Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen

Bitteliten

Recommended Posts

Hulda skrev 20 minutes ago:

Deilig å kunne smyge avgårde med kun vind som fremdrift. Og litt strammere mastlik på storseilet hadde ikke skadet. Noe må man jo uansett kritisere :-)

Storseil montert av rigger. Jeg synes også det er litt slakt. Skal ta en kikk en dag vi ligger i vindstille havn. 

Pri nå var å få ut seilet, få seila litt, og rulle inn seilet. :-)

er glad vi slapp å sende folk opp i riggen :-) 

fikk råd fra forrige eier på innrulling på sms :-).

Gunga Din skrev 20 minutes ago:

OK

aners er det vanlig att man har lensetakler/barduner ved ett ekstra innre stag. 

Sånn er det på min båt :-). Pleier å bruke det i mye vind.

Er styr å holde på med lensetakler, samt at forseil kan sette seg fast på innerstaget.

Jeg ville ikke reist på langtur uten lensetakler. Stabiliserer masta i mye bølger. Bruker det stort sett bare på havet. Men også for å trimme masta på kryss. Lettere å få stramt forstag, da akterstaget bare strammer masta, ikke bøyer masta. 

Ser poenget med lensetakler på rullemast om du har et kutterstag som er festet på den andre siden. Uten det ser jeg ikke hvordan en bardun på bare den ene siden kan stabilisere masten i tung sjø? Skjønner heller ikke hvordan det kan bidra til trim, det tar du jo med akterstaget.

Kjenner ikke masten til bittelitt. Men de fleste master er myke slik at de pumper i mye sjø. Da vil lensetakkel stabilisere.  Har prøvd på flere båter. Også rene turbåter med noe som ligner telefonstolpe som mast. Storseilet og akterstag bøyer masta og virker som motkraft. Gkelder bare på havet i mye sjø. Med lesertallet kan en stramme akterstag mer, dermed få strammere forstag. Noen ganger ønsker jeh strammere forstag og ilke mrr bøy i masta. Uansett viktig å ikke stramme for mye når en ikke har ett stag som motkraft. 

Trodde jeg så bittelitt litt syd for smøgen for to dager siden. Kan ha vært en søstetbåt. Den hadde bare genoa ute. Kan passe med storseil problemet. 

YDet er så vidt jeg kan se en Selden rullemast, og den er jo i utganspunktet relativt stiv pga rullesystemet, men ka se at det kan være en fordel å kunne stramme forstaget ved å logge masten bakover men å rette ut bøyen med lensetaklene, om det er mulig. Men pumping blir det jo uansett når man ikke har barduner begge veier, masten er jo fri til å bøye ut akterover.

VannTro skrev On 16.9.2016 at 15.13:

Vær oppmerksom på at den sjakkelen kan sette seg i 90 grader vinkel i forhold til leggen på ankeret og da får du feil belastning på svivelen og bolten i svivelen kan brekke. Been there, done that....

Sjekk om den sklir lett ned og ser hvordan det ser ut når ankeret kommer opp etter bruk (at det ikke kiler seg i 90 grader i forhold til leggen på ankeret).

Dette er en interessant kommentar fra @VannTro 

to ganger har vi opplevd at lyresjakkelen mellom anker og svivel (sjakkelbolten går gjennom ankeret) har kilt seg i ankeret, og svivel og sjakkel da låser seg. Dette skjer ved svai og 180grader vindkantring fra ankring. 

Utfordringen min er at sjakkelen ikke går inn i kjettingen (12mm sjakkel, 8mm high grade kjetting). Skal snu sjakkelen med buen gjennom ankeret og se om det blir bedre da. 

Eller har noen andre tips?

IMG_0959.JPG

IMG_0967.JPG

Bildene er tatt med 10sek mellomrom. Forskjellen på tørt og vått dekk var en Princess 60ish i 10 knop 15 m fra oss ?

Oppdatert snittforbruk er 5,1l/t  vi rusler stort sett på 2400rpm. 6-7 knop SOG. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har du plass til noen kjettingledd mellom sjakkel og svivel? Vi har sjakkel på ankeret, så ca 15-20cm kjetting, så svivel. Da vil belastningen på svivelen uansett komme i rett vinkel. Fikk aldri dreisen på svivel rett i sjakkel, var alt for mye som kunne låse seg i rare vinkler. I prinsippet ikke noe i veien for å bruke en annen (og tjukkere) kjetting på denne lille stumpen, så du får plass til sjakkelen.

Bitteliten skrev On 22.7.2017 at 17.59:

Vet ikke

Hensikten med vinkla salingshorn er at toppvantene  skal stramme forstaget. Sammen med akterstaget.

De skal teites til 15-20 % av bruddstyrken.

På min båt, som ikke har akterstag som sådan, kjører jeg med 18 %. ca. 600 kg.

Og da skal det skrus ganske hardt.

Korrekt som Mulligan skriver. I tillegg kommer at vinklede salingshorn hindrer at lasten fra storseilet trekker bue i masten. Når det gjelder hvordan beregne strekket, er det flere metoder. Den vanligste er å beregne lasten ut fra hvor mye wiren strekker seg. Og da må man vite hva slags stag/vanter man har, eks.: Standard, Dyeform, Rod. Her er strekkfastheten forskjellig. Strammingen skal uansett ligge innenfor materialets elastiske område. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Wichard sjakkelen har en selvlåsende funksjon der det er hakk i sjakkelen som øret på bolten snepper mot. 

Dette er sjakkelen: http://marine.wichard.com/include/popup.php?organisme=162&typrest=A&prestataire=WICHARD&prestation=1246

Rikelig med locktite både på sjakkel og svivel. 

Hadde plaststrips på sjakkelen, men de gnages fort av. Leter etter rustfri/syrefast ståltråd. Noen tips?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...