Jump to content

Vi som bruker båten om vinteren!


bjoris

Recommended Posts

Komodo skrev for 10 timer siden:

eller øse over ei bøtte vann...

Jeg har 100 meter tau som er i sving for å heise seilene. Gjennom blokker og greier. Måtte bruke verktøy for å brekke et skjøte løs fra dekket. Vann gjør dekkene til skøytebaner. Akkurat i går fikk Hulda hvile.

Link to post
Peter- skrev 11 minutter siden:

 

Wow I er friske!

 

Ødelægger is i havnen ikke bådene?

 

Jo om du har en trebåt. For en plastbåt spiller ikke isen noen rolle for skroget. Hekkaggragater, baugpropeller, flaps og øvrige utstikkende deler kan naturligvis ta skade om man er uheldig.

Link to post
Peter- skrev 33 minutter siden:

 

Wow I er friske!

 

Ødelægger is i havnen ikke bådene?

Nei. Som Chief'en over.

Dog vil jeg hevde at is heller ikke ødelegger trebåter. Klinkerbygde båter bør helst ligge i vann som ikke beveger seg, det sliter på bordgangene. Kravellbygde båter greier seg fint, så lenge de ligger i ro. Trebåter som skal kjøre i is må ha ishud, eks. kobberplater. I nordområdene har det blitt brukt trebåter i noen tusen år.

 

Link to post
Peter- skrev 1 minutt siden:

Jeg var helt overbevist om at is i havnen var no-go

 

Hvad med sejlbåde - de har jo en mast der skal skabe en hel del moment når det blæser - ødelægger det ikke propel og ror?

 

Nå må du gi deg med alle disse konspirasjonsteoriene :-) Hulda har ligget i en halvmeter is. No problem. Likeså forrige plast skjærgårdskrysser, no problem. Det som er fint, når det blir 30 cm is, er at man bare kan slakke ned fortøyningene, båten ligger i spesialtilpasset krybbe. Helt til isen tiner, da rugger det litt på seg. Har hatt det slik hver eneste vinter i 50 år. Ikke annen skade enn at rur og bunnstoff i vannlinjen forsvinner i isen.

Link to post
On 1/11/2021 at 12:49 AM, Eika said:

Hemmeligheten er ned på brygga og opp igjen til båten, 2 kryss over pullerten så en løkke for å låse.


I hjemmehavna er min "hemmelighet" faste tamper alle steder med spleiset løkke, bare å løfte av kryssholtet og henge dem på utriggerne.
I tillegg går det mye raskere å fortøye, og båten ligger likt hver gang, og med korrekt avstand alle veier.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Arne Henriksen skrev for 1 time siden:


I hjemmehavna er min "hemmelighet" faste tamper alle steder med spleiset løkke, bare å løfte av kryssholtet og henge dem på utriggerne.
I tillegg går det mye raskere å fortøye, og båten ligger likt hver gang, og med korrekt avstand alle veier.

 

Slik fortøyer vel alle i hjemmehavnen...tenker det var i gjestehavn han refererte til...:wink:

Link to post

Usikker på om dette kvalifiserer til båt, og hvordan det er med båtførerprøve og fartsgrenser.

Riggen er fra en RS Feva og jeg skulle gjerne hatt litt vind før isen smelter.

12-14 cm stålid under sørpa.

Fartsrekorden med seil og skøyter er fra 1938 og er 230 km/t.

20210119_160349.jpg

Mons

Link to post
k1mbo skrev On 18.1.2021 at 10.19:

Nydelig uthavnshelg på Vestlandet. Hele 7 båter fant veien til Navøyvågen denne helgen ?

CE881AFB-9876-46F9-8554-4A923E42E235.jpeg

DDB5B2A1-82DD-400F-B891-1C243F08A88E.jpeg

ser jo helt sindsygt bra ud!!!
 

 

Bidevind skrev On 18.1.2021 at 17.08:

Sunket.jpg.b9de6de6828b9ea15e602ddc6b80d180.jpg

Det var varme på i båten men lufteventilene til motorrummet var åpne.

10 grader kaldt i Fr.stad 

Hvorfor sank denne båd - jeg forstår det ikke..!? Kom der vand ind af luftventilerne? Eller sprang slangerne til søvandet pga frost?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...