Jump to content

Prosjekt: Sandvik 22 daycruiser


Omegaen

Recommended Posts

Svart (redigert)

Fikk nye forgasseren i posten i går.. blank, rød og flott.. fikk montert den, og det gikk jo ganske lett.. må bare flytte over feste til gass-kabelen fra den gamle..

 

DSC03247.jpg

 

fikk også montert den elektroniske tenningen og ny oljetrykksgiver i går..

 

DSC03246.jpg

 

og så kommer det et par stemningsbilder..

 

DSC03263.jpg

 

DSC03245.jpg

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Det ordner seg nok for deg og Bredo.. Bare bli ferdig med famileprosjektet ditt i en fei, så går det nok unna med deg og.. Men du blir sikkert ikke noe særlig mer misunnelig hvis jeg nå legger opp et bilde som dette

 

DSC03264.jpg

 

og dette

DSC03265.jpg

 

som viser at motor og ledninger er pakket fint sammen, for i morgen e dagen det kommer til å skje (mest sansynlig sa han med kranen).. Båten kommer til å få seg et hjerte.. :clap:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Ble dårlig med motor i båten i dag.. Ble vestlandsvær når jeg kom hjem fra jobb, så best å utsette det til det er opplett ute.. Men har fått gjort mye i båten.. har kommet langt på vei med det elektriske anlegget.. blir kanskje tilnærmet ferdig med det i morgen utenom å få koblet sammen ledningsnettet på motoren med det i båten.. :)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har prøvd å holde tråden skjult for deg Jarle.. ;) men du fant den visst.. Sandvik bygget disse båtene på 80-tallet en stund før de solgte formen videre.. Vet ikke om de lages i dag, men har sett 2005 modell av Windjammer 665 som den ble hetende. Det har skjedd litt de siste dagene. Men det har begynt å dukke opp ting og tang jeg skulle gjort annerledes enn det jeg har gjort.. Men det er den første båten jeg pusser opp og har aldri gjort noe lignende før, så litt feile løsninger hadde jeg regnet med.. Men nå handler det om å få den på sjøen og heller tenke på løsningene en annen gang.. kanskje den rives en gang til og bygges opp på nytt igjen en vinter.. får se.. men har ihvertfall fått motoren i båten..

DSC03272.jpg

 

Har fått laget hull i hekken til 2 stk 3 1/2" blanke tuter.

DSC03271.jpg

 

Har fått gjort styrepossisjonen nesten ferdig.. måtte bytte gass/girspaken, så der må flikkes litt rundt den..

DSC03273.jpg

 

Har fått montert en klosse bakpå hekken til flaggstang og lanterne.. (ja det er teak)

DSC03274.jpg

 

 

Og så fikk vi fine besøket her i fjorden i ettermiddag av en gjeng som sikkert var på blåtur eller noe sånt..

DSC03266.jpg

 

DSC03267.jpg

 

DSC03270.jpg

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var båten kommet seg på vannet.. glemte selvfølgelig kameraet da det ble litt hastig når kranbilen kom og hadde litt dårlig tid.. Men bilder kommer i morgen..

 

Gikk knirkefritt å få den på bil og få den på sjøen, men.. Det gikk ikke så knirkefritt på sjøen.. motoren tåler ikke belastning.. virker som om bensintilførselen er for dårlig.. går fint på tomgang og i fri.. kan gasse på så mye jeg orker.. men setter jeg den i gir så stopper den etter et lite stykke hvis jeg gir litt gass.. Og så må jeg prøve en gang eller to for å starte den igjen.. Virker som om den får for lite bensin.. Har hatt av bensinpumpen og demontert den.. ser helt grei ut.. slangen fra tanken e helt ny, tanken var tom og rein når den ble satt i båten for 2 uker siden, bensinfilteret var nytt når motoren ble startet i mitt eie første gang i vår.. bensinrørene til filteret, fra filteret til pumpen og fra pumpen til forgasseren er sjekket og ok.. bensinfilteret i forgasseren er reint og fint.. forgasseren er ny..

 

Snakket med ene mekanikeren som jobber for Polly her i Bergen. Han mente at blandingsskruene på fremsiden av forgasseren kun justerte luft og bensin på tomgang, men ikke når man begynte å gi gass, for da var det noe mekanisk i forgasseren som styrte blandingsforholdet..??????????

 

på den nye forgasseren er det en liten rørstubb på baksiden.. (markert med gul ring på bildet under) mulig til noe vakuumgreier.. dette var ikke på den gamle.. er det vauumuttak til fordelertypen som blir vakuumjustert? skal dette tettes eller være åpent? eller har det ikke noe å si?

DSC03264medring.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

da var feilen funnet og har i dag vært på tur og fylt bensin og kjøpt is.. flott båt å kjøre så langt..

 

men lurer litt på en ting..

