Jump to content

Tråden for Polar 770


Polarn

Recommended Posts

Jaja, Arild. Fant trekkene til min. Åssen skal jeg måle dissa?

Jeg kunne jo alltids sende de til deg så kan du ta kopi og sende de tilbake igjen? :yesnod:

 

beskyttelsestrekk_kalesje_polar.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Takker og Bukker!! :thumbsup:

 

Bare ta målene fra ende til ende av glidelåsen,

og målet fra søm til søm fra glidelåsen vertikalt når du bretter den ut.

 

Håper du skjønner hva jeg mener?

 

Passer de fint på din kalesje?

Trange eller romslige?

 

Tror ikke du trenger å sende de, hvertfall ikke i første omgang.

Skal heller si ifra da :smiley:

 

Men jeg må beklage jeg har ikke fått sjekket kalesja mi.

Når MÅ du ha nummeret?

Link to post
Share on other sites

Tviler på at de har blitt brukt i det hele tatt av noen eiere da de ser helt nye ut.

Kan desverre ikke si hvor stramme de er. Nå skal jeg gå å måle de på den måten du sa :smiley:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

ok, den minste først, det mår være til den foran og er øverst på bildet.

 

Total lengde: 208 cm

Glidlås: 94 cm

Fra søm og ut 14 cm, blir da ganger 2 = 28 cm

 

Den store nederste på bildet:

 

Total lengde: 216 cm

Glidlås: 192 cm

Fra søm og ut 22 cm, blir da ganger 2 = 44 cm

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

ok, den minste først, det mår være til den foran og er øverst på bildet.

 

Total lengde: 208 cm

Glidlås: 94 cm

Fra søm og ut 14 cm, blir da ganger 2 = 28 cm

 

Den store nederste på bildet:

 

Total lengde: 216 cm

Glidlås: 192 cm

Fra søm og ut 22 cm, blir da ganger 2 = 44 cm

 

Takker og bukker så mye! :clap:

 

Vet ikke om kalesjemakerene har std mål på slikt,(universal str.)

Men nå vet jeg hvertfall dine mål. Helt topp!! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jøss, fant du den? Er jeg som har opprettet den jo. Fikk den ikke helt til å funke så jeg ga opp. Kanskje ta den opp igjen da :)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jaja, så er vi i gang da.

 

Oppdaget til min store forskrekkelse at det var kommet olje i kjølsvinet.

Leita rundt hele motoren uten å finne noe. Oljen var også så veldig blank så jeg stusset litt på dette.

Fant etterhvert en olje dråpe på flensen mellom akselen og gearet.

Skrudde av akselen og oppdaget at mutteren som holder gearkonen var helt løs :confused:

Trolig har jeg glemt å stramme denne skikkelig før jeg satte inn gearet i fjor.

Sjekket igjen i dag etter stramming av mutteren og alt var ok :sweat:

Motorrom rengjort igjen.

Nå er det bare å kjøre på videre med båtpuss så lenge været holder seg :thumbsup:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ikke mange polar eiere nei men her er en til, så nå er det snart vårpuss på Polarn min, vurdere ny dørk ute og ny isolering i motor rom.

 

Velkommen i klubben.

Nei det er ikke mange Polar 770 eiere her. Helst folk som tidligere har hatt.

 

Jeg skal til å legge ny dørk, har skrudd ut alt av innredning. Har også vurdert å isolere mer, men får se hva det blir til.

Har også lyst til å kle targabøylen med finèrplater trukket av skai, og montere 3 spoter på dimmer. Slik som det er nå er ikke noe fint.

 

Noen som har gjort dette?

Link to post
Share on other sites

Arild. Kunne du ha gjort meg en kjempe tjeneste neste gang du skal til båten? Jeg mangler nr på kalesjen min, så om du hadde giddi og skrevet opp ditt??

 

Du har sikkert fått bestilt ny kalesje, men var i båten og skrev ned mal nr på vinterkalesja: Jens Sagen #820501 prod dato: 110697

Link to post
Share on other sites

Flott tråd til en flott båt! Jeg vurderer å kjøpe en Polar 770 (rundt 1985). Hva tror dere om båtene som ligger ute på finn.no nå?

Hvor mange kan man vente seg annonsert når sesongen nærmer seg?

Jeg ser spesifikasjonene varierer ganske mye. Hvilke faktorer burde jeg se etter på 770 (Årstype, motorstørrelse, tankplassering o.l.)?

