Jump to content

Erfaring med Aker Yachts?


Kaptein Tom

Recommended Posts

Hei Mariell

omsetningen på

  • Driftsinntekter 2012: 2 764' NOK
som kommer frem hos Aker Y er vel bare provisjon fra båt salg går jeg ut i fra. ut i fra dette er det sikker noe kostnader ser at han har et vareforbruk på 1,4 mill andre driftkostnader på 400 tusen og lønn kr 450 tusen. Som dere ser så bruker Aker mere penger en de tjener. Jeg har ingen interesse i firma eller kjennskap til Aker Y. Leser bare ut i fra regnskapet som er en link til i et innlegg lenger oppe i tråden..

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om Aker Yachts, for de kjenner jeg ikke. Men jeg reagerer på den fullstendige mangelen på regnskapsforståelse som Bergstad viser her, og som brukes som argument for hvor bra AY går. Det er ingen som har noen forutsetning for å forstå reell drift uten mer innsyn i tallene enn det man får her.

Link to post
Share on other sites

Er i dialog på mulig kjøp av en båt gjennom en av disse meglerne i Aker Y., og det er et ordentlig råskinn når det gjelder å komme opp med alle mulige kreative varianter på hvordan en båt kan kjøpes og hvor man til slutt nesten ikke skjønner at man betaler full pris, og vel så det, men heldigvis så har jeg litt erfaring med dette så egentlig ganske fornøyelig det hele. Mulig han selger (nesten) ekte persiske tepper til gamle enker på kveldstid som en bi-næring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om Aker Yachts, for de kjenner jeg ikke. Men jeg reagerer på den fullstendige mangelen på regnskapsforståelse som Bergstad viser her, og som brukes som argument for hvor bra AY går. Det er ingen som har noen forutsetning for å forstå reell drift uten mer innsyn i tallene enn det man får her.

Kristina III jeg har aldri påstått eller sakt at Aker y går bra eller skrytt av at de gjør en fin jobb. Det jeg sier er at di brenner mere penger en det kommer inn.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng er at disse tallene forteller deg ingen ting. Heller ikke at "de brenner penger". Så lenge man ikke har innsikt i detaljer om inntekter og kostnader er dette bare spekulasjon. For alt vi vet er dette en skattemessig konstruksjon for å IKKE gå med overskudd.

Link to post
Share on other sites

Det er jo muligens -- for de som skulle vurdere å kjøpe -- litt greit å se om det er noe substans å forholde seg til når erstatnings- eller andre krav mot megleren begynner å oppstå. Hvis de OGSÅ er kreative med regnskapsførselen,kan man vel trekke enkelte slutninger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Bør man, hvis man kjøper en båt gjennom Aker Y eller en annen megler, insistere på at handelen gjøres direkte mellom eier/selger av båten og kjøper og så får eier/selger ordne opp med megleren hva angår hans provisjon uten at kjøper har noe med det å gjøre?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo muligens -- for de som skulle vurdere å kjøpe -- litt greit å se om det er noe substans å forholde seg til når erstatnings- eller andre krav mot megleren begynner å oppstå. Hvis de OGSÅ er kreative med regnskapsførselen,kan man vel trekke enkelte slutninger.

Hvem snakker om kreativ regnskapsføring? Ikke jeg. Jeg vet overhodet ikke om AY er mer "kreative" enn andre. Jeg konstaterer bare at det regnskapet som det er linket til over forteller svært lite om reelle driftsmarginer i et firma av denne typen slik Bergstad hevdet. Så kan man diskutere vilje og evne til å håndtere en konfliktsituasjon, og de svarene finner du i hvert fall ikke i regnskapet.

Link to post
Share on other sites

Nei, i grunnen ikke. Det er bedre å sitte stille og vente på at megleren glemmer å opplyse om at han ikke er solidaransvarlig med selger for dennes oppfyllelse av avtalen.

 

Ser den, men regner med at det dukker opp i teksten, med liten skrift, når salgskontrakten fylles ut.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Nå har kreativiteten blomstret hos en av Aker Yachts' selgere igjen...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50480241&searchclickthrough=true

 

Fra annonselista:

Pris 999 000,-

 

Inne i annonsen:

Selges høystbydende over 999.000 kr

Her og nå pris: 1.500.000 kr

 

Det står ikke noe om budfrist i annonsen...

 

En annen annonse oppgir pris på båt i Sverige uten norsk mva. Håpløst.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt båt av de og kan forsikre de fleste her om at de har dokumentasjon som fraskriver seg det meste av ansvaret. Der er det ingenting å hente ved eventuelle feil og mangler.

 

Pass på hvis man kjøper båt som skal fraktes langt. Min brukte en uke og da var pengene hos Aker, jeg måtte betale, men forrige eier fikk ikke ut sine før jeg hadde kvittert på at varen var OK.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en sikkerhet. Hvis båten ikke er i henhold til avtalen er det bra at de beholder deler av kjøpesummen til du har inspisert og godkjent båten. Vi handlet også gjennom Aker og de holdt tilbake 60 000,- som vi måtte bruke på reparasjoner for å få i båten i den stand den skulle være etter kontrakten.

 

Jeg anbefaler aker yachts.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Problemet var at de og forrige eier presset meg til å betale mens båten var underveis. De hadde da ikke en slik sum som 60.000,- til dette, det var ikke omtalt i kontrakten.

 

Fikk dette til tilslutt ved å lage en tilleggsklausul der jeg holdt igjen 50.000,- men dette hadde de ikke vært borti før.

