Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Daggerboards skal være oppe i ekstremvær med bølger sidelengs inn mot en katamaran - båten vil da "skli" sidelengs nedover mot bølgedalen - det er ABC i hardtværseiling med katamaran.

 

Det var i grunn det jeg tenkte på, men når jeg leser det jeg har skrevet nå etterpå ser jeg at det kan virke som jeg anbefaler at de skal være nede.

Det jeg mente var at daggerboards er bedre enn faste kjøler i sideveis sjø, ettersom en del av de Franske har slike kjøler og ikke daggerboards.

 

Not so.

165 l diesel og 180 l. vann.

 

Da tar jeg sikkert feil, men på Dragonfly sine hjemmesider så står det da vitterlig nettopp det jeg skrev oppført under spesifikasjoner på DF35! Derimot på DF1200 kan jeg være enig med deg.

 

Uansett er Dragonfly en fantastisk båt for kortere turer dersom man ønsker å seile fort, og den særlig fantastisk dersom man må forholde seg til en vanlig båtplass med breddebegrensninger.

Derimot er båten helt ubrukelig etter min mening til noe som helst annet. Den er svært liten innvendig i forhold til lengden, faktisk betydelig mindre enn en mono på grunn av slankere skrog, samt at på langtur er man ikke særlig avhengig av en båt som kan foldes sammen, det er bare en ting til som kan gå i stykker, selv om de nye nå er forholdsvis driftsikre, men foldesystemet krever service og vedlikehold uansett, samt at tankene og lastekapasiteten er liten i forhold til en tilsvarende katamaran. Og prisen starter på rundt 5 mill NOK for en slik en på 39 fot?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derimot er båten helt ubrukelig

 

Nja. Dette er faktisk en seilbåt. Den bruker ikke dieselolje for å ta seg fram. Og fordi den tar seg svært fort fram har Dragonfly 42 store nok tanker. Jeg kjenner folk som har seilt over Atlanteren med 60 l. diesel på tanken.

Det er fler som har vært på langtur med DF42. Et dansk par seilte hele veien rundt uten et hikk.

Du kan folde den for å ta liten plass i havn. Det er også mulig å seile den opp på en sandstrand. Prisen? Hva må du gi for en forhistorisk greie fra Orust på 42 fot?

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være pirkete, eller jo faktisk, for å være pirkete så er båten 11,96 meter i senterlinje av skroget, noe som er 39,2 fot. Dragonfly kaller den 1200, og de fleste omtaler den som en 40 foter, selv om den egentlig er litt mindre.

Derimot er den 13,65 meter sammenslått ettersom den blir litt lengre når pongtongene slås inn ettersom de samtidig slåes aktover, og 13,65 meter er borti 45 fot, så hvis du tar et gjennomsnitt av dette så er den kanskje 42 fot?

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke vært i tvil om å velge katamaran for langtur, både for plass,komfort og sikkerhet.

Mye sikrere med en 7 meter bred arbeidsplass på dekk i dårlig vær enn en smalnende baug på en blysvinger. Dessuten er det enkelt å komme seg opp igjen på "sugarscoopene" som ligger nesten i vannflaten ved mannoverbord situasjoner.

Etter 20 000 nautiske i katamaran har jeg ligget i havn ca halvparten av gangene jeg hadde gjort i en kjølbåt grunnet at uthavner og tørre områder p.g.a fjære gjør at det er bare å ligge på bunn og vente på flo - akkurat som en Ovni. Dette gjør at man kan unngå slippsetting på langtur - timene mellom flo og fjære er fine til småreparasjoner og rengjøring av undervannskrog..

Eneste bakdelen ved en katamaran på langtur er at man kan bli fristet til å laste opp alt for mye kjektåha utstyr.

Uten at vi har vært og kikket for mye er det katamaran eller ovni vi(jeg) tenker på. Er klar over dette er to forskjellige "ekstemiteter", men jeg ser fordelen med begge...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det finnes en "optimal" langturbåt. Ivertfall ikke som alle kunne enes i. Det vil alltid være kompromisser. Det snakkes om stabilitetskurver men jeg mener at de sier mest om båtens evne til å bære seil. Blir båten slått rundt er det ikke flatt vann og dermed ser ikke statikken lik ut. Så om det er 115 eller 125 grader tror jeg ikke er det avgjørende for når båten får negativ stabilitet. Best stabilitet i den sammenhengen får man med en veldig smal lett båt dyp tung kjøl. Det snakkes om hvor mye diesel. Klart det går noe diesel, men dette er også et spørsmål om hvor mye man kjører motor og hvor mye utstyr som trenger strøm. Som den danske familien som seiler jorden rundt i en IMX 40 sier. Fordelen med denne båten er at vi bruker motor veldig lite men klart det går ut over komfort med en slik type båt.

