Jump to content

Prosjekt: Sandvik 22 daycruiser


Omegaen

Recommended Posts

den er 8 mm innvendig...

 

Mener å ha lest at til såpass store motorer bør det være 10mm hele veien... Sikkert noen med mer erfaring med store vinkeljern her som kan bekrefte/avkrefte..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Røret opp fra tanken er 6 mm innvendig, og rørene på motoren fra filteret til pumpen og fra pumpen til forgasseren er også 6 mm innvendig tror jeg.. den 8mm slangen gikk ihverfall lett utenpå både på tanken og på tuten på filteret..

 

Men det som var feilen var at røret opp fra tanken var nesten helt tett.. eneste delen av bensinsystemet som jeg ikke sjekket før alt ble satt i båten.. :blush:

 

Den funker helt fint nå.. :clap:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

en annen ting .. det er to klumper på hver side av forgasseren på innsuget.. disse blir mye varmere enn resten av motoren.. noen som kan gi meg en liten forklaring på hva som skjer under/inni disse?

 

DSC03278.jpg

 

Ble litt uklar fokus på det første bildet, men det er den svarte klumpen bakom fjæren på gassen..

 

DSC03277.jpg

 

Dette er den plassen du monterer bimetallfjæra til choken (om du ikke har el). Sånn er det iaf på min :)

Link to post
Share on other sites

Dette er den plassen du monterer bimetallfjæra til choken (om du ikke har el). Sånn er det iaf på min :)

 

Den som gjør at choken åpner chokspjeldet i forgasseren mer og mer etterhvert som motoren blir varm altså.. ?

Jeg vet ikke om jeg har 4MV eller 4MC forgasseren.. Har spurt han som jeg kjøpte den av, men han har ikke svart meg enda.. er det en måte å finne det ut på? Den ene har intern tempføler og den andre skal ha ekstern.. Jeg lurer kanskje litt på om jeg skulle hatt ekstern, men har ikke hatt av lokket på forgasseren og sett at spjeldet åpner sånn som det skal.. Kanskje jeg skulle gjort det..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

bestemte meg for å prøve en propell før jeg kjøpte meg ny da det kan bli dyrt å treffe den riktige.. propellen som stod på fant jeg ikke noe diameter eller stigning på.. eneste skriften jeg fant på den var michigan 08059. Det stod under låsekonen når jeg tor den av. Det var dessuten en propell for kort hub der den gamle eieren hadde laget en hylse som var mellom propellen og drevet..

 

fikk låne en solas lexor 15x21 propell for lang hub for å prøve litt.. fikk ikke så mye tid til å teste i dag, men på full gass gikk det såvidt over 3000 omdreininger.. fikk ikke målt noe fart.. hvor mye ned i størrelse ville det vært lurt å fått prøvd for å slippe å prøve en haug med propeller? 14x17 kanskje? eller 14x19?

 

og hvilke merke anbefales? hvor skal det kjøpes fra? og hva heter hubkittet som eventuelt må kjøpes utenom til VP AQ280SP?

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Har fått testet solaspropellen litt mer i dag.. Og den e mye for stor.. fikk bare 2800 omdreininger og en toppfart GPS-målt på 36,7 knop..

Har fått tak i en annen lånepropell som jeg skal prøve i morgen hvis jeg får byttet den.. det er en standard alu propell på 14,5x19.. hvis ikke den var optimal har jeg også mulighet til å låne en annen standard alu propell på 14,8x17.. så får man se hvordan det går..

 

var forresten fantastisk flott på fjorden i dag.. 27 grader i skyggen, litt trekk og massevis av båter ute å kjørte på sjøen.. Håper det blir like bra i morgen.. :clap:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

hmm..

 

her er turen jeg testet på.. https://maps.google....doc.kml&ie=UTF8

 

turtelleren viste ca 2800 omdreininger, propellen har stemplet på 15x21, og etter bokstaven på drevet skal det ha en utveksling på 1,61..

GPS-en på mobilen kan vise feil, men den viser nok ikke så mye feil. kan gearutvekslingen i drevet være endret kanskje? det er jo gammelt. hvordan blir det hvis du prøver med andre utvekslinger? han jeg kjøpte motoren og drevet av sa at begge deler hadde vært brukt i en draco tidligere...

