Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Å seile t/r Karibien er noe ganske annet enn det Bitteliten har planer om, spesielt når det kommer til behov for reservedeler og selvhjulpenhet. Langs alle stopp underveis langs en typisk tur over Atlanteren flommer det over av andre seilere, og en er aldri særlig langt unna nærmeste villige leverandør eller servicesjappe. I Karibien kommer det daglig fly fra USA for deler som ikke finnes på lager lokalt, og fortollingsprosessen er overkommelig.

 

Denne situasjonen endrer seg ganske fort når en har gått gjennom Panamakanalen, eller tar en sving sydover mot Brasil. En kan få fraktet deler til de aller fleste steder, men kostnaden ved frakt (og noen ganger fortolling) kan bli svært høy, og ventetiden i lengste laget. Jeg har selv ventet en drøy måned på deler, andre jeg kjenner har ventet tre, med tilhørende byråkratisk suppe for å få utvidet visum, stormsesonger som nærmer seg etter forsinkelser, et cetera. Det finnes alltids stopp underveis der det er kurant å få tak i ting – Fiji eller Tahiti er for eksempel ikke så verst – problemet er at det i kan gå ganske langt både i tid og mil mellom hver gang en ramler innom et slikt sted. Men det er jo grenser for hva en kan dra på, og for mange av oss grenser for hva vi klarer å bytte ut eller reparere selv. Så en må bare finne et kompromiss som passer budsjett, båt, rute, evner og risikovilje.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 1 time siden:

Dumt eller ikke.., mitt poeng er at skal man dele info er det mer anvenlig om det blir gitt konkrete eksempler... si tre uker..., ikke ‘ekstremt lenge’ . Så kan folk vurdere kost / nytte selv. Nå vet jeg at impeller koster 500 NOK i Carib, så kan jeg velge om jeg skal ta med bare en ekstra, for de er å få tak i. ‘Ekstremt dyrt’ kan jeg ikke forholde meg til...,

 

Vi er så forskjellige. Hulda har med reserve impeller på tur til Danmark. Sammen med alle filtre som finnes om bord, ekstra kilerem, motorolje og diverse andre greier. For meg er en uke langs ei brygge et eller annet sted jeg presumtivt ikke ønsker å være, en uke for lenge. Karibien er bare 'en eller annen plass', det kunne vært hvor som helst. Og poenget er hva man bør ha om bord for å være mest mulig selvhjulpne og ikke være nødt til å rope om hjelp for rene bagateller. OK, har man Walmart tvers over gata, så er jo det greit.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Bimini or not bimi i that is the question. 

Vi har sprayhood med telt. Trenger vi bimini? Bilde av søstebåt md bimini under

 

 

B4C3F28A-CAA3-4044-8AA9-9EA79D710A32.jpeg

BDB792B7-DFDE-4BA1-B746-8124BD385F53.jpeg

 

Når det gjelder reservedelsdiskusjonen er jeg på linje med Hulda. De mest vesentlige delene blir med ombord. Sammen med et godt utvalg verktøy og McGyver remedier. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min rute ville jeg lagt igjen teltet og skaffet en bimini. Men du skal jo på kalde steder, så teltet vil være nyttig. Du skal jo uansett krysse ekvator noen ganger, og der er bimini nødvendig. Bra å sitte i skyggen når det er varmt. Hatt stor glede av bimini i middelhavet. Bør være mulig å gjenbruke teltstengene så utgiften bør ikke være veldig stor. Dere må uansett ha en løsning for å få skygge når dere ligger stille. Bimini kan brukes i relativt mye vind. 

Link to post
Share on other sites

Vi seilte uten bimini, men tror ikke jeg ville gjort det igjen. Vi har heldekkende kalesje som kan åpnes på de fleste kanter, men en bimini gjør dagene ganske mange hakk mer komfortable når sola griller som verst.

 

Ville også vurdert en enkel solskjerming av fordekket – kan gjøre tilværelsen innendørs ganske mye mer behagelig når en ligger for anker. Dette trenger ikke være mer komplisert enn et passe stort kalesjestoff med maljer i hvert hjørne.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi har en flexi/kombi/kvasiløsning med ett telt hvor vi kan rulle opp alle veggene og kun beholde "taket", pluss mange andre mulige løsninger. Selv bruker meg mye at jeg beholder en del av taket som gir skygge på førerposison/bak i cockpit når vi seiler. Og noen ganger det samme taket og kanskje en halv sidevegg for å slippe å stå i regn, men samtidig slippe å seile med fullt cockpittelt. 

 

Her ligger på vi på svai med hele taket, men har rullet opp halve sideveggen og bakvegg: 5a78812db9e97_Telt4.JPG.932b3e6cb2c35099a3a1d43c80ef6d59.JPG

 

Her har vi rullet opp både sidevegger og bakvegg:

 

5a788164e5af9_Telt3.JPG.cc4600173ce3b8e26f205f7327464b9f.JPG

 

Og den ene løsningen som jeg bruker mest når jeg seiler har jeg ikke bilde av, men da løsner jeg taket fra spryhooden og ruller det opp og legger det på taket mellom de to bakre stengene. Da får vi god skygge over førerposisjon og kan også sitte godt i le om en velger å ha ned litt av sideveggen bak, eller evt hele eller deler av bakveggen. 

 

Hele greia pakkes rundt stengene som slås i sammen og vippes bak opp mot akterstag og solceller. 

 

Så det er et høyt cockpittelt med todelte sidevegger og tredelt bakvegg. Kanskje ikke utrolig pent men gjorde jobben når båten var i Middelhavet og gjør jobben her når været er surt. 

