing.

Elektrisk pumpe for oljebytte på motorer montert i motorrom

Det er mulig å få Centraflex kobling - er det noen med erfaring fra disse?

Propell - Gori med overdrive. Fast propell i reserve. Rope cutter på aksel

Navigasjon: Furuno 12" plotter med PC tilkobling under dekk. PC med Maxsea for kartadministrasjon og værrouting. Ekstra GPS med egen GPS antenne. 4 kw lukket radar antenne

Man over bord system koblet til plotter og alarm (Furuno har dette under utvikling)

2xVHF med hver sin antenne

SSB radio med værfax modem. Akterstag antenne

Sailor Fleet broad band 250 satelitt kommunikasjon

AIS der senderen kan slås av (det er ikke alltid man vil synes feks pga fare for pirater)

2x autopilot med ulike styringsenheter på roret (en på roret og en på aksling mellom ratt og ror)

Elektrisitet ombord har vi lagt en del tid på i og med at vi ikke skal ha gass ovn ombord. Vi tenker 6kw agregat for 220V og lading. 2x100Ah ladere og 2x2500 W invertere for ekstra sikkerhet. SKilletrafo på 2x3,5 kw for sikker landstrøm (vi dublerer lader, inverter og skilletrafo for å sikre oss i tilfelle feil på en av dem)

Batterikapasitet økes fra 480 til 720Ah. Batteriene er 6V truck batterier. Vannpåfyllingssystem for enkelt vedlikehold. Alt 12V.

 

jolle løsning har vi diskutert - og kommet til at vi ikke skal ha daviter - men i stedet løfte jolla ombord og legge den på dekk. Det monteres stroppefester på akterdekk og fordekk. Heises ombord med storseilbom. Motor løftes med arm på radarmast. Motor kan maks veie 50 kg. Båten blir en RIB på ca 3 meter.

 

Watermaker blir Enwa 5500. Kapasitet 5500 liter i døgnet (da holder det å kjøre den et par timer om dagen). Må kunne kjøres via inverter - det undersøker jeg litt om nå.

 

Viktige reservedeler ombord blir

reservedeler til motor: sjøvannspumpe, impeller, vannpumpe, dynamo, reimer og filtre

reservedel agregat: impeller, reimer, filtre

eletrisk: 2 ekstra noder til canbus el systemet, diverse pumper.

seil: symaskin - håndholdt (allerede kjøpt inn), teip, skjøter, tråd.

Masser av sterkt lim, ducked teip, litt trebiter og litt alu plater som kan bøyes til.

Verktøy av allt mulige slag - også el verktøy (drill og vinkel sliper)

 

Kommentarer og synspunkter mottas med stor takk :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter Düsseldorf messen har vi hatt dialg med HR, og per i dag er spekken vår på en 43 omtrent som dette

 

hardtop for bedre beslyttelse :thumbsup:

fellbar bimini

elektrisk rullemast med el vinsjer. Mekanisk akterstagstrammer

2 spribommer festet på masten. bommer i alu for holdbarhet :thumbsup:

fellbare steg i masten (ser ikke bra ut - men er veldig kjekt)

vanlig furlex rullegenoa med el vinsjer :thumbsup:

Genaker med rulle for lettvindsseilas :lipseal:

avtagbart kutterstag med 17kvm fokk (avtagbart slik at båten kan krysses normalt med) :thumbsup:

seil i vevd duk - type Gitter Spectra. Valget av vevd duk handler om holdbarhet samt at seilet kan repareres om det spjærer. :lipseal:

Storseil uten spiler pga holdbarhet :lipseal:

Stormseil - både storseil og fokk :thumbsup:

Motor: Vp D2 75. :lipseal::lipseal: Ekstra stor dieseltank. :thumbsup: Hr har tappekran i bunnen av dieseltank som standard. :thumbsup:

Doble racor filtre med vender. VP Decontaminator filter for ekstra diesel rensing. :thumbsup:

Elektrisk pumpe for oljebytte på motorer montert i motorrom :lipseal:

Det er mulig å få Centraflex kobling - er det noen med erfaring fra disse?

