Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

er det ikke vanlig med en form for varslig fra navigasjonssystemet på båten om man åpenbart er på vei mot vann der det ikke er vann?

Hva skulle denne maskinen varslet? At det er grunt 500m lengre fremme? 200m? 100m? Hva utgjør dette i sekunder og hvor ofte skal advarselen dukke opp på skjermen?

Link to post
Share on other sites

VG Nett kjenner til at det i lang tid har vært strid mellom trafikklederne og losene som opererer i dette området. Vaktlederne har vært bekymret over at det over tid skal ha utviklet seg en praksis der losene stadig oftere har valgt å forlate skip før de har nådd helt ut til losmerket.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10014412

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Hva skulle denne maskinen varslet?

Nei hva tror du Frøken Fryd? At du er på vei på grunn. Det er en rimlig smal sak å regne ut når styrmannen bør varsles om at med rådende fart og kurs vil det pr. nå kreves en unormal manøver for å unngå en grunne.

 

 

Selv har jeg noe så enkelt som varsling på ekkoloddet ved passering av 4 meter. Det sikrer selvfølgelig ikke meg fra å gå på grunn, men er en liten ekstra sikring.

Link to post
Share on other sites

er det ikke vanlig med en form for varslig fra navigasjonssystemet på båten om man åpenbart er på vei mot vann der det ikke er vann?

Njaa? I det aktuelle område ville vel en slik alarm ligge å hyle hele veien fra Østerelva til Tisler/Akerøya. Man går jo her å finmanøvrerer mellom øyer og grunner hele veien.

 

Derimot, en alarm som sier fra hvis du avviker fra den forhånsoppsatte GPS-ruta ville vært nyttig. Men det har de sikkert allerede. Ihvertfall har jeg den muligheten når jeg går gjennom trange og urene farvann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Derimot, en alarm som sier fra hvis du avviker fra den forhånsoppsatte GPS-ruta ville vært nyttig.

 

Hurtigruta går på autopilot i de trangeste farvannene langs kysten. Så det vel selvsyn på brua for en del år siden (før 9/11!) så hvorfor gjør ikke alle det? Spurte skipperen om hvorfor og hans enkle forklaring var at automatikken ombord var mye dyktigere til å styre nøyaktig enn noe menneske kunne klare, ikke vet jeg.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror nok det er litt forskjellig praksis på det med og gå på Autopilot.

 

SFJ - Stömstad går ikke på Autopilot inn og ut av skjærgården i Strömstad og Sfj.. De går heller ikke med autoplott underveis men setter kurs for hvert waypoint. Dette er i alle fall slik jeg har forstått det oppe fra brua på Bohus. De er alltid 2 stk på broen også da gjerne Overstyrmann og Matros for eks.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hei, er det ikke vanlig med en form for varslig fra navigasjonssystemet på båten om man åpenbart er på vei mot vann der det ikke er vann?
Om dette er vanlig, eller i det hele tatt brukes på nyttefartøyer, aner jeg ikke. Men muligheten er der. Selv på kartplotteren (Interphase med C-map kart) i min fritidsbåt har jeg denne muligheten, og jeg kan der sette flere parametre som dybde, avstand og tid(?) før jeg vil komme til å gå på.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mange kreative og velmenende innspill basert på egne erfaringher til sjøs! :thumbsup:

 

Hvis man i stedet lar lensene ligge ute permanent hele året, en på hver side av fjorden kunne jo mye vært ungått. :confused:

Hvis man så i tillegg gjør fjorden noe dypere, slik Sjøfartsmyndighetene

foreslår, og muligens kanskje også noe bredere, ville vel dette kunne hjelpe? Eller ville det det? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Nei hva tror du Frøken Fryd? At du er på vei på grunn. Det er en rimlig smal sak å regne ut når styrmannen bør varsles om at med rådende fart og kurs vil det pr. nå kreves en unormal manøver for å unngå en grunne.

Jeg tror ikke dette vil fungere i praksis, hvis man ser på ruten denne båten gikk skulle han gått mot styrbord rundt ett minutt før han stod på grunnen. Hvis da en alarm eksempelvis går av når det gjenstår 30 sekunder så begynner de å få det travelt på broen. Er redd en slik alarm vil pipe kontinuerlig hvis terskelen er så lav at faktiske farer tas med.

Drar man paralleller til radar, så har de en guard zone og kan varsle om man har ekko i nærheten av fartøyet. Problemet er at man skal ha holmene rett utenfor vinduet og da blir man lei av å kvittere ut alle alarmene.

 

Hurtigruta går på autopilot i de trangeste farvannene langs kysten.

De nyeste hurtigrutene bruker en trackpilot, men der trimmes radiusen på svingen i forkant helt til kurven matcher land. Først da aktiveres kursendringen med den planlagte og grafisk presenterte radiusen. Dette er ett meget godt verktøy som gjør kursendringen myk og behagelig. Men det er hele tiden en manuell kontroll på når kursendringen skal starte. Det forutsetter naturligvis at man navigerer rett.

 

Om dette er vanlig, eller i det hele tatt brukes på nyttefartøyer, aner jeg ikke. Men muligheten er der. Selv på kartplotteren (Interphase med C-map kart) i min fritidsbåt har jeg denne muligheten, og jeg kan der sette flere parametre som dybde, avstand og tid(?) før jeg vil komme til å gå på.

Hvis vi fortsatt holder oss til Hurtigruten så er disse båtene noe mindre dypstikkende enn man hadde forventet av en slik båt, dette er nettopp for å kunne passere enkelte grunne sund. At man skulle få alarm for hver gang man nærmet seg land ville vært til irritasjon for mannskapet. I lystbåtsammenheng tror jeg funksjonen er mer nyttig da man ikke alltid er kjent i farvannet og gjerne går på plasser kart ikke er helt til å stole på.

