Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

 

- Selv om kapteinen på «Godafoss» har seilt her mange ganger og var godt kjent, mener vi at losen må følge skipet helt ut til losmerket, sier Fosse.

 

Fra VG Nett:

Trafikklederne skal ha skrevet flere avviksrapporter om praksisen, og forsøkt å beordre losene til å stå om bord til fartøyene kom på utsiden. Til tross for kraftige advarsler fra trafikklederne skal losene ha fått gjennomslag for å endre instruksen slik at det ble åpnet for at losen kunne gå fra borde på innsiden.

 

Det er merkelig at Losforbundet etterlyser strengere krav til bruk av los i norsk farvann når losene selv har bidratt til å uthule regelverket gjennom sin praksis, sier Ingebretsen.

 

La oss håpe losene bidrar til å endrer instruksen tilbake da, slik den var tidligere.

Link to post
Share on other sites

Det heter også:

 

- Talentløst

- Ukompetent

- Uproffesjonelt

- Uansvarlig

 

+++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt gått av å skifte yrke.

 

Det heter inkompetent og ikke ukompetent. Videre heter det uprofesjonelt med en f og ikke med 2 slik du har skrevet, selv om ordet uprofesjonell(eller uprofesjonelt) sjelden eller aldri finnes i ordbøker, men likevel er i utstrakt bruk. Det gjør derimot ordet profesjonell(og profesjonelt). Videre heter det godt og ikke gått i den betydningen du bruker ordet.

 

Ser du hvor fort det er å gjøre feil? Her har du gjort 3 feil på kort tid, men jeg skal likevel ikke klandre deg for inkompetanse eller manglende profesjonalitet. :lol:

 

Litt ydmykhet fra din side, slik andre alt har nevnt, kan nok være på sin plass.

 

Du får ha meg unnskyldt om du har skrive- eller lesevansker eller dysleksi. :wink:

 

Og for å avslutte dette innlegget, vil jeg påpeke at jeg ikke er feilfri. Jeg innrømmer til og med mine feil, hvilket jeg ser på som en styrke.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke for vane å sette fokus på andre sine skrivefeil, men i denne konkrete saken med "bliss x" fant jeg det riktig å gjøre det da han etter mitt syn er svært lite ydmyk og er ivrig etter å sverte både yrkesnavigatører og skipsfart generelt. Eksemplet mitt illustrerer dessuten hvor lett det kan være å gjøre feil, selv om skrivefeil selvsagt ikke kan sammenlignes med feilnavigering. Jeg har dessuten i forrige innlegg unnskyldt meg om "bliss x" har dysleksi eller generelle skrive- eller lesevansker.

 

Man fremstår uansett, enten man liker det eller ei, som mer profesjonell overfor en mottaker eller mottakere om man har rettskrivingen noenlunde i orden. Det er ikke uten grunn man tidvis leser korrektur eller benytter retteprogram for skrivefeil.

Link to post
Share on other sites

Jojo. Synes det er viktig i denne saken at folk bruker det norske skriftspåk helt riktig. Man blir jo forvirret når man som nevnt leser profesjonelt med 2 fèr. Jeg skjønner ihvertfall ikke den dritt når det brukes dobbeltkonsonanter et sted det ikke hører hjemme. :lipseal:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Dette ble kanskje bedre?

 

Det heter også:

 

- Talentløst

- Inkompetent (men mange skriver og sier ukompetent, bl.a jeg. Søk på google gir mange treff)

- Uprofesjonelt

- Uansvarlig

 

+++ Det er nok mange i den bransjen som hadde hatt godt av å skifte yrke.

Klarer man ikke å styre ut Løpern så har man ingenting bak roret å gjøre

Link to post
Share on other sites

Litt mye fjøsnisseprat her nå ser jeg. Ligger ved båten nå.

Blåser 10 Ms fra SW og isen er pakket godt inn i løperen.

Båten losses fortsatt for last og bunkersolje (IF-380)

Sotraoil ligger på styrbord side mens Kristin D og Boabarge 32 kjører annenhver på babord side.

 

pict0354.jpg

 

 

 

pict0350.jpg

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Nå som rettskrivingen er på plass, "bliss x", kan vi begynne å diskutere sak. :giggle:

 

Og når det kommer til innholdet i innlegget ditt, er jeg uenig med deg. Mennesker kan dessverrre gjøre feil og gjør det også.

 

Om kapteinen derimot hadde styrt skipet på grunn med vilje, hadde det utvilsomt vært snakk om grov uaktsomhet, og da kunne jeg vært tilbøyelig til å være enig med deg i dine vurderinger i denne konkrete saken, men ellers ikke. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå som rettskrivingen er på plass, "bliss x", kan vi begynne å diskutere sak.

Og når det kommer til innholdet i innlegget ditt, er jeg uenig med deg.

Jeg kan ikke se at det er noen sak å diskutere, og var egentlig for lengst ferdig med den delen av diskusjonen. Jeg har via denne tråden fått bekreftet det jeg lenge har hatt mistanke om, og det er en nyttig erfaring.

 

Det er heller ikke noe poeng å bli enige. Jeg har min mening og du har din. En ting tror jeg vi kan enes om, og det er at rettskrivingen i mitt opprinnelige innlegg som du refererte til ikke var bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se at det er noen sak å diskutere, og var egentlig for lengst ferdig med den delen av diskusjonen. Jeg har via denne tråden fått bekreftet det jeg lenge har hatt mistanke om, og det er en nyttig erfaring.

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvilken gammel mistanke fikk du bekreftet og på hvilken måte ble det en nyttig erfaring?

Link to post
Share on other sites

Er pålagt å følge losen til losleideren og se at han kommer trygt ombord i Losbåten.

 

Å hvordan i all verden mener du at kontainerskip skal lastes. Alle kontainerene i lasteromma og tomt dekk :lol::rolleyes:

 

Helt klart at det er en god del meter med blindsoneforran baugen.Faktisk flere hundre meters blindsone på de største båtene.

 

http://www.worldlog.com.br/ing/images/Container_Vessel.jpg

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

men han er også pålagt å holde tilstrekkelig utkikk.

 

Helt enig, derfor er det en generaltabbe av losen å forlate skipet, før det er ute i rom sjø.

Så lenge losen var ombord, var det mest sannsynlig 3-4 personer på brua, los inkl.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...