Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!

bjoris

Recommended Posts

Peter- skrev 33 minutter siden:

Wow I er friske!

Ødelægger is i havnen ikke bådene?

Nei. Som Chief'en over.

Dog vil jeg hevde at is heller ikke ødelegger trebåter. Klinkerbygde båter bør helst ligge i vann som ikke beveger seg, det sliter på bordgangene. Kravellbygde båter greier seg fint, så lenge de ligger i ro. Trebåter som skal kjøre i is må ha ishud, eks. kobberplater. I nordområdene har det blitt brukt trebåter i noen tusen år.

Peter- skrev 1 minutt siden:

Jeg var helt overbevist om at is i havnen var no-go

Hvad med sejlbåde - de har jo en mast der skal skabe en hel del moment når det blæser - ødelægger det ikke propel og ror?

Nå må du gi deg med alle disse konspirasjonsteoriene :-) Hulda har ligget i en halvmeter is. No problem. Likeså forrige plast skjærgårdskrysser, no problem. Det som er fint, når det blir 30 cm is, er at man bare kan slakke ned fortøyningene, båten ligger i spesialtilpasset krybbe. Helt til isen tiner, da rugger det litt på seg. Har hatt det slik hver eneste vinter i 50 år. Ikke annen skade enn at rur og bunnstoff i vannlinjen forsvinner i isen.

On 1/11/2021 at 12:49 AM, Eika said:

Hemmeligheten er ned på brygga og opp igjen til båten, 2 kryss over pullerten så en løkke for å låse.

I hjemmehavna er min "hemmelighet" faste tamper alle steder med spleiset løkke, bare å løfte av kryssholtet og henge dem på utriggerne.
I tillegg går det mye raskere å fortøye, og båten ligger likt hver gang, og med korrekt avstand alle veier.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 1 time siden:

I hjemmehavna er min "hemmelighet" faste tamper alle steder med spleiset løkke, bare å løfte av kryssholtet og henge dem på utriggerne.
I tillegg går det mye raskere å fortøye, og båten ligger likt hver gang, og med korrekt avstand alle veier.

Slik fortøyer vel alle i hjemmehavnen...tenker det var i gjestehavn han refererte til...:wink:

k1mbo skrev On 18.1.2021 at 10.19:

Nydelig uthavnshelg på Vestlandet. Hele 7 båter fant veien til Navøyvågen denne helgen ?

CE881AFB-9876-46F9-8554-4A923E42E235.jpeg

DDB5B2A1-82DD-400F-B891-1C243F08A88E.jpeg

ser jo helt sindsygt bra ud!!!

Bidevind skrev On 18.1.2021 at 17.08:

Sunket.jpg.b9de6de6828b9ea15e602ddc6b80d180.jpg

Det var varme på i båten men lufteventilene til motorrummet var åpne.

10 grader kaldt i Fr.stad 

Hvorfor sank denne båd - jeg forstår det ikke..!? Kom der vand ind af luftventilerne? Eller sprang slangerne til søvandet pga frost?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...