Propell - Gori med overdrive. Fast propell i reserve. Rope cutter på aksel

Navigasjon: Furuno 12" plotter med PC tilkobling under dekk. :thumbsup: PC med Maxsea for kartadministrasjon og værrouting. :thumbsup: Ekstra GPS med egen GPS antenne. :thumbsup: 4 kw lukket radar antenne :thumbsup:

Man over bord system koblet til plotter og alarm (Furuno har dette under utvikling) :thumbsup:

2xVHF med hver sin antenne

SSB radio med værfax modem. Akterstag antenne :thumbsup:

Sailor Fleet broad band 250 satelitt kommunikasjon :nonod:

AIS der senderen kan slås av (det er ikke alltid man vil synes feks pga fare for pirater) :thumbsup:

2x autopilot med ulike styringsenheter på roret (en på roret og en på aksling mellom ratt og ror) :eek:

Elektrisitet ombord har vi lagt en del tid på i og med at vi ikke skal ha gass ovn ombord. Vi tenker 6kw agregat for 220V og lading. 2x100Ah ladere og 2x2500 W invertere for ekstra sikkerhet. SKilletrafo på 2x3,5 kw for sikker landstrøm (vi dublerer lader, inverter og skilletrafo for å sikre oss i tilfelle feil på en av dem)

Batterikapasitet økes fra 480 til 720Ah. Batteriene er 6V truck batterier. Vannpåfyllingssystem for enkelt vedlikehold. :eek::nonod: Alt 12V.

 

jolle løsning har vi diskutert - og kommet til at vi ikke skal ha daviter - men i stedet løfte jolla ombord og legge den på dekk. Det monteres stroppefester på akterdekk og fordekk. Heises ombord med storseilbom. Motor løftes med arm på radarmast. Motor kan maks veie 50 kg :sweat: . Båten blir en RIB på ca 3 meter :sweat: .

 

Watermaker blir Enwa 5500. Kapasitet 5500 liter i døgnet (da holder det å kjøre den et par timer om dagen). Må kunne kjøres via inverter - det undersøker jeg litt om nå.

 

Viktige reservedeler ombord blir

reservedeler til motor: sjøvannspumpe, impeller, vannpumpe, dynamo, reimer og filtre

reservedel agregat: impeller, reimer, filtre

eletrisk: 2 ekstra noder til canbus el systemet, diverse pumper.

 

Kommentarer og synspunkter mottas med stor takk :smiley:

 

Har tillatt meg å komme med noen lettvinte kommentarer. (se på smilies'ene i kopien av ditt innlegg) Ser jo at du har brukt masse energi på å ha det beste utgangspunkt når du bestiller nybåten og ærevære deg for det. Vi valgte å satse på en båt som var "godt på vei" i utrustning og så fornye/ endre/ forkaste ting etterhvert som vi ser at det trengs. Drift, vedlikehold og oppdateringer av en langturbåt vil ligge på ca 10% av anskaffelsekostnadene pr år! (ref Yaghan's besettning)

 

Vår genuine målsetting er at alt av vitale instalasjoner skal ha MINST en backup løsning. Jo mere som kan fungere uten strøm, jo bedre. Helt enig i at gass ikke skal forekomme ombord, men hvorfor da ikke satse på diesel komfyr?? Som en positiv bieffekt får en også varme ombord og dere ender vel etterhvert opp i "ikke tempererte soner" når dere har fått svidd dere nok i karibien.

 

Jeg har brukt endel tid på vurdering av seil, og har kommet til at laminatseil vil gi oss den beste seileglede, performance og kostnadsnivå. En båt som kan gi gass og pines litt i høyden beskriver mange langturseilere som det største savnet når de skulle evaluere båten sin. Spesielt i forbindelse med å seile seg unna ufordelaktige værsystem og "close race" i trange farvann ble oftest nevnt. Våre var godt blåste for å si det sånn etter 10 år på havet. Vi byttet storseilet i fjor og i år står genuen for tur. Quantiums cruising laminat sail ble vårt valg.

