Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Har tenkt på noe jeg leste helt siden denne tråden startet, men husket ikke hvor. I kveld da jeg skummet gjennom sailnet sine artikler dukket den opp igjen: http://www.sailnet.c...s-luxuries.html

 

Saken jeg hadde i minnet var denne:

An even more emphatic example of the value of simplicity on board was provided by a couple I knew whose sailing dreamboat was totally electric with a large gen-set supplying the power. When that device stopped working, they lost all their frozen stores and were unable to cook—and this occurred twice in the first six months they were out.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg installerte nylig Sailor 5000 på jobben.

 

Den er IMO godkjent (rattmerke) og er mer solid konstruert enn ICOM.

Tror vi betalte rundt 40.000 NOK eks. Mva.

 

Funksjonsmessig foretrekker jeg Icom (har denne selv).

Utførelsen på denne holder i massevis og den koster omtrent det halve.

ICOM IC-M801E har 125W utgangseffekt. At den er 25W "svakere" enn Sailor 5000

spiller ingen rolle. Forskjellen er så liten at det merkes ikke i det hele tatt på signalene på mottaker siden.

 

Begge radioene kan brukes på amatørradio båndene, noe som er en fordel

ettersom mange av seiler nett'ene foregår der.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke SSB på maritime frekvenser, skal du ha et LRC (Long Range Sertificate).

Fant ett par kurssteder nederst på denne lista. Det kan sikkert være andre aktører som også kjører LRC kurser.

 

Ellers ville jeg også anbefale amatør radio lisens. Ta et kurs og eksamen og du får tildelt eget kallesignal.

På kurset lærer du om frekvenser, "skikk og bruk" og prosedyrer.

Og om du kjøper utstyr litt tidlig - kan du gjøre deg kjent med bruk av SSB radio - før du "står midt oppi det".

 

Aner ikke hvor du bor, men det avholdes kurs i regi av amatør radio foreninger landet rundt hele året.

Kursene er på ca. 24 timer fordelt på flere kvelder.

Kontakt Norsk radio Relæ liga så kan de sikkert hjelpe med hvor/når kursene avholdes.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nå er vi tilbake etter en flott messe i Düsseldorf. Vi har sett på Malø, HR og Najad som var de 3 alternativene vi er interessert i å vurdere.

 

Her er min enkle vurdering:

Malø 47: Har skrevet litt om den i egen tråd. Nydelig båt inne, absolutt beste jeg har sett på trearbeider. Malø er veldig opptatt av at jeg kan få innredningen akkurat slik jeg vil. De var ikke like opptatt av råd og tips om hva slags utstyr vi trenger og ikke minst ikke trenger pålangtur. Targaen har ikke ståhøyde under - og båten er veldig smal akter. Jeg liker ikke at hovedkabinen er foran i båten pga støy her ved lang seiling - samt at man ligger langt fra senter i båten

 

Najad 440CC: falt gjennom på at den har seildrev. Helt uinteressant for oss. Og så vidt vi forståd leverer de bare bysse langsmed - og vi vil ha en bedre sjøbysse. Jeg liker ikke stilen med rette kanter og skarpe hjørner.

 

HR 43: Ikke helt topp på all finish bak skapene - men veldig mye langtur erfaring bygd inn i båten. Vi hadde mange og lange diskusjoner om valg av teknisk utstyr, valg av seil, valg av rigg og mange løsninger. Meget kunnskapsrike - og villige til å gjøre små tilpasninger og finne gode løsninger for oss for akkurat vårt behov. Var ikke opptatt av å selge masse utstyr - men å selge det vi trenger og som holder på en slik tur. Vi hadde også en lang prat om rettssaken om 37en og jeg var fornøyd med svarene de ga der.