 

jeg har ikke tilt på drevet, og den "pinnen som kan flyttes på for å få drevet lenger ut (eller høyere tilt) står på innerste hullet.. er det en fordel å flytte denne lenger ut og heller justere baugen ned litt med flapsene hvis den blir litt høy?

 

vil det hjelpe på turtallet også?

 

fikk bare 3600 på max og skulle lagt nærmere 4400.. har ikke peiling på størrelsen på propellen som står på.. har leitet på alle sider på den etter noe tall, men finner ikke noe.. det er en gammel aluminiums propell som er flassete og har en del hakk og litt bølgete kanter.. skal hente meg ny stålpropell i morgen hvis de får den inn i butikken.. den er 14,5X21..

 

her er turen min..

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Vist båten streker veldig kan du få ganske mye mer turtall med å få løfta baugen utav. er bare til å prøve seg litt fram med tiltpinnen. ta eit og eit hakk ut igjen. så lenge båten ikkje begynner å hoppe å sprette så går det bra. ta den 1 og 1 hakk ut også finner du ut når den begynner å hoppe. då tar du 1 hakk ned igjen. så har du den;) ville nokk anbefalt å få drevet lenger ut ;) så lenge du har flaps vil du ikkje ha noe problemer med å dra båten i plan.

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.. Skal ut til båten nå og se om jeg kan få den opp på trallen, eller om det blåser for mye.. hadde vært kjekt å fått byttet propellen og fått flyttet tilpinnen et hakk og testet det litt.. kommer nok noen bilder med det skikkelige kameraet seinere i kveld tenker jeg.. :smiley:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

der er bare 3 hull å velge i. Det innerste hullet så trykkes båten ned, midterste hullet skal bli rimelig rett vinkel, og ytterste gir løft. Hva som gir mest fart elr best gange av de to siste må du nesten bare prøve. Siden du har flaps så er det ingen krise om det ytterste funker best.

Dimensjonen på propellen skal stå i bosset. Du må ta av låsekonen.

Ellers er det riktig som mekanikeren i Bergen sier, blandingsskruen er kun for tomgang og deromkring. Skal en endre luft/bensinblanding på turtall må man bytte dyser. Om desse trenger endres ser man som regel på tennpluggen. Men om du kjøpte til den motoren spesifikt så er det nok OK

Link to post
Share on other sites

Var litt for mye sidevind til å prøve å få båten opp i dag, så får se hvordan det er i morgen. Satser på at det blir litt roligere da.

 

der er bare 3 hull å velge i. Det innerste hullet så trykkes båten ned, midterste hullet skal bli rimelig rett vinkel, og ytterste gir løft. Hva som gir mest fart elr best gange av de to siste må du nesten bare prøve. Siden du har flaps så er det ingen krise om det ytterste funker best.

 

Da tror jeg at jeg setter pinnen i det ytterste og prøver der først.. :smiley:

 

blandingsskruen er kun for tomgang og deromkring. Skal en endre luft/bensinblanding på turtall må man bytte dyser. Om desse trenger endres ser man som regel på tennpluggen. Men om du kjøpte til den motoren spesifikt så er det nok OK.

 

ja, har brukt noen timer på nettet nå for å studere forgasseren litt og leste meg frem til det samme.. Kjøpte forgasseren til motoren ja, og den er helt i orden.. Men som det ofte er med feilsøking, så tenker man ikke alltid på de enkleste tingene først.. hadde jeg begynt å feilsøke i andre enden av bensinsystemet haddet jeg funnet feilen på tirsdag når jeg sjøsatte båten.. hadde jo åpen mannelokket på bensintanken før jeg satt den i båten og byttet pakning på det.. alt var gullende reint og flotøren på tankgiveren funket helt fint så lukket igjen og regnet med at alt var på stell.. men det var en ting jeg ikke sjekket, og det var om røret ned i tanken var ok.. det var det altså ikke.. jeg startet feilsøkingen med forgasseren og jobbet meg bakover gjennom bensinpumpen og filteret til jeg kom til dette røret.. prøvde å blåse ned i tanken, men det var nesten umulig.. så åpnet opp igjen og sjekket røret og der var det nesten helt tett.. skjønner godt at den ikke ville gå med belastning på.. hehe..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

en annen ting .. det er to klumper på hver side av forgasseren på innsuget.. disse blir mye varmere enn resten av motoren.. noen som kan gi meg en liten forklaring på hva som skjer under/inni disse?

 

DSC03278.jpg

 

Ble litt uklar fokus på det første bildet, men det er den svarte klumpen bakom fjæren på gassen..

 

DSC03277.jpg

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

hva slags dimension har du brukt på dette slangen?

 

kjøpte denne på biltema og klippet vekk pluggene når jeg begynte å testkjøre motoren på palle.. når jeg fikk motor og tank i båten brukte jeg bare en bit av denne på ca 40 cm.. (uten pumpe seff). den er 8 mm innvendig...

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...