Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Et par momenter til: slik båten er rigget er det perfekt med to spridde, høyt skårede genoaer for stress-free lensing på barfot-ruta. Den selvslånde fokken kan du pakke vekk til du kommer hjem igjen. Ankeret bak får du ikke så mye bruk for, kanskje for "Bahenian moor" men da må du ta tauet fra hekken frem på baugen for å feste de sammen.

Link to post

Jeg har filosofert litt rund forseilene på Hulda opp gjennom årene. Pr. nå har båten avtagbart kutterstag med selvslående hardvindsfokk kroket på staget og lensestakler. Da jeg tjente masse penger, var jeg inne på å sy om kryssfokken (som tilhører kutterstaget) og sette inn rulle. Det hører med at kryssfokken også er 'stormseil'. Og at kutterstaget treffer masten rett i underkant av øvre saling. Erfaring har vist at krok(kryss)fokken, slik den er nå, er fint håndterbar og kan opptre som eneste seil på lav kryss i 20 m/s vind. Jeg krysset Sækken i denne SW vindstyrken for noen år siden. Det var brenningene som var utfordringen, ikke vinden. Hulda gjorde fin fart med kryssfokken som eneste seil. Og brottene kom plaskende inn halvveis opp i fokken. Dessuten husker jeg en bekjent som knakk riggen ute i Atlanteren for mange år siden. De seilte med halvt innrullet genoa. En sjø landet i genoaen, innrullingslinen holdt, men det gjorde ikke rulleprofilen. Som etter seansen så ut som en korketrekker, med seilt låst fullstendig fast. Så kom neste sjø og knakk masten, rett og slett fordi vekt av vind og sjø i genoaen ble altfor stor belastning. I sum gjør dette at tingenes tilstand på Huldas fordekk forblir slik de var fra starten av. Og båtens høyt skårede hårdvindsgenoa er enten helt innrullet eller helt utrullet. I grunnen hadde det vært gøy med en lettværsgenoa. Men plass og penger begrenser dette. Dessuten, det er greit å ha ett fullstendig idiotsikkert seil på båten.

 

Storseilet er av tradisjonell type utført i rivesikker duk. Sleidene er av typen med ruller. Revingen er single line reefing, to rev. Førsterevet er bare tull på Hulda. Vi har alltid gått rett til rev to. Egentlig kunne vi kuttet ut førsterevet og heller hatt et rev over rev to. Noen flere rev ville det ikke vært behov for på denne båten. Antall tau som skal tilbake til cockpit blir det også for mange av. Som sagt, blåser det innmari, er det balanse i båten kun med kryssfokken. Et tryseil som kan settes inn i stedet for storseilet kan være en greie for dem som skal seile langt. Men et slikt seil kan vel settes uten at man popper fast skinner?

Link to post

Mange gode tanker, takk :yesnod:

 

Jeg trenger nok noen sesonger på å bli skikkelig kjent med båten. Stormseil er absolutt aktuelt. Både slikt som tres utenpå forstaget og tryseil, om det er egen skinne i masta til det.

 

Det er mange meninger om kutterstag og plassering. Mitt er plassert omtrent der HR og Najad setter de. Jeg liker det, samt at det er lensetakler og gjennomgående mast.

 

Sjøkøyer er viktig :-). Det har prioritet. Mulig det må tre duker til for å lage en god sjøkøye akter. Sofaen ved byssa kan også res opp.

 

Vedr rulleseil: selv Northern Light har det. Men jeg ser poenget. Men båten skal også brukes som vanlig turbåt her hjemme og da er det mye duk å heise opp :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Seilruten er rundt jorda. Norge, Kanariøyene, Brasil, Falkeland skal med. Mulig Sør Georgia. Ushuaia, Antarktis, Patagonia, Stillehavet, New Zeland, Australia, mulig en tur innom Malysia. Sør Afrika, Brasil, Karibien, Cuba (?). Hjem enten over Atlanteren via Azorene eller Østkysten av USA, Grønlad, Island, Norge. Har veldig lyst til å få med Vestkysten av USA og Alaska også, men mulig det må bli neste tur.. Om vi kommer så langt noen gang :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Seil skal jo self være på rull! Hvorfor ikke?