Paret ombord i Morgans Cloud som vi har stor sans for, har en klar oppfattning om dette tema. Generelt sett kan jeg vel bare oppfordre til å lese til øyet blir stort og vått fra deres hjemmeside for der vil du nok finne mange svar. Det fineste med Morgan Clouds mannskap er at de uttaler seg på bakgrunn av egne erfaringer og IKKE hva de tror om ditt og datt, slik som mange andre i skråsikkernemda.

 

Leste nettopp boka "vid nytt roder" om HR 62'an Yaghan, noe dere også burde gjøre. her vil dere finne masse info om hva som funker og ikke, samt et par som virkelig dyrker sin Hallberg Rassy, men så har de som de skriver i boka si: "inga økonomiska bekymmer"... :worry: ..og i sterk motsettning til oss elsker de å polere båt :rolleyes:

 

Lykke til videre :sailing:

Redigert av S/Y Gyda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk !!

Yaghan boka var starten på hele denne turen - og den er lest et par ganger allerede. Mange av våre tanker er hentet derfra.

Nå har vi økonomiske begrensninger - så vi nedskalerer litt. Driftskostnadene til Yaghan er nok litt over hva som er normalt vil jeg tro - de plukket jo båten fra hverandre på New Zeeland. Bla demonterte de rigghydraulikken og sendte den til Selden for overhaling - Selden visste ikke helt hva de skulle gjøre med rørene de fikk tilsendt.... :smiley:

 

Diesel ovn - les erfaringene til Milo i "På Kryss" - hun er ikke spesielt begeistret for sin diesel ovn fordi den krever så mye strøm for å gå (12,5V på batteriene)

 

Seil med eller uten spiler er en stor diskusjon - men rådet fra flere som selger HR er klar - uten spiler er det som gjelder for langtur. Jeg vurderer faktisk to storseil - ett med spiler som hovedseil og ett i resverve uten spiler.

 

Duk i laminat er helt uaktuelt. Om det ryker langt til havs står vi uten seil. Her er det HR skriver om valg av duk

Nere i Düsseldorf pratatde vi om en duk som heter Gitter Specra. Detta är en väldigt bra vävd duk. En vävd duk har den fördelen att den är tåligare mot mögel och går inte heller i tusen bitar när seglet är slut. Man kan alltid fortsätta hissa seglet även när det egentligen är slut som segel då formen är borta. Väljer man rullmast på HR 43:an är ett rullstorsegel med DC-duk utan lattor standard. Denna duk är en laminat-duk vilket har den stora fördelen att den håller formen hela vägen tills seglet är slut. Men nackdelen är att seglet i tusen bitar när det är slut och att det är känsligare för mögel. I ert fall skulle jag ta en rullstor i Gitter Spectra utan lattor för att få det mest tåliga seglet och då offra lite fart.

 

Genaker hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt på - men HR var veldig klare i sin anbefaling og sa at vi kom til å bruke dette mye. Hvorfor mener du at vi ikke skal ha det?

hvorfor ikke truck batterier? jeg har spurt flere om AGM batterier - og det frarådes pga ujevn lading på seilbåt På motorbåt som lader mye mer er det bra sies det.

 

hvorfor ikke elekrisk pumpe for oljeskift?

 

hva er problemet med 2 autopiloter? for oss som skal seile single handed er autopilot noe av det viktigste ombord.

 

hvorfor ikke fleet broad band?

 

VP motor må vi velge - får ikke noe annet desverre. Eneste alternative båt med Yanmar er Malø - det vil vi ikke ha

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk !!

Yaghan boka var starten på hele denne turen - og den er lest et par ganger allerede. Mange av våre tanker er hentet derfra.