Link to post
Share on other sites

Mer jolle lagring linker.

http://www.cruisersforum.com/forums/f47/rib-or-inflatable-keel-tender-23350.html (innlegg til swagman)

http://www.mynautics.com/index.php?site=8&mainG=personal&addid=764

http://www.svdaydreamer.com/dinghy&OB.htm

http://www.avoninflatables.co.uk/tender-boats/?rover-compact (Denne likte eg)

Her tenker eg det blir saker :-) http://dashewoffshore.com/on_deck_64.asp

 

Når det gjelder motor ville eg valgt 8 til 15 hk to-takt, og da må man på bruktmarkedet.

Selv har eg en oppsprita Mercury viking 10 og så har eg i tillegg en Suzuki 2 hk med innebygget tank.

Skal eg en kort snartur så tar eg 2 hk.en på strak arm og hekter på, lett og enkelt.(tar lite plass)

Link to post
Share on other sites

Som den danske familien som seiler jorden rundt i en IMX 40 sier. Fordelen med denne båten er at vi bruker motor veldig lite men klart det går ut over komfort med en slik type båt.

Jeg syns ikke imx 40 var noe dårlig valg. Skjønner ikke hvorfor det skal være mindre komfortabelt enn noe annet. Stiv som en fjell, rask og sikker. Nei, hvordan kan det være mer komfortabelt å eie en flytende regnskog fylt av små dippedutter som går i stykker hele tiden? Må jo være bedre med en komfortabel, trygg, stiv og rask båt som er grei å håndtere både på havet og i havn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Har vært på biblioteket i dag og lånt de to første bøkene til Ragnar Kvam og boka om "Sorgenfri".

 

Har også deltatt i diskusjon om kostnad ved langturseilas. Jeg renger ca 20.000/mnd i totale kostnader per måned når vi er på tur. Muligens litt lavt. Noen med egen erfaringer?

 

Jeg har vurdert litt navigasjonsutstyr ombord. HR tilbyr Furuno - og det er jeg litt erfaring med - og det funker greit det. Er veldig fortrolig med Raymarine også. Men Furuno har en black box løsning som jeg lurer litt på. Samtidig er det attraktivt å ha en slik løsning som vi har på båten i dag der vi har plotter oppe og plotter nede som begge fungerer som master bare vi setter kartbrikken i plotteren. Om en plotter ryker da har vi fortsatt en plotter i behold. Med black box løsningen vil vi miste plotter og radar om black boxen tar kvelden.

 

Er det noen som har erfaring og tanker om dette?

 

Jeg tenker at vi kommer til å ha 2 lap toper ombord - en i "heavy duty" kvalitet som tåler fukt. Disse kan også være back up til plotter ved å installere Navionics kart og bruke en USB GPS antenne https://baatplassen.no/i/topic/76343-navionics-endelig-billig-skikkelig-navigasjon-for-pc-ogsaa/page__pid__1075150#entry1075150

 

Hva er erfaringen med disse USB GPS antennene - er de pålitelige - eller bør vi kjøpe 2-3 stk og ha ombord?

 

Båten som relativt detaljert er spekket er en HR 43. Ser ut som om det er den som er realistisk å lande på. Det drar i vei ganske mye penger på gode seil, rigg og diverse elektronikk. For meg som er vant til NordWest der stort sett alt er standard er det uvant å måtte spekke så mye selv.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Furuno Navnet 3D serien er overlegent alt annet. :smash:

Eneste plotter som tilbyr både vektor og raster kart. ( C-map og Navionics ) :thumbsup:

Kartdata-kvalitet er veldig ulikt på disse 2 formatene rundt i verden, så det er en stor fordel å kunne bytte mellom 2 karttyper. :thumbsup::thumbsup:

Radarløsningen til Furuno taler for seg selv, og de er også gode på værdata. ( GRIB-filer overlay Her kommer vel B&G Les: Navico etter med denne Zeus serien for regatta-seilere. Laylines funksjon osv osv http://www.bandg.com/Products/Zeus-Navigation/Z12-Display/ )

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Furuno radar har jeg gode erfaringer med. Jeg vil ha en 4kw åpen antenne. Brukt riktig (etter min mening vil det si manuelt justerte filter) er den imponerende.

