Jump to content

Prosjekt: Sandvik 22 daycruiser


Omegaen

Recommended Posts

Kunne godt tenkt meg å slippe dette drittværet som er nå.. blir ikke mye fremdrift når man praktisk talt må stå ute for å kunne jobbe.. men har no laget meg en mal på hullet til drevet og lekt litt med bryterene og funnet en grei rekkefølge på de..

DSC08747.jpg

DSC08748.jpg

 

 

Hadde det kanskje vært best å bruke de orginale bryterene som fulgte med flapsene, eller e det best å kjøre super switch hele veien for å få det likt?

DSC08749.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

då kan eg endelig gjøre en liten sammenligning av før og etter. etter relativt bra innsats de siste ukene har det skjedd en del i båten. det e første gang eg prøver meg på å pusse opp en båt, og det e første gang eg har brukt glassfiberduk og polyester. resultatet e nok ikke perfekt, men eg synes det ser bra ut og for å være første gang så e eg fornøyd. her kommer et bilde av hvordan motorrommet var når eg kjøpte båten..

 

DSC07307-1.jpg

 

alt har blitt demontert og kastet ut. eg utvidet motorrommet litt fordi eg ikke hadde bestemt med for hvilke motor jeg skulle ha nedi. og det er litt kjekt å kunne nå rundt motoren hvis det skulle være noe. så no i dag ser det ut som dette..

 

DSC08763.jpg

 

eg legger opp til å bruke lokket over motorrommet til "solseng" og har laget klart for en benk i forkant. ryggen på benken kommer slik at eg kan få åpnet motorrommet uten å måtte demontere noe. to bilder til av dagens status.

 

DSC08762.jpg

 

DSC08764.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

må bare legge ut noen stemningsbilder fra Lysefjorden i Os fra en av tidenes fineste og varmeste (20 grader i skyggen) langfredager. Har fått ut hagemøblene på terrassene og oljet de litt og har fått jobbet litt i båten. Oppdateringsbilder fra båten kommer en annen dag.. tenkte å få et litt langt oppsamlingsinnlegg med det som har skjedd i båten siden sist oppdatering..

 

Utsikten fra nederste terrassen mot marsteinen, nordspissen av austevoll og sydspissen av sotra denne fine morgenen..

 

DSC00491.jpg

 

 

DSC00492.jpg

 

 

Hagemøblene kommet ut på øverste terrassen også..

 

 

DSC00493.jpg

 

 

Utsikten fra øverste terrassen litt utpå ettermiddagen i dag. Litt dis uti så ser ikke lenger enn til Krokeide sånn ca..

 

 

DSC00501.jpg

 

 

Og moblene ferdig oljet på nederste terrassen litt utpå ettermiddagen i dag (med litt utsikt i bakgrunnen)

 

 

DSC00502.jpg

 

Blir vel mest sannsynlig en tur på fjorden i with'n seinere i kveld, så kommer nok noen stemningsbilder derifra også.. :sailing:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

då var påsken over og det har skjedd litt i båten.. Begynte med å få på transomplaten til drevet.. det gikk sånn passe greit.. Det henger fast og det er godt med tetningsmasse rundt kanten i tillegg til pakningen..

 

DSC00630.jpg

 

På begge sider ca midt på transomplaten er det en gjennomføring jeg ikke e sikker på hva er til.. på den venstre siden står det på en tut, mens på høyre siden er det bare et hull med gjenger.. Noen som kan si meg hva de e til? e det ene til girvaieren kanskje? (se bilder under?

 

DSC00629.jpg

 

DSC00628.jpg

 

Så har eg fått opp noen vegger inni "lugaren".. bare fått de festet.. Må høvle de for å få de i vater før benkeplaten skal oppå.. Brukte de samme sporene som de gamle veggene stod i, men de var ikke helt på samme plassen på begge sidene, så veggene ble det litt høydeforskjell på.. De gamle veggene var blitt til jord, så de kunne ikke brukes til mal, men det går seg nok til.

