Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!


bjoris

Recommended Posts

Kult! En må jo tilpasse seg føret :giggle:

mons skrev On 19.1.2021 at 16.18:

Usikker på om dette kvalifiserer til båt, og hvordan det er med båtførerprøve og fartsgrenser.

Riggen er fra en RS Feva og jeg skulle gjerne hatt litt vind før isen smelter.

12-14 cm stålid under sørpa.

Fartsrekorden med seil og skøyter er fra 1938 og er 230 km/t.

20210119_160349.jpg

Ble det noe fart på farkosten?

Har seil Blokart https://blokart.com/ i Karibien, var knallgøy. Men dette ser jo enda gøyere ut!

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev On 17.1.2021 at 20.19:

Ikke sikker på det nei. Lite med spleisa løkker i min havn ja. Det surres og knytes....men disse skip ligger allikevel i ro i den mørke årstid. Løkke over kryssholt,enkelt og greit. 

 

Her spleise løkker hjemme, problemene dukker opp på butikken, på brygga til venner, på jobb, på kunder sine brygger 

Link to post
Share on other sites

Tirsdag lå det en ishinne oppå vannet som stoppet all framdrift da det var nesten vindstille.

I går hadde jeg ikke tid før kl 2130. Mindre ishinne, men så lite vind at det var vanskelig å bestemme retningen. Isen var imidlertid glatt, så når det kom noen vindpust hadde jeg 20-30 km/t på et øyeblikk. Med en gang man får fart på kryss øker den relative vinden, og med en slik farkost kan man seile 2-3 ganger vindhastigheten.

Måtte ta kveld litt etter midnatt da det var en arbeidsdag på vei.

 

I dag ble det nok vind og det er fortsatt 10 cm god stålis, men den er begynt å sprekke i flak. Da er det fort å trå på et hjørne og knekke det, så jeg gjør vendereis.

 

Satser på litt kulde til helgen!

 

For ordens skyld, jeg sier ifra til politiet i tilfelle noen reagerer på lys utpå isen sent på kvelden.

Har sjekket istykkelse ca 40 steder og bruker tørrdrakta og flytevest samt ispigger. Klarer meg fint 6-7 timer hvis jeg går igjennom.

Mons

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma, det så koselig ut! Selv ligger jeg fanget i isen i Nordåsvannet. Var ombord en tur i dag, flyttet meningsløst rundt på ting og gledet meg til isen går. Satte på varmen i motorrommet igjen, ser at det meldes flere blå på nattestid. Tenker å overnatte i Oksabåsen til neste helg. Er det noen som vet om det er strøm der?

 

Mvh O

Link to post
Share on other sites

larole skrev for 14 timer siden:

S/Y Emma, det så koselig ut! Selv ligger jeg fanget i isen i Nordåsvannet. Var ombord en tur i dag, flyttet meningsløst rundt på ting og gledet meg til isen går. Satte på varmen i motorrommet igjen, ser at det meldes flere blå på nattestid. Tenker å overnatte i Oksabåsen til neste helg. Er det noen som vet om det er strøm der?

 

Mvh O

Det er ikke strøm eller vann i Oksebåsen. Men fortsatt en nydelig plass😊

Link to post
Share on other sites

I dag morges ville ikke båten starte i kulden. Så da ble det full fart sjøsetting av gummijolle og ro over sundet. Heldigvis var det vindstille, ellers kunne jeg ha havnet hvor som helst. Koselig med båt på vinteren:giggle:.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 1 time siden:

Ja i dag var det flott her å mitt i Vestfjorden. Vindstille sol og -6°C fikk dradd både torsk, lyr, sei og brosme ca 50kg på en kort tur. 

Det hørtes fantastisk ut Bård 👍

Men siden vi ikke får se noe bildedokumentasjon, så må vi dessverre putte dette i kategorien for fiskeskrøner :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...