Jump to content

elwaro tråden


idars

Recommended Posts

Tenkte å lage en tråd for elwaro båter hvor meninger og bilder kan deles

 

Kjøpte selv en elwaro 30 høsten 2009 og er veldig fornøyd etter den første sommeren

har montert ankervinsj og baugpropell og stor badeplattform på den våren 2010

Har dessverre ingen bilder av båten ennå.

Dette er en båt jeg har hatt veldig lyst på i mange år å endelig fikk jeg det :smiley:

 

Skal til å bygge skapseksjoner under førersetet og pasasjersetet så bilder av dette hadde vært veldig fint om

noen ville lagt ut , ellers så er alt av elwaro bilder morro å se på :smiley:

og erfaringer med båtene

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt Elwaro 815 i 3 sesonger. Tok en temmelig stor renovering av båten gjennom en vinter og byttet dørk ute, lagde nytt pentry og benk under førersete. Byttet ut en sole 72 hk til Vp tamd 30. La nytt el anlegg og masse annet som ble byttet og reparert. Byttet den ut pga ønske om mer fart og flere soveplasser.

Elwaroen gikk fint i 12-12,5 knop. Klarte 14,5 på maks, men da kjøl planet den og var veldig ustabil.

Elwaro 30 er jo en utrolig romslig båt, virker som den er langt bedre utnyttet enn 815, med sittegruppe samt køy og bysse nede. Ankervinsj på en 30 foter er kjekt å ha, sikkert fint med thruster og.

Link to post
Share on other sites

Så hyggelig med en Elwaro tråd.

 

Jeg har selv en Elwaro 755, 1987 modell. Kjøpte denne høsten 2009 og er superfornøyd. Båten er ganske godt utstyrt og da jeg satte inn ankervinsj føltes den komplett. Lufta henne ned til Smøgen sommeren 2010, og hadde flere overnattingsdøgn i båten enn hjemme i hele Juli og August (rundt omkring i Oslofjorden).

 

Det er en 55hk Yanmar installert. Jeg marsjer fint i 9 knop, med toppfart på 14 knop (men da vingler det fælt). Har godt med utstyr om bord (i forhold til størrelsen på båten), blandt annet Wallas og vv tank. Jeg er kjempespent på å se andre bilder av samme modell, så legg gjerne ut hvis noen har.

 

Ellers kan jeg jo nevne at jeg på sikt drømmer litt om en Elwaro 30.

 

Her er bilde av min båt :)

 

elwaro.jpg

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en Elwaro30 som vi bygde om i midtcabinen. Vi følte at vi satt lavt og hadde lite utsyn da vi satt og spiste og koste oss ombord. Da vi ikke har valgt pinnebåt og det å sitte i kjellern valgte vi å bygge om naboer side med en L-sofa og et stort bord. Alt i en oppbygd løsning hvor vi hadde godt utsyn. I tillegg fikk vi stuerom under hele herligheten.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Første gang jeg så en Elwaro lå den under vann...

Den hadde endel last på dekk. Dette medførte at vann gikk feil vei igjennom septikutløpet - dvs inn igjennom skutesiden og opp av toalettskålen under kjøring.

 

Tror opplegget var orginalt, men er ikke sikker.

Kanskje noe å ha i bakhodet?

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Vill bare få fram denne tråden igjen og håper fler vill poste bilder :yesnod:

Jeg poster selv bilder så fort jeg får kledd av båten igjen til våren(som ikke er lenge til :yesnod: )

 

Så til astor , det så veldig bra ut men har bare tenkt å ha et skap under vært sete sånn det står i dag

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk trolig vel hardt til verks og angrer ikke. Jeg fikk masser av plass under langbenken samt god plass mellom dørk og denne opphøyningen. Jeg passet på at jek kom greit til vanntankene på bb side. Trivsel i båt er for oss å sitte å se ut både på natur og mennenes og ikke minst trafikken rundt oss.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mulig Wanja Jørgensen var Kona til Tore Jørgensen, Men husker ikke helt. Noen andre her inne som vet noe mere ?

 

Kan prøve å finne noen som vet litt mere om Elwaro bedriften Vis noen vil.

 

Fant denne = http://www.agderpost.../110220055/1001

 

Og denne http://www.proff.no/proff/search/companyDetails.c?freeText=948+161+885&bc=0&c=Z0I27XH3&org=948161885

 

Holder de på med : Reparasjon og vedlikehold av skip og båter ?

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Elwaro båtbyggeri kjenner jeg godt min gamle far arbeidet der på åttitallet.

Vanya er datteren til tore.

w en i navnet er bare der for det tok seg bedre ut i logoen.

Elwaro kom til etter fetterene Hans olav og Tore jørgensen skilte lag i Hanto H.O. lagde Dacapo etter dette.

Den siste satsingen fra dette båtbyggeriet var Elwaro chaiene 35 som i dag er Norstar 350 konstruert av Ronny Jørgensen.

Lokalene til Elwaro brant ned i 2004 og har ikke kommet seg opp etter dette på båtsiden.

Link to post
Share on other sites

Lærte e noe nytt i dag også!

 

Hans Olav var fetter til Tore ja.. Har alltid stusset på hva Hans hette til etternavn

 

EL ' en Er det Elsie?

 

Gamle Lokalet til Elwaro, Var der rett før grusveien som går til Fjære kirke? Er et svært bygg med noen båtformer liggende utafor, Eller var det Taule?

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en test gjort av båtmagasinet av brukt Elwaro 30 :cheers_wine:

Den fra 1993, men er vel igrunn like aktuell ennå

 

Har vært inne å lest den testen å der var det jo stort sett bare godord å lese :cheers:

Noe negativt vil det vell alltid gå ann å finne om en leter ; men jeg er veldig fornøyd med min båt så langt :yesnod:

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...