Bitteliten Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Takk Hulda. Da blir det en tur til CO i dag :-) Får testet om ankringssystemet funker til natten. Blir uthavn igjen da. Men det er meldt skuffende stabil vind nord-nordøst gjennom hele natta. Link to post
Worry II Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Bitteliten skrev 43 minutes ago: skuffende stabil vind Er dette et godkjent offisielt meteorologisk uttrykk ? Jeg er kjent med den flaue, bare... Link to post
Barbaria Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Jeg er vel den som har slitt mest i Norge med rullestorseilet de siste 5 årene, det føles i allefall sånn! Vi har ikke løst problemet helt og vi har seilt mange mil med seilet i en krøll i toppen. Vi gidder ikke lengre å bry oss om det når det skjer. Etter å ha fjernet det rundtgående tauet og begynt å rulle ut og inn seilet med vinsjen på masta så går sveivingen som en lek, og det er enklere å se om noe går galt i innsveivingen. Vi er nå trygge på at vi får seilet ut og inn selv om det blåser godt. Tror vi satser på et seil uten spiler neste gang om ikke vi taper for mye på det. Det må vel finnes et greit touring seil med gode egenskaper uten spiler? Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 1 knop forskjell i fart sies det på spiler eller ikke vi har vinsj på masta. Innerste spilene kiler seg i masta. Knakk en spiletopp i fjor... rådet fra tidligere eier er å vinsje inn og ut med helt stramt seil, opp i vinden. De har 10 års erfaring med båten. Er verdt å lytte til tenker jeg ? Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Funker greit uten storseil også ? Link to post
Barbaria Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Boat speed Barbaria på tur - Blogg Link to post
Hulda Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Jo, jo, men uansett er det bra fart for en slik båt. Hulda seiler ofte for kun for forseil. Og vi runder greit 7,5 knop. Og ser nokså ofte 8 knop. Link to post
Bitteliten Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) Barbaria skrev 13 minutes ago: Boat speed SOG 8 knop Redigert 25.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
FredT Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 (redigert) Barbaria skrev for 5 timer siden: "Jeg er vel den som har slitt mest i Norge med rullestorseilet de siste 5 årene, det føles i allefall sånn!" Jeg/vi strevde en smule i fjor - tungt å rulle in, og tungt å rulle ut. Viktig som det nevnes at seilet må rulles stramt inn, og da blir det tyngre. Løsningen for meg (gamle mann) var å kjøpe en elektrisk oppladbar sak til å dra vinsjen - både ved ut- og innhal - en fornøyelse å bruke. En oppladning holder (stipulert) til en ukes ut- og innhal. Kan anbefale den på det varmeste - og jeg har ikke noe med Seatronics å gjøre. Burde heller være litt sur på dem - de tar mye av pengene mine ;-(( Ser den er på tilbud nå - 1K billigere enn da jeg kjøpte min for ett par måneder siden .... https://seatronic.no/seilbat/vinsjer-og-handtak/vinsjhandtak/winchrite-elektrisk-oppladbart-vinsjhandtak Redigert 25.Juli.2017 av FredT (see edit history) Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Sun Flyer Svart 25.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 At det skal være en knop forskjell på storseil med og uten spiler er reinspikka bullshit. Sånn er det med den saken.. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2017 Resultat av svai i natt med nesten 360 graders vindkantring, vind opp til 8 ms og en del svell fra passerende trafikk so far so good Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Får testa ankeret litt i dag. Vært oppi 13ms i kasta. Forventer 15+ ms. Gått fra SØ til V tilbake mot SV nå. Redigert 30.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Euklid Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Om planen fremdeles er Patagonia et al kan du se glede deg til at en får et ganske annet forhold til vind. Da vi dro fra Namibia tenkte jeg på alt under 40 knop som ålreit, under 30 var direkte trivelig. Like greit at vi ikke hadde særlig langt til land med jolla da, 2,5 hestekrefter dytter ikke allverden. Link to post
Ask Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Hei Har du prøvd utan den svivelen på kjettingen? Den ser tvilsam ut, og det er jo nokre historiar om svivlar som ryk. Me har ankra mykje, og har aldri sakna ein svivel. Ask Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Euklid skrev for 3 timer siden: Om planen fremdeles er Patagonia et al kan du se glede deg til at en får et ganske annet forhold til vind. Da vi dro fra Namibia tenkte jeg på alt under 40 knop som ålreit, under 30 var direkte trivelig. Like greit at vi ikke hadde særlig langt til land med jolla da, 2,5 hestekrefter dytter ikke allverden. :-) vi venner oss gradvis til vind. Seilte hjem i 14-16ms i dag. Herlig tur Ask skrev for 1 time siden: Hei Har du prøvd utan den svivelen på kjettingen? Den ser tvilsam ut, og det er jo nokre historiar om svivlar som ryk. Me har ankra mykje, og har aldri sakna ein svivel. Ask Hva er tvilsomt med den? Det er en Kong svivel. Bruddstyrke 5,5 tonn Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Bitteliten skrev On 27.7.2017 at 12.08: Resultat av svai i natt med nesten 360 graders vindkantring, vind opp til 8 ms og en del svell fra passerende trafikk so far so good Løsningen til Euklid med kjetting mellom sjakkel og svivel har fungert svært bra så langt. Ingen tendenser til at sjakkel eller svivel kiler seg fast. Vulcan ankeret stoler jeg godt på. Er alltid kresen på at vi skal ha godt feste. Krever at festet tåler at jeg bakker opp til 2500 rpm (75 hk Yanmar turbodiesel). I natt båste det 14-15ms på det meste. Vi flyttet oss ikke noe som helst. Har også brukt 20kg Rocna hekkankeret. Det bare sitter det. Ferdig snakka.. Vi seilte hjem i 14-16ms i dag. Bra med medsjø. Var vel oppi 4 meter på det meste. En gang surfa jolla nesten forbi oss. Den henger i et ca 20meter langt tau med strekkfisk. Da lurte jeg på hva jeg skulle gjøre. Hadde jolla passert oss kunne tauet hektet i roret. Men det gikk bra ? Men et svaiseil bør vi nok ha. Det er bra vindfang i båten vår, og den svaier en hel del fra sise til side. Lundh sails har en heavy weather sak som ser ok ut: http://www.lundhsails.se/segeltyper-ankarplogsegel. Andre tanker eller tips her? Redigert 31.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