Link to post
Share on other sites

SITAT VON: Hvordan skal beredskapen være i landet om man skal kunne komme til en havarist på 1-2-3 med oljevernskip? Hvor mange slike skip finnes det i beredskap i dette landet? SITAT SLUTT.

Nei si det.. strategisk plaserte fartøyer kanskje... Det er forholdsvis høy skibstrafikk på sentrale østlandet.. da nytter det ikke med oljeværnskip som er 2 døgn unna :rolleyes:

 

Det ble vel vedtatt at 1 KYSTVAKTSKIP også skulle vekk og flyttes nordover..

 

Jeg synes det er skammelig av et land som ER/HAR hvert en sjøfartsnasjon og som vasser i mer penger enn svenskene har i GJELD ikke har dugelig redskap i nogenlunde nærhet til der man har størst trafikk i landet med skip.

 

Ikke lett å komme med fasit der, men hvordan er samarbeidet mellom Norge og Sverige på beredskap? En ting er når noe skjer, men er det slik at Norge og Sverige har beredskap uavhengig av hva det andre land har?

Link to post
Share on other sites

Noen her mener at det burde være en smal sak for et slikt skip å ha (nok) oljelenser ombord, at det burde være enkelt å få disse utplassert og at skipets lovpålagte MOB-båt burde kunne klare dette. Lurer da på om de samme personer kan hjelpe meg litt med noen muligens litt dumme spørsmål:

 

Skipet er oppgitt å være 165 meter langt og vil tro at en oljelense må være lang nok til å rekke rundt skipet med god margin. Snakker vi ikke da om en lense som vil være minst en kilometer lang, kanskje to, tre, fire eller fem kilometer lang? Hvor mye veier en slik lense? Hvordan vil det i praksis være for en MOB-båt å slepe denne OG få den i posisjon rundt skipet/utslippet slik at den gjør jobben den er tiltenkt? Hvordan vil det være for skipets mannskap å utføre denne operasjonen i kulde, høy sjø og mørke?

 

Noe sier meg at dette ikke er "a piece of cake"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

La meg stille deg et dumt spørsmål Mouche.

Er det slik at det kun er tillat å falle overbord på flatt vann under strålende sol?

Tror du ikke de har trent på å bruke FRC under de fleste forhold?

Ikke undervurder dem. De er godt trent på det meste.

Også kan du ta deg en tur til Arendal og be om å få en demo av en Magnum 750. Du vil finne den i stand til å gjøre de fleste oppgaver.

 

Det sagt så tror jeg ikke noe på denne lense ombord ideen.

Pålegg alle skip innaskjærs å ha to kvalifiserte navigatører på brua.

Det er menneskelig å feile, men at to skal gjøre samme tabben er nesten utenkelig.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ja, vi får sette inn den berømte romekspanderen, som kan brukes overalt der man har for lite plass.

 

Svinesundterskelen

Løperen

Trollfjorden

... bare legg til :smiley:

 

 

 

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Tror de aller fleste handelsfartøy, har en liten åpen livbåt med en 25hk diesel som lettbåt. Eller en nyere RIB med en 25hk påhenger.

 

Hvordan de skulle boksere lenser med det utstyret skjønner ikke jeg.

 

Er stort sett offshore fartøyer og platformer som har vannjett på 200+.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Pålegg alle skip innaskjærs å ha to kvalifiserte navigatører på brua.

Det er menneskelig å feile, men at to skal gjøre samme tabben er nesten utenkelig.

 

Helt enig og det har en med los ombord.

 

Det er merkelig at Losforbundet etterlyser strengere krav til bruk av los i norske farvann

når losene selv har bidratt til å uthule regelverket gjennom sin praksis.

 

Skal en på sikt få ned oljeutslipp må alle båter ha dobbelbunn, og har en ikke det får en ha los ombord.

 

Konklusjonen etter begge de siste oljeutslippene er mangel på klare retningslinjer etter det jeg har forstått.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Synes dette var en kjedelig grunnstøtting, men menneskelige feil er dessverre ikke til å unngå! Når det gjelder navigasjonssystemene så gir de mange muligheter, men til syvende og sist er det kun opptil de som drifter skuta om det går bra eller ikke. Jeg holder selv å studerer for å bli sjøkaptein for alle skip uten begrensninger. Har lagt merke til at i simulatortreninger, arpa-kurs og slikt blir lagt ganske stor vekt på det å sile ut unødvendig informasjon eks ved bruk av radar, ECDIS og slikt.

 

Jeg tror det største problemet er de lange vaktskiftene som flere har påpekt. Det er ikke uvanlig at folk går 6-timers vakter på bro, med kun 6 timers hvile i mellom. Da blir det fort lite søvn hvis det er andre ting som skal gjøres utenom. Å påstå at disse folka ikke kan navigere, lese kart osv. er noe av det dummeste jeg har hørt. Da hadde de nok vært på grunn for lengst!

 

Jeg tror den eneste løsningen for å begrense slike ulykker er at vaktordningene endres slik at det blir eks. en 4-8 ordning på bro, med minimum en styrmann og to utkikk (hvor av en av de kan ta roret ved behov)

 

Alarmer som går i tide og utide vil kun bidra til å forstyrre vakthavende offiser.

 

At det vil komme en eller annen slags lenseberedskap ombord på skipene er jeg sikker på er full gjennomførbart. Det er kun et spørsmål om tid, men ting kan ta laaang tid når det skal gjennom IMO. Om det blir snakk om noen halvgode lenser som skipene selv kan legge ut, et automatisk system el.li. vet jeg ikke, men at en eller annen form for førsteinnsats for å redusere skadeomfanget vil/har komme(t) er jeg ikke i tvil om.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...