Jump to content

Tråden for Polar 770


Polarn

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Det ble en '84-modell på oss. Utrolig flott båt! Jeg ser allikevel fordelen med større motor (denne har 67 hk). Takk for gode råd!

Det viste seg å være litt småplukk med instrumentbordet, en jordfeil et sted mest sannsynlig, så jeg er usikker på om alle viserne er korrekte.

Hva er deres "normale" eller optimale driftstemperatur og oljetrykk?

Redigert av esg022 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

"Maria La Gorda" heter hun nå. Holder til på Hovedøya i Oslo. Det er en annen 770 innerst i bukta, noen av dere?

Ja, det er MD21B ferskvannskjølt. Den og båten var ekstremt godt vedlikeholdt. Eneste å påpeke er litt rust og generell bedriten targabøyle. Er det noen som har gjort noe smart der?

Likte forslaget om å lage profil av treverk med Led-spotlights. Ble det noe av?

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger ved Sandkroken Slipp ved Padda :) Er forøverig på sætre i skivende stund.

Sitter en TMD40 130 hk i min og marsjet hit på 16 knop i dag :)

Hva tenker du på ang bedriten targabøyle?

Har forløpig bare malt min svart.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

"Maria La Gorda" heter hun nå. Holder til på Hovedøya i Oslo. Det er en annen 770 innerst i bukta, noen av dere?

Ja, det er MD21B ferskvannskjølt. Den og båten var ekstremt godt vedlikeholdt. Eneste å påpeke er litt rust og generell bedriten targabøyle. Er det noen som har gjort noe smart der?

Likte forslaget om å lage profil av treverk med Led-spotlights. Ble det noe av?

 

Har desverre ikke blitt noe oppgradering av targaen i år. kanskje neste år. Men det hadde gjort seg veldig.

Link to post
Share on other sites

Det ble en '84-modell på oss. Utrolig flott båt! Jeg ser allikevel fordelen med større motor (denne har 67 hk). Takk for gode råd!

Det viste seg å være litt småplukk med instrumentbordet, en jordfeil et sted mest sannsynlig, så jeg er usikker på om alle viserne er korrekte.

Hva er deres "normale" eller optimale driftstemperatur og oljetrykk?

 

Vil tippe normal driftstemp er mellom 80-95 grader.

På min TAMD22 er normal temp 85-95 grader.

Link to post
Share on other sites

Er mest plaget av at skroget går innover i dassen oger vel i grunn ikke noe å gjøre med.

 

Har et annet spørsmål. Til dere som har Polar 770 har sikkert erfart hvor mye vindfang det er i båten.

Hvordan manøvrere dere dersom du skal inn i en bås på babor side med kraftig vind bakfra? Det er trangt og lite manøvreringsplass.

Jeg har ikke baugvisp og i helt ekstreme situasjoner har jeg måtte snu båten så jeg får vinden fra front og bare la meg sige bakover og justere rettningen i ny og ne for at båten ikke legger seg på tvers for deretter gi litt kraftig gass i det jeg skal inn i båsen.

 

Ser ganske teit ut med masse folk rundt, med det funker.

 

Del gjerne deres erfaringer med å legge til i trange havner med vinden fra ulike situasjoner.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Jaja, mannet meg opp til å renese dieseltanken. Glemte å ta bilder inni selvsagt så det for bli med det ene.

Hadde forventet meg at tanken skulle være mer skitten, men det var ikke helt bra for det. Det lå godt med svarte flak rundt inntaksrøret til dieselen. Rart at jeg har fått start på den i det hele tatt. Sugde ut all diesel med biltemas manuelle hevert pumpe over i et fat. Siste slumpen tok jeg med en vannsuger. Vasket tanken med zalo og tørket godt av. Dro over med litt rødsprit avsluttningsvis. Det ble klinisk rent neddi der. Dieselen som jeg hadde pumpet over i tønna pumpet jeg tilbake via et kaffefilter og et grovfilter og lot bunnslamepen i tanken være. Helte også på QMI dieselforbedrer. Selve tanken er 150 liter. Delt i 3 skvulpeskott. Mannelokket ligger selvsagt ved en gulvbjelke og gjør jobben enda vanskeligere. Men skarpe kanter ser armen min ut som jeg har slept den langs asfalten. Å komme til tanken er et prosjekt i seg selv. Pentry`n er skrudd med messing skruer som kun er laget for å skrus på en gang :headbang: Alle skruene er nå byttet ut til terrasse skruer med torx. Skottet ved siden av tanken var også ganske møkkete og fikk en real vask. Føles godt å ha gjort denne jobben. Byttet selvsagt også filter på maskinen.

 

Slik ser det ut under pentryn med tank og skott.

 

tank_polar.jpg

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nei og nei og atter nei. Skulle sjekke om det hadde kommet noe groe på propellen i dag. Da får jeg se at hele flappen bak er borte :headbang: Ser at den kun er skrudd og rett og slett blitt revet av :nonod: Jaja, da blir det garantert ny flap til høsten.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nei og nei og atter nei. Skulle sjekke om det hadde kommet noe groe på propellen i dag. Da får jeg se at hele flappen bak er borte :headbang: Ser at den kun er skrudd og rett og slett blitt revet av :nonod: Jaja, da blir det garantert ny flap til høsten.

 

Har ikke bilde av dette vel?

Høres jo helt utrolig ut at det går an....

Fikk du ikke lekkasjer i skrue hullene da?

 

Fikk min på vann på onsdag. Hadde en overnatting i natt. Kaldt, spes på natta.

 

Fyrte med varmeapparatet (Thermo 2500) Men vifta stoppet etter par-3 timer, da sotet den noe veldig. Stoppet den og prøve den igjen i natt, startet så fint atte. Sikkert overoppheta.

Solcelle funket helt topp. Holder nok kjøleskap og litt radio og lys i noen døgn fint. :thumbsup:

 

Når jeg kjørte maks krenget den veldig med full diesel tk, og fikk bare 17knop, men den var nokså lastet.

Gikk veldig greit i rundt 13knop.

 

Har samme sjøvannfilter som ditt gamle. Min ser helt fint ut, men et med glass lokk er nok bedre, så slipper man disse plastgreiene...

Jeg burde nok også ha sjekket diesel tanken når jeg byttet dørk, men det ble det selvsagt ikke noe av. Men nå har jeg rustfri skruer i pentry så da er det litt enklere å demontere pantry :lol:

Kanskje til neste år :wink:

Link to post
Share on other sites

Litt vanskelig å få tatt noe bilder da man bare skimter det over vann. Trekker ikke vann nei, er så tykkt bak der at det er langt inn. Skuene står igjen da :lol: Kjøper en ny til høsten, men den plastere å skrur jeg fast. Rare er at jeg marsjer i 16 knop selv uten :rolleyes: Men men, shit happens. Kan se om jeg kan ta et bilde nårvannet er rolig og med sol så det er mulig å se noe.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Nei og nei og atter nei. Skulle sjekke om det hadde kommet noe groe på propellen i dag. Da får jeg se at hele flappen bak er borte :headbang: Ser at den kun er skrudd og rett og slett blitt revet av :nonod: Jaja, da blir det garantert ny flap til høsten.

 

Her er en fin snekkeflaps:

 

13072009346.jpg

 

13072009347.jpg

 

13072009348.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ja, den var solid og med hydraliske flaps uta på der igjen. Blir den som jeg har lagt ved bilder på,men jeg forsterker den litt selv. Som om ikke det var nok forsvant flagget mitt på vei hjem i dag :headbang: Har tydligvis en av de dagene da alt går til dundas :lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...