 

Nå er det ikke så mange som handler via de distanser jeg gjorde. De fleste kan vel inspisere, betale og reise. Da er det helt greit

 

Vil samtidig nevne at vi også er stort sett fornøyd, bar litt preg av å ha vært eiendomsmegler, men tok til seg mine opplysninger.

 

Ble blant annet fortalt at båten var registrert i skipsregisteret, men fikk opplys et nummer med tre bokstaver og tre sikker. Agenten visste da ikke hva dette var. Båten var ikke registrert og de ville ha 10.000,- for jobben i ettertid.

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei ! Lyst å uttale meg her , kjøpte en overpriset rinker Captiva usett av Aker yachts i april. Ble forelsket i den båten med en gang så ble litt blind og brydde meg ikkje så mye om prisen da d sto at d var "full service historikk" kun 500 driftstimer, kun ferskvannskjørt Osv.

Båten har nylig hatt service og er klar t sjøsetting. Fikk båten transport hjem etter ett par uker , sjøsatt båten og kjørte i 2 min før eg fekk alarm. Sjekket alle nivåer på eksp tanker og fant ut at drev olje beholderen var tom!! Kom meg til land, fylte opp denne og merket at nivået minket litt etter litt uke etter uke. Så d er tydelig at drevet lekker . Bestemte meg for å sjekke service historikk og siste dokumenterte service var i 2011! Ringte Aker å d sa at resten av servicer var tatt av "fagmann" .

Fortelte om at drevet lakk og d kunne han ikke forstå spurte også om driftstimene da eg ikke fant dette noen plass i papirerene. D skulle stå sa Aker yachts ...

Sjekket også i service papirene at forrige eiger har hatt båten på sjøen i Stavanger , hvor det er skikkelig salt vann?

Så mye av d som Aker har sagt om båten bare revner og viser seg å være oppspinn!! Vett godt at d er min skyld som ikke tok tak i dette før d var for seint men hadde lyst å nyte tida på sjøen å var godtroende .

Båten tar også inn litt vann så forrige eiger har montert en vakt som pumper ut vannet som kommer i motorrommet istedenfor å Fikse lekkasjen. Aker yachts mente også at båten var 100% tett. Irritert på hele greiene men har meg sjøl å takke å har tatt lærdom .... Aldri mer dette firmaet

Link to post
Share on other sites

Megler fungerer som med leilighet. Når du kjøper båten overfører du håndpenger til megler som er ca 10% av kjøpesummen. Dette er oftest honoraret til megler. Resten av pengene overføres til megler ved overtagelse, og så overfører de pengene videre til selger når du har godkjent båten i overtagelsen. Når du overtar båten, går du da gjennom alt som står på utstyrslisten og prøver det sammen med selger og/ eller megler. Hver gang noe ikke funker skriver du et beløp det vil koste å fikse dette. Disse pengene holdes da igjen inntil feilene er utbedret. I kontrakten står alt som er ombord i båten og ALT må sjekker, og DU er ansvarlig for å sjekke det. Megler er ikke ansvarlig for at tilstanden stemmer med beskrivelsen, for han/hun tar bare selgers opplysninger som god fisk.

 

Så enden på visa er at du må sjekke alt selv. Peil olje på alt som skal ha olje. Alle problemene du har hatt er din egen feil, dessverre. Det er lett å ikke ta det så nøye når man er ivrig og nyforelsket i båtenn, men man må ta seg tid til en ordentlig sjekk. Hvis servicehistorikk står i beskrivelsen må du jo lese den!!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer: Så du mener Aker Yachts kan skrive hva de vil i annonsen, og blir det ikke sjekket går de fri? Tror ikke de kan det nei.... Heller ikke en eiendomsmegler ved salg av bolig. At det er lurt å sjekke? Selvfølgelig. Men de kan ikke fare med løgn og usannheter i annonsene.

 

lett kan det ikke være å være eiendoms/ båtmegler nei.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg ikke du er på trygg grunn Sun Flyer. Selv om noen har vært ombord for å undersøke en båt, holdes man ikke ansvarlig for opplysinger som ikke er i samsvar med virkeligheten. Hvis det for eksempel står i annonse/prospekt at olje er skiftet nylig kan kjøper men ikke megler ta dette for god fisk.

Link to post
Share on other sites

Nå har kreativiteten blomstret hos en av Aker Yachts' selgere igjen...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50480241&searchclickthrough=true

 

 

Vel, den samme selgeren har holdt på på samme måte i to sesonger allerede. Rent tilfeldigvis har jeg vært i kontakt med ham siden i fjor våres og om den samme båten som fortsatt er usolgt. Etter en del samtaler har jeg dog fått ham til å fjerne ordlyden om kjøpers undersøkelsesplikt i annonsen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her tror jeg ikke du er på trygg grunn Sun Flyer. Selv om noen har vært ombord for å undersøke en båt, holdes man ikke ansvarlig for opplysinger som ikke er i samsvar med virkeligheten. Hvis det for eksempel står i annonse/prospekt at olje er skiftet nylig kan kjøper men ikke megler ta dette for god fisk.

Hvis oljeskiftet er ikke kan dokumenteres med kvitteringer holder du igjen den summen et skift koster. Hvis det står "oljeskift nylig utført" i prospektet. Det skal stå noe sånn som "båten er i henhold til beskrivelse i prospektet" i kontrakten. I det du skriver under og betaler er du enig!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...