alfb Svart 7.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 (redigert) Men jeg er kanskje heldig... I forhold til meg har du definitivt vært heldig ;-) MEN, som spurt lenger oppe, noen som vet o jeg kan bruke eksos skroggjennomføringen fra Wallas'n (3000dx) til den nye eber'n (d4)??? Redigert 7.Desember.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Quantum Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Så fremt diameteren på eksosgjennomføringen passer til eksoslangen skulle ikke det være noe problem. Kjøpte selv en d4 i sommer, med monteringskit fra Maritim, og der fulgte gjennomføringen med kittet. Dette var et kit uten varmluftslanger og dyser. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500 Vårt prosjekt: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046 Hjemmeside: www.GudrunogTrond.com Link to post
SeaRaymond Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Kan bare si det samme som Quantum, rart at du ikke fikk med skroggjennomføringen, ville ettrlyst denne, har du kjøpt monteringsett, med eksoslange og det "hele" liksom er det en selvfølge at gjennomføring bør følge med, ellers kan de ikke kalle det for ett "monteringsett" spør du meg. Enten har det fjernet den fra innholde i "monteringssettpakken" (forandret innhold fra tidligere), eller så mangler den rett og slett!! Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 7.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 (redigert) Har nå vært i båten å demontert og sjekket opp litt. Skrog gjennomføringen fra Wallas'n var 28mm og det skulle Eber sin også vært. Den jeg har fått med er 24mm og jeg tror jeg har fått med monteringsett for bil som dette http://maritim.no/info/Airtronic_D2-D4.pdf (skisse side 9) De jeg har kjøpt utstyret fra selger rekvesita til både båt og bil (mest bil). Jeg kjøpte det der siden jeg har rabattavtale der gjennom firma mitt. Eksosrøret er kun en tynn flexirør med en liten lydpotte som på en bil, bare mye mindre. Ved nærmere ettersyn i eskene i kveld mangler nevnte skrog gj.føring, isolert eksosslange, isolert forbrenningsslange, stigerør, festebrakett, dieselfilter. Dette var det jeg fant ut i farten så da blir det vel en telefon i morgen Redigert 7.Desember.2010 av alfb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Det er dessverre helt vanlig å selge med bilpotter til disse varmerne. Billig ! Har sett det utallige ganger også her på forumet at folk har fått bilpotter til varmerne. Men har folk ikke større krav til kvalitet, så de om det... Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 7.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Det kan vel heller ikke være lovlig/godkjent å montere det rallamikket til eksos i båt?? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Høres ut som du har fått feil montertingssett! til Luftvarmer i båt fra Eber følger det med en fleksibel, isolert eksosslange, ca. 1,5 meter lang, med innebygget støydemper og eksosgjennomføring. Hvis jeg ikke husker feil er diameteren 28 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Utløpet på Eber D4 er 24mm. Wallas-gjennomføringen er dobbel med 28mm på det innerste røret, og 45mm på det ytterste. Burde ikke være noe problem å lage en overgang 28/24mm, og det blir opp til deg å tette det ytterste med f.eks. varmebestandig silikon, eller benytte den ekstra slangen som ventilasjon. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Wallas: Så du innlegget mitt tidligere? Har det skjedd noe produktvikling hos wallas de siste årene, eller er f.eks. wallas 2400 fortsatt den samme varmer som ble produsert på 90-tallet? Det er jo bemerkelseverdig at den fortsatt ser lik ut utvendig, og ikke engang klistremerkene på siden har endret seg siden jeg solgte min gamle varmer?? Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 (redigert) Ikke så mye endringer på 1800/2400 siden de kom på markedet. Oppgraderinger underveis som jeg vet om siden de første (1800 kom i desember 1983, og 2400 i desember 1982): Bedre viftemotorer, bedre og mer stillegående pumpe. Mer stabilt kretskort. Ellers så er konstruksjonen og virkemåten den samme. Så de har ikke bare skiftet merkelapper Redigert 8.Desember.2010 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Falcon23 Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Hei alle som lurer på varmere i båten, Gulliksen i Ålesud selger billige Webasto. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=16405560 Sitér dette innlegget Link to post