 

Overlay er jeg ikke så glad i - bortsett fra å få AIS inn på kartet. Radaren liker jeg helt ren.

 

Er om det er smart med to frittstående plottere (en i cockpit en på kartbord - begge 12") koblet sammen i navnet - eller om black box løsning er bedre.

 

Et helt annet spørsmål: jeg har lest en del blogger om folk som er på langtyr langs Sør Amerika. Alle tar ombord store lengder tykt tau når de er i Argentina. Ser ut som relativt billig flytetau. Hva brukes dette til?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ønsket meg en OVNI av hele mitt hjerte, men Admiralen ville det anderledes. så da ble det Catamaran, og det var mitt andre valg. Cat og OVNI ville vært mine langturbåt valg. gir muligheter for å komme in på grunnere vann, sikkrere plasser i dårligt vær.

 

-------------

4 ruller a 100meter med tau er for å sikkre skikkelig fortøyninger når i uthavner ligger.

Lenger sør ,rundt og opp på andre siden.

Det er et tøfft område.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

I dag sa kona i bilen. Når vi skal på jordomseiling - da tror jeg bare at jeg må la håret gro og få klipt det når jeg kan.

 

Hva med disse bølgene du var redd for spurte jeg?

 

De kan vi ikke gjøre noe med - de får vi bare ta som det kommer.

 

 

:sailing: Rod Steward på stereoen "I am sailing"

 

Drømmekvinne? Min definitivt :yesnod:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Masse utstyr igang, trekker mye strøm.

 

Hvordan vil du forholde deg vedr. strøm ombord ?

Vind/slepegenerator, solceller, generator ?

Skal du styre med vindror eller vha. autopilot ?

 

Vindror er helt uavhengig av om du har strøm ombord,

men er i veien bak på akterenden på moderne båter som har badeplatting :)

Nye autopiloter klarer jobben like godt, forutsatt at man har god trim

på seilene og god tilgang på strøm.

 

For kystseilas er en plotter fin å ha på hele tiden, men dagevis i rom sjø - unødvendig mener nå jeg da.

 

Jeg ville tro det holder å sjekke posisjonen max. hver 6 time på en stor havkryssing. Da er en GPS som f.eks. Furunos GP-32 en grei sak. Her kan du legge inn waypointet du går mot og den holder autopiloten happy.

Denne trekker minimalt med strøm, sammenlignet med kartplottere.

 

Skal du ha AIS av black-box typen er du avhengig av å ha PC eller plotter igang, om du ønsker å bli alarmert.

Kjøper du AIS med display, som f.eks. SIMARD's AI50 er dette inkludert der.

 

Geir :seeya:

 

 

PS.

Du får supplere på med bilder av sydhavsstrender og fine solnedganger

så blir sikkert kona enda mer medgjørlig

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

lading fra generator og motor. Antakelig doble MAstervolt kombier for back up

 

Ikke solcelle eller vindgenerator eller solcelle - de gir for lite mener jeg.

 

vindror vet jeg ikke ennå - uansett skal det være 2 selvstyringer. Enten to autopiloter med ulike drivenheter eller autopilot og vindror. Vindror krever mye vedlikehold og fungerer ikke så bra på lens. Det er mye lens der vi skal.

 

NAvigasjon lener jeg mot to uavhengige plottere satt i nettverk. Enten en eller to radarer. AIS som kan slås av pga pirater. Back up med lap top med kart og USB GPS

Link to post
Share on other sites

Snakket med en båtutleier på lanzarote for 2 uker siden.Jeg nevnte slitasjen på diverse under varme himmelstrøk,som nr 1.ble det

bekreftet at natene går i oppløsning og at dette er noe forbanna shit fra ende til annen.

Skal i fremtidens seilbåt "ikke" ha teakdekk i allefall,da båten skal bli seilt under stekende sol i minimum 1(et)år.... :thumbsup:

 

Ps: Innlegg 53 skulle taes med i det jeg skrev her,men etter noen års "landflyktighet" er jeg nå tilbake på baatplassen.no og er atter engang som dekksgutt å regne med.. :yesnod:

Redigert av 23 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...