Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

 

1. Jeg tror det største problemet er de lange vaktskiftene som flere har påpekt. Det er ikke uvanlig at folk går 6-timers vakter på bro, med kun 6 timers hvile i mellom. Da blir det fort lite søvn hvis det er andre ting som skal gjøres utenom.

 

2. Jeg tror den eneste løsningen for å begrense slike ulykker er at vaktordningene endres slik at det blir eks. en 4-8 ordning på bro, med minimum en styrmann og to utkikk (hvor av en av de kan ta roret ved behov)

 

 

 

1. Fatigue diskuteres hele tiden, det settes fokus på det i alle mulige sammenhenger. Det eneste jeg har merket har kommet ut av det er mere papirarbeid som fører til mindre hvile :headbang:

Folk koster penger dermed skjer det ikke noe uten pålegg.

 

2. hvor skal du ta de folkene fra? på mindre skip med mindre enn ihvertfall 15 mann er det helt urealistisk. Lugarkapasitet er også ett problem om rederiene hadde gått inn for mere folk (noe som aldri kommer til å skje)

 

 

Det helt klart enkleste er en velfungerende los og VTS tjeneste, samt oppgraderte navigasjonshjelpemidler.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Trodde da at de fortsatt gikk 4-8 på "normale"båter, (handelsfartøy).

Med 4-8 tenker jeg da på timer på/av skift, for vaktgående mannskap.

 

Men begynner å bli lite folk ombord. Mitt siste handelsfartøy, en gasstanker

var vi ett mannskap på 18. i 1984. På den som ligger på hvaler var de 14. Hvilke 4 stillinger som er fjernet vet ikke jeg, men høres veldig lite ut

Når jeg startet til sjøss i 76, var vi rundt 30.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I 1975 mønstret jeg på et 3 år gammelt skip som var bygd med lugarplass for 34. Vi var 18.

 

Som dagmann (messegutt) sammen med stuerten (vi var hele kjøkkentjenesten) hadde vi aldri fri. Vi to serverte alle måltider, også ved landligge. Oppvaskmaskinen var meg. Om årsaken var dette, vites ikke, men en dag kastet stuerten skipsekken overbord og skulle jumpe etter midt i Middelhavet. Det ble forhindret, men som eneste kokekyndig, forsatte han. Etterhvert ble vaktholdet litt slappere. Dermed gikk matlagingen litt på omgang til ny stuert mønstret på i Marseilles.

 

For å se verden var jeg snar til å ta stillingen til smøreren når han mønstret av. Og fikk sett mye. Alene på dobbeltlugar var også flott.

 

Beklager digresjonen. :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Helt enig i at 8-4 ordning må være en fordel når man skal stå til rors. Da får man iallefall en god nattesøvn.

Med 8-4 ordning menes det at man har vakt 8 timer, deretter 4 pause, 4 timer på vakt og til slutt en lang 8 timers pause. Alternativet er 6 timer på og 6 timer av.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer med verken lugarkapasitet eller kostnader ved å ha en ekstra styrmann og en matros eller to ekstra! :thumbsup: For å få det gjennomførbart må det selvfølgelig bli vedtatt av IMO slik at det blir gjeldene for alle skip, og når ting skal gjennom IMO tar det uansett laaaaaaaang tid før det skjer noe, så det vil bli god tid til å omstille seg. DA kan rederne selv velge om de vil føye seg etter regelverket eller legge ned... Jeg tror nok de fleste finner ut at lugarkapasitet til et par mann ekstra er det absolutt minste problemet vi har i verden og de økte lønnskostnadene vil ikke være mer enn en dråpe i havet når vi prater om skip som koster flere hundre tusen i døgnet å drifte :flag:

Link to post
Share on other sites

Feil Frøken fryd

Du har snudd det på hodet. 4 timers vakt 8 timers fri.

På brua:

Overstyrmann: Vakt:04.00-08.00 og 1600 - 20.00

2. Styrmann: Vakt: 20.00-2400 og 08,00-12.00

1. Styrmann: Vakt:12.00-16.00 og 24.00-04.00

I friperioden på dagtid var det ofte lagt inn 2-4 timers overtid.

 

Dette var i den tiden vi sto 4-6 måneder ombord, uten en fridag for vaktgående.

 

Har fostått at det nå gås endel 6-6 vakter, men trodde det for det meste gjalt supply flåten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du har snudd det på hodet. 4 timers vakt 8 timers fri.

Ok, det er tydeligvis flere måter å gjøre dette på, slik jeg har forstått enkelte av fartøyene jeg har besøk følger de det systemet jeg skrev, altså 8 timer på, 4 timer av, 4 timer på og 8 timer av igjen. Da kan 4 mann sove godt (8 timer) samtidig som at det alltid er 2 på broen. Er man derimot alene på bro er ditt alternativ bedre egnet.