alfb Svart 8.Desember.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Som flere av dere antydet hadde jeg fått feil monteringsett og det var også endel mangler i varmesettet. Har sendt tilbake hele dritten og kjøper det en annen plass hvor folk vet hva de snakker om! Når de hadde puttet på alt jeg måtte ha, kom det på flere tusen mer enn på hvilken som helst båtbutikk!! Så da blir det å bestille på nytt... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Kjedelig ! men det ordner seg da Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kaftein ØL Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Ikke så mye endringer på 1800/2400 siden de kom på markedet.Vel.. Det var da i hvertfall noen oppdateringer, men kan ikke si at det er mye å skryte av når konkurentene driver med konstant produktutvikling og slipper nye forbedrede modeller nesten hvert eneste år . Jeg tror nok wallas heller bør satse videre på hyttemarkedet da båtvarmerne deres er forholdsvis utdatert for mange år siden. Det er vel også mye av grunnen til at de har tapt så store markedsandeler de siste årene også. Jeg vet ikke om det stemmer, men hørte nylig et rykte om at folka som utviklet de første wallas-varmerne var så lei av at det ble satset så lite på produktutvikling at de istedet trakk seg ut og startet et konkurerende merke, kalt safire http://www.farco.no/hXGXBnwJfI3W.24.idium Jeg vet ikke om dette stemmer, men begge er i hvertfall finskproduserte og har endel likheter Jeg ønsker trådstarter lykke til med montering av ny, moderne varmer! Sitér dette innlegget Link to post
chrijo Svart 10.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2010 Hei alle her ute. Hvordan er det mulig å legge ut så mye vrangforestillinger om noe man tydligvis ikke har peiling på ! Min statestikk (og jeg driver med reparasjon og service av wallas daglig)er at 7 av 10 apparater lider av manglende ettersyn, dårlig drivstoff eller et utgått el.anlegg med lav spenning grunnet tap i gamle koblinger og sikringer. Dette er feilkilder som går igjen uansett type varmer som går på parafin/diesel. Pr i dag har Sunwind AS i Oslo overtatt import og agentur av wallas etter wallas Norge. De har på sine nettsider en landsdekkende oversikt over sine autoriserte servicepartnere, så hvorfor ikke spørre en fagmann om hjelp i stedet for å drive med all denne synsingen? At Wallas ikke har utviklet seg er en drøy påstand, de har kommet med flere dieselvarmere som 30 og 40D, og nå kommer 2400 også i ny utgave. Videre er de definitivt størst på dieseldrevne kokeapparater med keramisk koketopp som er damenes drøm i stedet for en gassflamme. Hilsen www.wallas-service.no Terje Johansen NB Jeg har ikke noe med Rune Akerø som kaller seg wallas service her på forumet å gjøre. Han driver i Ålesund Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 NB Jeg har ikke noe med Rune Akerø som kaller seg wallas service her på forumet å gjøre. Han driver i Ålesund Og han er sannsynligvis den eneste i hele Norge som kan noe om temaet! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
FM 8-12 Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 KJøper en gammel wallassom står på hat listen jeg Sitér dette innlegget Link to post
