Jump to content

Erfaring med Aker Yachts?


Kaptein Tom

Recommended Posts

De er vel kanskje litt "annerledes" i retorikken enn det man er vant med fra private selgere og "tradisjonelle" båtmeglere. Men det i seg selv betyr jo ikke at de ikke er til å stole på eller hva det er man er redd for. En selger eller en megler må jo få lov til å bruke de retoriske og visuelle virkemidler de selv mener må til, for å få solgt varen. Mht eiendomsmeglere har man jo i all tid ledd seg fillete av at alt er solrikt beliggende og barnevenlig sentrumsnært og pussig nok har alle den samme blå himmel. At en båtmegler velger en beslektet innfallsvinkel kan det vel da ikke være noe galt med?

 

Det som derimot er verd å merke seg, er to ting.

 

For det første -- og dette er åpenbart selv om det aldri nevnes -- så medfører salg via megler at handelen blir et forbrukerkjøp. Og en ting til på dette punkt: Hvis de ikke uttrykkelig fraskriver seg å være solidarisk ansvarlig med selger, så blir de det -- dvs. medansvarlig for kontraktsmessig oppfyllelse.

 

For det andre -- alle disse panegyriske beskrivelsene som Aker Yachts er ivrig eksponent for, vil kunne få betydning dersom det kommer til et punkt hvor det skal foretas en mangelsbedømmelse. Alminnelig "uforbindende skryt" kan selger tradisjonelt ikke "henges" for, men den måten Aker Yachts formulerer seg på er ofte innrettet mot faktisk kontrollerbare eler kvantifiserbare forhold og omstendigheter og da gir man seg selv noe å leve opp til og bli "målt på".

 

Min tanke blir at det muligens ikke er lurt å selge gjennom dem, for man kan bli forpliktet lengre enn man ønsker, men som kjøper tror jeg at man kan komme i en mer fordelaktig posisjon enn ellers.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Et søk på Aker Yachts på Finn.no viser at det ligger totalt 98 annonser ute fra dem. Dette er alle typer båter i alle landets hjørner og med en masse forskjellige navn knyttet til annonsen som kontaktperson. Det hele virker som en meget løs "konstruksjon" uten at jeg helt ser poenget med det hele eller hvorfor man skal benytte disses tjenester!

Er det hele en slags franchisemodell hvor eier av det egentlige firmaet tjener penger på alle disse som skal tjene penger på å selge andres båter?

 

Lukter litt svidd av det hele etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse: "Min tanke blir at det muligens ikke er lurt å selge gjennom dem, for man kan bli forpliktet lengre enn man ønsker, men som kjøper tror jeg at man kan komme i en mer fordelaktig posisjon enn ellers"

 

Firmaet har ifølge Purehelp negativ E.K. og sterkt synkede omsetning*. Setter man inn "rimelige = mine!" risikovurderinger kommer selskapet opp med verdi kr 0,- * = omsetning kr 44.000 i 2010 - og per dato er ikke 2011 regnskapet tilgjengelig enda .....

 

http://www.purehelp.no/company/account/akeryachtsas/983398138

 

Dine tanker over er utvilsomt riktige, men der intet er å hente har selv keiseren tapt sin rett.

 

Men at kjøpet gjenom kjøp fra dem (eller andre meglere) gjør at det per definisjon blir et forbrukerkjøp et jo utvilsomt et gode - og svært viktig å vite for kjøper - takk. Ofte vil nok selger være mere søkegod enn nevnte firma.

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

 

Firmaet har ifølge Purehelp negativ E.K. og sterkt synkede omsetning*. Setter man inn "rimelige = mine!" risikovurderinger kommer selskapet opp med verdi kr 0,- * = omsetning kr 44.000 i 2010 - og per dato er ikke 2011 regnskapet tilgjengelig enda .....

 

Men at kjøpet gjenom kjøp fra dem (eller andre meglere) gjør at det per definisjon blir et forbrukerkjøp et jo utvilsomt et gode - og svært viktig å vite for kjøper - takk. Ofte vil nok selger være mere søkegod enn nevnte firma.

 

Om omsetningen er på 44.000 skal det vel ikke en eneste reklamasjonssak til for å velte hele butikken. Isåmåte er det vel egentlig ingen trygghet?

Link to post
Share on other sites

Tryggheten ligger nok i at forbrukerkjøpsloven gir vesentlig bedre betingelser for kjøper enn det som ellers gjeldende kjøpslov ville gitt. Og at begge selgende parter (selger og Aker Yachts) er solidarisk ansvarlige for eventuelle mangler som måtte kunne påvises.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Tryggheten ligger nok i at forbrukerkjøpsloven gir vesentlig bedre betingelser for kjøper enn det som ellers gjeldende kjøpslov ville gitt. Og at begge selgende parter (selger og Aker Yachts) er solidarisk ansvarlige for eventuelle mangler som måtte kunne påvises.

 

Som du selv skriver FredT; men der intet er å hente har selv keiseren tapt sin rett.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at selskapet Aker Yachts kun er et franchiseselskap. Som så har egne "agenter" eller samarbeidspartnere om man vil . Det er disse agente som formidler salget melleom selger og kjøper.