Link to post
Share on other sites

Mitt eksempel viste hvordan offiserene gikk. Var også 3 matroser som gikk de samme vaktene. Disse var på brua sammen med styrmann når det var mørkt, eller i trange farvann. I rom sjø arbeidet de på dekk når det var lyst.

 

Dette er jo fra den tiden rederene hadde råd til å ha en viss bemanning.

Disse matrosene er muligens rasjonalisert bort nå.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer med verken lugarkapasitet eller kostnader ved å ha en ekstra styrmann og en matros eller to ekstra! :thumbsup:

Jeg tror nok de fleste finner ut at lugarkapasitet til et par mann ekstra er det absolutt minste problemet vi har i verden og de økte lønnskostnadene vil ikke være mer enn en dråpe i havet når vi prater om skip som koster flere hundre tusen i døgnet å drifte :flag:

 

Første båten jeg var på var en 7500 tonner. Den var bygget for 7 mann. Da jeg var der var vi 12. skipper, overstyrmann og to styrmenn (som gikk 6-6), kokk, tre i maskin, to matroser (som gikk 6-6), pumpemann og en kadett/lærling. Kadetten bodde på loslugar og når det var inspektører etc ombord, fikk han lugaren til kadetten og kadetten sov på sofaen i messa. Matrosene delte lugar(owner med to køyer). Å bygge om til flere folk blir svindyrt og man har heller ikke plass i messe, laundry etc. Hadde det vært mere folk måtte man i tillegg hatt en messman.

 

På et ganske gjennomsnittlig skip (med 10-14 mann) vil dette fort føre til en økt lønnskostnad på ganske mange prosent med tre mann ekstra. I tillegg kommer kost og reiser.

 

Enkelte mener sikkert det er greit at de som går 6-6 kan dele køye, men det blir et styr når man er ferdig på vakt, trøtt og uopplagt og skal begynne å skifte på senga når man vet at man har maks 5 timer søvn. Slike lugarer har ofte heller ikke skap/skuffeplass til to mann.

 

På de skipene som koster flere hundre tusen i døgnet er det nok folk, så der er ikke problemstillingen til stede. Disse er nok også kraftig i mindretall på verdensbasis.

 

At du ikke ser problemer med hverken lugarkapasitet eller kostnader tyder på at du har svært lite erfaring med dette.

Er det noe rederiene har fokus på for tiden så er det kostnadskutt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

4:8 ordning er det ingen i verden som vil betale for, så vil nok alle heller presse gjennom lengre friperioder i land. Eks 2:4

 

Avsporing. Dere er bortskjemte dere skulle prøvd Avmønstring etter 12 mnd i Nord Europa fri hjemreise etter 18 mnd.

Vaktordningene i dag er det DERE som har presset frem.

 

Mener fremdeles at det var uklart regelverket som var årsaken til disse hendelser Full City og Godafoss.

 

Full City ankret på feil side av streken, Godafoss var ikke losen lenge nok om bord.

Med klarere regelverk hadde disse ulykker skjedd DA??

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Med klarere regelverk hadde disse ulykker skjedd DA??

 

Man må fortsatt både kjenne til de og følge de. I tillegg så vil heller ikke dette fjerne den menneskelige faktoren, gjøre feil, så ulykker av alle slag må vi uansett forvente og i rimelig grad være forberedt på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Avsporing. Dere er bortskjemte dere skulle prøvd ” Avmønstring etter 12 mnd i Nord Europa fri hjemreise etter 18 mnd.”

Vaktordningene i dag er det ”DERE” som har presset frem.

 

Det er prøvd roger-jo - så da er den saken avklart. Og at dagens skiftordning med 1:1 er presset fram av "OSS" er også riktig og det er jeg oppriktig glad for.

Regner med at "DERE" og "OSS" også innbefatter deg roger-jo og at du ikke savner 12-18 mnd på og et par mnd av.

Om strammere regelverk kunne unngått de siste ulykkene er kanskje mulig, men kan også hende mye kunne vært unngått ved å følge det regelverket vi allerede har.


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

det jeg syntes er sløvt og farlig er når man enten i bil eller på havet kjører rutine - kjører samme sted gang på gang og det går fortere og fortere sløvere og sløvere ..........

er ofte kjentfolk som går på - de som er usikre og er i nytt terreng eller farvann er mere obs

litt synsing men føler det slik selv og hørt flere sagt det

folk som kjører i mørket i høy fart og sier - slapp av jeg er lommekjent - pang :confused:

Link to post
Share on other sites

8 timer på, 4 timer av, 4 timer på og 8 timer av

Har gått på den. Fungerer svært bra. En får 8 timers søvn.

 

Og at dagens skiftordning med 1:1 er presset fram av "OSS" er også riktig

Njaaa. Det var vel et ønske fra mange parter.

Krever også disp. fra Arbeidsmiljøloven siden man jobber 84 timers uke, så styresmaktene var også inne der. Det ligger en avløsningsavtale i bunnen der man opptjener 0.3 dagers ferie og 0.7 dager avspasering for hver dag jobbet.