 

DSC00625.jpg

 

Har fått gjort en del med styrepossisjonen min også.. Har fått begynt å sparkle litt på den og på diverse gamle skruehull og kabelhull..

 

DSC00616.jpg

 

DSC00617.jpg

 

DSC00621.jpg

 

DSC00622.jpg

 

DSC00623.jpg

 

DSC00624.jpg

 

En liten opprydding måtte til i alt rotet.. snublet i ledninger, tomme bokser og oppbrukt sandpapir..

 

DSC00637.jpg

 

og helt på slutten av dagen i dag fikk eg lagt litt fiberduk på den andre veggen til "lugaren mens andre pålegg av sparkel på styrepossisjonen tørker og venter fint på meg for nedsliping i morgen..

 

DSC00638.jpg

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

da fikke eg meg en fin overraskelse i dag! :flag:

fikk pakke fra US of A.. Motordeler bestilt på kveldingen 20.april norsk tid. Fikk estimat fra fedex om levering 2.mai og tenkte med meg selv at det kommer nok ikke før 5.-6. mai tidligst.. men jaggu kom det 4 dager før den estimerte tiden..

 

så no har det kommet ny bunnpanne med pakning

DSC00685.jpg

 

nye pakninger til toppdekslene og nytt registerdeksel med diverse pakninger

DSC00683.jpg

 

Nye eksosslanger og belger

DSC00686.jpg

 

Ny termostat

DSC00687.jpg

 

og nye gir/gass wire..

DSC00684.jpg

 

Ser fram til en helg med et lite avbrekk fra sparkling og pussing og jobbing med motoren i stedet.. :) :yesnod:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Ja.. ka kan man si.. ting skjedde og motivasjonen forsvant totalt og andre ting dukket opp og prosjektet fikk seg en lang ferie. det ble ikke gjort så veldig mye mer med båten i fjor. Men det har nå kommet ny giv og ny motivasjon. har gjort litt med motoren og de har endt med dette:

 

 

(fikk ikke til å legge det inn med visning her i tråden (innbyggning))

 

må si at en liten bør ble fjernet fra skuldrene mine når den startet etter over 3 år ustartet.. har vært litt nervøs, men det e jo enkle motorer så det skal litt til for at de ikke skal starte.. Har ikke åpnet den og gjort noe innvendig. Har bare byttet impeller på sjøvannspumpen, manifoldere, div slanger, tennplugger, termostat, pusset rust, og fått frisket opp fargene på den litt..

 

har begynt å gjøre litt i båten igjen også. har fått tatt noen avgjørelser og fått noen tips på løsninger som sparer meg for mye tidkrevende arbeid. satser nå for full maskin for å få den såpass klar at den kan bli brukt på sjøen i sommer. det vil bli tatt litt bilder og komme noen oppdateringer fremover for de som vil følge med..

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Det er kjekt når ting går fremover.. hjelper mye på motivasjonen også..

 

Har etter litt om og menn klart å løsne styregreiene fra transomplaten. Den var så treig at eg måtte ha spenntak i veggene for å klare å svinge på den. Så den har gjennomgått en liten overhaling.. pusset rein med stålbørste og rensket hullene som greasen skal komme ut av for begge to var tett. Må å kjøpe ny pakning og nye foringer til den sånn at det blir på stell. Deretter blir det tilpassning og montering av hydraulikken til styringen. Så e det bare litt småjusteringer på motoren før den skal på plass. Satser på å få den i neste helg hvis alt går etter planen. Da gjenstår det bare diverse luker som må lages, benkeplater som må lages, plater som skal trekkes i skai, oppkobling av lanterner og lys, oppkobling av styrepossisjonen, tilkobling av motor i båten og så montering av drevet.. etter det så e det bare å få litt vann under kjølen og gi gass.. :) (forhåpentligvis) ;)

 

e litt dårlig med bilder for tiden.. men det kommer vi sterkt tilbake med etter hvert.. :)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det har skjedd en god del i det siste. Har hatt litt motorproblemer, så motivasjonen gikk litt i kjelleren.

