Jump to content

Erfaring med Aker Yachts?


Kaptein Tom

Recommended Posts

Erfaring viser at i 99% av tilfellene der folk registrerer seg på et forum for å poste noe i en gammel tråd som handler om et firma, ligger det en agenda bak.

 

Jeg solgte båten min gjennom de for noen år siden. Jeg var veldig fornøyd, og fikk solgt båten midt i tjukkeste finanskrisa. Vet ikke om jeg hadde klart det på egen hånd.

 

Når det er sagt - Jeg synes markedene for omsetning av henholdsvis hus, bil og båt opptrer veldig forskjellig. Mens kjøp av bolig er ganske godt dokumenterte prosesser og mye objektiv informasjon om objektet, er kjøp av bil et sjansespill. Båter plasserer seg verdimessig et sted midt i mellom bil og hus og også der opplever jeg at det er vanskelig å danne seg et godt bilde av tilstanden til båten. Det er spesielt relevant for meg, som er på jakt etter en eldre snekke, og der motoren antakelig kommer til å være av samme årgang som båten... Andre som har tanker om dette?

Link to post
Share on other sites

 

Mens kjøp av bolig er ganske godt dokumenterte prosesser og mye objektiv informasjon om objektet, er kjøp av bil et sjansespill.

 

For egen del vil jeg hevde at kjøp/salg av eiendom i Norge er rene Texas, og helt hårreisende i forhold til hvordan dette gjøres i svært mange andre land! Med tanke på at vi da snakker verdier som er både fem, ti og tyve ganger høyere enn en bruktbil så er det helt utrolig at dette fortsatt gjøres på den måten det gjøres i Norge!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tombåt; Å kalle det jeg skriver for vrøvl er vel å trekke det litt langt -og på grensen til å være usaklig synes jeg. Når man har lest litt på båtplassen oppigjennom, ser man at mange aktører i bransjen har vært inne å skrevet positivt om seg selv. Det er da bra å være litt på vakt slik at man forstår bakgrunnen for innleggene som kommer. Med det i mente kan det være smart å presisere hvilken forbindelse man har til et firma, enten man skriver positivt eller negativt. Det kan du vel ikke være uenig i?

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

 

For egen del vil jeg hevde at kjøp/salg av eiendom i Norge er rene Texas, og helt hårreisende i forhold til hvordan dette gjøres i svært mange andre land! Med tanke på at vi da snakker verdier som er både fem, ti og tyve ganger høyere enn en bruktbil så er det helt utrolig at dette fortsatt gjøres på den måten det gjøres i Norge!

 

Det er en ting som er bekymringsfullt ved kjøp av bolig, og det er at takstmenn stort sett fraskriver seg mye av ansvaret for kunnskap om og tilstand på det de takserer. Og dermed står kjøper igjen med undersøkelsesplikten sin og mye av ansvaret på sin kappe. Men men... dette er jo ikke en spalte om hus sikkert. Vet at KNBF har egne takstmenn, ihvertfall har de hatt det. Mon tro hvilken standard de holder og hvor mye de blir brukt?

Link to post
Share on other sites

knbf-takstmenn har en liste med punkter de sjekker. Skroggjennomføringer osv. greit nok, men mange klarer det fint selv om de vet hva de skal se etter.. Det mest knotete var å sjekke om bensinpåfylling var jordet..

 

Jeg bruker de for å få rabatt på forsikring, samt få en bekreftelse på båtens tilstand.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tombåt; Å kalle det jeg skriver for vrøvl er vel å trekke det litt langt -og på grensen til å være usaklig synes jeg. Når man har lest litt på båtplassen oppigjennom, ser man at mange aktører i bransjen har vært inne å skrevet positivt om seg selv. Det er da bra å være litt på vakt slik at man forstår bakgrunnen for innleggene som kommer. Med det i mente kan det være smart å presisere hvilken forbindelse man har til et firma, enten man skriver positivt eller negativt. Det kan du vel ikke være uenig i?

