Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

On 9/9/2017 at 12:03 AM, Eureka said:

Gjør du deg noen tanker om orkanene som herjer i disse dager? 

Fasit her er etter mitt syn enkel: når du kommer til et sted du liker veldig godt og blir fristet til å bli gjennom orkansesongen bør du sterkt vurdere om det er verdt risikoen. Sjansen for at det går galt er liten, men om det først går galt kan en være ganske ille ute. Men risikoen varierer jo sterkt med område, og i noen deler av verden er risikoområdene langt klarere definert enn andre. Om en f.eks. lå på en av de mest utsatte øyene i Karibien når værvarslene begynte å se ille ut ville det hele gått fint om en vendte baugen sydover tidlig etter at værmeldingene begynte å se dystre ut. I store deler av Stillehavet er de utsatte områdene alt for store til at dette er en farbar strategi, og eneste som nytter er enten å ha flaks eller å ha seilt ut av de utsatte områdene i tide.

 

Tropiske stormer er et velkjent problem, med en klart definert sesong. Om en handler deretter finnes det nok av andre risikoelementer som bør ta langt større plass i planleggingen.

Link to post
Share on other sites

Det er kloke tanker. Så lenge man har værvarsel i tide kan man velge å seile bort fra uværet.  Og jeg håper de aller fleste som seiler til Karibien er kjent med orkansesongen. Det er jo bla derfor ARCen går så sent på året. 

 

Jeg har ikke tenkt meg til Karibien. Det lokker det ikke spesielt å seile lenge der.

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Orkansentere beveger seg normalt ikke særlig raskt, 10-13 knop eller deromkring.

Så å skygge banen er ingen umulighet og dess mere informasjon man har om forventet bane dess enklere blir det å skygge banen.

 

(verre med kraftige vinterstormer i Middelhavet, disse har ikke lest lærebøkene i meteorologi og har en bane etter eget forgodtbefinnende,

som kan skremme noen og enhver på flatmark)

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 41 minutter siden:
Stabil Langtursbåt valgt som typklasse i Jordenrunt race
Joshua one-design class yacht adopted for 2022 Golden Globe Race

Total galskap. Nostalgi er greit det, men ser ingen fordeler eller glede av det. En kopi av en 1968 design, uten å hente noen nye momenter, til en pris av 300 000 euro (så de små endringene, så litt, men ingenting fundementalt).

 

Går det an å finne en produksjonsbåt til 100 000 euro i kost som er mindre egnet (eks mva)? En Bavaria 36 må være en drøm å seile jorden rundt med til sammenligning. Skulle hatt noe mellom mini transat og open 40. (Ser at jeg er i helt motsatt ende av skalaen enn dette prosjektet).

Link to post
Share on other sites

Et lissesett og lim er ok å ha på langtur,  men tror jeg i tillegg hadde kartlagt hvor jeg har O-ringer og simerringer

og laget en liste over størrelsen og hvor de hører til,  så kjøpt inn og arkivert de en kassett med merkelapper.

En må normalt lage noen o-ringer før de blir helt 100.  

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Viton eller nitril, til vanlige applikasjoner holder nitril i massevis. Offshore limte mekanikere med ti tommeltotter midt i handa o-ringer så det holdt. Lese bruksanvisningen og en feil liming så sitter teknikken. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å finne ut brøkdelen av de ringene jeg har om bord i Hulda. Det er en formiddabel oppgave.

Link to post
Share on other sites

Nå trenkte jeg ikke på "alle", men det av slitedeler og da blir det ikke så mange.

Logg. Ekkolodd, sjøvannsfilter, pumper, prop.aksel ,roraksel, noen lokk på dekk og tilbakeslagsklaff ut av skåla. Ikke alle steder en har Rudkøbing Havnesmedie som skaffer deler til neste dag.,

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Klar over det. Men konker tetningene i vannpumpen, så er det 90 % sikkert at lagrene er årsak. Litt overdrevet, årsaken er ca. 80 % lagerfeil. Og tetningen (mekanisk tetning) bytter du uansett ikke selv. Men skulle jeg ut på en slik tur, ville jeg hatt med noen dieseldyser, og pumpene som sitter på motorene (komplette). En av grunnene til at jeg valgte den motoren jeg valgte, er at man finner deler 'over alt'. Og så hadde jeg hatt med et par Volvo-kondomer og et cutlesslager. Men vanligvis har jeg inntrykk av at folk reiser rundt med litt hyssing og en kroket skrutrekker som skal dekke reservedeler og verktøy. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Man får tak i deler over alt,  og har de ikke på lager, så venter man til de kommer,  man skal jo ikke ha dårlig tid på en slik tur.

Og laste båten ned i alle slags typer deler, nei takk,  kun sliteting av største nødvendighet.  Vi lærte mye på vår tur til carib og hjem igjen, og Watermaker er for oss et must,  ingen risiko for å få dårligt vann ombord og ligge syke.  samt altid å ha nok vann.  Solceller, så mye man kan få plass til.  så er livet helt oK.

Vi seiler igjen i 2021.  dit vinder drar oss.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært der. Men følger en den båter på YouTube. Man får fatt i delere over alt. Til astronomiske priser og ekstreme leveringstider. Og når de kommer, så er det ikke sikkert at delen er den man skal ha.