 Det kommer an på båten og riggens konfig. Hulda er en forholdsvis liten båt, når man sammenligner med Kim Nowak, eller med Regina af Vindö. For at det skal bli greit å krysse med genoa, er kutterstaget til å legge til siden. Med rull er dette noe herk. Dessuten blir det en line mindre som går akterover til cockpit. Men selvslående seil på 'kutterfokken' blir det enda en line mindre. Kutterstaget går inn ganske langt nede på masten, derfor faller et av argumentene til Kim N bort, fallet surrer seg aldri rundt salingshornene. Slikt kan skje med storseilet, men der har jeg laget meg en liten fiks som gjør at det heller ikke skjer.

 

Når det blåser opp, kan kutterseilet heises i vindskyggen av genoaen. Og genoaen rulles inn i leskyggen av kutterseilet. Denne prosedyren fungerer helt utmerket på Hulda. Har gjort det mange ganger.

 

Storseilet, som veier i området 60 kg, dras opp med en Andersen 56 EL. Seilet er oppe på noen få sekunder, uten svette og slit. Når seilet skal ned, ryker det rett ned i bagen på noen sekunder. Det går kjapt og smertefritt.

 

Hulda er beregnet på 'single hand', som det så smukt heter på fagspråket. Det betyr at båten kan håndteres av en person. Alle fall, skjøter og wincher er innen rekkevidde av rorgjenger. Baugpropell og ankerwincher styres fra samme posisjon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Anbefaler å se hele Storm sailing- serien med Skip Novak, mye bra. Hans karakteristikk av rullestor er i alle fall greit i beskyttet farvann, men ingenting på havet å gjøre.

 

Skulle jeg ha drart på langtur og til og med til Sør Georgia og Antarktis er det ingen tvil om at jeg ville hatt et kraftig konvensjonelt storseil med fire rev. Det er flere grunner tul at heg ikke vil ha rullestor: vekt i toppen gir dårligere stabilitet i bølger ( ref diskusjon om GZ kurve i en annen tråd) og mer rulling på svai. Duken kan ikke være like kraftig som konvensjonelt, dårlig profil på bidevind, speseilt i mye vind, og faren for at det kiler seg da.

 

Jeg forstår heller ikke vitsen. Når jeg heiser storseilet på 45-fots båt med slab reed og lazybag/jacks tar det max 30 sek. Når jeg skal ta det åpner jeg en spak og seilet rutsjer ned i lazybagen av seg selv. Reving i dårlig vær gjøres fra cocpit. Systemer er tryggere ig mer idiotsukkert en rulle som krever mer påpasselighet

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

Om man trekker parallell til 'Northern Light', så er denne båten rigget med to master. Og de er nokså korte. Dessuten er kjølen modifisert. Men båten har en utseilt distanse på langseiling som tilsvarer jorden rundt tre ganger. På videoen deres hadde de en rullefeil på mesanen. Til alt hell var feilen i bunnen av rulleprofilen, og ikke i toppen. Det kunne blitt en noe annen historie.

 

Jeg har forresten prøvd å gjenta seiling med kun kryssfokk når det blåser under 10 m/s. Hulda flytter seg ikke, det er umulig å krysse/ gå mot vinden. For at det skal fungere med bare dette seilet, må nok vinden opp i minst 15 m/s. I og med at jeg vet hvordan dette fungerer, har jeg ikke noe behov av å gjøre noe med seilgarderoben. Da jeg hadde den berømte turen over Sækken, trodde jeg at jeg skulle drukne. Ikke fordi Hulda skulle vælve, men av vindtrykk og sjøsprøyt som føyset over båten i ett sett. Jeg hadde på meg offshore redningsdrakt. Hetta blåste klar av hodet, det kom en vannskvett mellom hodet og hetta, traff meg nede på ryggen og rumpa. Helt rått, ønsker ikke å oppleve det igjen. Jeg var redd for å bli skylt på land på Hvaler. Men Hulda gikk klar av Tristeinene med god margin.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Nå er det vel ikke aktuelt å bytte rigg, så da blir vel diskusjonen om rulle vs konvensjonelt seil litt unødvendig kanskje. Men en venn på seilas i det store utland postet for et par dager siden bilde av rullemekanismen som måtte demonteres fullstendig fordi en skrue hadde løsnet inni der et sted.... fremstår for meg som en unødvendig risiko om man virkelig skal til ekstreme områder. Men for melkeruta går det nok greit.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Hvis man setter seg inn i hvordan rullemasten virker, går det fint med rullemast. Traff en i sommer som har seilt 97000 nm i sin discovery 55 med rullemast. Hadde problem bare en gang og det var i innkjøringsperioden. Konvensjonelt storseil med singleline rev er minst like utsatt for trøbbel syns jeg. Jeg ville også brukt selvslåeren som hardvindsfokk. Kan sikkert seile med den alene på kryss i rundt 40 m/s. Bare sørg for at det er solid nok seil og ikke for dypt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Takk :smiley:

Å bytte rigg er nok uaktuelt. Det samme er ruta vi skal seile :wink: det er mange rullemaster på langtur. Yaghan feks

 

Morsom tråd om løftestropp. Ser ikke helt for meg å følge de anbefalte løsningene der...

 

Skip Novaks serie er sett flere ganger :smiley: den er bra

 

En bekjent av meg har siste året seilt Norge -Falkeland-Sør Georgia-Sør Afrika. Han er nå hjemme for å bytte en viktig del, han får visstnok et nytt kne. Han seiler en 38 foter.. Hans tur satte Sør Georgia for alvor i hodet mitt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Gratulerer med flott båt.

 

Hvor lang rekkevidde for motor planlegger du å sikte deg mot? Vi har 700 nm eller så, og har sjelden opplevd dette som noe problem. Har ikke oppfattet det som noe voldsomt poeng å skulle ha mye mer blant de som har gått rundt Kapp Horn, men det finnes en del områder der det er greit å tippe 1000 nm om en ikke er oppsatt med usedvanlige mengder tålmodighet.

Link to post

Takk:-)

 

Patagonia - 1500 nm mellom tankplassene. Jeg vil nok ha diesel med for minst 800 nm i tankene - samt noen kanner stua unna. 

 

Tanken er på 360 liter i dag. 

Det er en 75 hk Yanmar turbodiesel i båten

 

Om Yanmaren min bruker omtrent samme som VP D2 75 så bør min i ca 6 knop dra  rundt 0,6 l/nm .

Så dagens rekkevidde er ca 500nm om jeg tar høyde for litt diesel til varme og generator.

 

Jeg vurderer Gori med overdrive - men er usikker på hvordan det er å bruke den på en turbodiesel - er jo ikke bra å kjøre på for lavt turtall heller med en slik turbomotor

På VP D2 -75 viser testene på  Hallberg Rassy 43 at man sparer ca 1dl pr nm i overdrive. Samtidig gir foldepropell bedre fart på seil. 

 

Ekstra dieseltank på 200 liter hadde vært kjekt. Eller at jeg tar en av to vanntanker på ca 350 liter hver til diesel, og setter inn en dagtank for vann på 200liter som watermakeren fyller - da har vi en tank med 350 liter rent vann i backup (jeg leste om en båt som hadde fått ødelagt alt vann ombord da watermakeren sendte salt vann inn i deres eneste vanntank..) og 500 liter vann bør jo holde greit om vi har med drikkevann på dunker. 

Det er saltvannskran i byssa

 

https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/sailBoatPropulsion/catalog/Yanmar-4JH4-TE-LR.pdf

http://www.hallberg-rassy.com/fileadmin/user_upload/pdfs/boats_pdfs/HR43propeller.pdf

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Gratulerer med flott båt! Vi deler samme drømmen og planlegger deretter. Valg av båt og utstyr er vktig men etter å ha fulgt flertallige blogger, snakket med mange som har vært på tur og ikke minst båtleverandører ser jeg at det meste kommer seg rundt bare en er forberedt, kjenner båten og beholder roen.  Bavarieraer, Jeanneauer og Benetauer er vel faktisk de båtene som blir mest brukt, både med og uten rullestorseil.

