Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Du får kikke på Storm-sailing serien igjen. Davitter er ikke så lurt om været blir dårlig. Jeg ville ikke hatt rn jolle som ikke lar seg stue under dekk på større overfarter. Men har du valgt RIB vil jeg finne en løsning for skikkelig surring på dekk, uten luft i pongtongene. Du bør også ha et trekk å ha over jolla. Levetiden i varmere strøk er noe annet en vi er vant med. Har opplevd joller som går helt i oppløsning i limingen mellom pontonger og aktersepeilet.

Link to post

Enig i at det vil være best å surre på dekk under overfarter. Men pp langtur er det jo også mye hverdagsbruk. Sjekk www.baatsystem.se bør finnes der. Kjøpte mine på Seatronic. Jeg er kjempefornøyd. Lar motoren stå på, og løfter med storseilfallet (elwinch).

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jolle er viktig - og det er lenge siden jeg bestemte meg for at vi skal ha en RIB. Ideell lengde rundt 3 meter - for den skal brukes til litt små ekspedisjoner og være stor nok til å ha 2 personer med dykkerutstyr eller 3-4 personer ombord.

Hvordan planlegger du luft til dykkingen? Egen kompressor er drømmen, men alt tar plass. Det er lenge siden jeg var på langtur, men å skaffe luft var ett problem (eller tok mye tid). Fikk bare to dykk på en uke på norskekysten i sommer da det var knot å finne luft. Vurderer å ta med flere flasker, men med 4 komplette dykkersett ombord i båten blir det plutselig mye. Spennende å lese planene dine. Har diffuse planer om langtur, jollemessig heller jeg mot liten jolle med 2 hk motor. Men det er melkeruta, sydover ville jeg kanskje prioritert noe annet.

Link to post

Enig i din vurdering om jolle Framtida.

 

Vet ikke om det blir dykking på langtur, men det frister å ha med utsty og et par flasker, ikke minst for sikkerhet. Bensindrevet kompressor er mulig. Eller rebreather :-)

Men i første omgang gjelder det å ha med utstyret i hjemlige farvann :-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Takk:-)

 

Patagonia - 1500 nm mellom tankplassene. Jeg vil nok ha diesel med for minst 800 nm i tankene - samt noen kanner stua unna. 

 

Tanken er på 360 liter i dag. 

Det er en 75 hk Yanmar turbodiesel i båten

 

Om Yanmaren min bruker omtrent samme som VP D2 75 så bør min i ca 6 knop dra  rundt 0,6 l/nm .

Så dagens rekkevidde er ca 500nm om jeg tar høyde for litt diesel til varme og generator.

 

Jeg vurderer Gori med overdrive - men er usikker på hvordan det er å bruke den på en turbodiesel - er jo ikke bra å kjøre på for lavt turtall heller med en slik turbomotor

På VP D2 -75 viser testene på  Hallberg Rassy 43 at man sparer ca 1dl pr nm i overdrive. Samtidig gir foldepropell bedre fart på seil. 

 

 

En liten vurdering. Hulda kan under normale forhold trekke noe i området 80 hk (kanskje noe mer). Turtallet er sperret på 3600 rpm, og vi går vanligvis på 1500 rpm. Dette gir under normale forhold marsjfart på 5,5- til 6,5 knop. Og Hulda veier 16 tonn. Motoren er av forkammertype uten turbo. Altså en heller lite drivstoffgjerrig konfigurasjon. Motoren har gått 900 timer siden boring og nye stempler. Dieselpumpe og dyser har gått 500 timer. Altså ikke en gammel og utslitt motor. Uansett, dieselforbruket reflekterer uttak av motoreffekt. På 1500 rpm, og 5,5 knop, kan Hulda finne på å bruke mellom 4- og 7 liter diesel i timen. Eller vi tar ut fra 30 hk og oppover, uten at vi egentlig er klar over hvor vi nøyaktig ligger på skalaen for effektuttak. Nå i ferien gikk vi på snitt 5,5 liter i timen. Altså, for å relatere til dine opplysninger over, brukte vi ca. 1 liter pr. nautisk mil. Vi kunne godt brukt 50 % mer om vi hadde måttet gått mot hardt vær. Konklusjonen min er at ditt tall på 0,6 liter pr. nm ikke er noen umulighet, men at det ligger i absolutt laveste 'kvartil'. Du kan meget vel bruke 0,8 liter pr. nm under gitte forhold. Jeg har en nabo med 300 hk Yanmar. Han rusler mye rundt på litt over tomgang. Og lar motoren gå på full rulle et kvarter nå og da. Han har ikke hatt problemer med soting så langt. Og jeg vil anta at motoren hans har rundet 1000 timer. Det kan virke som om turboen tåler en hel del før sotingen blir et problem. Så moralen må være: 'Ikke baser tallene på det mest optimistiske anslaget'.

