Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!

bjoris

Recommended Posts

sunnmøre skrev for 7 timer siden:

k1mbo  - kvar er de på tur på det øverste bilde? Ser ut til å vere ein fin plass.

Kan bekrefte at vi lå med Oksebåsen? Helt nydelig plass. Om det er fullt ved kaien, er det flere fortøyningspåler langs fjellsiden på andre siden ( viser ikke på bildet)

og ja, det vil nok være for grunt å ligge longside slik som vi gjorde, for seilebåter. 

Redigert av k1mbo (see edit history)
  • 3 uker senere...

Får vise litt vinterbruk jeg og da, siste dager har jo vært som en drøm

20190227_100852.jpg.1f4927255c6f0408b2a01958a23eea72.jpg

Regner med de fleste ser hvor dette er

På Sørlandet får vi levert sola med lasteskip

20190227_073103.jpg.575775dd35c251ae1e96f3da6b828a45.jpg

Fantastisk å være sånn helt ute i havgapet

20190227_174103.jpg.5850dc138abbfc40f08ba6a84d67edbc.jpg

Solnedgang er aldri vakrere enn på havet om vinteren

20190226_173135.jpg.a504b3f1fcc2067cef9f0b2a7baa5c3a.jpg

20190226_173546.jpg.0fd41dcf2746fb8b6e340aeb05b3a054.jpg

Så etter noen dager i havgapet er det deilig å trekke inn i elva

20190228_141948.jpg.6bcd5ab395789398e8d5fd64187c3e78.jpg

Fine solnedganger der og

20190228_170806.jpg.6b1cf177f98398aad74490c00c82aed5.jpg

Dette er litt av min uke de siste dagene i februar 

Endelig ble det Bobåt

Pequod skrev for 5 timer siden:

Har vært vinterferie i utlandet 11 dager, hvordan er isforholdene i Oslofjorden nå?

Tenker spesielt på strekningen utover fra Nesodden, mot Oscarsborg og ut fra Drøbakssundet? Son, Horten?

Du finner ikke mer is mellom Tangen og Son enn det du tar med hjemmefra for å ha i ankerdrammen. Hulda har ikke fått lekt isbryter i år i det hele tatt.

SY Bolette skrev 3 minutter siden:

Skikkelig misunnelig på dere. 

Et spørsmål når båten ligger ute hele året, må dere løfte den opp hvert år for vask under?

Er ein fordel det ja, men at den ligg ute heile vinteren utgjør ikkje så mykje fra eller til på groinga. Det er om sommeren det gror, om vinteren er det lite.

SY Bolette skrev 57 minutter siden:

Skikkelig misunnelig på dere. 

Et spørsmål når båten ligger ute hele året, må dere løfte den opp hvert år for vask under?

Det hender jeg gjør det annet hvert, Zinken holder i 2 år.

Hvis jeg ikke har planlkagt å seile langt i ferien, og fjorårets bunnstoff holder groen under kontroll, så lar jeg det være.

Farten er nede i 5,6 fra 6,2 nå (var oppe for snart ett år siden, og var raus med selvpolerende bunnstoff), så tror faktisk jeg dropper å løfte i år (skal bare rusle litt på måfå langs kysten i Rogaland/Hordaland i ferien i år har jeg tenkt).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Bruker å ta den opp på vårparten, men gjorde det ikke i fjor da jeg benyttet tilbudet om gratis børstevask på Vollen. Skulle egentlig gjort det to ganger, men det ble med bare en gang.

Denne miljøvasken tar jo ikke ror og propell og jeg mener at båten har vært litt tung på labben de siste månedene i fjor høst, så den skal tas opp og spyles i år.

Regner med at det sannsynligvis blir bunnstoff som vanlig i år, men får se hvordan det ser ut når båten løftes opp. Må uansett bytte sink.

Redigert av Pequod (see edit history)
Guest Avmønstret#

Pussige greier, var nede i båten i minus 15 for noen uker siden, ingen is på sjøen. Så gikk det litt tid og isen la seg langt utover fjorden. Så kom mildværet på ordentlig og jeg tenkte jeg kunne flytte båten til sommerplassen, men da lå det jaggu nyfrosset is utover. Tipper sjøen er så kaldt fortsatt at den fryser lett om natta. Men fikk fyrt motor og laget råk, ryddet og vasket vinduene i cockpitteltet, så skuta er klar :-) 

---

Planen er egentlig å ta den opp nå på våren. Men etter gjennomført våtdrakskrubbing i høst så er jeg jaggu ikke sikker. Kan tenkes at jeg klarer meg med et par runder under i stedet? 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg traff på en i Skjebergkilen som sa at han ikke hadde hatt båten oppe på 5 år  var derfor jeg lurte, men forstår at dere tar den opp ihvertfall annethvert år.

Ja ja går sikkert 2 mnd. til før jeg får ut S/Y Bollete, håper dere får en fin vår.:sailing:

Så går det mot vår. Skipperen holder som det seg "Hør og Bør" tradisjonen i hevd enn så lenge, nemlig en fast overnatting i båten en gang i uka året gjennom. Har greid det det med motorbåten Ronja de 3 siste årene. Det blir vel litt over 150 overnattinger det i tillegg til de gangene jeg har vært på tur med motorbåten. Her et bilde av motorbåten i solskinnet idag.

IMG_20190301_091553.jpg

Redigert av Dykker (see edit history)

Guest Avmønstret#
SY Bolette skrev for 2 timer siden:

Jeg traff på en i Skjebergkilen som sa at han ikke hadde hatt båten oppe på 5 år  var derfor jeg lurte, men forstår at dere tar den opp ihvertfall annethvert år.

Pleier å la den ligge oppe hver andre vinter, men ikke nødvendigvis heller. Satt den ut etter opplag på land i påska 2017, så nå bør jeg nok opp en tur før vannet blir varmt og groa setter inn ;-) 

• 1 år senere...

Båter er til for å brukes, året rundt. Jeg måtte demontere startmotoren i dag, den ville ikke slå inn. Men i morgen skal den på plass igjen, så jeg kommer meg på jobb mandag morgen.  Det gjelder å holde ting i orden når man er avhengig av egen båt!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ute og øver med sjøspeiderne hver onsdagskveld på nattseilas.

Her har vi liten kuling rett i baugen og rever fullt for å seile ut av båtplassen.

Bakker fokka og går baklengs ut samtidig som baugen presses ut mot styrbord før vi får framdrift.

Motoren går i fri i tilfelle vi bommer.

20201118_154441.jpg

Mons

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...