Nå har vi økonomiske begrensninger - så vi nedskalerer litt. Driftskostnadene til Yaghan er nok litt over hva som er normalt vil jeg tro - de plukket jo båten fra hverandre på New Zeeland. Bla demonterte de rigghydraulikken og sendte den til Selden for overhaling - Selden visste ikke helt hva de skulle gjøre med rørene de fikk tilsendt.... :smiley:

 

Diesel ovn - les erfaringene til Milo i "På Kryss" - hun er ikke spesielt begeistret for sin diesel ovn fordi den krever så mye strøm for å gå (12,5V på batteriene)

 

Strøm på en diesel ovn? Vi har Taylors diesel komfyr med tre bluss, lik de du finner hos primus. Driftsikre og enkle å klå på om det skulle bli nødvendig. Beste bivirkning er masse overskuddsvarme som er tørr. Prøv å få varme i en salong med en gass komfyr og det renner av veggene.

 

Seil med eller uten spiler er en stor diskusjon - men rådet fra flere som selger HR er klar - uten spiler er det som gjelder for langtur. Jeg vurderer faktisk to storseil - ett med spiler som hovedseil og ett i resverve uten spiler.

 

Duk i laminat er helt uaktuelt. Om det ryker langt til havs står vi uten seil.

 

Hallo...tror du på dette? Vel det gjør ikke vi. Tvert i mot har vi ngen tro på at et laminat seil går fra brukbart til filler og fraser over natta. Derimot tror vi på å ha en båt som kan seile godt og kan bite fra seg når det trengs. Om vi så må skifte oftere så betyr det at vi har investert i sikkerhet fordi bedre seilegenskaper bidrar til øket sikkerhet når vær eller trange kyster truer.

 

 

Genaker hadde jeg i utgangspunktet ikke tenkt på - men HR var veldig klare i sin anbefaling og sa at vi kom til å bruke dette mye. Hvorfor mener du at vi ikke skal ha det?.

 

Jo genakker skal dere ha. Vi har lært oss å bli ordentlig glad i dette seilet i sommer. Trodde også at gennaker på rull var tingen, men fikk et råd om å prøve sommeren uten også evt skaffe en rull om jeg fortsatt trodde på det. Det blir ingen rull hos oss. Hovedsakelig fordi den er mye enklere å berge i hardt vær med strømpe. Når vi seiler sprid gennaker har vi en snapp shakkel i enden av skjøtet som er festet i gennakeren, med ei utløserline langs spribomen festet ved masten. Skulle båten plutselig gjøre en overhaling er det raskeste vei frem til masta, løse ut utløserlinja og vips så er gennakeren fri og uten kraft :thumbsup: . Tre sekunder etterpå er strømpa på tur nedover seilet og vips så er kontroll atter gjenopprettet. :thumbsup:

 

hvorfor ikke truck batterier? jeg har spurt flere om AGM batterier - og det frarådes pga ujevn lading på seilbåt På motorbåt som lader mye mer er det bra sies det..

 

Les fra Morgan Clouds og deres erfaring. Alle batteri hos oss er AGM. Hovedårsaken er at om vi så skulle ende opp ned så skal det ikke regne batterisyre fra "taket", samtidig som de ikke gasser under lading. dermed kan vi ha dem i tette bokser.

 

hvorfor ikke elekrisk pumpe for oljeskift?

Fordi alt som kan gjøres manuelt er så mye mere problemfritt på lang sikt. Vi aplauderer alt som kan gjøre seilingen enklere, men... en vis sa en gang; "keep it simple stupid", og det tror vi på for alt det er verdt, for alt som kan gå i stykker gjør det...før eller siden, og alltid når det passer som minst :yesnod:

Ei fastmontert manuel pumpe gjør samme jobben, riktig nok tar det 5-10 min lengre, men det har du vel tid til å avse?

 

 

hva er problemet med 2 autopiloter? for oss som skal seile single handed er autopilot noe av det viktigste ombord.

 

Yess, slik er det hos oss også, men bare en bruker strøm, "Simen Simrad" brukes når vi går for motor, ellers er vi helt og holden tro mot vår kjære Windpilot, og snakk om konge :thumbsup: : shetland_2010_044.jpg

 

hvorfor ikke fleet broad band?