 

Så vårt valg av båt er HR 43 med hardtop. Elektrisk rullemast. Elektriske vinsjer. Manuelt rulleforstag, løst kutterstag med seil på kroker slik at vi kan krysse med rullegenoa og få satt gode stormseil. Genaker for lettvindseilas. Seil i vevd duk - helst storseil uten spiler. Man mister fart - men seilet holder hele turen rundt jorda. Her vurderer jeg to storseil -ett med spiler og ett uten. Det hele kommer an på pris. Jolla vil bli en rib på ca 3 meter som stroppes fast på dekk. Løftes ombord med storseilbomen. Det var kortversjonene. Langversjonen er på mange A4 sider :smiley: Nå gjenstår enda mer kos med å sturdere ruter, erfaringer, tenke mer på båt, kjøpe pilot bøker. Bestilling kanskje om et par år. Så vi har masser av tid til dette. Og ikke minst være skikkelig flinke til å spare så vi har råd til turen. 3 sesongers break in periode - så overhaling på et godt verft før vi legger ut tenker jeg også på.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror Hr 43 er et godt valg. Smart å ikke kjøpe for stor båt. Men hvorfor elektrisk rullemast? Nå har ikke jeg hatt rullemast noengang, men det kan jo umulig være sååå tungt å rulle inn seilet? Håper i det minste den elektriske inneholder et slags sikringssystem som gjør at man ikke ruller i stykker seilet hvis det henger seg opp. Og at det er mulig å rulle også uten strøm.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

det kan jo umulig være sååå tungt å rulle inn seilet?

Jeg har ikke noe særlig erfaring med rullemast jeg heller, men jeg har leid en charterbåt med (manuell) rullemast en gang, og på den var det en skikkelig treningsøkt å rulle inn seilet. Mye tyngre enn å vinsje opp et vanlig storseil. Og var man ikke påpasselig og sørget for at seilet ble rullet inn uten den aller minste brett, så ble det et he***ke å få det ut igjen også.

 

Jeg ser ikke bort fra at det var noe galt med den masta, men jeg er iallfall blitt skeptisk til rullemaster etter den erfaringen.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

I Dusseldorf kikket jeg litt etter SSb værfax løsninger. Jeg kom over et selskap som har en software der man kobler SSb radioen og lap topen sammen med en vanlig lydoverføringskabel (3,5mm jack plug - inn i mikrofon inngangen på PC) så får man værfax og værmeldinger. Noen som har erfaring med http://www.meteoserver.net/sites/en_in05.htm?

 

et alternativ kan være å ha en værfax modul fraFuruno inn i Navnet systemet - og så koble på en PC på Navnet. Furuno Fax-30. Noen synspunkter på det? Ka man da få værfax på plotter og PC eller bare PC via NavNet?

 

 

Jeg ser på dette som en back up til SPOS systemet som jeg har tenkt å utforske litt fremover - det må lastes ned via internett - som vi kommer til å ha ombord via Fleetband 250 system

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg undersøker litt nå om SPOS værmedlings system. Har fått en demo bruker på dette og så langt ser det veldig interessant ut. SPOS er et weather routing system som brukes av handels skip der man legger inn kriterier for båten med tanke på vind, bølger, fart, avstand til hurricans etc - så kommer forslag på rute basert på værvarsel - så endrer man ruten etter behov selv.

 

Jeg har også undersøkt litt bruk av satelitt kommunikasjon. Vi tenker å ha en Fleetbroadband 250 ombord. Ser at vi nok må sette av litt penger til bruk av denne.... 13,5 USD/mb nedlastet. Da blir det ikke så mye vg.no i Stillehavet tenker jeg :smiley: Men hver SPOS fil som sendes på mail er på 40 kb - så det skal vi vel leve med en gang eller to i døgnet.

 

http://www.groundcontrol.com/maritime_satellite_internet.htm

 

Back up på vær blir en eller annen værfax løsning via SSB tenker jeg. Jeg har også lest at det går an å sende data via SSB. Sailmail tror jeg Kilico (norsk båt på vei rundt nå) bruker. Er det noen som vet om dette også kan fungere som mottak av vanlig mail? www.sailmail.com

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men vår båt er momset inn i Norge - så da kan ikke du kjøpe den vet du :smiley: 2-3 år så bytter vi tenker jeg. Om alt går som vi har tenkt nå. Det er ganske sjelden livet går akkurat som tenkt nå - men vi får nå se. Det er deilig å drømme, og ikke minst veldig lærerikt å diskutere løsninger med erfarne båtbyggere og erfarne seilere :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...