knuthp Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 Kjøp noe bedre heller, i stedet for å lage en sinnsyk lang historie innpå her kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 (redigert) Da kunne det være interessant å få vite litt mer om hva produktutviklingen har bestått i, Terje, fremfor å bare avvise det som en drøy påstand.Lenger opp i tråden har vi fått høre om litt bedre vifte, litt bedre pumpe og mer stabilt kretskort. Hva med sotingsproblemet, hva er gjort av gode grep der? Så rart at så mange her priser andre merker. Er de mer robuste, eller får de det vedlikeholdet de skal ha fordi folk sender dem til service av og til når de har spandert flere tusen kroner på et nytt apparat? Ville det vært tilsvarende om de hadde kjøpt nye Wallas-apparater, tro? Har dere (nesten) like mange brennere av andre merker til service, slik at dere har et reelt sammenlikningsgrunnlag? Redigert 11.Desember.2010 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 Hei alle her ute. Hvordan er det mulig å legge ut så mye vrangforestillinger om noe man tydligvis ikke har peiling på ! Min statestikk (og jeg driver med reparasjon og service av wallas daglig)er at 7 av 10 apparater lider av manglende ettersyn, dårlig drivstoff eller et utgått el.anlegg med lav spenning grunnet tap i gamle koblinger og sikringer. Dette er feilkilder som går igjen uansett type varmer som går på parafin/diesel. Hilsen www.wallas-service.no Terje Johansen Mulig at du har statistikk på det. Her er min statistikk over de forskjellige varmere jeg har hatt siden 1997 Varmer no. 1 Webasto årsmodell ca. 1987 Perioden 1997-2000. Startet hver eneste gang o service 0 vedlikehold. Hvorfor det? Startet og gikk som den skulle. Varmer no2 Wallas 1800 Årsmodell ca 1997 Perioden 2000 - 2003. Noen ganger startet den ,noen ganger ikke. Som regel ikke. Sent på service, overhalt for noen 1000 lapper (husker ærlig talt ikke hva de byttet). Uanset ble ikke noe bedre. Kunne ikke stole på at varmeren startet, så jeg hadde alltid med den gamle heat pal'en vi hadde, som back up. Varmer no3 Eber ca. 1990 mod. Perioden 2003 - 2007 Trykk på start og den startet, 0 problem 0 service. Varmer no4 Webasto Airtop 3500 2007 mod. Periode 2007- Etter ett par innkjøringsproblemer grunnet feil av meg ved montering. Har varmer startet uten noen som helst problem. tusler å går daglig. Wallasen ble kjørt på Blåtind lampeolje etter anbefaling fra Wallas. De andre varmerene var selvfølgelig Diesel varmere. Mener at det elektriske opplegget i båten som Wallasen var montert i, var betraktelig bedre enn tilfelle i båt 1 og 3 Konklusjon: Etter min erfaring med varmere, vil jeg aldri anbefale en Wallas varmer Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Farco Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 Det er sent på natten, så jeg er litt tvilende til hvor lurt det er å poste nå, men jeg har nå noe på hjertet: Før man kjøper noen ting som helst, bør man tenke over hva man er ute etter. I min verden er mirakelenes tid forbi! Er man ute etter en varmer som: -bruker lite strøm -støyer lite -bruker lite diesel -blåser som et hælvete -går på alt fra fyringsolje til lampeparafin -og varer i 100 000 timer, er man enten litt ute å kjøre, eller kanskje ikke? Eller hva mener du Kaftein øl? (Her bør det skytes inn at Safire er mye flinkere til å produsere varmere enn web-sider) Å blåse som et hælvete er nok en forutsetning for å bringe 3 kW fremover i en 15 meter lang båt i et 55 mm rør. Dette er fullt mulig, men ikke hvis man ønsker å spare strøm. Mulig at jeg setter ting litt på spissen, men det hersker vel liten tvil om at mange reklamasjoner bunner i feil montering og bruk. I så måte, tror jeg Wallas kanskje har fått et ufortjent dårlig rykte. Jeg tillater meg derfor å bekrefte ryktene Kaftein øl lanserte tidligere i denne tråden om at Safire er en sterkt forbedret utgave av Wallas. Eller for å si det på en annen måte: Nærmest alle ulempene man opplevde med Wallas er eliminert i Safire. Dette kan nok leses/tolkes som tekstreklame, men er også ment som informasjon. Dette fordi det kan bevises! En direkte sammenligning med tang-amperemeter, kalorimåler, og annet avansert måleutstyr, ser jeg frem til med glede! (Forutsatt at det blir utført av folk som har peiling, og ikke båtbladjournalister) Dessuten er den konstruert med tanke på kontinuerlig drift. Ikke dermed sagt at en Safire ikke kan feile. Selv en Rolls Royce kan punktere. (Tror jeg.) Er installasjonen dårlig, blir resultatet dårlig. På forespørsel formidler vi gjerne kontakt med Safire-brukere. Jeg forstår de som er skeptiske til denne slags referanser, da dette selvfølgelig kan være mennesker vi har pumpet full av penger for å uttale seg fordelaktig om Safire, selv om de egentlig syns produktet er noe dritt. Det har vi faktisk ikke råd til. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