JODA :thumbsup::thumbsup::thumbsup: (klikket feil i første svar)

 

 

VP motor må vi velge - får ikke noe annet desverre

:nonod::worry: Hovedgrunne er Volvo's elektroniske styring av motorene. Jeg sverger til enkle likefrem dieselmaskiner uten turbo og noe fiksfakseri. De gåR og går og går (helt til de stopper) men da kan en hvilken som helst mekaniker fikse ting. Så snart det er snakk om at en svart boks har tatt kvelden, da kan du gjøre det også. (så gameldags er vi da :cool:

 

Eneste alternative båt med Yanmar er Malø - det vil vi ikke ha.

:boxing:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror vi har litt ulikt utgangspunkt for valg av utstyr. Vi har valgt å ha en "elektrisk båt" der batterier og lading er vesentlig. Ut i fra hva du skriver virker det som om dere velger den andre retningen der minst mulig skal gå på strøm. Det er et viktig valg å ta - og det medfører også konsekvenser for bla hva slags batterier man skal ha. Jeg vil ha minst 2 lademåter for batteriene til havs. I dag er det hovedmotor og generator. Jeg vurderer solceller også - men jeg synes det gir veldig lite lading med tanke på vårt forbruk (det er en annen sak i en båt uten feks elektrisk ovn)

 

Vi har AGM batterier i dag, og jeg ville i utgangspunktet ha det. Men da må man også se på bruken vi vil ha og hvordan ladingen vil foregå. Vi vil ha sterk belastning på batteriene i og med at vi baserer mye på 220V ombord. På motorbåt som vi har nå lader batteriene mange timer hver dag ved motorgange. På seilbåt blir ladingen mye mer punktvis og ikke regelmessig. Utladingene blir også fler og dypere. HRs erfaring med AGM batterier er at de ikke tåler hardt bruk og slike ladingssykluser det er i en seilbåt. De har levert AGM batterier - og samtlige båter har etter kort tid byttet til de batteriene HR bruker. Jeg stoler faktisk på at HR har greie på akkurat dette (det er også interessant å se hva Yaghan har valgt - de har en tilsvarende filosofi som oss med tanke på strøm)

 

Jeg har lest den siden du viste til. De holder seg stort sett nord for ekvator der solpåvirkning er betydelig mindre enn der vi mest kommer til å holde oss, og deres strekk over åpent farvann er betydelig kortere enn feks over Stillehavet. Når det gjelder seil så stoler jeg mer på HR enn på deg :smiley:

 

Poenget er at et seil i vevd duk ikke går i filler når det ryker - det er reparerbart. Jeg ser at du skriver at du ikke tror på det. Jeg vet ikke annet enn det HR sier - både deres svenske selger og Ole Petter Pollen. Ole Petter er opptatt av seilegenskaper han :smiley: men han er helt klar på å anbefale vevd duk til oss her selvom det koster en knop.

 

Kostnaden for et nytt seil er "peanuts" sammenlignet med hva vi bruker totalt sett - så det er ikke kostnader jeg fokuserer på . Det er sikkerheten til havs jeg tenker på. Jeg vil ha et seil som kan fikses langt til havs - det kan ikke et laminatseil sies det. Da hjelper det ikke om vi har god prestanda i en del vind om vi ikke har seil i det hele tatt.

 

Genaker er for meg et lettvindsseil. I vinder over 6-7 m/s kjører vi genoaer. Rull eller ikke er ikke vesentlig i den sammenheng.

 

VP D2 er en rent mekanisk styrt motor :smiley: helt grei å skru på selv også. Desverre med turbo - men jeg får heller sørge for å ikke lusekjøre den ved lading slik at den får blåst reint av og til.

 

Hva er deres erfaring med vindror med tanke på vedlikeholdsbehov, driftssikkerhet og styringsegenskaper på lens/slør? Strømforbruket er ikke et vesentlig argument for oss i valg av vindror eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en kikk på hjemmesiden til Gyda. Historien om avvergelsen av piratangrepet hørte jeg på messen i Düsseldorf i år. Nå leser jeg hjemmesiden til Necessity. Veldig interessant. En tanke jeg har hatt vedr storseil er å ha to storseil - ett med spiler og ett uten i reserve. Det er akkurat det Necessity har.