VannTro Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Apropos jolle og slepetau, der bruker jeg flytetau for å unngå problemer med tau i ror/propell. Vet ikke om det ville løst problematikken, eller om det var stramt tau i overflaten som så dro i roret du tenkte på. Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Framtia Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 jolle bak i mye vind har jeg prøvd en gang for mye, aldri igjen. Gode davitere ble min løsning for kystseilas. Når det gjelder svaiseil så er det ingen tvil om at det vil hjelpe enormt om man får unngått at båten pendler fra side til side. Min er ganske flatbunnet og jager noe enormt. Så jeg har tenkt tanken på å skaffe meg et slikt jeg også. Var vel en tråd her om temaet? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 jeg er inne på svaiseil også..........det var vel noe felleskjøp her for ett par år siden ? jollen ligger alltid på dekk. S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Svaisseiler fra Lundh så jo fint ut, lurt med todelt. Vi har et enkelt et, men det er sjelden jeg gidder å sette det. Lever godt med litt svaiing, selv om vår båt også beveger seg mye. I lite vind er det jo bare ubehagelg hvis du har lite plass i forhold til andre båter. I mye vind er jeg usikker på hvor lurt det er med enda mer vindfang. Det er mange ulike teorier for hvordan man ungår svaiing, ektra anker rett foran baugen, drivanker mm. Jeg er skeptisk til en masse ekstra remedier i sjøen som gjør det komplisert å forlate ankerplassen hvis det feks. plutselig kommer kraftig vind fra en ugunstig kant, Jolla er rib så du kan ikke ta den på dekk? Høres litt risikabelt ut å slepe i slike forhold? Hva slags strekkfisk(?) er det du bruker til å taue? Link to post
Framtia Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Når båten min legger svinger ut og legger seg med langsiden mot vinden er det ingen tvil om at belastningen på ankeret øker noe enormt, det hører jeg på knakingen på ankerinnfestingen. Så bærer det over til motsatt side hvor det kommer et nytt kraftig rykk. Så det er ikke pendlingen i seg selv som bekymrer, men altså den ekstra kraften man belaster anker og ankerfestet med. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 jeg har rib...ligger upside down.........strekkfisk, mener sikkert rykkdemper ?! S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 10 hours ago, Bitteliten said: Men et svaiseil bør vi nok ha. Det er bra vindfang i båten vår, og den svaier en hel del fra sise til side. Lundh sails har en heavy weather sak som ser ok ut: http://www.lundhsails.se/segeltyper-ankarplogsegel. Andre tanker eller tips her? Jeg har svaiseilet fra felleskjøpet på forumet liggende, kun brukt noen få ganger, og da stort sett for å gi skygge på fordekket. Det kan du godt overta. Link to post
Bitteliten Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 (redigert) ? @Euklid hvor stort er det seilet? Vil det funke for oss som har dobbelt akterstag? Ad jolle: sett i ettertid burde vi vel ha lagt jolla på dekk, men den klarer seg overraskende bra. Var bare en stor bølge er båten skar litt ut og jolla fikk en annen bølge å surfe på ? Er ganske kort bølgefrekvens når man runder inn ved Rauer. Jolla er en Zodiac Cadet RIB 310. Superfornøyd med den. En eller annen løsning for jolla er på trappene. Men daviter medfører at vi blir for lange i forhold til båtplassen hjemme, så det må tenkes litt der. Har mest lyst på krybbe på fordekket der jolla bare heises på plass. Mulig targa bøyle med integrerte daviter kan funke, som denne feks: Targa frister minst for jeg synes det ødelegger båtens linjer. Samtidig er det jo praktisk da. Da vi krysset Skagerak var jolla på fordekket opp ned. Påhengeren i brakett på pushpit. Slepetauene er helt vanlige 12 mm flettede tau. 2x10m. Det ene sitter alltid i jolla, festet i slepekrok. Det andre er festet i båten med en vanlig rykkdemper av gummi (strekkfisk er kanskje sånn gammel av metall?) 2-3 meter utpå tauet. Tauene skjøtes med dobbelt flaggstikk. Kjøpte en sånn rykkdemper på årets tur. Smart sak da låsene er løse, så man enkelt kan endre den uten å måtte tre om hele tauet. Og den strekker seg bra slik at rykkene blir færre. https://www.watski.no/U-cleat-Frtjningsfjder-11rMl Her er jolla på slep hjem midtfjords i betydelig roligere forhold enn i går Redigert 1.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Link to post
pacuare Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Strekkfisk brukes normalt til å stramme vantene på båten. Har motsatt egenskap av rykkdemper Jeg ville benyttet meg av tilbudet fra Eukild, spesielt for å teste. Behøver ikke å være stort, vil få effekt av lite seil også. Hans båt er også en av de som slenger lite, ikke spesielt flat bunn på den båten. Har alltid jolla på dekk. Fordelen med liten jolle. Har vært med på å flippe jolle under sleping (etter diskusjon om det var trygt). Ble enda mer overbevist etterpå. Stor forskjell på hvor gode joller er å slepe, den som gikk rundt var elendig. En rib er noe helt annet. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn