Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

Joda du har delt med oss tidligere at du var litt ombord på et kystvaktskip som vernepliktig.

 

Hehe... tror jeg gir meg her hvis du virkelig er mer interessert i diskutere person istedet for sak :seeya::crazy: :crazy:

 

Kan du ikke heller besvare spørsmålet mitt og fortelle oss hva du vet om IMO og MARPOL som vi ikke har fått med oss? :confused: Folk har klart å sende folk til månen for flere titalls år siden, hvorfor ser du virkelig så ENORME problemer knyttet til å fremskaffet et par køyeplasser ekstra?? Er du uenig i at faren for menneskelig svikt er mindre dersom folk trapper ned fra 84 timers uker til 56 timer på bro?? Skyldes de fleste grunnstøtninger feil på teknisk utstyr???? :clap:

Link to post
Share on other sites

Hvor mye av oljen som var ombord har man greid å samle opp?

Mener å huske å ha lest at man på øvelse under gunstige forhold kun har greid å samle opp ca 10% av oljen på sjøen?

Kunne vært artig å ha sett tall for hva man har greid å samle opp så langt.

Kystverket.no melder den 21.02 om at "Den totale mengden oppsamlet olje er nå på over 100 kubikkmeter"

Hvor mye som har lekket ut vet ikke Kystverket da det ikke har vært mulig å peile oljen i tankene.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Når du går ombord som kadett må du slå hardt i bordet og fortelle både skipper og mannskapssjef at nå må de f...en meg ta sikkerheten på alvor :lol:

 

Neida, tror ikke det er noen god ide :lol: Bedre å bare dele resten av mannskapets sin konservative oppfatning om at vi er perfekte, ingenting kan gjøres for å bedre sikkerheten, alle forslag til forbedring av sikkerhet er grusomt problematiske og vi kjører selvfølgelig aldri skipene våre på grunn :cool::lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

Denne arbeidstidsordningen var jeg ikke med på.

 

Å var det reven sa når han ble flådd,. Alt blir en vane..

 

http://www.sjofartsdir.no/upload/WebForms/KS_0301_B_.doc.

 

Etter det jeg forstår er det lov å jobbe 14 timer pr dag og 98 timer i uka.

1. Alle personer som skal ha tjeneste som vakthavende offiser eller som mannskap som inngår i vakten, skal ha minst 10 timers hviletid i løpet av et hvilket som helst tidsrom på 24 timer.

2. Hviletiden kan deles inn i høyst to perioder, der en av periodene skal ha en lengde på minst seks timer.

3. Kravene til hviletid som er fastsatt i nr. 1 og 2, trenger ikke overholdes i tilfelle av en nødsituasjon eller en øvelse eller under andre overordnede driftsforhold.

4. Uten hensyn til bestemmelsene i nr. 1 og 2, kan minimumsperioden på 10 timer reduseres til minst seks sammenhengende timer, under forutsetning av at enhver slik reduksjon ikke skal strekke seg over mer enn to dager og at hviletiden er på minst 70 timer for et hvert tidsrom på sju dager.

5. Myndighetene skal kreve at vaktlistene slås opp på lett tilgjengelig steder.

Avsnitt B-VIII/1 i STCW-koden (veiledende bestemmelser)

 

3. Ved anvendelsen av regel VIII/1 skaI det tas hensyn til følgende:

.1 bestemmelser som er fastsatt for å forebygge trøtthet, bør sikre at samlet arbeidstid ikke er for lang eller urimelig. Særlig bør minstekravene til hviletid som er spesifisert i avsnitt A-VIII/1, ikke tolkes slik at de innebærer at all annen tid kan benyttes til vakthold eller andre oppgaver.

.2 at hyppigheten av og lengden av friperioder, samt innvilgelse av friperioder som avspasering, er vesentlige faktorer for å forebygge at tretthet bygger seg opp over tid; og

.3 bestemmelsene kan variere for skip på korte internasjonale reiser, samt under forutsetning av at særskilte sikkerhetsanordninger etableres.

 

 

 

En artikkel fra 2005 har det skjedd noe??.

 

Problemet med ulykker som har bakgrunn i søvnmangel er blitt drøftet i mange land, deriblant Storbritannia. Der ble det nylig gjennomført en

undersøkelse som viste et en tredjedel av de seneste ti års ulykker henger sammen med overtrette befal. Britene har derfor levert inn et forslag til FNs

sjøsikkerhetsorgan, IMO (International Maritime Organization) i vår, med forslag om at bemanningsspørsmålet blir drøftet på nytt. Men da forslaget

ble kjent for EU ble det stoppet av kommisjonen med den begrunnelse at slike spørsmål skal behandles innen EU, ikke av det enkelte medlemsland.

Svært mange områder innen transportsektoren faller innenfor EUs kompetanseområde og skal derfor behandles via EU og ikke av det enkelte

medlemsland. Akkurat nå pågår en stor diskusjon om kompetanse innen EU om hvilke spørsmål unionen skal håndtere, sier Mariana Axén i det

svenske Næringsdepartementet. At IMOs medlemsland forbys å opptre på egen hånd kan vanskeliggjøre arbeidet innen organisasjonen.

Innen flere områder kreves såkalt «blandet kompetanse», hvilket innebærer at alle EU- landene må være enige.

Mislykkes man med å bli enige om en formulering, blir det ikke noe forslag, og da kan ikke spørsmålet tas opp til diskusjon innen IMO, sier

Mariana Axén til Svenska Dagbladet.

 

Men denne var jeg med på å kjempe fram.

 

i virksomheter der det er opprettet tariffavtale 7,5 timers arbeidsdag og 37,5 timers arbeidsuke og 33,6 timer for helkontinuerlig skift.

 

Og da var det noen som fant ut at med å legge inn noen 12 timers skift kunne en jobbe 4 uker og ha 2 uker fri.

Eller aller helst gå 12 / 12 tenk hvor mye fri en fikk da.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

 

En artikkel fra 2005 har det skjedd noe??.

 

Problemet med ulykker som har bakgrunn i søvnmangel er blitt drøftet i mange land, deriblant Storbritannia. Der ble det nylig gjennomført en

undersøkelse som viste et en tredjedel av de seneste ti års ulykker henger sammen med overtrette befal. Britene har derfor levert inn et forslag til FNs

sjøsikkerhetsorgan, IMO (International Maritime Organization) i vår, med forslag om at bemanningsspørsmålet blir drøftet på nytt. Men da forslaget

ble kjent for EU ble det stoppet av kommisjonen med den begrunnelse at slike spørsmål skal behandles innen EU, ikke av det enkelte medlemsland.

 

 

selvfølgelig har det skjedd noe. EU har visst kommet med forslag om å redusere hviletiden :headbang:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

- og her er vi langt unna skip på grunn i Løperen.

 

Får prøve å stikke bortom og kikke ved åttetida i morgen tidlig; høyvann er kl 08:18. Kanskje de får vekk Godafoss på høyvannet.

 

 

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ser det

NNK ser med stor bekymring på de diskusjoner som pågår innenfor EU i forbindelse med

foreslåtte endringer til STCW konvensjonenes bestemmelser om hviletid (fitness for duty). EU

har foreslått at vaktgående sjøfolk skal kunne arbeide i 96 timer i strekk uten hvile med en

påfølgende hvileperiode på 72 timer.

 

Nordisk Navigatørkongress krever at hviletidsbestemmelsene som i dag lyder på 10 timers hvile

pr. 24 timer med mulighet til å deles i to deler hvorav den ene ikke skal være kortere enn 6 timer

bibeholdes og at det ikke gies adgang til å dispensere fra dette.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva med å holde seg til hva tråden egentlig handler om.???

Enig, dette har jo sporet totalt av...

 

 

Får prøve å stikke bortom og kikke ved åttetida i morgen tidlig; høyvann er kl 08:18. Kanskje de får vekk Godafoss på høyvannet.

Hvis jeg zoomer inn på Røsshue ser jeg deg kanskje der :cheers_wine: Jeg står på andre siden av Løpern og følger med :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Ja for og holde tråden i dens opprinnelige form så kan det jo nevnes at Vestfoldingene har fått det meste av olja.. sammen med is så har de en håpløs jobb foran seg..

 

Linker til aktuelle tidskrifter: Oljen har flytt ut fjorden

 

fant mer olje i Larviksfjorden

 

Oljeskadet fugl trekker inn mot byen

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg zoomer inn på Røsshue ser jeg deg kanskje der :cheers_wine: Jeg står på andre siden av Løpern og følger med :flag_bp:

 

 

det skal du ikke se bort fra :smiley:

 

Håbuveien er for øvrig bare åpen for trafikk til eiendommene.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det står også i loven at et befal skal møte utvilt til tjeneste. Er man ikke utvilt er man ikke skikket og plikter å melde forfall. Det nytter ikke å skylde på for kort viletid når man likevel møter når man ikke er utvilt. Jeg tror det er en dårlig bedriftskultur ombord i skipene.

 

Beklager at jeg siterer hele innlegget men dette er noe av det latterligste jeg har lest.

 

Så en som har sovet endel, men ikke er helt uthvilt, skal ikke avløse en som har jobbet og er mere sliten? Hvem skal møte for den som ikke er uthvilt? Skybert? Skal man ringe Adecco?

Synes jeg ser for meg alle kjemikalieskipene som ligger til ankers i feks den engelske kanal etter å ha vært en uke i Rotterdam. Problemet er jo da at man må ha ankervakt også.

 

Ikke alle kan sove umiddelbart etter man er ferdig på jobb og har man 6 timer fri kan man maks sove 5. Hvor uthvilt er man etter 5 timers søvn? ikke helt, men nok til å takle noen timer på jobb somregel.

 

Som sagt før er problemet størst på små skip hvor man går 6-6, på større skip som går 3 vaktsystem opplever jeg problemet som ikke eksisterende.

 

Dårlig bedriftskultur? :clap:

Hva er god bedriftskultur til sjøs? Husk at her er det 12 timers arbeidsdager 7 dager i uka (+ ofte noe overtid) i minimum 4 uker i slengen som gjelder, filipinere går ofte på 6-9 måneder kontrakter.

 

Er ikke akkurat norske sære arbeidsavtaler på land som gjelder overalt.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeje, kan ikke de som har interesse for temaet opprette tråden "Ulike vaktordninger i handelsflåten, en diskusjon om økonomi, sikkerhet og effektivitet"?

 

Uansett, var en liten tur ute på isen i dag og området nord for Bolærne kan ta det helt med ro i en god stund til. For en gangs skyld gjør isen noe nytte for seg og holder oljen på plass der den er kommet så langt og i tillegg sikrer isen at så godt som all sjøfugl er langt av sted.

imgp6932.jpg

Link to post
Share on other sites

Er det så enkelt at har man los ombord er man sikret mot grunnstøting og uhell? Tror ikke det. "Credos cement" som gikk på utenfor Fagerstrand hadde da vitterlig los ombord.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det hadde vel også Rocknes? Eller hadde skipper'n der farledsbevis?

 

Hadde losen blitt ombord til Godfoss var ute av løpern. Som det vel er krav om. Hadde denne ulykken mest sannsynlig ikke skjedd.

 

Er ikke sikker på om det trengs noen inn skjærping av losplikten. Holder om man kutter ut dispensasjonene og short cuts.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...