Link to post
Share on other sites

Jeg tok en kikk på hjemmesiden til Gyda. Historien om avvergelsen av piratangrepet hørte jeg på messen i Düsseldorf i år.

No kidding..?!? :ghost: Gode sjørøverhistorier dør aldri.

 

Nå leser jeg hjemmesiden til Necessity. Veldig interessant. En tanke jeg har hatt vedr storseil er å ha to storseil - ett med spiler og ett uten i reserve. Det er akkurat det Necessity har.

Ja de har også mange selverfarte synspunkter det er verdt å lytte til.

 

Når det gjelder strøm så er det akkurat som du sier at vårt opplegg er helt forskjellig fra deres, og baserer seg på at vi skal klare oss langt og lenge selv om det meste av strøm eller strømkrevnde utrustning legger av. Jeg sier ikke med det at dere tar feil. Absolutt ikke, all den tid det virker som alt er nøye gjennomtenkt.

 

Vindror er en fin innrettning, men kan oppleves som ei ordentlig kjerring :headbang::giggle: inntil en blir fortrolig med det. Med det forståes at prøv ikke å få den til å gjøre ting den ikke vil, eller kan, da blir det bare krøll. Den er konstruert for å holde den vinkel i forhold til vinden som du har satt den til, and that's it, men det er jo enkelt for oss seilere å forholde seg til.

 

Spøk til side, vi har Windpilot Pacific Plus som har et auxiliary rudder(ekstra ror) som styrer båten. Det er altså ingen krefter som skal overføres til båtens rorsystem. I tillegg til vindfløya er det et pendulum ror som henger i vannet like bak auxiliary rudder og tar opp kreftene som avvik av kurs medfører. Disse kreftene overføres så mekanisk til auxiliary rudder som igjen styrer båten.gyda_vindror.jpg

Her ser en tydelig vindfløya oppe, pendulum rudder som er blankt, og auxiliary rudder som er blått med bunnstoff. Pendulum rudder svinges opp og ut av vannet når ikke vindroret er i bruk.

 

Jeg er fortalt at dette er den typen vindror som best takler seilas på lens, for der er vindpåvirkningen av vindfløya minst. De andre typene vindror som påvirker båtens styremekanisme direkte krever mer vind for at vindfløya skal kunne utøve den kraft som trengs.

I praksis setter vi seil og legger oss på ønsket kurs, trimmer opp seil og rorsetting, og låser så av roret. John "windpilot" Wayne engasjeres ved å stille vindfløya i vindøyet og koble inn pendulum rudder som igjen tar med seg auxiliary rudder og vi er satt på kurs. Veldig enkelt og greit. Det fine med vindroret er opplagt null bruk av strøm. Det vil uten justering holde den samme relative kurs i forhold til vinden. Endrer vinden retning så vil vindroret følge etter.

En ekstra bieffekt av dette sytemet gir oss et nødror og mulighet for en tredje autopilot. Vindfløya kan demonteres og med en liten rorkult-autopilot tilkoblet vindarmen vil John gå på autopilot :thumbsup: , eller selvfølgelig justeres manuelt med en liten stang til cockpit.

Vedlikeholdet er lite krevende, og jeg ser at 2010 modellen som vi har er blitt forsterket der den eldre utgaven, som stod på Gyda da vi kjøpte den, hadde noen svakheter. Peter Furthmann som lager Windpilot er veldig tilgjengelig og svarer kjapt på alle henvendelser. Jeg har erfart, etter utallige mails og telfonsamtaler med mannen at han kan veldig mye om mangt, og kunne vært hva jeg ville kalt en vis mann om det ikke var for at han er skråsikkernemda selv :giggle:.