 

Selve selskapet Aker Yachts skal nok kun leve av avgift betalt av "agentene"

Link to post
Share on other sites

Hei. Har både kjøpt og solgt gjennom aker yachts i år(ronny). Meglers innsats var avgjørende for at det ble skifte for meg. Vet også at de er behjelpelig med kjøp av båter i utlandet og gjorde det mulig for en kjenning å realisere båtkjøp i spania. Så jeg anbefaler iallefall han som heter Ronny.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Aker Yachts er ikke snaue da.

http://www.finn.no/f...nnkode=32279883

"Aker Yachts har nå inngått et nytt salgsoppdrag på Røkkes gamle yacht M/Y Reverie"
"PS: Vi kan også leie den ut for 550.000 euro pr. uke. Har også verdens største og dyreste yacht for leie M/Y Eclipse"

http://www.vg.no/nyh...?artid=10054492

- "Båten er fortsatt fantastisk den, men etter finanskrisen har det ikke akkurat vært lett å selge yachter. De er en av omkring 50 yachter i den størrelsen som er til salgs for tiden. Foreløpig har vi ingen kjøpere, sier xxxxx xxxxxxx i Aker Yachts, som skal selge båten."

Hva var det omsettningen det firmaet hadde i 2011?? :giggle::nonod:

Kommentar fra moderator: På anmodning er navn på ansatt fjernet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Oj, her var det mye spekulasjoner. Noen som har handlet med Aker Yachts nylig? Kunne være interessant å høre

 

Her er mer informasjon om selskapet:

http://www.proff.no/selskap/aker-yachts-as/h%C3%B8vik/maskiner-deler-og-rekvisita/Z0I88M9X/

 

Ut fra regnskapstallene var selskapet sovende selskap frem til 2011, og siden har det tatt av, på tross av et tregt båtmarked. Det er jo interessant i seg selv. Kanskje gjør de noe riktig?

Link to post
Share on other sites

Steinsvik har jo et poeng! Finnes jo flere profiler her uten noe navne eller personopplysninger som kun engasjerer seg i en tråd, ofte som har lite å gjøre med tekniske spørsmål eller ang båtliv i større grad!

Jeg var medlem her tidligere, men pga veldig mye useriøsitet sletta jeg meg.. når er det blitt bedre, så jeg laga ny profil i 2010. Mitt første innlegg da gikk på tekniske ting. Har ingen forutsetning til å uttale meg om Aker Yards, men har oppservert en del annonser på finn fra dem..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Steinsvik har et godt poeng, og jeg mener det er helt rett å stille spørsmål med Shipper sitt innlegg av en grunn;

Det finnes ingen person i verden som ville registrert seg på ett netftorum, for så å skrive positivt om et firma i en tråd som sitt første innlegg, uten at man har noen forbindelser med firmaet.

 

Og her kommer hele poenget. Shipper bør redegjøre for sin forbindelse til firmaet når man poster slike innlegg. Det være seg god behandling som kunde, eier, venn osv. At han søker frem et gammelt innlegg fordi han mener Aker Y er et godt firma og registrerer seg for å skrive at det er kjempe bra drift nå er helt ulogisk.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Og her kommer hele poenget. Shipper bør redegjøre for sin forbindelse til firmaet når man poster slike innlegg.

Hva er nå dette for vrøvl, da må jo alle redgjøre for forbindelser med firmaer, personer etc. for å kunne poste på dette fora, har f.eks. du noen forbindelse med en konkurent? (siste spørsmål bør ikke besvares da svaret er irrelevant).

Kanske Shipper er en fornøyd kunde hos nevnte firma. Om han har forbindelser med firmaet er vel det revnene likegyldig, han har jo

bare lagt frem noen positive tal for en aktør i båtbransjen, men enkelste mener vist at man må være ytterst forsiktig med å komme med noe positivt.

Link to post
Share on other sites

En helt annen sak er hvorfor man har anledning til å være totalt anonym på et forum som er så seriøst som BP! Stort sett voksene mennesker her inne som bør kunne stå for det dem skriver. Dem som vil kan ihvertfal lett finne ut hvem jeg er om dem kikker på min profil

 

Jonas78 har også her et stort poeng! Om et firma i denne brangsjen kan vise til gode tall regnskapsmessig er det jo ikke dermed sakt at det er bra service og oppfølging, eller drives av entusiastiske folk som brenner for båt.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Firma bør være såpass ærlige at de oppgir hvem de er. Ville du tatt i mot råd om hvilken forretning som er best fra en person som selv jobber i forretningen?

Det er flere firma som poster på Baatplassen, og de fleste oppgir klart og tydelig hvem de er. Så slipper man at folk seiler under falskt flagg.

 

Det er godt mulig Shipper er en helt vanlig forbruker, men alle som registrerer seg bare for å dra opp en gammel firmatråd har en grunn til det. Og er det bare for å gi positiv omtale, er det ekstra grunn til å være på vakt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...