 

Vil følge denne tråden tett fremover :thumbsup:

Link to post

Herlig vi er flere drømmere :-)

 

hvilken rute man velger bestemmer nok også litt båtvalg. Jeg ville ha hardtop eller styreposisjon inne ettersom vi skal en del i kalde farvann.

 

Men de fleste båter er egnet om man bruker båten med fornuft.

 

I havna vår har en seilt østkysten av USA via Grønland i en Bavaria 42. En annen har vært på Sør Georgia i en HR382.

 

Jolle er viktig på langtur. Vi skal ha RIB med nok motor. Spørsmålet nå er daviter eller lagring på dekk på overfarter. Men det får vi ta etterhvert. :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

500nm er ikke for mye, skjønner at du vil ha litt ekstra. Men du må uansett ha en hel del kapasitet i kanner, ellers vil du gå kraftig lei av turene til bensinstasjonen de gangene du ikke får fylt rett i båten. Så kanskje trenger du ikke legge opp til en veldig stor økning i fast tankkapasitet?

 

Ville hatt delvis samme tankegang hva angår vann, selv om watermaker selvfølgelig endrer bildet litt. Vi kjøper vann på 5-10 liters dunker en sjelden gang når det er billig, og beholder dunkene for senere bruk. Trenger ikke gjøre dette vanskeligere enn å kjøpe drikkevann nok på Kanariøyene for veien over Atlanteren, så har du nok kapasitet. Men en liten dagtank til watermakeren er nok uansett lurt.

Link to post

Jolle er viktig - og det er lenge siden jeg bestemte meg for at vi skal ha en RIB. Ideell lengde rundt 3 meter - for den skal brukes til litt små ekspedisjoner og være stor nok til å ha 2 personer med dykkerutstyr eller 3-4 personer ombord. Fart er ikke viktig - men motor skal være stor nok til at den planer med last. Erfaringen min er at joller under 3 meter har dårligere sjøegenskaper enn de over 3 meter.

 

Det er også mange år siden jeg bestemte meg for hva slags jolle. Zodiac sin byggekvalitet har jeg kun gode erfaringer med.  Zodiac har en Cadet RIB. Jeg liker at denne har store pontonger og at baugen er høy slik at den takler litt sjø uten at vi i båten blir våte. Ideelt sett hadde jeg tenkt meg en 290 - men jeg fikk en skikkelig bra pris på en 310 - så da ble det litt større jolle enn tenkt. Det bør gå bra for fordekket vårt er stort og bredt :smiley: Jolla burde nok hatt hypalon tuber - men da koster jolla alene langt over 50.000 kroner :eek: så det ble vanlige tuber. 

 

http://www.zodiac-nautic.com/en/shop/produits/accessories/cadet-rib-2/

 

bilde

Jeg vurderte lenge å kjøpe en brukt Vmax jr (15 hk) totaketer - men de yngste på markedet er nå 10 år - og jeg synes det er i overkant gammelt selvom det er Yamaha kvalitet. Mange har gått som ungdomsbåtmotor på full guffe hele tiden. Også veier de 38 kg - og da er ikke spranget så stort lenger til en 4 takter. 9,9 hk på en sånn båt blir litt snaut, og 15 og 20 hk er like tunge på 4 taktere  -så da falt valget på en Suzuki DF20. Vekt 44 kg. Første motor på markedet i denne størrelsen med injection. 5 års garanti - og innen garantien er utgått vet vi om motoren er holdbar nok eller ikke til å bli med på langtur :-) Motoren har slangestuss for ferskvanns spyling også. I backup har jeg en steinalder 2 syl Johnson 4 hk

 

Første prøvetur i frisk solgangsbris i går bekreftet valget. Motoren er superstillegående, bra kraft og jolla takler sjø meget godt. 

 

Utfordringen nå blir å finne en løsning på å få jolla ombord. Første hinder er at forhandler bolta fast motoren :lol: Men det løser seg også. Kan godt tenke meg skikkelige davitere på hekken - men det har også sine ulemper, ikke minst at havnesjefen blir sur over at båten stikker for langt ut.... så foreløpig er tanken å ha jolla som slep - og løfte den ombord på lengre overfarter. Men da må jeg finne en god løsning på å løfte motoren ombord først :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...