SveinHa Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 At Wallas ikke har utviklet seg er en drøy påstand, de har kommet med flere dieselvarmere som 30 og 40D, og nå kommer 2400 også i ny utgave.Alle ser like ut og alle har samme brenner.... Og slik har det vært i noen tiår... Hmmm...Videre er de definitivt størst på dieseldrevne kokeapparater med keramisk koketoppOg hvem andre lager dieseidrevne kokere med keramisk topp for lystbåt? Ingen? Skal ikke påstå at jeg kjenner denne bransjen så godt men tror nok mine kommentarer ikke kan være så veldig feil... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Wallas Service Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 Alle ser like ut og alle har samme brenner.... Og slik har det vært i noen tiår... Hmmm... Wallas parafinbrennere og dieselbrennere er noe forskjellig ja. Og når jeg tenker etter så er det ikke rare forskjellen på Webasto, Eberspãcher, Mikuni (er det flere?), med sin rør-form - som også har sett slik ut i år-tier, bortsett fra nye deksler og forbedret elektronikk som ikke tapper batteribanken din i løpet av ei natt. Har ikke Wallas'en kommet, så hadde du nok slitt med skyhøyt strømforbruk kanskje den dag i dag. Det var spesielt det (strømforbruket) som var Wallas'ens største fordel da de kom, og så er de laget av materialer som ikke blir angrepet av rust. Rør-rustklumper har jeg sett en del av Og hvem andre lager dieseidrevne kokere med keramisk topp for lystbåt? Ingen? Let, så skal du finne. Og det finnes en - som riktignok ikke er "godkjent for båt" - men som selges til campingfolket. Og den er etter all sannsynlighet "stjålet" fra Wallas, i det minste så ser den slik ut. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
chrijo Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 Mulig at du har statistikk på det.Her er min statistikk over de forskjellige varmere jeg har hatt siden 1997Varmer no. 1Webasto årsmodell ca. 1987Perioden 1997-2000. Startet hver eneste gang o service 0 vedlikehold. Hvorfor det? Startet og gikk som den skulle.Varmer no2 Wallas 1800 Årsmodell ca 1997 Perioden 2000 - 2003. Noen ganger startet den ,noen ganger ikke. Som regel ikke. Sent på service, overhalt for noen 1000 lapper (husker ærlig talt ikke hva de byttet). Uanset ble ikke noe bedre. Kunne ikke stole på at varmeren startet, så jeg hadde alltid med den gamle heat pal'en vi hadde, som back up.Varmer no3Eber ca. 1990 mod.Perioden 2003 - 2007Trykk på start og den startet, 0 problem 0 service.Varmer no4Webasto Airtop 3500 2007 mod.Periode 2007-Etter ett par innkjøringsproblemer grunnet feil av meg ved montering. Har varmer startet uten noen som helst problem. tusler å går daglig.Wallasen ble kjørt på Blåtind lampeolje etter anbefaling fra Wallas.De andre varmerene var selvfølgelig Diesel varmere.Mener at det elektriske opplegget i båten som Wallasen var montert i, var betraktelig bedre enn tilfelle i båt 1 og 3Konklusjon: Etter min erfaring med varmere, vil jeg aldri anbefale en Wallas varmer Jeg har ikke interesse av å ta en diskusjon her, men siden du nevner statestikk tillater jeg meg å undres over at du selv lister opp at du har hatt 4 varmere på 13 år, byttet ca hvert tredje år til et annet merke, alle har vært gamle/brukt før du monterte dem med unntak av den siste. Din liste viser at uansett eber, webasto eller wallas har du byttet etter kort tid. En varmer er ment å var minst 10-15 år under forutsetning av at de blir montert og brukt iht veiledning. Jeg undres hvordan du kan lage en konklusjon på at wallas er dårlig, og ikke webastoen og eberen, for de har vel stått montert samme sted og hatt like forhold. Mulig jeg misforstår deg, men jeg tolker ditt innlegg til at det her er laget en konklusjon på at et produkt er dårlig ut fra en statestikk som viser hva ? og dette er min grunn for å ikke kommentere dette emne videre. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2010 Byttet båten den var montert i kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.