Jump to content

Skip på grunn i Løperen Hvaler


Elise

Recommended Posts

At manskapet skal få ut lensene er nok ikke så lett, hvis de ikke har en motorbåt ombord.

Poenget er jo at lensene ikke skal være så jævlig langt unna, folk som kan dra lensene rundt båten er skjelden langt unna i farm av bannvesen, RS, Politi osv.

Den dagen de vedtar at desse båtene skal ha lenser ombord, skal jeg personlig løse de bagatellene dere snakker om, hvis de ikke klarer det selv.

Hilsen Morten.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Hvis manskapet skal klare å sette ut lenser, forutsetter jo det fint vær. helt klart. Det vil nok være helt umulig i grov sjø. Men da må det finnes andre løsninger. Men når det først er fint vær, og uhellet er ute, har ikke mange av disse livbåter som kan senkes til vannet?? Som Morten/Ella sier. litt opplæring på dette så klarer de nok det

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hvilke skip skal ha disse lensene?

Alle som flyter rundt på all verdens hav?

Skip som går i fast fart på Norge? Full City var vel ikke regelmessig i Norge.

Skal alle skip som skal til Norge pålegges å ta ombord lenser før de forlater siste havn før Norge?

Sorry det er bare ikke realistisk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det er nok mye lerret som skal blekes før alle skip kan ha eget utstyr. det ser jeg. derfor er nok og forslaget til RS ganske brukbart. Og lettere å gjennomføre.

Men umulige ting har blitt gjennomført før... Blant annet å få et egg til å ballansere på høykant. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Burde ikke skipsfarten ta kollektivt ansvar å betale denne kostnaden siden de altfor ofte slurver med sikkerheten ombord?

 

Eller skal våre skattepenger gå til å rydde opp/stå for beredskapen.

 

Tror nok det blir litt plundrete å få all vedens rederier til å betale en avgift til Kongeriket Norge for finansiering av oljeberedskapen.

 

Er en kostnad som må gå over statsbudgettet.

 

Selvfølgelig bør eier/opratør av skip som lager disse oljeutslippene, få en skikkelig bot som dekker kostnaden for opprydningen etter utslippene.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Burde ikke skipsfarten ta kollektivt ansvar å betale denne kostnaden siden de altfor ofte slurver med sikkerheten ombord?

 

Eller skal våre skattepenger gå til å rydde opp/stå for beredskapen for søkkrike redere slik at de får lave kostnader på sine frakter?

 

Dette blir også til en vis grad gjort. Tankskip betaler inn penger til et fond som skal betale ved ulykker. Men dette gjelder kun tankbåter. I en ulykke som dette blir også forsikringsselskap til fartøyet nødt til å betale. Men om det dekker alt. Her kommer sjøloven inn i bildet

 

Når det gjelder beredskap i Norge er dette vanskelig. Det går inn fartøyer fra hele verden overalt. Hver minste kysttettsted har større eller mindre annløp. Det skal ikke store skipet til før det fort blir mange tonn olje. Hvilke andre land har skipstrafikken inn i Skjærgården på så mange plasser som oss. At oljeberedkapen kan bli bedre er det ingen tvil om!

 

Å ha lense ombord blir nok like vanskelig å gjennomføre som alt annet som skal forandres i IMO.

Link to post
Share on other sites

hvis de ikke har en motorbåt ombord.

Det har de. Det er lovpålagt.

 

Skal alle skip som skal til Norge pålegges å ta ombord lenser før de forlater siste havn før Norge?

Hvorfor ikke?

Skip som skal til USA må ha LRIT.

Regel 44?

Vi kan begynne med at det til enhver tid skal være to kvalifiserte navigatører på brua til enhver tid.

Slik som fly.

Link to post
Share on other sites

Hvilke skip som skulle hatt det! man kan jo begynne med de båtene som har en viss mengde ( som ikke jeg kan si hvor stor er) som kan utgjøre er stor fare for skade i naturen når uhellet er ute.

Dette er jo ikke et problem bare i Norge men dette gjelder vel over hele fjøla tipper jeg:)

He he Mariell, båten din faller utenfor her :cheers_wine:

MOrten

Redigert av Ella. (see edit history)

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Etter Exxon Valdes katastrofen innførte USA: "OPA 90" (Oil pollution act of 1990) Kun oljetankskip.

 

Et nasjonalt regelverk som går kort ut på:

Utstyr ombord, ofte en contaianer, innbefattet lenser. Nærmest ubegrenset ansvar (ansvarsgrenser i henholdt til skipsstørrelse), som får ansvarsbegreningen i sjøloven/konvensjonen til å blekne. Rapportere til US Coastgard hvem rederiet har inngått kontrakt med for oljesølbekjempelse hvis ulykken skulle være ute. Osv. osv. Sikkert noen som kan mere oppdatert info, en stund siden jeg var borti dette.

 

Tror ikke lille Norge er i den posisjonen at det kan innføre nasjonale regler, og må forholde seg til de internasjonale konvensjonene.

Redigert av Rune2222 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke skip som skulle hatt det! man kan jo begynne med de båtene som har en viss mengde ( som ikke jeg kan si hvor stor er) som kan utgjøre er stor fare for skade i naturen når uhellet er ute.

 

Kanskje vi snakker om alt fra 50 til 100 ton med bunkersolje ombord som en grense, og da blir det vel stort sett alt som finnes av frakteskip i denne verden som må ha dette utstyret vil jeg tro. Helt og totalt urealistisk!

 

Ser frem til den dagen et vettskremt mannskap i nattens mulm og mørke, kulde og høy sjø skal sette ut og posisjonere et par kilometer med lenser ved hjelp av en MOB-båt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvor mye kraft trengs for å dra ut en lense på 400 meter og dra den rundt skipet? Er ikke så veldig vanlig med MOB/livbåter med mere enn 50-60 hk. Skal alle skip pålegges å ha en MOB med vannjet og 300 hk til en million for å kunne dra lenser? Vil tro det kommer noen krafige protester fra rederiforbund da.

 

Og de fantastiske lensene klarer vel 3 meter sjø, så de har dårlig virkning halve året langs det meste av kysten.

 

Det som er, er at det er skipstraffikk i de aller fleste avhol langs kysten. Fikk man større skikkelige havner med seperasjonssytemer og losplikt for all traffikk så hadde mye vært gjort.

 

Et såpass stort skip som det aktuelle her, burde aldri ha vært der inne (min mening), samme kjemikalieskip oppe i glomma. All sånn trafikk burde vært konsentrert til større havneområder med enkel tilgang.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vil du pålegge indere på et Panamaskip å foreta trening på å legge ut lenser ?? :giggle:

 

De pålegges på samme måte som de må kunne andre ting, de er ikke dumme selv om de kommer langtvekkifra:)

 

Ahm: les litt i tidligere innlegg, der er forslaget til båter som trekkker lenser nevnt, en Mob båt hadde sikkert klart mye den også allt etter været.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Ahm: les litt i tidligere innlegg, der er forslaget til båter som trekkker lenser nevnt, en Mob båt hadde sikkert klart mye den også allt etter været.

Flott med mange gode ideer, men det er et poeng som stort sett er blitt oversett i denne diskusjonen:

 

Båtene som dette skal skje fra står på grunn. Det er derfor de lekker olje.

 

Forholdene vil selvfølgelig variere, men ofte vil det være vanskelig å sette ut em MOB-båt uten å sette mannskapet i fare. Og den skal ikke bare settes ut, den skal også arbeide i et område som ofte vil være utrygt og ukjent. For Full City var det antagelig helt umulig, siden den både sto veldig grundig på grunn og det var dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Tror nok vi kan være ganske enige om at vi ikke ville ønske at mansskapet på en grunnstøtt båt risikerer liv for å hindre oljesøl. Mennesker er og blir det viktige :smash:

Men om det er godt vær, og folket ombord får summet seg, og ser det lekker olje fra skipet... tenk 30 min med fritt leide for oljen på sjøen kontra 6 timer. jeg tror mange strender og svaberg ville hatt godt av den korte tiden. For ikke snakke om dyre og fugleliv

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Lurte veldig under "Full city", og lurer enda mer nå.

 

Under øvelser er eskalering et scenario som alltid blir spilt ut. De begynner med få resurser. Og etter som øvelsen spilles ut tilkaller de flere resurser. Det er akkurat slik det ser ut til at de reagerer i live scenario også. Hvorfor det?

I mitt lille hode burde det være i live scenario: SCRAMBLE, SCRAMBLE - alle tilgjengelige resurser rykker ut umiddelbart etter at de har fått inn mannskap, og kan stille klare.

 

Det er stor forskjell på:

"Train as you fight", og "Fight as you train". Men ser ut som noen ikke helt har fått med seg det dessverre.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...