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

tallene du presenterer kan umulig stemme

 

nå fikk du meg til å tenke litt her.. det kan være mulig at jeg glemte å sette turtelleren på V8.. at den står på V6 eller 4 sylindret som den gjorde når den kom i posten.. da har jeg nok et litt annet turtall ja.. dette må jeg undersøke i morgen.. takk for at du fikk meg til å tenke meg litt om.. :thumbsup:

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Høres utrolig deilig ut. Håper vi alle får noen flere slike dager i juli og august. Lykke til med flott skute :thumbsup:

 

Ja, men de må ikke bli brukt opp nå.. det kan godt være litt ruskete i neste uke også.. men etter det er det bestilt sol og varme dagen lang i 3 uker.. og det skal bli bra det..

 

Hehe.. flott og flott.. flott langt ifra, men langt ifra flott.. hehe.. neida.. men det e mye igjen å gjøre oppi, så putler på litt nesten hver dag..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

nja 1.61 er vel høyeste utveksling volvo har på 280sp.. og gps'n er nok rett. Men om turtelleren står på 4 elr 6 så vil den vise opptil dobbelt av reeelt turtall. Men om du derimot mener 37 KM/T så kan det stemme meget bra. altså 20 knop.

 

Og videre om en regner en stikker fingeren i jorda og estimerer en toppfart på rundt 35 knop så skulle en 19" stemme om wot er rundt 4500 O/min.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

mener det var 5 eller 6 forskjellige innstillinger på turtelleren..

 

Her er det som står i loggen på navionics:

 

Track 003

 

Start Time: 05/07/12 18.38 End Time: 05/07/12 19.04 Active track info Distance: 3.7 NM Total Time: 25' Average Speed: 8.6 kts Max Speed: 36.7 kts

 

Regner med kts står for knots?

Men det må være feil innstilling på instrumentet, for det gikk mye raskere enn det withen min gjør, og den går i 28 knop på GPS.. Dette skal ihvertfall oppklares i morgen.. Utifra kalkulatoren som ligger her på båtplassen vil jeg tro at jeg egentlig har rundt 3800-3900 omdreininger i virkeligheten..

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Da er jeg på sjøen i fineværet og ha fått testet på nytt etter justering av turtelleren.. Den stod på 12pole.. Vet ikke hva det vil si, men fikk helt annet maxturtall ihvertfall.. kom opp i 4000 på max.. og det kan vel stemme litt bedre Plutonium?

 

I kampens hete når båten lå på land, så slipte jeg ikke bunnen på båten, men bare bunnsmurte den over de gamle restene med selvpolerende bunnsmørning.. hvis jeg får den på en slipp og pusser den ned og bunnsmurte på nytt, kan det gi meg noen av de siste omdreining på max?

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Om den går til 6000 O/min så stemmer det nok. Ja slik kan det gå. 4000 O/min høres absolutt rett ut. Men om du får de siste 400 O/min med litt sliping, tjaaa hvem vet hvor galt det er nå. En annen ting er jp at under normale forhold så har en gjerne med seg både folk og en masse greier samt litt slim og svineri blir det på skuta åkke som. Skal godt gjøres å beholde de siste 400 om du kun finner de under ideelle forhold.

Prøvde du måde midtstillet og ytterste stillet på tiltepinnen forresten?

Link to post
Share on other sites

Instrumentet går til 6000 ja.. Båten ser egentlig ut som en gammel flassete husvegg under der malingen har falt av i biter og noen biter henger igjen.. Satt pinnen på midterste hullet. Har ikke prøvd det ytterste enda.. men har planer om å teste det også..

 

Har ikke fått kjørt så veldig mye å testet ut.. Mye onkel her i fjorden på penværsdager til tider, litt kjipt å få bot på manglende båtførerbevis bare dager før jeg skal ta prøven.. Så hvis værmeldingen tar feil og det blir fint vær fremover etter tirsdag, så blir det nok en god del testing og kjøring..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Greetings from sweden :)

Not very sharp on the norwegian language so hope its ok if i take this in english,

I bought me a sandvik 22 a year ago, and its a beuty, the only problem i have is that the propeller is "FREE RUNNING"

Does anyone have a clue on what propeller u should use or is it just to try different props? Its a vp 211 v8 whit vp 290

 

If anyone have any suggestions of what to do pleace tell me,

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...