Du får lese mitt innlegg 49 en gang til og se om du skjønner hva jeg mener. :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva var det omsettingen det firmaet hadde i 2011?? :giggle::nonod:

Hei Mariell

omsetningen på

  • Driftsinntekter 2012: 2 764' NOK

som kommer frem hos Aker Y er vel bare provisjon fra båt salg går jeg ut i fra. ut i fra dette er det sikker noe kostnader ser at han har et vareforbruk på 1,4 mill andre driftkostnader på 400 tusen og lønn kr 450 tusen. Som dere ser så bruker Aker mere penger en de tjener. Det innskutt egenkapital på kr 1,5 mill har de brukt allerede 1,05mill. det går nedover pr 2012. Skal bli spennende for enkelte og følge med for 2013 :smiley:

 

Omsetning og inntjening henger sikkert på greip i denne bransjen. Service og feedback betyr også mye for å overleve går jeg også ut i fra.

Jeg syntes gutta er tøffe som tørr og satse sparepengene sin i denne bransjen... det er nå min mening. Jeg har ingen interesse i firma eller kjennskap til Aker Y. Leser bare ut i fra regnskapet som er en link til i et innlegg lenger oppe i tråden..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Aker Yachts er et firma mann ikke kan bruke, om mann vil bli godt mottatt som Kunde.

Min erfaring er som mange andres i denne tråden,selgere som snakker med store men desverre Tomme ord.Mann føler seg dårlig ivaretatt som kunde, og det blir jo litt rart når du kommer for og bruke såpass mye penger.

Enda rarere blir det når mann kommer og har Innteresse for en flybridge båt, og selger gir gass for og selge deg en Nortech. Som mann i tilegg vet de hsr prøvd og selge i over 1 år.

Kan ikke anbefale dette firmaet til noen beklagelig vis. Og føyer meg inn i rekken og bekrefter, at mann prøver og holde prisene kunstig høyt oppe, og mister dermed dialog med de som faktisk har innteresse. Tenker at de som vil selge nok fort går glipp av et salg med disse. Da det prøves for overkjørende salgsmetoder,til at ihvertfall jeg har noen innteresse igjen og inngå dialog med disse.

Beklager men her blir tommlen bare nedover fra meg...

Link to post
Share on other sites

Har heller ikke noe positivt å si etter et forsøk med tvilen til gode.. Gode ord å lovnader om at alt er i orden.. Så er både pris og info sterkt missvisende.. Megler forsvant på dagen, nå sitter jeg og selger igjenn med masse rot og missinformasjon.. Kommer aldri til å røre noe med deres navn på igjenn..

Link to post
Share on other sites

Dette er et firma med bare en misjon: Stikke sugerøret sitt ned i en pengetransaksjon uten å gi noen merverdi ved handelen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nevn en eneste positiv ting med å enten la de selge båten din, eller kjøpe båt av de. En eneste ting....

Som båtkjøper så gjør du et KUPP (ja, med store bokstaver), uansett hva du kjøper av Aker Yachts. Er ikke det positivt så vet ikke jeg... :cheers:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Kupp hos Aker Yachts :)))) Du må få betalt for og komme med en slik uttalelse. I denne tråden er det 99% missfornøyde med det firmaet :)

Eneste kuppet mann som båteier kan gjøre, er og holde seg unna useriøse aktører i markedet. Markedet i Norge er lite, og alle andre jeg har vært i kontakt med. Er høffelige og imøtekommende fordi de har Innteresse av kunder.Men hos Aker Yachts har mann en helt egen stil, som gir inntrykk at de er så KARER.

At du er heldig om du får handle båt med dem...

Den slags SELGERE har ikke jeg behov for og handle av.Slike SELGERE fungerte i jappe tida, når alle kunne bare levere uten og selge. Men den tiden er det lenge siden var over. Som en her så klokt sa. Dette er kun et sugerør firma. Som ikke er bra for verken deg som skal selge eller kjøpe båt. De fleste annonsene de har står år etter år. Nei styr unna sier jeg :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...