Link to post

Om luft: har hørt fra seniorer i dykkerklubben at brannstasjoner er et bra tips :-)

... Jeg ville hatt med kompressor.

 

Saken har vært diskutert tidligere i tråden så vidt jeg husker.

 

Uansett, dersom du skal ha aggregat (og det regner jeg med at du skal ha) er det en mulighet å ha med kompressor med el motor. En stor fordel er da at du har et aggregat hvor du har mulighet til å ta ut 3~ . 3 faset motor er stor fordel til kompressordrift.

 

Med el motor kan du kjøre kompressoren relativt støyfritt om bord. Bensinkompressor er et lite helvete i forhold!

 

Jeg har to kompressorer hjemme. Den ene er en liten tass med bensinmotor, den er tiltenkt ferier, helgeturer osv. Den andre er en 200 l/min Poseidon (= Bauer). Den blir drevet av en 4 kW 3~ el motor. For langtur ville jeg vurdert en Bauer på 100-120 l/min med 3 faset motor (helst), men enfaset fungerer også på disse små.

 

Som en tommelfingerregel går det greit å kjøre 3~ motorer med kondensator på 1~ opp til 2kW, men ren 3 fas drift gir deg bedre moment, noe du absolutt trenger på en kompressor.

Link to post

Nyere båter er nok mer økonomiske enn hulda. Vi gikk 800 nm med ca 200 liter diesel, var midt i ett høytrykk så senket farten til under 5 knop for å komme til land. Nåværende båt Normalt ligger vi på 4 liter per time i 7 knop, større båt men antageligvis bedre skrog enn bitteliten sin. Skal vi langt med lite diesel hadde jeg senket farten til 6 knop, da bør forbruket være under 0,5 l per nm. Men lenge siden jeg regnet på forbruket.

Link to post

Pacuare: Regina af Vindö 43 er ingen moderne seiler. Det er et tradisjonelt skrog som i basis har samme formen som Najad, HR med flere tilbake til 80-tallet.

 

Designmålene til Regina 43 er LOA 13,26 m, B 4,0 m, dyp 1,80 m og Depl. 12500 kg. Kjølvekt 4 tonn. Vertikal klaring 18,5 meter.

Faktisk Hulda er LOA 13,0 m, B= 4,04 m, dyp 2,15 m og Depl. 16000 kg (faktisk opr. vekt). Kjølvekt 5 tonn. Vertikal klaring ca. 19 meter.

I og med forskjellig baugkonstruksjon har Regina relativ lenger vannlinje enn Hulda. Hulda er egentlig også en tradisjonell svenske på linje med de nevnt over. Med den forskjellen at Hulda på sett og vis er en forstrukket 40-foter, for å få 'løp' i skroget blir Hulda noe smalere (mindre bæring) i hekken, heller mer mot en spissgatter. Men under fart for motor blir de svært like, drar like mye sjø. Og forskjell i skrogfart blir så der en halv knop.