 

Det har ikke vært de store problemene, men alikevel. Holdt på med justering av tenningen på den og holdt på å bli gal. Justerte den inn slik at den gikk fint på tomgang, ga gass noen ganger og så gikk den ujevnt. Justerte på nytt, ga gass, og den gikk ujevnt. Dette problemet har jeg forhåpentligvis løst ved å kjøpe elektronisk tenning.

 

Neste problem er at forgasseren svetter bensin flere plasser. Det er jo ikke så bra i en båt. Så i stedet for å stresse med overhaling av den, har jeg kjøpt en ny forgasser som ankommer forhåpentligvis tidlig neste uke.

 

Utenom det, så har jeg nå benyttet meg av det fine været her i Bergen til å pusse ned båten og gjøre den klar for lakkering. Den blir ferdig lakket og bunnsmurt denne helgen. Skal også prøve å få til å tilpasse den nye kalesjen på den. Så da nærmer det seg veldig. Bare lempe oppi motoren, lage noen luker, lime litt sky og koble litt strøm, så skal den på vannet. Forhåpentligvis innen 2, kanskje 3 uker. :)

 

Det vil komme litt bilder i kveld av det som har skjedd de siste dagene. :)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder av hvordan båten ser ut nå i kveld. :) Satser på å få tilpasset kalesjen i morgen.. og kanskje bunnsmurt den.. og så er det å begynne å montere diverse ting og tang.. gleder meg som en unge til fortsettelsen.. :)

 

DSC03102.jpg

 

DSC03103.jpg

 

DSC03105.jpg

 

DSC03221.jpg

 

DSC03222.jpg

 

DSC03223.jpg

 

DSC03227.jpg

 

DSC03228.jpg

 

DSC03229.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Dagen i dag har stort sett gått med til dette:

 

Kalesje-1.jpg

 

Tilpassing av kalesjen. Det ble litt av en jobb når ingen av de gamle knottene passet og de nye stengene som fulgte med ikke kunne monteres på samme plass eller måte. Etter jobben med kalesjen var ferdig var det ned til sjøen for å kjøle ned rødfargen litt.. Tror en kokt hummer kunne vært sjalu på rødfargen som jeg har anskaffet meg iløpet av dagen i dag.

 

Litt grilling til middag i ettermiddag og så var det oppmerking av ny vannlinje og heve båten litt høyere slik at jeg kommer lettere til i morgen når den skal bunnsmøres..

 

DSC03235.jpg

 

DSC03232.jpg

 

 

 

DSC03231.jpg

 

DSC03230.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Slutten blir vel ikke i år regner eg med, men gjør alt eg må nå for å kunne få den på sjøen og bruke den i år. koble opp motor, instrumenter og lanterner. Så kommer jeg til å sette den utpå og heller putle på med ting og tang mens den ligger på sjøen. Orker ikke en sommer til uten båt.. det holdt med sommeren i fjor. :giggle:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Da var langhelgen over.. Må si meg fornøyd med innsatsen på båten de siste dagene. Siden onsdag har den har gått fra dette:

 

551701_10151748200535363_385306620_n.jpg

 

Til dette:

 

DSC03237.jpg

 

DSC03238.jpg

 

DSC03236.jpg

 

 

 

 

Nå venter jeg bare på forgasseren som ligger å lurer i tollen i Oslo en plass.. Håper den kommer denne uker her..

 

KGrHqFHJBUE78MfhlFBPoIrTVYg60_12.jpg

 

 

for når den kommer, så kan jeg også montere denne her som kom i forrige uke og få start på motoren igjen, se at den virker og få den i båten til helgen igjen..

 

DSC03240.jpg

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...