Link to post
Share on other sites

Første båten jeg var på var en 7500 tonner. Den var bygget for 7 mann. Da jeg var der var vi 12. skipper, overstyrmann og to styrmenn (som gikk 6-6), kokk, tre i maskin, to matroser (som gikk 6-6), pumpemann og en kadett/lærling. Kadetten bodde på loslugar og når det var inspektører etc ombord, fikk han lugaren til kadetten og kadetten sov på sofaen i messa. Matrosene delte lugar(owner med to køyer). Å bygge om til flere folk blir svindyrt og man har heller ikke plass i messe, laundry etc. Hadde det vært mere folk måtte man i tillegg hatt en messman.

 

På et ganske gjennomsnittlig skip (med 10-14 mann) vil dette fort føre til en økt lønnskostnad på ganske mange prosent med tre mann ekstra. I tillegg kommer kost og reiser.

 

Enkelte mener sikkert det er greit at de som går 6-6 kan dele køye, men det blir et styr når man er ferdig på vakt, trøtt og uopplagt og skal begynne å skifte på senga når man vet at man har maks 5 timer søvn. Slike lugarer har ofte heller ikke skap/skuffeplass til to mann.

 

På de skipene som koster flere hundre tusen i døgnet er det nok folk, så der er ikke problemstillingen til stede. Disse er nok også kraftig i mindretall på verdensbasis.

 

At du ikke ser problemer med hverken lugarkapasitet eller kostnader tyder på at du har svært lite erfaring med dette.

Er det noe rederiene har fokus på for tiden så er det kostnadskutt.

 

 

Dersom det kommer krav fra IMO som forlanger en minimumsbesetning på bro for at skipet skal navigere sikkert, så må heller rederne kutte i andre poster. Lugarkapasiteten og slikt er det minste problem i hele verden å løse og kan fases inn eks. ved at det blir krav om en viss lugarkapasitet ved bygging av nye skip samt at skip over en viss størrelse blir pålagt å ordne dette innen en gitt frist. Det er faktisk de færreste skip som seiler gjennom hele sin levetid uten små ombygginger/forlengelser o.li. underveis... Det er det absolutt minste problemet en skipsreder står ovenfor. Tillater meg å minne på at vi lever i 2011 og sendte folk til månen for flere titalls år siden :thumbsup: så å fremskaffe et par-tre ekstra overnattingsplasser i skip som veier mange tusen tonn ER et så lite problem at det ikke en gang går an å kalle det for et problem :giggle: :giggle: :giggle:

 

Den absolutt eneste utfordringen som finnes i denne sammenhengen er å få det vedtatt i IMO :smash: DET kan man muligens eller mest sannsynlig kalle for et PROBLEM :yesnod:

 

En alminnelig arbeidsuke for Ola Dunk består av 37 timer hvis jeg ikke husker feil. For en styrmann består den samme arbeidsuken av 84 timer. I tillegg til endel pairarbeid osv. ved siden av. Å påstå at en fortsatt navigerer sikkert, eller at faren for menneskelig svikt ikke er økende etter mange uker til sjøs med så lange arbeidsuker er rett og slett :puke:

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen påslag av olje på Stråholmen eller Jomfruland. Oljen passerte 5-8 nm utenfor. Blue shine og oljetilsølte måker er observert i Lyngør. Og olje er og observert utenfor Grimstad. KV Harstad og flere fartøyer leter etter ett olje utenfor Lyngør etter at en lense inneholdende 20 kubikkmeter olje røyk i natt.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Hvor mye av oljen som var ombord har man greid å samle opp?

Mener å huske å ha lest at man på øvelse under gunstige forhold kun har greid å samle opp ca 10% av oljen på sjøen?

Kunne vært artig å ha sett tall for hva man har greid å samle opp så langt.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

når du har litt mer kjøtt på beinet

 

Hva er det du sikter til? Hva er det du vet om IMO og MARPOL som jeg ikke har fått med meg? Er det ikke slik at det er disse som i grove trekk bestemmer retningslinjene for hvordan ting foregår til sjøs? :confused:

 

Synes du kan komme med noen saklinge argumenter for hvorfor du mener det er så vanskelig å ordne noen ekstra sengeplasser ombord i skipene dersom det vil bidra til høyere sikkerhet til sjøs istedet for å komme med slike teite påstander :giggle::tongue: Hvis dere kaller en bemanningsøknig på bro med 2-3 personer for et problem, DA tør jeg ikke tenke på hvor mange STORE problemer dere må gjennomgå hver eneste dag... :giggle: :giggle:

 

PS hvis du tror at jeg aldri har seilt på noe skip, gått brovakter eller stått til rors tar du grundig feil :sailing:

Link to post
Share on other sites

 

PS hvis du tror at jeg aldri har seilt på noe skip, gått brovakter eller stått til rors tar du grundig feil :sailing:

Joda du har delt med oss tidligere at du var litt ombord på et kystvaktskip som vernepliktig.

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...