 

Så derfor, med unntak av mer effektiv motor i Bitteliten XXV (eller noe slikt), er ikke sammenligningen helt ueffen. Og det jeg har kommet frem til er basert på gremmingen over dieselutgifter i en årrekke. Bitteliten må foreta sine egne sjøtester for å komme frem til aktuelle tall for egen båt. Men faktiske tall vil nok lett kunne bli en smule mer depressive enn 0,6 liter pr nm i praksis. Med full båt, litt groe og motvind. Noen ganger har man også ikke seilbar medvind. Andre ganger gidder man rett og slett ikke sitte i halvstilla og sige av gåre i 1 knop. Jeg er av den siste kategorien. Som et hollandsk par vi traff for et par år siden: "Vi har 4-knop-regelen, når farten for seil går under fire knop, starter vi motoren". Der er noe der.

 

Bitteliten: Jeg hadde definitivt vurdert watermaker for en lenger tur. Ser ikke poenget med å dra med tonnevis med ferskvann så lenge båten ligger og svømmer i vann.

 

Hulda er konstruert slik at vi har dieseltank på 500 liter. Pluss reservetank på 300 liter (ikke tatt i bruk). I tillegg kan dobbeltdørken under forpiggen lett omdannes til dieseltank på ca. 500 liter. Mens vanntanken vår er på beskjedne 120 liter. Det er for lite for langtur, men med ev. watermaker og noen dunker, så er det nok for oss.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Båten jeg brukte i sammenligningen er byggenr. 4, Regina af Vindö 43 som ligger for salg. Den har Yanmar 85 hk og blir oppgitt til cruising speed 6 knop. Hele sammenligningen min er hentet fra denne ene annonsen. Hulda ligger på cruising speed mellom 5- og 6 knop. Det er klart at Hulda er en heller tung madam, og koster nok noe mer å drive frem. Men ikke så overvettes mye mer.

Link to post

Når en går virkelig lange strekk for motor ender de fleste opp med helt andre hastigheter enn det som nevnes her. 4-5 knop er ikke utypisk, også for såpass store båter som dette. Forbruket ser da ganske annerledes ut, så kan en heller gi på de gangene en ikke er rekkeviddebegrenset – som tross alt gjelder bortimot hvert eneste strekk.

Link to post

Uten støttehjul, og dessverre den ene på 15 m/s var rett ut av moloen i Hirtshals, på kryss.

Været ser rett og slett kleint ut fremover her på det blide Sørrrrland !

 

Edit: Vår 85 hester Yanmar hadde et forbruk på 5 liter i timen denne ferien. Mye på 2.200 omdreininger. "Kosekjøring".

 

Forbrukte 150 liter på turen: Mandal - Grenå - Østre Hurup - Hou - Sæby - Skagen - Hirtshals - Lillesand - Mandal

Kjørte 30 timer, og seilte resten !

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post

Så at du hadde solgt Nimbusen, men ikke at det alt var handlet ny båt før nå. Gratulerer så mye med flott langtur-seiler!

Når det gjelder jolla så har vi en 330 Brig med 9.8 Tohatsu. Denne har vi hatt på slep i 3 sesonger nå og noen ganger i til dels mye sjø. Vi går 6-8 knop og har aldri opplevd det som noe problem. Jeg har kun hatt et tau i senter foran på jolla, men den kan jo også sikres med ytterligere et tau med hanefot som festes i de 2 krokene på siden av pongtongene.

Motorvalget ditt tror jeg er veldig smart. Lett motor med mye kraft (sikler på samme motor selv).

Seilbåter er ikke mitt sterke felt, men jeg må si jeg liker både det jeg ser og hva jeg har hørt om Regina. Lekker !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kan jo legge til at ved 2.200 omdr. så går båten normalt 7 knop.

Skrogfarten er 8,3 knop, og nås på ca 2.600 omdr.

Hva er maks turtall på motoren?

min ser ut til å ha maks 3800 rpm

På 2500 rpm rusler vi rundt 6 knop så det ut til i går.

 

Takk Vanntro :-) Jeg koste meg godt i 6-8 knop i går. Overraskende koselig i slik fart faktisk. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...