Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Mht lyn: Uansett er lynnedslag veldig, veldig lite sannsynlig.

 

Mht karbon eller ikke på langturbåt bør man også tenke på hvor enkelt det er med reparasjoner og vedlikehold når man er på tur og langt fra avanserete riggverksted. På en karbonmast er det vel ikke bare å bore hull og poppe på en ny bøyle e.l. hvis man skal montere noe nytt utstyr.

 

mht stamping: Det er mulig mindre mastevekt gir mindre stamping, men stamping i motsjø er vel mer avhengig av skrogform, fart og formen på bølgene, at drt blir borte høres usannsynlig ut. En båt helt uten mast vil jo også stampe i krapp motsjø. Hvis man først og fremst seiler med passaten er det det heller ikke det viktigeste.

Link to post
Share on other sites

mht stamping: Det er mulig mindre mastevekt gir mindre stamping, men stamping i motsjø er vel mer avhengig av skrogform, fart og formen på bølgene, at drt blir borte høres usannsynlig ut. En båt helt uten mast vil jo også stampe i krapp motsjø. Hvis man først og fremst seiler med passaten er det det heller ikke det viktigeste.

 

Stampingen blir aldri borte, men den blir redusert, grunnen er at det blir mindre vekt mot toppen av masten som er lengre vekk fra senter av båten. andre bevegelser som rulling vil også bli redusert.

Link to post
Share on other sites

Stampingen blir aldri borte, men den blir redusert, grunnen er at det blir mindre vekt mot toppen av masten som er lengre vekk fra senter av båten. andre bevegelser som rulling vil også bli redusert.

 

hm.. Tror ikke drg nødvendigvis er så enkelt. Mindre masse i masten gir ikke nødvendigvis mindre stamping og rulling, snarere tvert i mot vil masse ofte dempe bevegelsene. De som hsr prøvd å gå i litt sjø med seilbåt helt uten mast kan vel bekrefte det.

Link to post
Share on other sites

Stampingen blir aldri borte, men den blir redusert, grunnen er at det blir mindre vekt mot toppen av masten som er lengre vekk fra senter av båten. andre bevegelser som rulling vil også bli redusert.

 

hm.. Tror ikke drg nødvendigvis er så enkelt. Mindre masse i masten gir ikke nødvendigvis mindre stamping og rulling, snarere tvert i mot vil masse ofte dempe bevegelsene. De som hsr prøvd å gå i litt sjø med seilbåt helt uten mast kan vel bekrefte det.

 

men det er selvdagt seilmessige grunner til å ønske lav vekt på en mast. ( mer rettende momemt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nå må du ikke skremme folk :-) Men du har vel muligens et teoretisk poeng. Lurer egentlig på hva som vil skje der stømmen jumper inn og ut av riggen. Noen som har praktisk erfaring?

Heldigvis ikke, men .på min gamle Kelt 39 er det kobberledninger fra alle røstjernene til stålbunnen. Så lynet har ikke slått ned enda, men det gjorde det i min svenske seilekompis-s Halberg Rassy 42 i vår og ødela all elektronikk. .

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke dette HR kvalitet, men en del av løsningene var jo fiffige. Men passer vel mer som vestlandsbåt enn til å reise sørover med?

http://www.delphiaya...elphia46cc.html

 

http://www.naucat.co...delphia-46-cc-/

 

Det var jo en gedigen owners cabin akter, men det må da bli kjedelig å ramle ut av køya hele tiden? Byssa kunne kanskje fungert, litt vanskelig å se, viktig at man kan lage mat uten å måtte bruke en hånd til å holde seg fast hele tiden. Gitt at det er noe å holde seg fast i, selvfølgelig.

 

VMye å like med denne båten, litt for mange bad etter min smak, fins bedre måter å utnytte plassen på, og litt usikker på hvordan den fungerer «på skrå» over lengre strekk. Drømmebåten for den som ikke skal på jordomseiling kanskje? Som bobåt må den være perfekt?

Link to post
Share on other sites

En flott båt, men kanskje ikke ideell i det området vi ferdes (Middelhavet). Her gjelder stor copkit bak,,og dessuten var båten noe stor, alle avgifter stiger dramatisk over 40 fot, noe som gjelder over alt. For øvrig, hva er HB-kvalitet? Mye treverk og lakk som koster mye. Alt av tre over dekk er en forbannelse i tropene.Sjekk franske båter dersom en er på jakt etter den genuine langtursbåten. For øvrig kan en helt greit seile på langtur med nesten hva som helst.

Link to post
Share on other sites

Statistisk er det uhyre liten sjanse for å bli truffet av lynet på sjøen uansett mastetype. Og, slår lynet ned ryker gjerne elektronikken.

 

Da jeg kjøpte båt med karbonmast påstod Southern Spars at det også hjelper mot sjøsyke :) var visstnok en uttalelse fra ei svensk dame som ble kurert etter at mannen fikk viljen sin... Men, på den annen side har ingen blitt sjøsyke hos oss heller -bank i bordet. Det er definitivt mindre rulling nå enn i gamlebåten.

 

Jeg beholdt forstaget av stål, og med stålskinne nedover baugen satser jeg på at lynet foretrekker å gå den veien

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Litt rart å lese i denne trånd etter å ha snakket med et svensk par som foretok en jordomseiling i en standard Afrodite 30 fots båt, og uten særlige problemer.

Utfordringen er nok ikke selve seilasen. Utfordringen er å ha med seg hele hjemmeluksusen på turen. Jeg har blant annet boken til SVAAP, ikke han her på baatplassen, men han som opprinnelig ga navnet til båten sin- en gang på 1920-tallet. Han kom også jorden rundt. Vann på eiketønne, liten bensinmotor toalett over rekka. De fleste båter greier 'flyteoperasjonen'.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Drømmen er der fortsatt :smiley:

Men av flere årsaker, bla at NordWest & Najad gikk konkurs, er planen utsatt på ubestemt tid.

Har vært i dialog med ny eier av Najad - men de kan få lov til å bygge seg opp før jeg vurderer de. De er for i dag små til å legge en så stor investering hos de. Og det finnes mange andre båt alternativer også.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som oppvokst i en Junker 22 så har seilbåt interessen min alltid vært veldig stor, desverre er det bare jeg som har den :smiley:

En båt som fanget min interesse en gang på 90 tallet var en Cherubini 48 :smiley: Min drøm var å seile jorden rundt i en slik en.

 

http://www.cherubiniyachts.com/48.html

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

lurer på om denne kan vare optimal ??...... :confused:

 

 

minner litt om Gunga Din ! (med betoning på 'litt' ! :saint: )

 

notere ankarløsningen ca 2:30 in i filmen

 

og hur ratten/svinger ved ankar, kan hun vare så lett på roret, rorsman styr med en hand, velbalansert

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...