 

Hadde en bekjent med en Volvo fødepumpe. Jeg hadde reparert pumpen provisorisk og fortalt med styrke at den måtte skiftes hurtigst. De ga blaffen og pumpen konket et eller annet sted i Karibien. Det ble en særdeles kostbar øvelse å få fatt i ny pumpe (med flyfrakt fra Göteborg).  Selv ser jeg hva det kostet oss å få fatt i filterpatroner da vi hadde fått om bord møkkete diesel i sommer. Og vi var ikke lenger en syd enn i Danmark (Rudkøbing). Men watermaker ville vært om bord i Hulda, garantert. 

Link to post
Share on other sites

Astronomiske priser.. er det så langt du kan se med stjernekikkert, eller trenger jeg et Hubble teleskop? Og så kanskje man har bestilt feil del i tillegg... og ekstrem lang leveringstid, da venter de vel fortsatt.Særdeles kostbart, det er nok billigere enn astronomisk, men høres ut til å være dyrere enn å dra til Gøteborg på businessklasse for å hente delen.  Ikke mye verifiserbar info i siste innlegg. Hva som oppfattes som dyrt er individuelt, har du tall i euro, dollar eller annen kurant valuta? 

Link to post
Share on other sites

Ja,  deler kan koste dyrt hvis man kjøper i lokal butikk,  Men hvis man har en å kontakte hjemme,  som kan handle in og sende deg,  så behøver det ikke å koste så mye.

Men et eksempel,  Impeller til vår Yanmar 3Ym30  kosta i lokal butikk Barbados 165BD.  = ca 580nkr.

Så slike forbruks varer er kjekke å ha med noen av.

Ellers kan det lønne seg å ta f.eks Norwegian  fra øy i carib og opp til USA , handle det man trenger og fly tilbake.  

i Vinter fikk man biletter for 39 euro en vei.  da har man en fin liten tur og får tak i det man trenger i butikker der oppe.

Men da helst som håndbagasje tilbake.

Ute i Stillehavet,  vil det koste mer.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

@Carekajeg oppfatter ikke de eksemplene som astronomiske. Tenk å finne impeller som passer i en lokal butikk. Trolig har 99 av 100 med impeller, så de kjøper ikke, men butikken har allikevel et så bredt utvalg. Jeg synes det er verd å betale for, det redder sansynligvis opplevelsen den uka. Jeg tror 500 NOK er markedspris, men derfra til svindyrt, utpressing, særdeles, astronomisk så er det et stykke igjen. For meg må astronomisk minst bety 1000 ganger, så 500.000 NOK kvalifiserer til astronomisk dyrt for en impeller. Tall under 1000 har jeg andre begrep for. Dobbel pris, treganger så dyrt osv.  og youtube videoer er vel ofte farget av den som legger ut, og de ønsker kanskje klikk på saka. Takk for praktiske eksempler :-)

Link to post
Share on other sites

Dette blir for dumt gutter. For meg er en Volvo fødepumpe som koster SEK 2 500 i Göteborg 'astronomisk dyrt' når man må betale tilsvarende SEK 20 000 og vente tre uker for å få den til en eller annen øy i Karibien. Verden bli mindre og mindre, og forsendelsene går hurtigere og hurtigere. Denne tråden tilhører en som har tenkt seg til Antarktis. Ikke plaske rundt på partytur i Karibien. Men siden dere har så innmari trangt for det, et par andre eksempler:

 

Newage PRM type 402. Det er et gir. Verdenskjent i hele England. Trenger et tannhjulsett (les Hulda). Sender over, via norsk forhandler, modellnummer og serienummer. På tredje forsøket kommer riktig girsett. Og da har vi holdt på i flere uker.  Forhandleren, meget seriøs, må kreditere meg NOK 15 000. Fabrikken hadde rett og slett ikke fortegnelse over hva de hadde levert på de forskjellige serienumrene. Newage var en kjent og seriøs produsent/leverandør. Hadde vi ikke ligget i Son, men i Kiribati (Gilbertøyene), ville det gått enda tregere. Men det er jo langt unna St. Lucia. 

 

Motor GM 6.2L- produsert i millioner. Disse motorene har ikke definitive serienummere. Ferksvann sirkulasjonspumpe kommer i to versjoner innenfor samme modellår. Får man feil pumpe, så passer den på motoren. Men remskiver til dynamo, veiv og eventuelt andre aggregater vil ikke passe. Skulle jeg seilt til Antarktis ville jeg hatt med reserve vannpumper, selvstarter og dynamo. Enkelt å skifte selv. 

 

Nå vet jeg dette. Dere skjønner det ikke. Sånn er det bare. Og det er vel derfor Bitteliten også spør, for ikke å gå i de opplagte fellene. Og så går det alltids en grense for hva som er fornuftig å bringe med seg. 

Link to post
Share on other sites

Dumt eller ikke.., mitt poeng er at skal man dele info er det mer anvenlig om det blir gitt konkrete eksempler... si tre uker..., ikke ‘ekstremt lenge’ . Så kan folk vurdere kost / nytte selv. Nå vet jeg at impeller koster 500 NOK i Carib, så kan jeg velge om jeg skal ta med bare en ekstra, for de er å få tak i. ‘Ekstremt dyrt’ kan jeg ikke forholde meg til...,

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...