Vår erfaring med vindroret er at gangen i sjøen er mere behagelig fordi den bruker litt mere tid på å rette opp avvik fra kursen enn autopiloten. Ser på plotter tracket at vi kjører mere slalom med vindroret, riktig nok ikke mye, men mer enn autopiloten. Hver gang vi skal endre kurs mer enn bare knappe 10 grader så må den frikobles og båten må trimmes på ny kurs før den overtar igjen. I følge Furthmann skyldes dette at vi ikke har lært oss knepet med flere små justeringer over litt tid, enn en stor.

Eneste klare bakdel med vår type vidror er at auxiliary rudder alltid står i sjøen og kan ikke taes ut av vannet. Så lenge vi går for motor er det frikoblet, men når vi skal manøvrere i havn må det låses i midtstilling og da hindrer det nok finmanøvreringen litt. Vi seilte en periode uten vindroret da vi hadde nede på fabrikken for service, men det var ikke veldig merkbar forskjell.

Link to post
Share on other sites

Takk for fin utredning :smiley:

 

Jeg tok en kikk på konstruksjonen - hva har dere med av reservedeler ombord? Delen på bildet under ser ut som kritiske

ppkegel.gif

Hvilket materiale er drevene laget av?

 

Under technical photos fant jeg dette bildet - er det servicemekanikeren? :wink:

B0833.jpg

Hva koster et slikt vindror ?

 

Poenget ditt med ekstra ror er meget vesentlig og en av de tingene jeg funderer på. Så langt har jeg tenkt at vi klarer å rigge et nødrør av spribom - men det er ikke sikkert det. (en båt i ARC gjorde det). Rorkonstruksjonen på HR er også solid - men hval tåler det ikke - selvom det er godt opplagret og ikke fritthengende. Jeg ser at "kameraten din" også lager nødror: http://windpilot.com/n/wind/en/prod/sosr//

 

HR sier de har levert vindror på et par båter - så jeg antar at det er montert etterpå på endel langseilere. De anbefaler helt klart to autopiloter - en med direkte styring på roret og en med whitlockdrive som står på akslingen fra rattet (det er ikke wire styring på disse båtene)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, så du oppdaget service dama ja :blush:

Merkelig skrue denne Furthmann når det kommer til noen av bildene han har på websidene sine.

 

Mener prisen på et nytt vindror lik vårt ligger på drøyt 4000 euro.

 

Tannhjulenen du viser på bildet, samt de to som sammenføyer pendulun rudder og auxiliary rudder er alle grovt dimensjonert og laget av messing. Tannhjulene på bildet er i virkeligheten dekket av et deksel.

Desverre er det slik for vår del at om begge de faste rorene, for vi har to her også :thumbsup: ryker i en kollisjon eller grunnstøting, så er sansynligheten stor for at også auxiliary rudder på windpiloten ryker siden det alltid står i vannet. Har hatt utallige diskusjoner med Furthmann om dette og hvorfor han ikke kan lage en enkel mekanisme slik at roret vipper ut av vannet om det treffer noe, men han mener hardnakket :headbang: at da blir hele konstruksjonen for svak.

Link to post
Share on other sites

med tanke på de dynamiske kreftene som påvirker roret er jeg ikke sikker på om jeg er uenig i Furthman. Men jeg er ikke fryktelig imponert over rendringene hans - jeg håper han er bedre på Autocad enn på rendring :smiley:

Den nødror løsningen skal jeg tenke alvorlig på. Ser ut som om man har festene montert - og kan stue bort nødroret.

Link to post
Share on other sites

Nei, Bitteliten,

 

Du må ikke seriekoble. De skal kobles i parallell.

 

Hvis du skal ha dobbel installasjon anbefaler jeg deg å bruke 2 kombi d.v.s lader og inverter i ett. Da kan du koble de to i parall, 1 master og en slave, dobbel effekt både lader og inverter. Ryker master, kan du switche slave til master og kjøre videre. Du får dessuten den fordelen at ikke bare er en kombiløsning rimeligere, men du får en svært kraftig lader. Eller rettere TO kraftige ladere, som igjen betyr kortere generatorkjøring for å fylle batteriene.

Redigert av Regina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...