 

Telt 2.JPG

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er veldig interessant den løsningen der Pinkvin. Jeg har skissert den samme for kallesjemakeren - men så har jeg blitt i tvil om den er OK for oss ettersom vår cockpit er ganske smal - og ved en slik løsningen som du har blir det ikke noe særlig mer rom enn det vi allerende har på teltet vårt i dag - kanskje bare 10 cm høyere under taket. Derfor bimini som kan være bredere - og heller bruke cockpit teltet i kalde farvann. 

 

Vi har også fordelen av at vi har styrepossisjon under dekk med god utsikt. Så er været kaldt og vi er i åpent farvann setter vi oss bare ned på navigasjonplassen der båten kan styres fra (vinduet her har til og med vindusvisker)

 

Men ingenting er avgjort ennå - så jeg er fortsatt åpen for de gode tanker som dere har :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Dieselkapasitet har vært et tema her. Målet er 1000nm rekkevidde i økonomifart for oss. Fordi det er 1000nm mellom fyllingspunktene i Patagonia ?

 

 Jeg har målt meg frem til at jeg har plass til en ca 220liters ekstra tank i et ellers lite brukt rom i båten. 

 

En annen viktig observasjon er faktisk forbruk i forhold til teoretisk/oppgitt av motorprodusent. 

 

Vi har hatt lange strekk for motor (og seil) hittil i sommer. Ca 900nm siste 2 ukene. Har logget motortimer, turtalll og teoretisk forbruk og målt dette mot faktisk forbruk. Etter fire fyllinger (og ca 80 motortimer) er erfaringen at faktisk forbruk ligger på ca 85% av teoretisk. Er det andre som har tilsvarende erfaringer?

 

Gitt at dette stemmer for oss betyr det at vi kan få en rekkevidde med 580 liter dieseltanker på over 1000nm.  Vi kommer til å ha 100liter i 20 liters kanner i reserve. På økonomifart 1800rpm får vi 5-5,5 knop. Forbruk på ca 2,5 liter i timen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Så lenge du er i krattet rundt Mag stredet har du alltids muligheten til høre om du kan få kjøpt noe diesel

av forbipasserende trafikk, en god del vil nok være villig til å stoppe og fylle deg opp (gratis).

 

Din båt full er jo en fjert i forhold til hva som er om bord i store fartøy som farter frem og tilbake i stredet

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 1 time siden:

Ja, det hadde vært fint.

Kan ikke basere egen sikkerhet på andre tenker jeg ?

 

nei, det kan du ikke

men muligheten er der

 

tenk deg en japansk boxer (ikke av de aller største) på vei hjem - tror de rett og slett hadde syntes det vært kult

å lempe over noen få hundre liter diesel

- med sushi på kjøpet

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 11 timer siden:

Dieselkapasitet har vært et tema her. Målet er 1000nm rekkevidde i økonomifart for oss. Fordi det er 1000nm mellom fyllingspunktene i Patagonia ?

 

 Jeg har målt meg frem til at jeg har plass til en ca 220liters ekstra tank i et ellers lite brukt rom i båten. 

 

En annen viktig observasjon er faktisk forbruk i forhold til teoretisk/oppgitt av motorprodusent. 

 

Vi har hatt lange strekk for motor (og seil) hittil i sommer. Ca 900nm siste 2 ukene. Har logget motortimer, turtalll og teoretisk forbruk og målt dette mot faktisk forbruk. Etter fire fyllinger (og ca 80 motortimer) er erfaringen at faktisk forbruk ligger på ca 85% av teoretisk. Er det andre som har tilsvarende erfaringer?

 

Gitt at dette stemmer for oss betyr det at vi kan få en rekkevidde med 580 liter dieseltanker på over 1000nm.  Vi kommer til å ha 100liter i 20 liters kanner i reserve. På økonomifart 1800rpm får vi 5-5,5 knop. Forbruk på ca 2,5 liter i timen. 

Dumper denne, i tilfelle den forsvant ?

 

kanskje @Hulda eller @Euklid har noen erfaringer?

Link to post
Share on other sites

 

Patagonia er litt lite presist, stort område det.

 

Du sier 1000 nm mellom fylling, er langt det.

 

Ikke sikker, men vil anta at i Mag stredet er det noen muligheter, kommer man østfra vil det vel være diesel å få

der skipene tar los (og trolig litt før der man kan svinge nedover i Argentina)

og så har man Punta Arenas

og så bør det vel være diesel lenger vest der store fartøy kvitter losen

 

men så er det jo alle fjordarmene - dårlig med fylling der vil jeg tro

 

du snakker om knop,

da tenker du vel fjordarmer?

i Mag stredet er det en helt vanvittig tidevannstrøm

 

er du uheldig kan du sette verdensrekord i bakoverfart med en Vindø

 

V8 rules.

 

Link to post
Share on other sites

Ser du vurderer å montere en ekstra fast tank, men det er jo noen fordeler med å heller øke kapasiteten med enda flere løse kanner. Det er selvsagt noe søl å skulle etterfylle, men plasseringsmessig vil du trolig få utnyttet kapasiteten bedre. Om dieselen befinner seg på et sted det ikke er direkte fyllemulighet kan dieselen også bæres ombord. Alle kannene kan videre tas bort når man ikke lengre er på langtur. 

 

Jeg kan ikke hjelpe deg mhp forbruk, har ikke fulgt med godt nok på eget forbruk. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

@Framtia  det er en veldig god tanke som jeg i min enfoldighet ikke har tenkt selv. Takk ?

 

plassen er jo den samme, og trolig blir det både rensligere og enklere å ha løse kanner som kan stemples/stroppes fast. . Fordi de enklere kan renses, og uansett må vi trolig fylle på kanner før vi har på båten ?

 

ikke minst er det ca 20.000kr billigere med kanner enn fast tank ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...