Jump to content

elwaro tråden


idars

Recommended Posts

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har sitte å lest litt i dokumentarkivet på bla fjord boats , å kunne godt tenkt meg slike dokument på elwaro og da aller mest på ELWARO 30. Så vist noen hær på bp har noen de vil dele i dokumentarkivet eller sende meg i posten hadde det vært veldig fint :thumbsup::smiley:

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 1 måned senere...

Båten var nok veldig bra også den,var veldig pen å se på i virkeligheten også,men hadde noen skader/lyter som gjerne blir på trebåter. Og med de feilene så var det ikke noe til den prisen synes jeg da :nonod: tror han har solgt den nå? skal jaggu ta en tur ut i båthavna å se om den ligger der enda,bare for moro skyld :smiley:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei alle elwaro eiere post bilder av båtene deres og gjerne prosjektene hvis dere har noen Selv holder jeg på å skal lage ny benkplate med nytt gass kokeapparat og vask i pentry, skal også legge ny dørk i for og akter kabin og nytt skrogtrekk i for og akter kabin

Skal også lakke den røde stripa og det andre røde som er på navnskilt og ht siden stripa har begynt å flasse. legger ut bilder ettervært som ting blir ferdig

 

noen bilder før jeg begynte å rive ut

 

 

dsc00429.jpg

 

 

dsc00428.jpg

 

dsc00273.jpgdsc00432.jpgdsc00433.jpg

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Re: Idars: Har ingen erfaring med 755 men har hørt det skal være samme skroget som hanto 24......<br />Elwaro 755 og 785 har samme undervannsskrog, lettdrevet og halvplanende.<br />Elwaro 24 eller Hanto 24 som den vel heter er helt annerledes undervanns og og er mere et displacementskrog.<br />Begge typene ble laget på Kroken båtbyggeri.

Link to post
Share on other sites

hanto'en er ikke lettdrevne båter. Men er flere som har kappet kjølen får å få bedre fartpotensial i den båten. Er en lokal en her som har 160 hk i en 24 foter. Går fint rundt 16-17 knop. Høyere en del, da begynner den å løfte seg opp på kjølen som gjør båten veeeeeldig ustabil. Mange hanto'er kom faktisk som et ''byggesett''

 

Akkuratt det med at det er samme skrog vet e ikke så mye om, men en av elwaro båtene skal vare någelunde lik hanto 24. Ellers er Skager 660 samme skrog som hanto 22. Veldig populært skrog de hanto'ne. Ellers er Taule båtene veldig like i skroget som hanto'en. Kanskje det har noe sammenheng at de ble bygget like ved hverandre

 

De som vil vite det. Hanto står får Hans og Tore jørgensen, Elwaro står får Elise,Wanja,Ronny Jørgensen ( Bare får gøy ) Elwaro brant ned i 2001? eller noe i den duren og mange av formene forsvant, men er noen igjen. samt en 33 fot travler. snakket med noen som har lånt formen og støpt opp de igjen.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kanskje ike så mye å si om Elwaro båtene annet enn at det var pene og linjelekre skrog.

Den beste og mest kjente av disse er vel Elwaro 30, en romslig og pen snekke med rimelig bra sjøegenskaper.

Elwaro 815 var vel ikke akkurat kjent for gode sjøegenskaper, men ellers en ok familiesnekke for sin tid.

Mener å huske "Sjøsport" hadde en test av 815 som ikke var særlig flatterende.

755 og combiversjonen 785, samme skrog,var mer moderne lettdrevne halvplanere, mere fart og bedre drivstofføkonomi.

Min Elwaro 785 Combi gikk lett i 10-11 knop med en 48 HK Bukh. 55 Yanmar ble også brukt som standard installasjon i disse.

En grei båt og pen båt men noe uregjerlig å styre med sjøen på låringen.

Hadde senere en Master 740 som hadde adskillig bedre sjøegenskaper, men kanskje ikke like linjelekker som Elwaroen.

Hanto 24 var kanskje den som det ble produsert mest av, ei romslig og populær snekke som ofte ble levert med BMW diesler

om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Hanto'n ble levert med ganske mye forskjell maskineri. Men de fleste Hanto'ene kom nok med BMC 36/46 hk. Også noen med BMW, men har ikke bare hørt gode ting om den motoren. ellers, Perkins 4 syl var også en populær motor i de sjektene. Vis e skulle valgt, hadde e valgt perkins'en helt klart.

 

Hanto'en eller Elwaro 755 er veldig gode båter i motgående strøm, men medstrøm er den ikke noe gild å ha med å gjøre. :thumbsdown: Ellers som en vanlig sjekte. ruller noe fryktelig.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hvorfor er det blitt så vanskelig å selge snekker ? nå har jo prisene gått drastisk ned å er vell i nærheten av det de burde koste. Får godt utstyrte og etter min mening pene båter for en forholdsvis billig penge.

Har folk mistet innteressen for snekker eller har bare flere rett å slett råd te å kjøpe dyrere å nyere båter ?

 

Denne har ligge til salgs lenge å har gradvis gått nedover i pris , å er sikkert mulig å få enda billigere hvis selger er hissig på å selge

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40034515

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...