Hvis noen vet om/kommer over et godt kjøp er jeg veldig interessert!

Redigert av esg022 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vil anbefale Motor på rundt 100hk av et anerkjent merke. VP eller Yanmar.

Og 83 mod eller nyere, helst 84 og nyere, da det er en liten forbedring i innredningen.

Av utstyr så er jo alt relativt, hva man ønsker. Ønsker du en ferdig opp pusset båt eller en du skal gjøre litt med?

Det var en tilsalgs ifjor høst\vinter, 83 mod. 120000kr. Den var ikke så gal heller. Men måtte nye puter inne og ute. og pusse litt treverk. Men den hadde varmer og ankervinsj. Og en VP 61hk som måtte gjøres litt med. Men startet fint.

 

Har selv en 83 mod. med VP 100hk 98mod. Det meste av utstyr, varmer, v\v, GPS\plotter, ekkolodd, ankervinsj, bautruster osv.... Ga 250k ifjor høst. Cockpit puter og kalesje av nyere dato.

 

Har nå tatt ut innredningen i cockpit og skal legge ny dørk.

Men følg med på Finn. De fleste som ligger på Finn nå var tilsalgs ifjor høst også.

Lykketil og hold oss oppdatert. Knall flotte båter. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Hvem lager putesett, og hva vil slikt koste? Og hva med isolering/dekkplater i cabinen (mot skrog), har noen gjort dette?

Hvordan er de å manøvrere? Mest bekymret i revers. Båtplassen ligger innerst i trang småbåthavn med stadig flere lange bavariaer som tar opp halve sundet mellom bryggene.

Link to post
Share on other sites

Det er jo Norsea boats som lager disse båtene nå. Så de kan levere puter.

Fikk pris i vinter på nye puter i cockpit. 18000kr i mørke grå niroxx stoff. Men de fleste seilmakere og slikt kan sikkert lage til Polar 770 mye billigere.

 

Veldig grei å manøvrere. Men i revers er det lite utslag slik som det er på alle med rett aksel. Men om du har bauprop går det veldig fint :wink:

Redigert av Arild81 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja, det ble en 18X17 4 blader. Faktisk så er bladenes areal større enn den jeg hadde på 3. Fikk montert ny propellmutter i går som også monteres med sink. En ny greie jeg ikke har sett før. Har litt noia for å miste propellen nå, jeg så jeg kjøpte en låsesikring til mutteren fra wurth. Må varme mutteren for å få den av igjen nå.

 

bronse_propell_rt_fritid_batutstyr.jpg

 

Blitt mye gnukking og polering i det siste, så det begynner jeg å bli litt lei nå men det blir bra da. Har bare småtteri igjen nå :thumbsup:

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ja, det ble en 18X17 4 blader. Faktisk så er bladenes areal større enn den jeg hadde på 3. Fikk montert ny propellmutter i går som også monteres med sink. En ny greie jeg ikke har sett før. Har litt noia for å miste propellen nå, jeg så jeg kjøpte en låsesikring til mutteren fra wurth. Må varme mutteren for å få den av igjen nå.

 

bronse_propell_rt_fritid_batutstyr.jpg

 

Blitt mye gnukking og polering i det siste, så det begynner jeg å bli litt lei nå men det blir bra da. Har bare småtteri igjen nå :thumbsup:

 

Det høres veldig bra ut. Du kommer nok til å merke forskjell på farten nå ja :yesnod:

Har også mutter med zink på, virker som at den varer ei god stund også, men det kan jo ha noe med at jeg har fleksible kobling på akslingen, da akslingen ikke har kontakt med motor.....

 

Har ikke fått begynt på båt pussen enda, har vært på jobb i nordsjøen de siste 3 ukene, men til uka blir det fullt kjør! Båten skal hvertfall på før 17mai :flag:

Link to post
Share on other sites

Sjøsatte i går og med 18X17 propellen er jeg fornøyd med. Ble meget mer stille bak der med 4 blader ja. Ikke fått målt hastigheten ennå da, men virker å gå noe fortere. Motorturtallet var også uendrett, så trolig kunne jeg ha valgt en 19X18 også. Kom på en ting som plager meg litt og det er putene i kabinen som er noe tynne å ligge på over tid. Noen som har samme problemet? Vurderer å kjøpe en ekstra madrass fra jysk som jeg tilpasser og legger på laken. Hva tror dere?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...